AndroidHealthClinic

Beginnerswedstrijd Powerliften 22 mei

• Topic Starter Topic Starter
En dit geldt ook voor NK's !!!
Verscheidene willen alleen in "top" vorm meedoen aan wedstrijden. Dan doe ze uiteindelijk mee en dan valt het zo tegen, dat ze gelijk maar stoppen met wedstrijden. Juist de wedstrijden waarin jij meedoet in "mindere" vorm, leer je meeste (luisteren naar je lichaam ;) )

Helemaal mee eens Wim! :thumbs:

Ik ga mij ook inschrijven.

Geen powerlift aspiraties (rugby) maar een meet is een geweldige manier om je training op orde te krijgen :)

Ik hoop dat de scheidsrechters correct zijn in de beoordeling van de lifts. Een wedstrijdbeurt is immers heel anders dan een gymlift ;)

Wat zijn eigenlijk specifieke regels van bench?

Hoofd/voeten/kont moeten hele tijd de bank aanraken toch. En gelijkmatig uitstrekken. Verder nog bijzonderheden waar je snel de mist in zou kunnen gaan bij de verschillende onderdelen?

Wat zijn eigenlijk specifieke regels van bench?

Hoofd/voeten/kont moeten hele tijd de bank aanraken toch. En gelijkmatig uitstrekken. Verder nog bijzonderheden waar je snel de mist in zou kunnen gaan bij de verschillende onderdelen?

voeten kan nogal verschillen van bond. Bij de 1ne moeten ze volledig op de grond staan, bij de andere zijn tippen genoeg. En geen voeten verplaatsen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Laten we voor het gemak even van deze bond uitgaan dan ;)

Hoe moet je je voeten plaatsen bij deze wedstrijd?
Ik sta normaliter op me tenen namelijk.....

vandaag voor het eerst paused bench gedaan / gebenched op de powerliftmanier met de commando's 'start' 'press' en 'rack' beoordeeld door powerlifster Judith Meerdink.

Was best even wennen, ik maakte steeds de fout om na de press gelijk de stang in het rek te gooien voordat Judith 'rack' zei.
En hield ook niet genoeg spanning vast bij het op de borst houden (ging aan het eind wel goed) en omdat je even moet wachtten voordat er start gezegd word moest ik even nadenken over mijn ademhaling....

Dus best wel even slim om te oefenen !!!

Hieronder het reglement wat bankdrukken betreft!

Hoofd, schouders en billen moeten altijd in contact met de bank blijven...voeten moeten plat op de grond staan :)

TECHNISCH REGLEMENT
(POWERLIFTING)

BANKDRUKKEN

1. De voorzijde van de drukbank dient in de richting van de Hoofdscheidsrechter geplaatst te worden op het plankier.

2. De lifter ligt met zijn, hoofd schouders en billen in contact met de vlakke bovenzijde van de bank. De handen moeten de halter vasthouden met de duimen om de halter, om zodoende de halter veilig in de handen te houden.
De voeten moeten plat op het plankier of de blokken geplaatst worden ( zo plat als de conditie van de schoen ).
Deze positie moet gedurende de uitvoering van de lift gehandhaafd blijven.

3. Om een goede steun voor zijn voeten te verkrijgen, mag de lifter schijven of blokken benutten welke in totaal niet hoger mogen zijn dan 30 cm om zodoende het oppervlak van het plankier te verhogen. Geadviseerd wordt om blokken beschikbaar te hebben van de volgende afmetingen: 5 cm, 10 cm, 20 cm en 30 cm hoogte. Een kleine voetbeweging op het plankier of op de blokken is toegestaan, zoals het wegglijden bij een gladde ondergrond.Als er blokken worden gebruikt mogen deze niet groter zijn dan 45 x 45 cm voor wat betreft de lengte en breedte.

4. Niet meer dan 5 en niet minder dan 2 vangers/laders dienen ter alle tijden aanwezig te zijn. De lifter mag de hulp inroepen van de vangers/laders teneinde de halter van de steunen te halen.
Het aangeven, met hulp van de vangers/laders dient op armlengte te gebeuren.

