Fitness Seller

XtM045: Beats Rippetoe

• Topic Starter Topic Starter
Was je te moe, en zoja waarom denk je dat? Of had je gewoon geen zin om te verzwaren?

MP met halterstangen heeft absoluut de voorkeur tov dumbbells.

Gewoon, in begin al toen ik een rep van squat deed uitstoten merkte ik gewoon dat ik moe was, en normaal gewoon fitter ben. Vooral bij de bench merkte ik het, hande trilde bij 40kg(normaal niet) en ook ging soms scheef met de barbell ..

Denk dat ik me benen het beste gepakt heb en de rug, maar ook niet perfect.

Telkens evenveel reps als de werksets maar met gewichten van 50%, 66%, 82% van de 5RM.
Waarom warm je niet op zoals Rippetoe het aanraadt?

Telkens evenveel reps als de werksets maar met gewichten van 50%, 66%, 82% van de 5RM.
Waarom warm je niet op zoals Rippetoe het aanraadt?

Ik ga niet steeds uitrekenen hoeveel procent ik moet gaan tillen bij warming up. En ze raden sowieso aan om dit bij de 1e lift te doen.
Before all your working sets it is best to do a few warm-up sets. Specifically for your first lift. You don't have to do the whole thing for the other lifts but definitely the first.

En dan doe ik bij de andere lifts gewoon wat het beste aanvoelt, en ga dan niet af op procenten. Alléén bij de 1e lift(squat) had ik eigelijk het volgende moeten doen dan.

2x5x20kg
1x5x30kg
1x3x40kg
1x2x55kg

Mja.
Rippetoe is krachtgericht, en door juist op te warmen ga je ook hogere gewichten kunnen pakken hoor.

Mja.
Rippetoe is krachtgericht, en door juist op te warmen ga je ook hogere gewichten kunnen pakken hoor.

Mja.
Zoals ik al had geschreven voelde ik me vandaag echt moe, niet moe van weinig slapen maar gewoon suf bij elke uitstoot.

Mja.
Zoals ik al had geschreven voelde ik me vandaag echt moe, niet moe van weinig slapen maar gewoon suf bij elke uitstoot.

hey, je kunt op zo'n dag opwarmen zonder de bar om te beginnen bvb, je grijpt het rek beet en je doet je squat en dan met de bar genoeg warm-up sets doen zodaig dat je helemaal warm bent, maar niet moe.

Uit eigen ervaring genomen denk ik dat je meer dan 3/4 van de keren door die sufheid kunt trainen. En om verder te gaan op wat STRNGR zei, je moet steeds verhogen bij rippetoe en enkel deloaden wanneer het programma zegt te deloaden. Soms lijkt het alsof er een onmogelijke taak voor je staat te wachten en dat je niet kunt verhogen, maar probeer het en je zal versteld staan van je eigen mogelijkheden :-)

hey, je kunt op zo'n dag opwarmen zonder de bar om te beginnen bvb, je grijpt het rek beet en je doet je squat en dan met de bar genoeg warm-up sets doen zodaig dat je helemaal warm bent, maar niet moe.

Uit eigen ervaring genomen denk ik dat je meer dan 3/4 van de keren door die sufheid kunt trainen. En om verder te gaan op wat STRNGR zei, je moet steeds verhogen bij rippetoe en enkel deloaden wanneer het programma zegt te deloaden. Soms lijkt het alsof er een onmogelijke taak voor je staat te wachten en dat je niet kunt verhogen, maar probeer het en je zal versteld staan van je eigen mogelijkheden :-)

Ke, dank u voor u raad :)
Vandaag ook wou ik eigelijk toch niet die 60kg doen want ik dacht dat ie echt zwaar zou zijn, dus ik zorgde voor een spotter en wat bleek dat ik het best zelf had kunnen doen :P Nu weer een week op 60kg squatten en dan volgende week 65kg proberen als dat lukt.

Verder is bench de enige die niet echt snel vooruit gaat, blijf op 40kg haken. :(
Tips ?

Laatst bewerkt:
Ke, dank u voor u raad :)
Vandaag ook wou ik eigelijk toch niet die 60kg doen want ik dacht dat ie echt zwaar zou zijn, dus ik zorgde voor een spotter en wat bleek dat ik het best zelf had kunnen doen :P Nu weer een week op 60kg squatten en dan volgende week 65kg proberen als dat lukt.

Verder is bench de enige die niet echt snel vooruit gaat, blijf op 40kg haken. :(
Tips ?

Moet je met rippetoe niet elke training verhogen?

Ja dat moet je wel altijd proberen. Haal je niet 3x5 dan doe je wat je kunt en neem je volgende keer weer dat gewicht en doe je dat tot je wel 3x5 kunt. Dan weer verhogen volgende keer. Dus iedere keer als je 3x5 kon doen, gewicht verhogen.

