XXL Nutrition

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

Dat is wat ik zeg. Je moet het als bodybuilder dus alleen doen als je meer all-round wil worden, niet voor BB.
Ik wil ook meer all-round zijn hoor.
Ah, ja. Ik denk dat ondanks de naam van de website de meesten hier vooral trainen om sterker en fitter te worden en er ook nog eens presentabel uit te zien in je zwembroek of met een strak shirtje aan en niet zo zeer om een ekte "bodybuilder" te worden.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.402
Ah, ja. Ik denk dat ondanks de naam van de website de meesten hier vooral trainen om sterker en fitter te worden en er ook nog eens presentabel uit te zien in je zwembroek of met een strak shirtje aan en niet zo zeer om een ekte "bodybuilder" te worden.

You're right.. ;)

• #3.403
Box jumps
8 x Low box
6 x High box
3 x 6 x High box + plate

Leg press
3x6x222.5

Weighted lunges
3 x 20 x 40 kg

Hyperextensions
3 x 10 x 15 kg

Weighted step-ups
3 x 20 x 30 kg

Weighted Wall sits
3 x tot burn + 20 kg

Planks
2 x tot burn + 20 kg

Deze gingen dus meteen een stuk lekkerder vandaag :o..

Ware woorden. Toch zijn er ook zat hier die denken dat cardio een soort t*ring is die hun gains weer teniet doet, en wat je niet ziet hoeft ook niet sterker te worden (niet jullie 2 hoor :) )

40 kg in een rugzakje gedaan, of toch nog tussen je gewonde handje geklemd?

• #3.406
Ware woorden. Toch zijn er ook zat hier die denken dat cardio een soort t*ring is die hun gains weer teniet doet, en wat je niet ziet hoeft ook niet sterker te worden (niet jullie 2 hoor :) )

Om te gieren toch!! :D

Toch apart dat (vrijwel) alle buffe gozers braaf hun cardio doen he ;)

Flinke legpress en lunges man!

• #3.410
De rest van de avond maar even flink ontspannen! :D

:joint:

Thanks. Hierdoor ga ik op een heel andere manier naar die oefening kijken! :P. Ik zak in een squat-positie, wat dus NIET de bedoeling is begrijp ik!
Heb jij toevallig nog tips voor verdere BW oefeningen/pylometrics die ik in dit stadium van mijn herstel zou kunnen uitvoeren? :)

Voor plyometrie (en maximaal verhogen/hoger springen) wil je juist alle energie gebruiken in zo'n kort mogelijke tijdspanne. Dus je laat eigenlijk alle energie wegvloeien in dit geval.

Er zijn zoveel plyometrie vormen, een-benig/tweebenig (merkte ooit zelf hiermee dat ik totaal geen CNS aansturing had op 1 been). Nooit tot maximale vermoeidheid gaan, krijg je te snel blessures van. Dus altijd fris (aan het begin van de training) oefening uitvoeren. Kan wel aan het einde van Giant set bijv na (diepe) squat. Maar deze dan wel als 1e of 2e oefening van de training.

Oefeningen
  • Sinle Leg Push Off (step ups maar dan reactief met sprong)
  • Front box jump (wat je al doet)
  • Jump squats (loaded),
  • Stop jumps (vanuit squat positie sprongen maken, waarbij je bij de landing pas tegenwerkt als je op 90 graden squat zit, deze positie 4-10 seconden isometrisch aanhouden. Vanaf hier weer door een squat jump om hierna weer 90 graden iso zit aan te halen) spierpijn gegarandeerd als je ze goed uitvoert.

Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste, hier zijn tig varianten op

Ik snap denk wel wat Ari bedoelt. Je moet springen en meteen 'DANG' afzetten en omhoog. Nu vloeit een flink deel van de elastische energie in je benen af naar de vloer, omdat het contact te lang duurt.