5. De ruimte tussen de handen mag niet meer zijn dan 81 cm, gemeten tussen de wijsvingers. Het pakken in een zgn. ondergrip (handpalmen naar het gezicht toe) is niet toegestaan. Als blijkt dat er bij een oude blessure of een anatomische afwijking het niet mogelijk is voor de lifter om de halter met beide handen op de merkstrepen van 81 cm gelijk vast te houden, moet de
lifter dit elke keer kenbaar maken aan de Scheidsrechters zodat er indien nodig, een nieuw merkteken van die 81 cm door de Scheidsrechters geplaatst kan worden.

6. Na de halter uit de standaards te hebben verwijderd, of het aangereikt hebben gekregen van de vangers/laders, moet de atleet met volledig uitgestrekte armen wachten op het signaal van de Hoofdscheidsrechter.
Het begin signaal zal worden gegeven als de atleet bewegingloos en de halter in de juiste positie is, als de lifter niet de juiste positie heeft
ingenomen krijg hij/zij voor de veiligheid van de lifter na vijf (5) seconde het sein (Replace te Bar) met een achterwaartse armbeweging.
De hoofdscheidsrechter zal dan de reden geven waarom hij het sein niet gaf.

7. Het beginsignaal is een neergaande beweging van de arm, met het
verbale commando "START".

8. Na het ontvangen van het startsignaal, moet de atleet de halter omlaag brengen tot op de borst. Na een stilstand op de borst geeft de hoofdscheidsrechter het sein PRESS en moet de halter omhoog gebracht worden naar het borstbeen, zonder ongelijke strekking tijdens het omhoog drukken en uitgedrukt worden tot de armen volledig gestrekt zijn. Na stilstand in de eindpositie zal het verbale commando "RACK" met een achterwaartse armbeweging worden gegeven. Als er door een anatomische afwijking de lifter zijn armen niet geheel kan strekken moet hij dit door middel van een medische verklaring van een dokter tonen bij de medische commissie.

Redenen voor afkeuring van een Bench-Press

1. Niet wachten op de signalen van de Hoofdscheidsrechter bij het gedurende de poging.

2. Iedere verandering van de gekozen positie gedurende de uitvoering van de lift zelf. Dit betekent het optillen van de voeten van het plankier of blokken het optillen van hoofd, schouders en billen van de bank het verplaatsen van de voeten van het plankier/blokken of zijwaartse beweging van de handen aan de halterstang.

3. Elk meehelpen van de halter met de borst, stuiteren of inzakken van de halter na de stilstand op de borst.

4. Iedere ongelijke strekking van de armen tijdens de lift.

5. Iedere neergaande beweging tijdens het uitdrukken omhoog.

6. Niet in staat zijn de halter met volledig uitgestrekte armen en gelijktijdig uit te drukken aan het einde van de lift.

7. Aanraking van de halter of de lifter door de vangers/laders om de beurt te vergemakkelijken tussen de signalen van de Hoofdscheidsrechter.

8. Elk contact van de lifters voeten met de bank of de opstaande zijden hiervan.

9. Het moedwillig aanraken van de steunen met de halter tijdens de oefening
teneinde het omhoog brengen te vergemakkelijken.

10. Afwijkend handelen overeenkomstig de regels voor uitvoering van de discipline, zoals voorgaand omschreven.

Ik ben echt mannen dornken en begrijp geen ak van die tekst.
Hoe moet je nu je voetjen houden tiujdens de lift?

Haha thanks man!

Ik adviseer je dat je oly schoenen of PL schoenen draagt tijdens het benchen. Maakt het nog enigsinds makkelijker voor je tijdens het benchen als je gewend bent op je tenen te staan.
Mijn hielen kwamen ook constant los maar dat is ook verholpen sinds ik me oly's heb en ik kan ook net wat meer spanning vasthouden. :)

wtf zijn oly's ?

Weegt nog geen 30kg en nog moeite hebben ook. :roflol:
Halve reps zijn sowieso no go!

Ik zeg doen

Terug
Naar boven