AndroidHealthClinic

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.181
Die hoeveelheid carbs weer! :eek:

Je eet nu elke dag een stokbrood toch? Zou ik het liefst ook elke dag eten man, lekker met stukje brie erop of stokbroodje gezond drool:

• #2.187
Je eet nu elke dag een stokbrood toch? Zou ik het liefst ook elke dag eten man, lekker met stukje brie erop of stokbroodje gezond drool:

Klopt. Het ziet er momenteel ong. zo uit:

Havermout ontbijt: havermout met casein/whey, noten/chocolade/pindakaas, rozijnen en vers fruit

Snack: Halve stokbrood/Turkse pide met vlees, ei en saus + stuk fruit en groente (vaak brocolli)

Werklunch. Varierend van quinoa + groente en vlees tot pasta bolognese

Snack: Halve stokbrood/Turkse pide met vlees, en en saus + stuk fruit

Kleine snack voor de training: Knackebrots/brood/fruit en een energy drink

Laatste maaltijd om de kcal op te vullen: Die epische schalen die jullie hoogstwaarschijnlijk voorbij hebben zien komen op insta :P

Supplementen: 2000 mg visolie, 1 x zma, 1 x 3000 ui vit. D

Over de dag drink ik minimaal 4 liter water en +- 4 koppen koffie.

• #2.188
Ik heb nog even een vraagje over progressie op de main lifts trouwens.
Stel ik doe 5 setjes van 5, zal ik dat geval iedere training verhogen zolang ik de eerste set maar die 5 reps haal, of zodra ik alle setjes 5 reps haal.
Dat laatste duurt voor mij namelijk een eeuwigheid. Ik heb er ook aangedacht over te gaan op 1 top set, om de overige setjes met 10% minder gewicht te doen.
Wat zijn jullie ervaringen en zijn er allicht nog mensen met andere ideeen?

Stel ik doe 5 setjes van 5, zal ik dat geval iedere training verhogen zolang ik de eerste set maar die 5 reps haal, of zodra ik alle setjes 5 reps haal.
Dat laatste duurt voor mij namelijk een eeuwigheid. Ik heb er ook aangedacht over te gaan op 1 top set, om de overige setjes met 10% minder gewicht te doen.

Zou me houden aan de theorie voor krachtopbouw.
Dat was geloof ik 0-6 voor krachtbouw.
Dus als je je daar aan houdt is 3/4 geen prob.

Maar ik vind het niks:o
Ben echt een voorstander van wat hoger in reps dus heb zo laag nooit geprobeerd eig.

Ik zou de 5x5 vol maken op het nieuwe gewicht. Jammer dan, dat het langzaam gaat.

Maar even zonder joke.

Doel Aantal herhalingen Rustpauze Intensiteit
Spierkracht 1 tot 8 1-3 minuten 85-100 %
Spiermassa 8 tot 12 1 minuut 75-85%
Spierconditie 12 of meer minder dan één minuut 0-75%

Bron https://www.fit.nl/trainingstheorie/herhalingen-fitness maar vgm is dat de algemene regel.
Misschien kan @meaantje er ook meer antwoord op geven want ja.
Ik blijf weg bij reps lager dan 6.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ha ha, klopt.... je ruikt bro-science :roflol:

Mijn idee is dat die ene 5x set met het hoge gewicht een flinke trainingsprikkel is, maar die 4 sets op het mindere gewicht niet, of in mindere mate. Die 4 lichte sets zijn dan niet optimaal, of zelfs een beetje zonde van de tijd, tenzij je de trainingsprikkel ervan weer verhoogt door bv snel achter elkaar te werken (korte rust of hoge impulssnelheid), langere TUT of ROM dan wel meer reps te doen op het lagere gewicht. Verder niet zoveel onderbouwing :o

Maar even zonder joke.

Doel Aantal herhalingen Rustpauze Intensiteit
Spierkracht 1 tot 8 1-3 minuten 85-100 %
Spiermassa 8 tot 12 1 minuut 75-85%
Spierconditie 12 of meer minder dan één minuut 0-75%

Bron https://www.fit.nl/trainingstheorie/herhalingen-fitness maar vgm is dat de algemene regel.
Misschien kan @meaantje er ook meer antwoord op geven want ja.
Ik blijf weg bij reps lager dan 6.

blijft een redelijk lastige kwestie dit. Want het aantal reps alleen zegt niet zo veel. Want rep/sets/gewicht/volume zijn allemaal aan elkaar verbonden. Grootste hypertrofie respons zit net als bij kracht in de lagere reps. Maar lagere reps zijn over het algemeen een stuk meer belastend en daardoor kan je minder overall volume draaien en volume is de meest leidende factor voor spieropbouw.
UEObV.png

lage reps zullen ook spiermassa opbouwen. En met wat hogere reps kun je ook best sterker worden als je dat goed indeelt.

zou zelf een mix van beide doen, wat lagere reps en wat hogere reps. Compounds lenen zich beter voor lagere reps en assistance/isolatie beter voor hogere reps

qua intensiteit.
3rm 90-95% van 1rm
5rm 90-85% van 1rm
5x5 gewicht zit vaak rond de 75-85%

dus no way dat je bij 8-12 reps op 75-85% intensiteit zit.

en rust gewoon zo lang als je nodig hebt om een beetje te herstellen en op adem te komen. Klok het zelf niet.