Ja dit is vrij accuraat. Je moet je zo stijf mogelijk gedragen bij de reactie op de grond (Het gaat om de snelst/kortst mogelijke omzetting van excentrische --> isometrisch --> concentrische spierbelasting) Plyometrie gaat om de omzetting van energie.

Je moet je, lijkt me, afvragen waarom je op een hoge box zou willen springen. Ik denk dat je voor hypertrofie traint (vnl), en niet zo zeer voor explosiviteit. De time under tension is hier extreem kort, ik kan me niet voorstellen dat de spieren hier erg van gaan groeien. Maar dat weet ik niet.

Een hoge box wordt meestal gebruikt om de excentrische krachten die met een landing vrijkomen te minimaliseren, omdat je snelheid op dit punt bijna 0 is.

Het is niet helemaal waar dat je met plyometrie geen hypertrofie kunt bewerktstelligen. Stop jumps zit zeker een Hypertrofie aspect bij. Time under tension is vrij hoog, alsook de piek belasting bij het zo snel mogelijk isometrisch (stilzetten in 90 gr. squatzit) belasten van onderste extremiteit (de impact omzetten in iso hold). Voorbeeld hieronder is wat mij betreft nog lafjes met het waarin ze haar zelf de tijd geeft om spieren vast te zetten.

Heb in bijna dezelde vorm stop jumps (met vertesprong) met 10 seconden iso fase over afstanden van 60 meter moeten maken. Nou na 5 series ben je helemaal afgemaakt. En genoeg spierschade aangericht voor groei.

Zoals door meer mensen voor mij aangehaald, is bij het doen Plyometrie vormen hypertrofie vaak geen uitgangspunt. Maar bij meervoudige sprongen is de impact zelfs met BW alleen hoger dan een squat (piek belasting zit al snel op 3-4x lichaamsgewicht)

• #3.413
Voor plyometrie (en maximaal verhogen/hoger springen) wil je juist alle energie gebruiken in zo'n kort mogelijke tijdspanne. Dus je laat eigenlijk alle energie wegvloeien in dit geval.

Er zijn zoveel plyometrie vormen, een-benig/tweebenig (merkte ooit zelf hiermee dat ik totaal geen CNS aansturing had op 1 been). Nooit tot maximale vermoeidheid gaan, krijg je te snel blessures van. Dus altijd fris (aan het begin van de training) oefening uitvoeren. Kan wel aan het einde van Giant set bijv na (diepe) squat. Maar deze dan wel als 1e of 2e oefening van de training.

Oefeningen
  • Sinle Leg Push Off (step ups maar dan reactief met sprong)
  • Front box jump (wat je al doet)
  • Jump squats (loaded),
  • Stop jumps (vanuit squat positie sprongen maken, waarbij je bij de landing pas tegenwerkt als je op 90 graden squat zit, deze positie 4-10 seconden isometrisch aanhouden. Vanaf hier weer door een squat jump om hierna weer 90 graden iso zit aan te halen) spierpijn gegarandeerd als je ze goed uitvoert.
Dit zijn wat mij betreft de belangrijkste, hier zijn tig varianten op

(piek belasting zit al snel op 3-4x lichaamsgewicht)

Zoiets verwachtte ik dus al. Dat doen we dus niet weer :).

1-benige pylomtetrie lijkt mij echt een enorme uitdaging. Ik doe lunges behoorlijk frequent. Deze heb ik op kunnen bouwen naar 60 kg extra gewicht.
Echter, ik heb het ooit eens proberen te doen met sprongen en dat lukte totaal niet! Jij suggereert dus dat dit puur een resultaat is van het CNS dat tekort schiet? Interessant zeg!

Die stop jumps lijken mij erg pittig zeg. Dat is wel een leuk idee om te doen, wanneer ik 'vastloop' met de box jumps :D.

Dan zou je er flinke gains mee moeten kunnen maken. Opzich niet gek. Moet je kijken hoeveel grote/brede gasten er rondlopen in sporten als basketbal. Uiteraard doen zij ook aan traditionele gewichttraining, maar de nadruk ligt over het algemeen toch op pylometrie. Je kunt hiermee, zeker op het onderlichaam behoorlijke massa aanzetten.

