AndroidHealthClinic

Bench Press gewicht

Bezoekers in dit topic

Ik heb het ook alleen maar van Student Aesthetics.. die zal echt geen bullshit gaan lullen
Ik heb geen idee wie dat is. De context weet ik ook niet. Maar termen als overtraining, herstel cns en deload worden vaker wel misbruikt en te grabbel gegooid dan niet.
 
Ik heb liever gewoon een week volledig rust (dus een deloadweek) dan dat ik rustiger ga trainen zonder progressie.
Wat een geklets weer. Verdiep je eens in de termen, alvorens je deze met een stelligheid gaat verkondigen.
 
Ik heb geen idee wie dat is. De context weet ik ook niet. Maar termen als overtraining, herstel cns en deload worden vaker wel misbruikt en te grabbel gegooid dan niet.
Je bent 666x leuk gevonden illuminatie. ) Hier is de video ervan:
 
Wat een geklets weer. Is zeker zomertijd, komen alle prutsers uit hun holen.
Omdat jij iets vind moet je er niet gelijk van uitgaan dat het zo is en iemand anders prutser noemen..
 
Overtraining? Wat een geklets zonder onderbouwing van die gast. Deload elke 6-12 weken? Hij bedoelt gewoon wat gas terugnemen, iets dat ik al dacht op basis van jouw eerdere post, en vandaar mijn aanvulling paar posts terug.

Een deload wordt vrijwel alleen bij gevorderde trainees toegepast (>4-5jr). Een deload is altijd gepland en volgend op een laadfase tot overreaching wordt bereikt. Door de intensiteit te reduceren middels deloaden wordt het lichaam in staat gebracht om progressie tot uiting te laten komen. Dit wordt ook wel als delayed after effect omschreven.

Verder; zie mijn sig.
 
Overtraining? Wat een geklets zonder onderbouwing van die gast. Deload elke 6-12 weken? Hij bedoelt gewoon wat gas terugnemen, iets dat ik al dacht op basis van jouw eerdere post, en vandaar mijn aanvulling paar posts terug.

Een deload wordt vrijwel alleen bij gevorderde trainees toegepast (>4-5jr). Een deload is altijd gepland en volgend op een laadfase tot overreaching wordt bereikt. Door de intensiteit te reduceren middels deloaden wordt het lichaam in staat gebracht om progressie tot uiting te laten komen. Dit wordt ook wel als delayed after effect omschreven.

Verder; zie mijn sig.

Amen. Iedereen is altijd maar aan het deloaden tegenwoordig, wat een verspilling van je tijd is dat zeg. Iedereen heeft weleens mindere dagen dus dan neem je wat gas terug, maar deloads van tevoren inplannen? Wat een onzin.
 
Omdat jij iets vind moet je er niet gelijk van uitgaan dat het zo is en iemand anders prutser noemen..
Nu jij een quote aanhaalt van iets dat ik weg had gehaald voor jij reageerde zal ik erop ingaan. Jij post hier stelligheden die nogal zwart wit zijn, terwijl het niets meer is dan de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Daarom verzocht ik jou ook om je te verdiepen in de termen. Helaas lijk je je slechts te baseren op een gast uit een video die ook maar half weet wat die zegt (in de door jou geposte video).
 
Nu jij een quote aanhaalt van iets dat ik weg had gehaald voor jij reageerde zal ik erop ingaan. Jij post hier stelligheden die nogal zwart wit zijn, terwijl het niets meer is dan de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Daarom verzocht ik jou ook om je te verdiepen in de termen. Helaas lijk je je slechts te baseren op een gast uit een video die ook maar half weet wat die zegt (in de door jou geposte video).
Ik had niet eens gezien dat je het weg had gehaald, en ik dacht dat hij wel gelijk zou hebben. Nu weet ik helemaal niet meer wat ik wel en niet moet geloven. En hij bedoelt gas terugnemen dus 60% van je gewichten of gewoon een week rust. Dan heb ik persoonlijk een week rust want als ik 60% van me gewichten ga doen (wat ik al eerder heb gedaan) voelt alsof gewoon niks aan het doen bent omdat het gewoon veel te licht is. En in die tijd had ik die deload gedaan omdat ik langdurige spierpijn kreeg en andere pijntjes, in die tijd had ik dan denk ik al overreaching bereikt. Daarom worden deloads ook gepland zodat je het niet zover laat komen.
 