Ha ha, klopt.... je ruikt bro-science :roflol:

Mijn idee is dat die ene 5x set met het hoge gewicht een flinke trainingsprikkel is, maar die 4 sets op het mindere gewicht niet, of in mindere mate. Die 4 lichte sets zijn dan niet optimaal, of zelfs een beetje zonde van de tijd, tenzij je de trainingsprikkel ervan weer verhoogt door bv snel achter elkaar te werken (korte rust of hoge impulssnelheid), langere TUT of ROM dan wel meer reps te doen op het lagere gewicht. Verder niet zoveel onderbouwing :o

Minder reps met minder gewicht lijkt me inderdaad sowieso niet bevorderlijk.
Maar zelfde gewicht en dan 5 4 3 reps oid en week erop 5 54 oid wel denk ik.
Zo doe ik het meestal ook eig.
Alleen dan niet met zo weinig reps

• #2.198
blijft een redelijk lastige kwestie dit. Want het aantal reps alleen zegt niet zo veel. Want rep/sets/gewicht/volume zijn allemaal aan elkaar verbonden. Grootste hypertrofie respons zit net als bij kracht in de lagere reps. Maar lagere reps zijn over het algemeen een stuk meer belastend en daardoor kan je minder overall volume draaien en volume is de meest leidende factor voor spieropbouw.
UEObV.png

lage reps zullen ook spiermassa opbouwen. En met wat hogere reps kun je ook best sterker worden als je dat goed indeelt.

zou zelf een mix van beide doen, wat lagere reps en wat hogere reps. Compounds lenen zich beter voor lagere reps en assistance/isolatie beter voor hogere reps

qua intensiteit.
3rm 90-95% van 1rm
5rm 90-85% van 1rm
5x5 gewicht zit vaak rond de 75-85%

dus no way dat je bij 8-12 reps op 75-85% intensiteit zit.

en rust gewoon zo lang als je nodig hebt om een beetje te herstellen en op adem te komen. Klok het zelf niet.

Thanks @meaantje ! Zelf ben ik er ook van overtuigd dat een mix van lage en hoge reps het beste resultaat geeft. Ik ben dan ook behoorlijk van van het DUP principe. Zelf wil ik de squat en bench over 3 verschillende trainingen verdelen (6x3, 5x5 en 4x8). Daarnaast op elke training een deadlift variant. Het schema staat in de spoiler. Zoals je ziet op elke dag in ieder geval 1 lift rond de 90%, i.p.v. alle lifts op hoge intensiteit dezelfde dag te doen en een andere dag voor volume te pakken.
Wat denk je er van?

6 x 3 / 3 x 3 = 90 %
5 x 5 = 80 %
4 x 8 = 70/75 %

Full-body A

Warm up: Body weight squats, glute bridges leg curls.

Deadlifts
3 x 3
135 kg

Squats
4 x 8
60

Bench press
4 X 8

62.5

OHP
3 x 8

32.5

Dumbell rows
3 x 10

38

Wide-grip pull-ups
3 x 8

6

Face pulls
3 x 10-15

10

Lateral raises/Hanging leg raises/planks

Full-body B

Squats
5 x 5

67.5

Bench press
6 x 3

72.5

Deficit DL’s
4 x 8

102.5

BOR
4 x 8

60

Incline dumbbell press
3 x 8

26

Wide-grip pull-ups
3 x max

Full-body C

Squat
6 x 3

70

Bench press
5 x 5

70

Sumo deadlifts
3 x 6-8

115

Dips
3 x max

Neutral grip pull-ups
3 x max

Face pulls
3 x 10-15

12.5

• #2.199
Minder reps met minder gewicht lijkt me inderdaad sowieso niet bevorderlijk.
Maar zelfde gewicht en dan 5 4 3 reps oid en week erop 5 54 oid wel denk ik.
Zo doe ik het meestal ook eig.
Alleen dan niet met zo weinig reps

Dus pas verhogen in gewicht zodra je 5 reps haalt op alle 5 sets zeg jij?

De reden om zogenaamde back-off sets te doen is imo meer hypertrofie gericht en die zullen dan ook iets hoger in herhaling zijn over het algemeen. Mijn vraag is vooral of dit effectief is, of dat het een beter idee is alle sets met hetzelfde gewicht te trainen.
Bijvoorbeeld:
5 x 80%
8 x 70%
7 x 70%
6 x 70%

Dus pas verhogen in gewicht zodra je 5 reps haalt op alle 5 sets zeg jij?
Nouja zelf doe ik dus hogere reps.
Maar vb van mn benches:
85x10 80x10 75x9 70x9 (goal 8-10)
90x8 85x9 80x9 75x9

En als ik dan weer de 10 haal ga ik verhogen in gewicht.
Ik stel mijzelf een reprange als goal en wanneer ik de maximum reps gehaald heb raise ik en ik kom normaliter niet onder de minimum reps.

Of je goal dan minstens 3 of minstens 5 reps is.
Dat hangt natuurlijk weer af van je schema.

Terug
Naar boven