Misschien toch nog eens callihinetics overwegen, in cominatie met pylometrics (voor lb)!! :D

1-benige pylomtetrie lijkt mij echt een enorme uitdaging. Ik doe lunges behoorlijk frequent. Deze heb ik op kunnen bouwen naar 60 kg extra gewicht.
Echter, ik heb het ooit eens proberen te doen met sprongen en dat lukte totaal niet! Jij suggereert dus dat dit puur een resultaat is van het CNS dat tekort schiet? Interessant zeg!
Waarschijnlijk is de basiskracht te laag. Met atleten wordt aangeraden pas zware plyo's te gaan doen als ze easy setjes met 1,5x BW kunnen squatten. 0,75xBW kunnen lungen.

Die stop jumps lijken mij erg pittig zeg. Dat is wel een leuk idee om te doen, wanneer ik 'vastloop' met de box jumps :D.
Dan zou je er flinke gains mee moeten kunnen maken. Opzich niet gek. Moet je kijken hoeveel grote/brede gasten er rondlopen in sporten als basketbal. Uiteraard doen zij ook aan traditionele gewichttraining, maar de nadruk ligt over het algemeen toch op pylometrie. Je kunt hiermee, zeker op het onderlichaam behoorlijke massa aanzetten.

Stop jumps zijn zeker zeer pittig. Je kunt ze als afwisseling doen in je schema maar in principe is je lichaam er redelijk snel aan gewent en na een maand is je spierconditie dusdanig hoog dat je waarschijnlijk geen spierpijn meer zult ondervinden. Met andere woorden de spierschade is niet relevant genoeg meer voor groei, adaptatie op isometrie gaat vaak sneller als met zware eccentrische squats (alleen is daar je CNS weer eerder mee opgebrand enfin ander verhaal).

Die basketballers zijn voornamelijk groot/breed omdat ze behoorlijk gifted zijn met hun snelle type spiervezels die met een beetje voeding al een 'monster' worden. Vergeet niet dat 'The Mountain' GOT ook gewoon begonnen is als Basketballer. De fysiek van een basketballer heeft niet zozeer met het doen van Plyometrics te maken. Spiergroei is meer een (klein) bijeffect van bepaalde vormen/uitvoeringen van plyometrie.

• #3.415
Waarschijnlijk is de basiskracht te laag. Met atleten wordt aangeraden pas zware plyo's te gaan doen als ze easy setjes met 1,5x BW kunnen squatten. 0,75xBW kunnen lungen.

Stop jumps zijn zeker zeer pittig. Je kunt ze als afwisseling doen in je schema maar in principe is je lichaam er redelijk snel aan gewent en na een maand is je spierconditie dusdanig hoog dat je waarschijnlijk geen spierpijn meer zult ondervinden. Met andere woorden de spierschade is niet relevant genoeg meer voor groei, adaptatie op isometrie gaat vaak sneller als met zware eccentrische squats (alleen is daar je CNS weer eerder mee opgebrand enfin ander verhaal).

Allright. Thanks voor deze nieuwe inzichten. Dit kan ik echt enorm waarderen zeg. Ik denk met mij vele anderen hier op het forum trouwens. Ik lees hier nooit iets over pylometrie.

Het mooiste is daarom het afwisselen van traditionele krachttraining en pylometrics! Ik denk dat het een hele mooie vervanging is voor een deload. Is het niet? :)

Nogmaals, heel erg bedankt voor je uitgebreide en hulpzame uitleg!!

pLyometrics

Gaat lekker man. Ik vind je er nu veel gezonder en frisser uitzien dan voor je blessure. Je hebt wat meer kleur en je ziet er ook wat voller uit (op een positieve manier;)).

Cardio is ook t*ring! (maar niet vanwege vermeend gain-verlies)

Terug
Naar boven