Crakie
Huge Freak
- Waardering
- 2.529
- Lengte
- 1m80
- Massa
- 89kg
Weet je dat zeker? Ik meen te hebben gelezen dat er een stuk minder CNS fatigue optreedt bij de gewichten waarmee je werkt in de novice/intermideiate fase, dan wanneer je gewichten gebruikt die richting de 2x bw of meer gaan
Dus ik kan hier uit concluderen dat jij over het algemeen 3 x per week verkiest boven een frequentie van 2 x per week?In theorie is dat in ieder geval wel ideaal.
Het enige nadeel vind ik het feit dat ik nu niet al die heerlijke oefeningen zoals lunges e.d. kan doen. Dat moet ik echter maar even voor lief nemen ben ik bang.
Zou best kunnen hoor, het leek mij logisch dat het relatieve gewicht bepalend is voor CNS-belasting. Dus 5x5x80 van iemand met 1RM 100 even zwaar als 5x5x160 van iemand met 1RM van 200. Mogelijk is dat niet lineair. Ik kan mezelf echter rustig overbelasten hoor, door te vaak te zwaar te squatten. En zit nog onder de 2xBW

Het is zo moeilijk om over ideaal te spreken, het hangt af van personen, doelen, etc. Zelf hou ik van denken ik blokjes. Blokje massa, blokje kracht om en om, weekje of 6 tot 8 per blok. Bij massa is er veel ruimte om te variëren, bij kracht minder. Mijn huidige blok is kracht met nul variatie, maar lifts die de mains sterk ondersteunen (omdat ze er erg op lijken) zouden daar ook prima in passen. Voorbeeld voor bench: tijdens massablok kun je ook DB presses, inclines, flys, etc. doen, bij kracht is paused, extra wide of legs up erg geschikt.
Zowel massa- als krachtblok kun je echter prima in 3 of 4 dagen passen, beide FB of split (ja 4 dagen FB kan ook!).

. Dat moet ik echter maar even voor lief nemen ben ik bang.

.
.

..
.