Gevoel m.b.t. trainen is meestal een leugen als relatief beginner. Gas terugnemen is prima. Het is ook de bedoeling dat je lichter traint, dat kan inderdaad het idee geven dat je net zo goed niks kunt doen. Het moet je ook fris en hongerig maken. Wat ik zelf doe tijdens deload (zie mijn eerdere omschrijving) is op de compounds waar ik 1rm mee doe singles tot plusminus 80% 1rm, de backoff sets en de rest van de oefeningen de helft van het normale volume draaien. Met als doel om na de deload MEER te kunnen, concreet een hogere 1rm. Maar af en toe wat jij doet een absolute week rust kan ook, je kunt in die week ook dan een keer gaan zwemmen of wat lopen, fietsen of zo. Het is geen hogere wiskunde.
 
En hij bedoelt gas terugnemen dus 60% van je gewichten of gewoon een week rust. Dan heb ik persoonlijk een week rust want als ik 60% van me gewichten ga doen (wat ik al eerder heb gedaan) voelt alsof gewoon niks aan het doen bent omdat het gewoon veel te licht is.

En in die tijd had ik die deload gedaan omdat ik langdurige spierpijn kreeg en andere pijntjes, in die tijd had ik dan denk ik al overreaching bereikt. Daarom worden deloads ook gepland zodat je het niet zover laat komen.

Het feit dat je dit allemaal denkt (en blijkbaar ook écht gelooft) geeft alleen maar aan dat je echt totaal geen idee hebt wat 'deloaden' daadwerkelijk is, wat de functie er van is en de context waarin het plaats vindt. (zoals Jezza een paar posts terug omschreef)

Onze Esthetisch Verantwoorde Merijn heeft dat trouwens ook niet, zo blijkt.

Daar kun jij eigenlijk ook niets aan doen, maar toont alleen maar aan hoe zaken op het volkomen worden verkracht door internet-papegaaien die niets anders doen dan hippe, populaire termen van het moment verzamelen en rondstrooien ten bate van hun eigen gewin.

Helaas is er niets dat dit soort zelfuitgeroepen 'experts' controleert of aan banden legt, iedereen kan gewoon maar wat roepen en dit als waarheid claimen. Erger nog, ze vragen er nog flink wat geld voor ook. :rolleyes:

Als HIJ echt zo superieur en kundig zou zijn, dan zou jij hier nu überhaupt niet komen om je te beklagen over het feit dat je toch maar niet over die 60kg bench press heen kunt komen.......

Toch???



P.S.

- Een deload is niet om over-reaching te voorkomen - wederom bevestiging van je onwetendheid- een deload is juist bedoelt om de positieve trainingseffecten van een BEWUST geplande staat van over-reaching te benutten DAARNA.

- Ook al denk je misschien van wel, je bent bij lange na nog niet op het niveau om jezelf bewust en gecontroleerd in een staat van 'over-reaching' te trainen.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat je dit allemaal denkt (en blijkbaar ook écht gelooft) geeft alleen maar aan dat je echt totaal geen idee hebt wat 'deloaden' daadwerkelijk is, wat de functie er van is en de context waarin het plaats vindt. (zoals Jezza een paar posts terug omschreef)

Onze Esthetisch Verantwoorde Merijn heeft dat trouwens ook niet, zo blijkt.

Daar kun jij eigenlijk ook niets aan doen, maar toont alleen maar aan hoe zaken op het volkomen worden verkracht door internet-papegaaien die niets anders doen dan hippe, populaire termen van het moment verzamelen en rondstrooien ten bate van hun eigen gewin.

Helaas is er niets dat dit soort zelfuitgeroepen 'experts' controleert of aan banden legt, iedereen kan gewoon maar wat roepen en dit als waarheid claimen. Erger nog, ze vragen er nog flink wat geld voor ook. :rolleyes:

Als HIJ echt zo superieur en kundig zou zijn, dan zou jij hier nu überhaupt niet komen om je te beklagen over het feit dat je toch maar niet over die 60kg bench press heen kunt komen.......

