XXL Nutrition

Age is just a number

Weekly bulking update - 2022 week 7 (14 t/m 20 feb)

Vanaf vandaag ga ik 4000 KCal per dag eten. Gewicht blijft al veel te lang hangen rond de 68 kg. Toen ik begon met deze bulk, juni vorig jaar, zat mijn onderhoud rond de 3000 KCal bij 64 kg. Op een of andere manier stijgt mijn NEAT enorm als ik meer ga eten, want ik doe nog evenveel krachttraining en beweging (wandelen, fietsen) als toen. En die 4 kg extra zorgt ook niet voor heel veel meer verbranding.

weekgewicht.jpg

kcal_week.jpg
Ik heb het zelfde! Had niet eens last van bloat ofzo, gewoon ff omhoog gegaan zonder aan tekomen. Hoop niet dat ik zo ook op de 4k kom

Dat is nu juist het punt: de squat zoals ik die nu uitvoer voelt goed aan, ondanks de hip shift! Een front squat gaat me sowieso niet lukken vanwege gebrekkige mobiliteit en ik weet vrijwel zeker dat als ik een low bar squat ga doen (hier ook als suggestie gegeven), dat er dan evenveel hip shift in zal zitten. Afgelopen vrijdag weer wat geëxperimenteerd door de rechtervoet meer naar buiten te draaien dan de linker, maar ook dan blijft die verdomde hip shift aanwezig. Links/rechts verschil in schouders/armen kan ik wel goed corrigeren door de linker elleboog bewust naar beneden en naar voren te trekken, maar dan nog heeft de bar de neiging rechts iets lager te hangen.

Je start daar ook al schuin hé?

Maare, als het verder goed voelt, wat is dan precies het probleem?

Denk trouwens dat je dieper squat dan dat ik doe :o

Probeer eens een one leg hip bridge te doen met het ene been gestrekt + hold voor 5s per kant. En zeg eens waar je de ene kant voelt werken en de andere kant. Kan ook een verschil zitten. Zou ofwel hamstring, glutes, rug of quads moeten zijn. Idealiter beiden de glutes.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.306
Probeer eens een one leg hip bridge te doen met het ene been gestrekt + hold voor 5s per kant. En zeg eens waar je de ene kant voelt werken en de andere kant. Kan ook een verschil zitten. Zou ofwel hamstring, glutes, rug of quads moeten zijn. Idealiter beiden de glutes.
Ga ik morgen testen of er een verschil is L/R (filmpje start op 6:52):

• #1.308
Vandaag is me wel het één en ander duidelijk geworden, dankzij Squat University en dan met name door het filmpje dat ik gisteren postte vanaf 6:52. Liggend op de grond gaat de single leg glute bridge nog prima, maar met de schouders op een verhoging zit er een groot verschil tussen linker en rechterbeen. Links ben ik echt vreselijk zwak! 10 reps met 5 sec vasthouden bovenin is al een flinke uitdaging met het linker been. Na twee sets voelde het linkerbeen ook helemaal 'roasted'. Stond bijna te trillen daarna. Later (het was leg day) schoot de linker hamstring bijna in de kramp tijdens lying leg curls. Blijkbaar had die m'n zwakke glute overgenomen tijdens die glute bridge.

Herkenbaar na rugklachten. Moest ook eerst de linker glute op spanning zetten, alvorens te gaan squatten.

Misschien single leg lying leg curl doen? Om zo de glutes op dezelfde kracht te krijgen.
Of een tijdje de single leg glute bridge als oefening blijven doen.

Een lying leg curl traint de glutes niet. Het is een isolatie-oefening voor de hamstrings.
Ow... effe verkeerd opgeschreven ... op de lying leg curl machine kan je ook hip trust doen. Dan hoef je niet te stabiliseren met een stang maar kan je echt volle focus op glutes leggen

Vandaag is me wel het één en ander duidelijk geworden, dankzij Squat University en dan met name door het filmpje dat ik gisteren postte vanaf 6:52. Liggend op de grond gaat de single leg glute bridge nog prima, maar met de schouders op een verhoging zit er een groot verschil tussen linker en rechterbeen. Links ben ik echt vreselijk zwak! 10 reps met 5 sec vasthouden bovenin is al een flinke uitdaging met het linker been. Na twee sets voelde het linkerbeen ook helemaal 'roasted'. Stond bijna te trillen daarna. Later (het was leg day) schoot de linker hamstring bijna in de kramp tijdens lying leg curls. Blijkbaar had die m'n zwakke glute overgenomen tijdens die glute bridge.
Ik weet niet of je zon kleine/brede weerstandsband hebt? Met zon bandje zijn bil oefeningen wat makkelijker

• #1.314
Ik weet niet of je zon kleine/brede weerstandsband hebt? Met zon bandje zijn bil oefeningen wat makkelijker
Je bedoelt zo'n band die je vlak boven je knieën om je benen doet, zodat je je knieën naar buiten moeten duwen? Heb je weinig aan als je unilateraal je glutes wilt trainen toch?

Je bedoelt zo'n band die je vlak boven je knieën om je benen doet, zodat je je knieën naar buiten moeten duwen?
Jup
Heb je weinig aan als je unilateraal je glutes wilt trainen toch?
Met unilateraal bedoel je één bil? Dan zou je meer aan een kickback hebben. Maar er was iets met die bandjes, mobiliteit en bekken. Weet het fijne er niet meer van, is te lang geleden.

Of toch eens de hip airplane proberen om je glutes te activeren.

• #1.317
op de lying leg curl machine kan je ook hip trust doen. Dan hoef je niet te stabiliseren met een stang maar kan je echt volle focus op glutes leggen
Zou kunnen, maar ik wil de linker bil geïsoleerd kunnen activeren. Daar had ik gisteren 'unloaded' al mijn handen vol aan.

Met unilateraal bedoel je één bil? Dan zou je meer aan een kickback hebben.
Ja, unilateraal betekent eenzijdig / aan één kant.
Of toch eens de hip airplane proberen om je glutes te activeren.
Bedankt voor de tips. Moet me er zelf nog even goed in verdiepen om te kijken hoe nu verder en met welke oefeningen.

Ow... effe verkeerd opgeschreven ... op de lying leg curl machine kan je ook hip trust doen. Dan hoef je niet te stabiliseren met een stang maar kan je echt volle focus op glutes leggen

Waarom zou je zoiets doen? Het zou 10x beter zijn in imnewhere zijn geval om juist een losse oefening te vinden zodat de stabilisatiespieren ook nodig zijn.

Terug
Naar boven