MuscleMeat

Amper progressie

Bezoekers in dit topic

Ano_163931

Cool Novice
Lid geworden
6 okt 2017
Berichten
61
Waardering
1
Lengte
1m75
Als beginnende krachtsporter maak ik amper progressie.. ben nu iets van 2 maanden bezig. heel frustrerend! Ben ten einde raad.
Startgewicht deadlift was 55. Nu til ik 65 kg. (3 x5) startgewicht millitair press kon ik net geen 15 kilo doen. Blijf nu hangen op 22.5 kilo. Squat is moeilijk te zeggen omdat ik steeds dieper kan zakken waardoor het al zwaarder word. Lijkt mij dus een hele slechte progressie voor een beginner!!!

Schema is opgesteld door een personal trainer. Af en toe neem ik een lesje waarbij ie me helpt met me techniek.

Mijn onhoud is 2080 kcal. Ik eet 200 calorieen daar boven op. Ben inmiddels ook al aangekomen.

Mijn trainingschema ziet er als volgt uit.
3 x in de week
-Squat 3 x 5
- Deadlift 1 x 5
- Millitair press 3 x 5
- Tricep pushdown of zo'n wat apparaat waarbij je schouderbladent traint. 3 x 8

Zal een voorbeeld noemen; trainer zei elke trainingsessie 5 kilo verhogen met deadlift. Nou dat is onmogelijk al.. toen las ik op een site dat vrouwen 2.5 tot 5 kilo meer kunnen tillen per sessie. Ben toen maar gaan verlagen met 2.5 kg. 62.5kilo ging vrij makkelijk. 65kilo ging moeilijk met goede techniek. Volgende x zou ik dus 67.5 moeten halen.. maar dat betwijfel ik..

Iemand enig idee wat ik fout doe?!
Eiwitten eet ik sowieso genoeg. Eet ongeveer 145 gram.

Mijn doel is kracht aanzetten en beetje spiermassa
22 jaar
Vrouw
1.73 en 67kilo nu
 
Je bent waarschijnlijk met te hoge gewichten begonnen, je geeft zelf al aan dat je steeds dieper kan squatten en verder verwacht je veel te snel sterker te kunnen worden.

Doe je alleen dei4 oefeningen en al die 4 oefeningen elke training?
 
Je bent waarschijnlijk met te hoge gewichten begonnen, je geeft zelf al aan dat je steeds dieper kan squatten en verder verwacht je veel te snel sterker te kunnen worden.

Doe je alleen dei4 oefeningen en al die 4 oefeningen elke training?
Nee ben niet met te hoge gewichten begonmen. Mn trainer raadde aa n om bij de 3e set tot maximaal te gaan. Soms kwam ik op 6 of 7. Soms zelfs 8.

Op internet en mn trainer zeggen dat je elke training overload moet doen. Dit is bij mij helaas niet het geval..

Ja elke training hetzelfde. Benhalve die laatste oefening wissel ikom
En na mn training doe ik nog van die oefeninfen waarbij er meer ruimte tussen mn gewrichten ofzo moeten komen
 
Inderdaad te zwaar begonnen. Sowieso op de deadlift met 55 kg. Het hoeft ook niet heel zwaar aan te voelen om progressie te maken als absolute beginner. Doe een stap terug in gewicht en zorg voor een goede uitvoering. Deadlift zou je dan ook 3x5 kunnen pakken. Van daar uit langzaam verzwaren. Verder ben ik van mening dat een absolute beginner niet in buurt van falen zou moeten komen op lifts als squat, deadlift en ohp.
 
Inderdaad te zwaar begonnen. Sowieso op de deadlift met 55 kg. Het hoeft ook niet heel zwaar aan te voelen om progressie te maken als absolute beginner. Doe een stap terug in gewicht en zorg voor een goede uitvoering. Deadlift zou je dan ook 3x5 kunnen pakken. Van daar uit langzaam verzwaren.

Nee is echt niet te zwaar. Die 60 kilo die ik vorige week tilde was easy.
Wat denk jij over overloaden? Elke trainningsessie
 
je wilt te snel. Het is niet reëel om 3x per week op al je oefeningen te willen verhogen. Zorg dat je techniek op de oefeningen goed is en zorg dat je je iedere training pusht en heb vooral geduld. Gaat je trainingssessie gemakkelijk dan verhoog je de volgende, gaat het daar in tegen erg zwaar en moeilijk dan houd je het gewicht gelijk totdat je het gewicht wel beheerst.
 
Je hoeft echt niet elke sessie te verhogen.
Je hebt ook dagen dat het gewoon allemaal net even minder gaat dan andere dagen.
Het gaat om progressie over de tijd... en soms kan je best eens 1 a 2 sessies stil staan...
 
Je traint 2 maanden en verwacht dan dat je je eigen lichaamsgewicht kunt deadliften en dan wil je ook nog eens 2,5 kg per keer kunnen verhogen terwijl je 3 keer per week deadlift. En dan zeg je dat je niet te zwaar bent begonnen. ???
 
je wilt te snel. Het is niet reëel om 3x per week op al je oefeningen te willen verhogen. Zorg dat je techniek op de oefeningen goed is en zorg dat je je iedere training pusht en heb vooral geduld. Gaat je trainingssessie gemakkelijk dan verhoog je de volgende, gaat het daar in tegen erg zwaar en moeilijk dan houd je het gewicht gelijk totdat je het gewicht wel beheerst.

Thanks voor de tip. Iedereen zit zo te pushen over dat overloaden. Je ziet t veel op sites.. met elke trainingsessie verhogen.
 