Toch???



P.S.

- Een deload is niet om over-reaching te voorkomen - wederom bevestiging van je onwetendheid- een deload is juist bedoelt om de positieve trainingseffecten van een BEWUST geplande staat van over-reaching te benutten DAARNA.

- Ook al denk je misschien van wel, je bent bij lange na nog niet op het niveau om jezelf bewust en gecontroleerd in een staat van 'over-reaching' te trainen.
Ik snap je zin niet wanneer je zegt wat deloaden daadwerkelijk is. Maar hoezo weet jij dan zo zeker wat deloaden is?
 
Ik snap je zin niet wanneer je zegt wat deloaden daadwerkelijk is. Maar hoezo weet jij dan zo zeker wat deloaden is?

Als je nu googled op de term deloading, dan vind je inderdaad alleen maar een uitleg als een soort rustweek om overtraining te voorkomen.
Dat is hoe het nu in zwang is geraakt, lorre, koppiekrauw. Dus wat ik zeg wijkt nu eigenlijk af van wat nu gangbaar geloof is.

Ik weet in ieder geval zeker wat deloading was, in de zin hoe de oorspronkelijke definitie en functie bedoeld is.
Het is in ieder geval niet een willekeurig rustweekje zo nu en dan.

Deloading is een begrip dat uit de trainingsleer komt, meer specifiek uit het deel dat samen hangt met trainingen programmeren en periodiseren voor gevorderde (kracht)atleten
Als je daar wat meer over wilt weten raad ik je aan iets te lezen van wijlen Verkoshansky, Wladimir Issurin, of bijvoorbeeld Rippetoe/Killgores boek practical programming voor strength training.
Om wat ik zeg goed te begrijpen zou je je eigenlijk ook moeten verdiepen in 'dual factor' fitnes/fatique inspannings en herstel model.
Ook zou het fijn zijn als je goed bekend bent met het prikkel-verstoring homeostase-adaptieve response concept.

Over-reaching en deloading zijn in die context trainingstechnieken voor de gevorderde trainee die eigenlijk niet meer op 'normale' doseringen trainingsprikkels reageert.
Daartoe wordt er een tijdlang zeer frequent en zwaar getraind en tegelijkertijd is daarbij het herstel onvolledig.
Met name dat onvolledig herstel is een wezenlijk factor, omdat het de trainee in een staat van 'opgehoopte vermoeidheid' brengt.Na deze periode van bewust geforceerd overloaden (overreaching) zal een periode van extra lage inspanning (de deload).
Hierdoor krijgt het lichaam eigenlijk pas de kans een 'uitgesteld' trainingseffect te laten zien.
Anders gezegd, progressie wordt door overreaching onderdrukt en kan pas zichtbaar worden na de geplande deload.

Werkt dit in de praktijk ook echt zo vraag je je wellicht af? Jazeker, maar je moet er wel aan toe zijn om dit te ervaren en dat geldt meestal pas voor de vergevorderde trainee. Ik praat dan over lieden die op z'n minst 8-10 jaar consistente training training achter de rug hebben en eigenlijk amper nog vooruitgang kunnen maken.
Voor de duidelijkheid, 90% van de mensen die trainen hebben dat stadium nog lang niet bereikt en de meesten zullen dat ook nooit doen.
 
Als je nu googled op de term deloading, dan vind je inderdaad alleen maar een uitleg als een soort rustweek om overtraining te voorkomen.
Dat is hoe het nu in zwang is geraakt, lorre, koppiekrauw. Dus wat ik zeg wijkt nu eigenlijk af van wat nu gangbaar geloof is.

Ik weet in ieder geval zeker wat deloading was, in de zin hoe de oorspronkelijke definitie en functie bedoeld is.
Het is in ieder geval niet een willekeurig rustweekje zo nu en dan.

Deloading is een begrip dat uit de trainingsleer komt, meer specifiek uit het deel dat samen hangt met trainingen programmeren en periodiseren voor gevorderde (kracht)atleten
Als je daar wat meer over wilt weten raad ik je aan iets te lezen van wijlen Verkoshansky, Wladimir Issurin, of bijvoorbeeld Rippetoe/Killgores boek practical programming voor strength training.
Om wat ik zeg goed te begrijpen zou je je eigenlijk ook moeten verdiepen in 'dual factor' fitnes/fatique inspannings en herstel model.
Ook zou het fijn ztrainen je goed bekend bent met het prikkel-verstoring homeostase-adaptieve response concept.

