XXL Nutrition

Bas' Boring But Big Bulk Beyond 100 kg

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.122
Klinkt als een prima opzet! Zo pak je wekelijks zowel mechanisme als metabole stress en kun je je progressie ook goed reguleren :)

Top! Thx :D

Mijn dieet is zelfs met cheaten nog beter dan het gros hier op het forum..verder is je niet kunnen houden an je dieet geen probleem met ballen, maar met discipline of noodzaak. Daarbij heb ik qua fysiek geen klagen..:trollface:

Slechts 3x5 willen doen, omdat je 5x5 te zwaar vind is wel een gebrek aan ballen...wat is nu in godsnaam 15 reps aan werkvolume??? Je kunt ook te minimaal inzetten IMO...

Jij noemt je dieet beter dan het gros hier op het forum?! :P Daar is het gros van het forum het niet mee eens vermoed ik :roflol:

10-15 reps werkvolume is zeer gebruikelijk, zeker onders ervaren powerlifters.

Ik geef Marvin hier gelijk. Als ik 3x5 doe, voelt de training niet compleet. Maar misschien komt het ook omdat ik altijd 5x5 gedaan heb.

Maar ik zeg je eerlijk, de laatste 2 sets van squats bij 5x5 is echt tegen op kijken, maar wanneer je ze gedaan hebt, voel je je echt voldaan en beast :).

T maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als jij 3x5 lekkerder vindt moet je dat doen!

Goed verhaal, haha.

Daarom doe ik 3x5 en 1x5+ als laatste set

Zolang het werkt, prima! :thumb:

Het is het verschil tussen je reps halen en kunnen verzwaren en blijven stagneren omdat je de reps op set 4/5 niet haalt. Door te kunnen verzwaren blijf je progressie maken en kun je wennen aan zwaardere loads > meer mechanische stress > meer groei en kracht. Ik vind 5x5 niet te zwaar, ik vind het meer volume dan wenselijk. Ik snap dat met jouw trainingstijl dat niet zo'n issue is maar met de mijne, waar de focus ligt op krachtprogressie als drijver van groei, is het een behoorlijk verschil of je 3 of 5 sets doet.

En 15 reps per training is zat werkvolume voor een beginner/intermediate, ik maak er nog steeds prima progressie op in mijn bulk, en qua kracht op de squat kan ik ook zeker niet klagen ;) het zit ook niet voor niets in bewezen programma's als SS en greyskull.

En mijns inziens is een gebrek aan discipline ook gewoon gebrek aan ballen (de moed en kracht om door te zetten) maar dat is subjectief. Maar laten we deze discussie voeren op onderbouwde argumenten. Ballen hebben in de figuurlijke is geloof ik niet anabool :P jíj zit op een punt waar je meer volume nodig hebt, maar zolang je daar nog niet bent zou ik lekker de ruimte houden om later alsnog te verhogen

Hnng. Goed betoog.

Ik heb een hoop progressie laten liggen in het verleden door veel, en veel te veel volume te doen. Een verspilling van energie..

Ik ben iig dankbaar voor je input en ik zal in m'n volgende trainingscycle een opbouw hanteren waarbij ik het volume op hoge intensiteit beperk.

Zo raadt greyskull het ook aan, een perfecte oplossing naar mijn mening :)

Yep. Absoluut! Het is een beetje vergelijkbaar met het idee achter Wendler 5/3/1. Nog zo een effectieve manier van programmeren..

Best een mooie strategie, die je natuurlijk ook bij andere rep-ranges dan 5x5 kan toepassen. En het voorkomt dat je al je werk sets tegen failure doet, wat helemaal niet gunstig is voor de ontwikkeling.

Inderdaad. Het is alleen zaak dat je met behoorlijk submaximale gewichten begint aan zo een schema. Anders loop je na een week of 3 vast :P.

Als je redelijk wat lift wil je de intesiteit ook niet te hoog hebben omdat je dan veel minder volume kan draaien.

Fatigue management 101.

De training van vandaag, na gisteren overdag 2 visites te hebben gehad, om vervolgens flink naar de kloten te zijn gegaan en tot +- 4:30 in de stad te zijn geweest :o.
Gelukkig zat het met de voeding (5780 kcal) goed, anders was ik goed verrot geweest.

De training ging wel oke! Al had ik zeker in het begin wel wat last van een vaag gevoel in m'n hoofd. De eerste sets squats voelden dan ook kut. Gelukkig kon ik mij op de derde set een beetje herpakken.