Ja dat moet je wel altijd proberen. Haal je niet 3x5 dan doe je wat je kunt en neem je volgende keer weer dat gewicht en doe je dat tot je wel 3x5 kunt. Dan weer verhogen volgende keer. Dus iedere keer als je 3x5 kon doen, gewicht verhogen.

Nee, ik dacht bij elke week gelezen te hebben:

Every week make it a goal to increase each of your lifts by 2.5%
Ja, wij hebben het aller lichtste 2,5 schijven 2 stuks. Dus ik moet wel altijd verhogen met 5kg totaal.

Moet je even vragen of ze een paar schijfjes van 1,25kg bestellen, toen ik begon in de sportschool waren die er ook niet. Ik gaf het aan en ze werden meteen besteld, toen hoorde ik allemaal andere mensen ook zeggen van fijn dat we nu met 2,5kg kunnen verhogen in plaats van ineens met 5.

Moet je even vragen of ze een paar schijfjes van 1,25kg bestellen, toen ik begon in de sportschool waren die er ook niet. Ik gaf het aan en ze werden meteen besteld, toen hoorde ik allemaal andere mensen ook zeggen van fijn dat we nu met 2,5kg kunnen verhogen in plaats van ineens met 5.

Goed idee ! :cool:
Zal eens vragen

Rippetoe is toch echt elke workout verhogen hoor?
Als de vooruitgang mindert, overschakelen op 1x per week.

Rippetoe is toch echt elke workout verhogen hoor?
Als de vooruitgang mindert, overschakelen op 1x per week.

Gewicht

Let op dat je voor de setjes gelijk gewichten gebruikt. Pak je voor het eerst setje squat 100 kg pak de 2e dan ook met 100
Maak elke week als doel om je lifts met 2.5 % te verhogen.
Every week make it a goal to increase each of your lifts by 2.5%. Soms kun je misschien meer maar geef daar niet aan toe want het kan je lineaire vooruitgang verstoren.

Dat staat ook nog op dit forum, en er staat op meer site's dat je elke 'week' het gewicht moet verhogen. Niet elke workout ..

Dat staat ook nog op dit forum, en er staat op meer site's dat je elke 'week' het gewicht moet verhogen. Niet elke workout ..

In het boek staat elke workout, hoor het is perfect te doen, maar je moet het willen. Ik ben starting strength begonnen met 3*5*70 squat (wat iets te licht was voor me) en ik ben moeten stoppen ermee op 3*5*127.5 door het programma te volgen en iedere workout te verhogen en te deloaden wanneer het programma zegt te deloaden. Het is nu dat je moet profiteren van de lineaire gains die je maakt, nadat je de novice-state ontgroeid bent, moet je heel wat meer moeite doen om kilo's op de bar te hangen. Anders kun je het boek bestellen op internet, ik garandeer je dat het de beste read is die je in lang zult doen, hoor. Dan kun je erna practical programming lezen en dan weet je helemaal hoe het zit! :)

Oke, ik ga dalyk de workout doen.
Net Brinta in me handen gehad en maverhout, iemand tips om brinta wat meer smaak te geven of is dit gewoon slikken :P ?

Word waarschijnlijk als niet gezond of faal gezien.
Maar ik doe gewoon 2 schepjes suiker, geen volle lepels maar net genoeg om het iets zoeter te maken :P

Oke, bedankt voor de tip zal het ook maar eens proberen.

Workout van vandaag was wel goed gegaan, voelde me lekker fit !

Workout:

Squats:
10x20kg
5x30kg
3x40kg
2x55kg
1x5x65kg
1x5x65kg
1x5x65kg (PR!)

Standing Military Press
10x20kg
5x20kg
3x20kg
2x25kg
1x5x30kg
1x5x30kg
1x5x30kg (PR!)

Bent-Rows
10x20kg
5x25kg
3x25kg
2x30kg
1x5x30kg
1x5x35kg
1x5x35kg (PR!)

Chin-Ups
1x5 BW
1x5 BW

Ik heb ook me stats ge-reset zeg maar want die waren destijds in een smith dus ik zal nu de PR's los liften en niet in smith.
W'up bij MP kan niet anders want de stang is vanzich zelf al 20kg, dus dan kan ik niet opwarmen met 50% of miss volgende keer met dumbbells.

Laatst bewerkt:
Verder nog algemene informatie:

We hebben als laagste schijven 2 stuks van 2,5kg, ze zeiden dat ze misschien dan 4 schijven gaan bestellen van 1,25kg. Als dat zo zou zijn kan ik me bench wel versterken. En ik ga maandag proberen om me bench als volgende uit te voeren:

W'up sets
3x5x45kg (liefst 42,5kg maar dat gaat niet)

Verder wat betekend RM ? Repeat Max ?
En ik hoop verder maandag ook me deadlift naar rond de 70kg te gooien !
En misschien me squats ook naar 70kg :)

Terug
Naar boven