Jongens,
Ik wil dit graag hier stoppen:
Ik als een obees persoon begrijp de insteek het te hebben over obesitas in een topic gecentreerd over mijn proces.
Alles met het thema obesitas is welkom: eigen ervaringen, oorzaken, symptomen en gevolgen.
Wat hier
niet thuis hoort, in mijn opinie, is (langdurige) discussie over hoe iemand zich wel/niet kan voorstellen dat iemand obese kán worden.
@GeenEiwittenVoorJe18Bent;
Ik weet niet in hoeverre je dit topic hebt meegelezen, maar misschien ben je er niet bewust van dat in mijn topic ik eerder heb verteld dat ik obees ben en dat die obesitas een gevolg is geweest van mijn psychische problemen; met name mijn depressie en alle symptomen die daar bijhoren, zoals stress.
Mocht je hier wel bewust van zijn, maar er toch voor hebben gekozen bovenstaande te verkondigen; ik ben er zelfverzekerd van dat ik weet met voor wat problemen ik in mijn leven elke dag tot dag mee worstel en de oorzaken hiervan. Ik weet waarom deze bestaan en ik weet dat dit ernstige overmatige eten duidt op een groter emotioneel en psychisch probleem dan "eten is lekker".
Ik weet niet in hoeverre jij zelf ervaring hebt gehad met persoonlijk overgewicht of obesitas, indien dit wel zo is; gefeliciteerd met je enorme gewichtsverlies! In dat geval is het denk ik goed om voor jezelf te beseffen dat jouw eigen verhaal niet gelijk is aan dat van een ander, inclusief oorzaken van overeten.
Mocht je nooit persoonlijke ervaring met obesitas of overgewicht hebben gehad, dan verzoek ik je te realiseren dat jij nooit elke oorzaak achter de gewichtstoename van elk persoon met obesitas kan kennen. Elk mens over dezelfde kam scheren is een vrij vervelende eigenschap voor beide je eigen perspectief op de wereld en voor de anderen die het voorrecht hebben jouw mening aan te horen.
Het is goed te beseffen, vooral omdat je ook nog zo jong bent, is dat het leven niet zo simpel en star is als jouw perspectief op dit moment. Het is een gecompliceerd probleem bestaande uit meerdere, kleinere en grotere persoonlijke problemen. Zeggen dat de 49,2% van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft om allemaal eendezelfde reden is naïef.
Je hebt recht op je eigen mening, maar probeer in te schatten waar op welke plaatsen die gepast is.