Over-reaching en deloading zijn in die context trainingstechnieken voor de gevorderde trainee die eigenlijk niet meer op 'normale' doseringen trainingsprikkels reageert.
Daartoe wordt er een tijdlang zeer frequent en zwaar getraind en tegelijkertijd is daarbij het herstel onvolledig.
Met name dat onvolledig herstel is een wezenlijk factor, omdat het de trainee in een staat van 'opgehoopte vermoeidheid' brengt.Na deze periode van bewust geforceerd overloaden (overreaching) zal een periode van extra lage inspanning (de deload).
Hierdoor krijgt het lichaam eigenlijk pas de kans een 'uitgesteld' trainingseffect te laten zien.
Anders gezegd, progressie wordt door overreaching onderdrukt en kan pas zichtbaar worden na de geplande deload.

Werkt dit in de praktijk ook echt zo vraag je je wellicht af? Jazeker, maar je moet er wel aan toe zijn om dit te ervaren en dat geldt meestal pas voor de vergevorderde trainee. Ik praat dan over lieden die op z'n minst 8-10 jaar consistente training training achter de rug hebben en eigenlijk amper nog vooruitgang kunnen maken.
Voor de duidelijkheid, 90% van de mensen die trainen hebben dat stadium nog lang niet bereikt en de meesten zullen dat ook nooit doen.
Oh ik snap het, toch denk ik dat het ook verstandig is om te doen als je minder lang fitnesst. En wat is is nou 3/4 weken rust in een jaar. Ik ga het sowieso doen zodat je ook mentaal weer opnieuw kunt beginnen en je lichaam gewoon even helemaal rust geeft.

Echt bedankt voor je uitleg nu weet ik waar deloaden vandaan komt.
 
En wat is is nou 3/4 weken rust in een jaar. Ik ga het sowieso doen zodat je ook mentaal weer opnieuw kunt beginnen en je lichaam gewoon even helemaal rust geeft.

Helemaal niets, ik doe dat zelf ook, daar gaat het niet om.

Waar het mij om gaat is dat ze een populair 'kinky' woord maken van het trainings-begrip deloading en jou willen doen geloven -als relatief onervaren trainee- dat het een noodzakelijke heilige graal voor je is.


Ik irriteer me daar aan.

Ten eerste, omdat ik het inhoudelijke verkrachting van een begrip vind, dat in essentie onderdeel is van een geavanceerd trainingsproces met veel diepgang en nuances.
Noem het dan gewoon een week rustig aan doen of 'wat gas terugnemen'.

Ten tweede, omdat het in een goed uitgebalanceerd programma absoluut niet nodig is om vaker dan die 3-4 keer per jaar een week rust te nemen. Beter van niet zelfs.
Personal trainers die er prat op gaan om mensen die nog maar een paar jaar trainen om de zoveel weken te laten 'deloaden' hebben geen idee waarover ze het hebben, kunnen geen goed schema samenstellen EN/OF doen dat alleen maar omdat het gangbare 'wijsheid' is waar ze een slaatje uit proberen te slaan.
"Check, dubbel-check, yep ik heb het woord deloaden ook gebruikt in mijn verhaal op mijn PT site, Kijk toch eens hoe goed ik up-to date ben met de laatste trainingsprincipes"........

Maar goed, zo gaat dat dan.......
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling:
Als je af en toe wat rustiger aandoet, gas terugneemt of wat variatie in de trainingen aanbrengt, is dit meestal afdoende om weer fris en fruitig verder te trainen. Dit is geen deload, dit is gewoon jezelf wat rust gunnen.

Hmmmm, ik moet zeggen dat ik ook liever gewoon een deload week neem en daarna weer vol er tegenaan gaan. Heb het idee dat ik na zo'n deload week fysiek (maar ook mentaal) weer een stuk sterker/frisser ben, dan wanneer ik 1 training rustig aan doe.
 
Back
Naar boven