Deadlifts gingen ronduit kut. Het voelde allemaal retezwaar en op de 4e rep verloor ik m'n grip. om het 'goed te maken' nog maar 4 reps gedaan met mixed grip, wat stukken beter ging. Volgende DL training dus mixed grip op de top set.

Bench ging daarna verassend goed! Dit is een VPR als ik mij niet vergis :D.

Vervolgens de training snel afgeraffeld, want de gym sloot al om 17:00.

Training 17-04.png

Voor zo een drukke dag en tot 4:30 in de stad hangen is het een meer dan prima training! Ik doe het je niet na.. Ik zou het niet eens uithouden tot 4:30 :o

Ik merk zelf ook wel dat minder volume veel goed doet in een training!

enne.. 17:00 vroeg? hier waren ze pas om 10:00 open en gingen ze om 13:00 al dicht.. :mad:

Voor zo een drukke dag en tot 4:30 in de stad hangen is het een meer dan prima training! Ik doe het je niet na.. Ik zou het niet eens uithouden tot 4:30 :o

enne.. 17:00 vroeg? hier waren ze pas om 10:00 open en gingen ze om 13:00 al dicht.. :mad:

Gewoon je neus poederen and you will be fine...:D

Toch knap dat je bent gaan trainen, als ik naar de klote ga dan train ik de eerste twee dagen niet haha

Ik zou zou als ik jou was wat meer tijd in de 65-70%-regio spenderen met 8 tot 10 reps, volume maken. Als in: een stuk meer volume maken dan je de laatste tijd in een week deed. Ophogen zolang het gaat, daarna ga je de reps geleidelijk droppen - net genoeg om het vol te houden. Als je niet te lang van hogere gewichten wilt wegblijven, doe je dat ook een dagje. Maar ook dan zou ik in deze fase liever kiezen voor een 5x3 bv dan serieus zwaar werk.

Knap dat je überhaupt gegaan bent idd en prima training!

Gezien drank en slaap was het nog wel redelijk :D

Inderdaad. Het is alleen zaak dat je met behoorlijk submaximale gewichten begint aan zo een schema. Anders loop je na een week of 3 vast :P.
Maar enkele weken met een heel laag gewicht trainen geeft geen gains. Dan pleit ik voor hoger insteken en snel tegen een plateau aankomen, gewoon niet janken dat je blijft 'hangen'....

Maar stel nu dat je die repout 8-9 reps pakt..dan waren voorgaande sets toch nauwelijks werksets?

Je verhoogd je gewichten elke training met 2,5kg. Die 5+ set zorgt ervoor dat je gewoon iets extra's kan doen als je dat nog kan ipv gelimiteerd worden tot stel 4x5. Komt bij mij nooit voor dat ik die laatste set zoveel reps kan doen. Meestal is mn laatste set 5,6 of 7 reps en bij hele hoge uitzondering 8.

• #5.130

Mwoah, vaak is het een stuk later :o

Gewoon je neus poederen and you will be fine...:D

Hahaha, niet eens @Saik , niet eens.. :D

Toch knap dat je bent gaan trainen, als ik naar de klote ga dan train ik de eerste twee dagen niet haha

Je wordt oud joh!

Ik zou zou als ik jou was wat meer tijd in de 65-70%-regio spenderen met 8 tot 10 reps, volume maken. Als in: een stuk meer volume maken dan je de laatste tijd in een week deed. Ophogen zolang het gaat, daarna ga je de reps geleidelijk droppen - net genoeg om het vol te houden. Als je niet te lang van hogere gewichten wilt wegblijven, doe je dat ook een dagje. Maar ook dan zou ik in deze fase liever kiezen voor een 5x3 bv dan serieus zwaar werk.

Ehhhh. Klinkt leuk, maar hoe wil je dit programmeren? En wat is er volgens jou mis met lineaire progressie maken adhv 5x5.

Knap dat je überhaupt gegaan bent idd en prima training!

Thx! Vandaag wel een beetje stijf door die stroeve squats tijdens de eerste setjes.

Gezien drank en slaap was het nog wel redelijk :D

Maar enkele weken met een heel laag gewicht trainen geeft geen gains. Dan pleit ik voor hoger insteken en snel tegen een plateau aankomen, gewoon niet janken dat je blijft 'hangen'....

Niet janken, maar wat doe je wel?

