Het is het verschil tussen je reps halen en kunnen verzwaren en blijven stagneren omdat je de reps op set 4/5 niet haalt. Door te kunnen verzwaren blijf je progressie maken en kun je wennen aan zwaardere loads > meer mechanische stress > meer groei en kracht. Ik vind 5x5 niet te zwaar, ik vind het meer volume dan wenselijk. Ik snap dat met jouw trainingstijl dat niet zo'n issue is maar met de mijne, waar de focus ligt op krachtprogressie als drijver van groei, is het een behoorlijk verschil of je 3 of 5 sets doet.
En 15 reps per training is zat werkvolume voor een beginner/intermediate, ik maak er nog steeds prima progressie op in mijn bulk, en qua kracht op de squat kan ik ook zeker niet klagen

het zit ook niet voor niets in bewezen programma's als SS en greyskull.
En mijns inziens is een gebrek aan discipline ook gewoon gebrek aan ballen (de moed en kracht om door te zetten) maar dat is subjectief. Maar laten we deze discussie voeren op onderbouwde argumenten. Ballen hebben in de figuurlijke is geloof ik niet anabool

jíj zit op een punt waar je meer volume nodig hebt, maar zolang je daar nog niet bent zou ik lekker de ruimte houden om later alsnog te verhogen