Je traint 2 maanden en verwacht dan dat je je eigen lichaamsgewicht kunt deadliften en dan wil je ook nog eens 2,5 kg per keer kunnen verhogen terwijl je 3 keer per week deadlift. En dan zeg je dat je niet te zwaar bent begonnen. ???

Je hebt gelijk. Las t veel. Elke trainningsessie overloade . Dacht als beginner dat dat moest. Zat ik fout mee dan haha. Maar ben sws niet te zwaar begonnen. Heb altijd al wel gemerkt dat ik sterker dan een ander was. Maar denk dat ik het te snel heb verhoogd.
 
Thanks voor de tip. Iedereen zit zo te pushen over dat overloaden. Je ziet t veel op sites.. met elke trainingsessie verhogen.

Overloaden kan op meer manieren dan alleen gewicht toevoegen aan de oefening. Wanneer je je squat net iets dieper en gecontroleerder uitvoert dan de laatste keer of je kan een zelfde gewicht met meer snelheid verplaatsen dan de laatste keer dan boek je vooruitgang. Overloaden moet je niet van sessie naar sessie bekijken maar op jouw niveau meer van week naar week en na 1 a 2 jaar zelfs van maand naar maand. Heb vooral geduld en plezier in het trainen, dan komt die vooruitgang vanzelf.
 
Overloaden kan op meer manieren dan alleen gewicht toevoegen aan de oefening. Wanneer je je squat net iets dieper en gecontroleerder uitvoert dan de laatste keer of je kan een zelfde gewicht met meer snelheid verplaatsen dan de laatste keer dan boek je vooruitgang. Overloaden moet je niet van sessie naar sessie bekijken maar op jouw niveau meer van week naar week en na 1 a 2 jaar zelfs van maand naar maand. Heb vooral geduld en plezier in het trainen, dan komt die vooruitgang vanzelf.
Thanks voor de tip!
Moet je als beginner gelijk voluit gaan? Wat vind jij? Dat er gwn echt geen rep meer in t laatste setje zat.
 
Relatief licht starten en elke training progressief verzwaren is voor een beginner alleen wel te prefereren boven starten met gewichten die dicht tegen je max aanzitten en dan meerdere trainingen met hetzelfde gewicht uitvoeren voordat je verzwaart.

Natuurlijk kan je ook op andere manieren progressie boeken maar shelley volgt een schema met een vaststaand aantal reps en als beginner is het haast niet te doen om een inschatting te maken of net iets dieper en gecontroleerder squat en of je een zelfde gewicht met meer snelheid kunt verplaatsen .
 
Relatief licht starten en elke training progressief verzwaren is voor een beginner alleen wel te prefereren boven starten met gewichten die dicht tegen je max aanzitten en dan meerdere trainingen met hetzelfde gewicht uitvoeren voordat je verzwaart.


Natuurlijk kan je ook op andere manieren progressie boeken maar shelley volgt een schema met een vaststaand aantal reps en als beginner is het haast niet te doen om een inschatting te maken of net iets dieper en gecontroleerder squat en of je een zelfde gewicht met meer snelheid kunt verplaatsen .

Dus als ik het goed begrijl bedoel je dat als ik vrij lichttrain dat ik het gewicht wel kan verhogen elke training. En als ik dicht tegen mn max train dat ik om de paar sessie moet verhogen?
 
Thanks voor de tip!
Moet je als beginner gelijk voluit gaan? Wat vind jij? Dat er gwn echt geen rep meer in t laatste setje zat.

Schema's zoals deze die je nu volgt zijn gemaakt om een goede techniek op de hoofdoefeningen in te slijten. Als reps enorm veel moeite kosten dan is het gewicht nu nog te zwaar om echt aan je techniek te werken. Niet bang zijn om "licht" te trainen. Nu je aangeeft vast te lopen op een aantal oefeningen zou ik op je squat en deadlift een 20kg resetten en vanaf daar opnieuw gaan bouwen. Wanneer je 2,5kg per sessie verhoogt zit je na 2 weken alweer op je huidige gewichten en ga je daar hopelijk voorbij.
 
Schema's zoals deze die je nu volgt zijn gemaakt om een goede techniek op de hoofdoefeningen in te slijten. Als reps enorm veel moeite kosten dan is het gewicht nu nog te zwaar om echt aan je techniek te werken. Niet bang zijn om "licht" te trainen. Nu je aangeeft vast te lopen op een aantal oefeningen zou ik op je squat en deadlift een 20kg resetten en vanaf daar opnieuw gaan bouwen. Wanneer je 2,5kg per sessie verhoogt zit je na 2 weken alweer op je huidige gewichten en ga je daar hopelijk voorbij.

Oke maar als ik dat doe dan is t echt licht. Kan ik makkelijk minimaal 20 reps maken per set. Of hoort dat dan? ,
 
Schema's zoals deze die je nu volgt zijn gemaakt om een goede techniek op de hoofdoefeningen in te slijten. Als reps enorm veel moeite kosten dan is het gewicht nu nog te zwaar om echt aan je techniek te werken. Niet bang zijn om "licht" te trainen. Nu je aangeeft vast te lopen op een aantal oefeningen zou ik op je squat en deadlift een 20kg resetten en vanaf daar opnieuw gaan bouwen. Wanneer je 2,5kg per sessie verhoogt zit je na 2 weken alweer op je huidige gewichten en ga je daar hopelijk voorbij.
Of naja laat ik het zo zeggen. Stel ik verlicht 20 kilo. Dan ben ik na 3 setjes nog niet moe. Is dat de bedoeling dan?
 
Ik denk dat je beter kunt overstappen op Greyskull LP The Greyskull Methods- A Primer

Met een licht gewicht beginnen, de eerste 2 sets gewoon 5 reps en en de laatste sets mag je dan "helemaal los gaan".
 
Back
Naar boven