Je begint aan een schema met submaximale gewichten om het volledig uit te kunnen melken.
Vastlopen na 3 weken betekent weer een nieuw schema kiezen of resetten. Dat is een stuk minder efficiënt dan 'rustig' beginnen Neet ;)

Je verhoogd je gewichten elke training met 2,5kg. Die 5+ set zorgt ervoor dat je gewoon iets extra's kan doen als je dat nog kan ipv gelimiteerd worden tot stel 4x5. Komt bij mij nooit voor dat ik die laatste set zoveel reps kan doen. Meestal is mn laatste set 5,6 of 7 reps en bij hele hoge uitzondering 8.

Mooi man. Ik hoop voor je dat het met 100 kg nog steeds lukt!

Ehhhh. Klinkt leuk, maar hoe wil je dit programmeren? En wat is er volgens jou mis met lineaire progressie maken adhv 5x5.

Niks mis met 5x5, maar maak je lineaire progressie dan? Ik had de indruk dat je iedere keer zoiets doet, klein pr'tje zet, beetje aan de programmering rommelt maar in essentie hetzelfde doet en hetzelfde resultaat krijgt. Daarom suggereer ik een langere aanloop.

Knappe training met je "zatte" harses, ik doe het je niet na. (maar ik ben dan ook oud :roflol:)

Niet janken, maar wat doe je wel?

Je begint aan een schema met submaximale gewichten om het volledig uit te kunnen melken.
Vastlopen na 3 weken betekent weer een nieuw schema kiezen of resetten. Dat is een stuk minder efficiënt dan 'rustig' beginnen Neet ;)
Nog steeds niet overtuigd ;)
Soms lijkt het dat je geen voortgang maakt maar komt er toch weer eens in de zoveel tijd een kilo of repje bij. Over dat trage tempo moet je dan niet janken bedoel ik.
En het blijft geen feest na een aantal jaren, en moet je het meer gaan zoeken in afwisseling in rep/gewichts intensiteit (golvend periodiseren). Ik vind een reset nog steeds zonde van de tijd.

• #5.135
Knappe training met je "zatte" harses, ik doe het je niet na. (maar ik ben dan ook oud :roflol:)

Huehue. Ik ga er gewoon voor en zie het als een soort motivatie voor de volgende training. Het moet dan wel makkelijker gaan! :P

Nog steeds niet overtuigd ;)
Soms lijkt het dat je geen voortgang maakt maar komt er toch weer eens in de zoveel tijd een kilo of repje bij. Over dat trage tempo moet je dan niet janken bedoel ik.
En het blijft geen feest na een aantal jaren, en moet je het meer gaan zoeken in afwisseling in rep/gewichts intensiteit (golvend periodiseren). Ik vind een reset nog steeds zonde van de tijd.

Je vindt een reset zonde, omdat je uit ervaring weet dat je op hetzelfde punt weer vast loopt, of heb je gewoon geen 'zin' om submaximaal te trainen?

Ik duim voor je bro :P

Niks mis met 5x5, maar maak je lineaire progressie dan? Ik had de indruk dat je iedere keer zoiets doet, klein pr'tje zet, beetje aan de programmering rommelt maar in essentie hetzelfde doet en hetzelfde resultaat krijgt. Daarom suggereer ik een langere aanloop.

Zo lijkt het een beetje hé. Dat komt, zoals ik al eerder aangaf, doordat ik steeds een tikkeltje te veel volume deed. Even 3 sets zware lunges er achteraan bijv.
Dat voelt allemaal leuk en geeft een pomp, maar uiteindelijk zit het herstel wel in de weg :o. Nu ik mij beter focus op het geen waar ik beter in wil worden ga ik daadwerkelijk vooruit.
Al vind ik het stiekem wel een beetje saai en kriebelt het van binnen om er wat meer variatie in te gooien :P

Zo lijkt het een beetje hé. Dat komt, zoals ik al eerder aangaf, doordat ik steeds een tikkeltje te veel volume deed. Even 3 sets zware lunges er achteraan bijv. Dat voelt allemaal leuk en geeft een pomp, maar uiteindelijk zit het herstel wel in de weg :o. Nu ik mij beter focus op het geen waar ik beter in wil worden ga ik daadwerkelijk vooruit. Al vind ik het stiekem wel een beetje saai en kriebelt het van binnen om er wat meer variatie in te gooien :P

Ah oké, duidelijk. Carry on, sir!

Op dit punt in je carrière is variatie overigens vermoedelijk minder efficiënt dan de real thing.

• #5.137
Ah oké, duidelijk. Carry on, sir!

Op dit punt in je carrière is variatie overigens vermoedelijk minder efficiënt dan de real thing.

Tja. Dat blijkt nu min of meer. Meer energie verbranden en minder goed herstellen draagt niet bij aan het sterker worden!

Terug
Naar boven