Fitness Seller

Buddhist's 2nd Stronglifts Log

dat was een pendlay row dat hij deed

• Topic Starter Topic Starter
ik zelf heb ook met precies hetzelfde gewicht een plateau gehad op military press (30kg)
heeft een hele tijd geduurd voordat ik daar doorheen kwam. gewoon door blijven gaan idd komt vanzelf

thanks mensen!

enne... alexanderj bedankt voor de tips, maar gelukkig voor mijn rug is mijn techniek op alle oefeningen een stuk verbeterd sinds maart! ;)

over de rows: ik doe een pendlay row en die breng je naar je borst, niet je middel. neemt niet weg dat hoe ik 'm in deze clip doe (rug te bol, hoofd te laag) natuurlijk heel slecht is.

vandaag toch weer gezeur in m'n onderrug... omdat ik gisteren een nette techniek had op de squat en een geweldige techniek op de deadlift, maar een ronduit slechte techniek op de overhead press, kan ik niet anders dan concluderen dat het daar waarschijnlijk aan ligt. ik heb even gezocht op google en kwam direct op de site van stronglifts (toevallig!)...

http://stronglifts.com/how-you-can-avoid-lower-back-pain-on-the-overhead-press/

dus wat me volgens mij te doen staat:

er wordt gesproken over "lordosis" - het té hol staan van je ruggengraat aan de onderkant. dit is bij mij ooit geconstateerd door een mensendieck therapeut, dus 't kan er inderdaad mee te maken hebben. ik ga dus, zoals hier geadviseerd...

m'n hip flexors stretchen
shoulder dislocations doen
proberen minder te zitten

verder ook eens uitzoeken wat spinal decompressions zijn en die af en toe doen.

een goede ab-exercise uitkiezen en die toevoegen aan elke training die ik vanaf nu doe. geadviseerd wordt om het op dezelfde manier aan te pakken als alle andere stonglift exercises: 5x5 met progressive loading.

later meer hierover...

vandaag toch weer gezeur in m'n onderrug... omdat ik gisteren een nette techniek had op de squat en een geweldige techniek op de deadlift, maar een ronduit slechte techniek op de overhead press, kan ik niet anders dan concluderen dat het daar waarschijnlijk aan ligt. ik heb even gezocht op google en kwam direct op de site van stronglifts (toevallig!)...

http://stronglifts.com/how-you-can-avoid-lower-back-pain-on-the-overhead-press/

dus wat me volgens mij te doen staat:

er wordt gesproken over "lordosis" - het té hol staan van je ruggengraat aan de onderkant. dit is bij mij ooit geconstateerd door een mensendieck therapeut, dus 't kan er inderdaad mee te maken hebben. ik ga dus, zoals hier geadviseerd...

m'n hip flexors stretchen
shoulder dislocations doen
proberen minder te zitten

verder ook eens uitzoeken wat spinal decompressions zijn en die af en toe doen.

een goede ab-exercise uitkiezen en die toevoegen aan elke training die ik vanaf nu doe. geadviseerd wordt om het op dezelfde manier aan te pakken als alle andere stonglift exercises: 5x5 met progressive loading.

later meer hierover...

Dat is wel balen!

Het zou idd wel kunnen komen door de OP, denk zelf namelijk als je je rug verkeerd houd .. te hol en een hoog gewicht pak met OP dat het in je rug kan schieten, en dat wil je niet natuurlijk.

Als ik ook gesquat heb en klaar ben met de OP, dan komt DL er nog achter aan voel ik me rug ook helemaal branden. Voel jij dit ook? Ik weet niet zeker of het een goed iets of een slecht iets ..

iig succes met je onderrug, hopelijk trekt het weer snel bij!

Heb je eigenlijk het gevoel alsof je je armen niet goed genoeg mee traint? Ik zelf heb na een training geen voldaan gevoel kwa biceps betreft en ook niet echt kwa triceps.. ik heb er wel chins/dips bij maar dan alsnog.. misschien moet ik meer setjes doen ervan dat kan ook ..

Als ik ook gesquat heb en klaar ben met de OP, dan komt DL er nog achter aan voel ik me rug ook helemaal branden. Voel jij dit ook?

Nee, dat herken ik niet... ik zou inderdaad niet weten of dat positief is. Meestal ervaar ik branden niet als positief. Misschien even een topic over maken?

Heb je eigenlijk het gevoel alsof je je armen niet goed genoeg mee traint? Ik zelf heb na een training geen voldaan gevoel kwa biceps betreft en ook niet echt kwa triceps..

Nou, ik moet zeggen dat ik vrij dogmatisch er van uit ga dat ik van Stronglifts beresterk ga worden en dat het trainen van specifieke spieren in m'n armen pas komt als ik al veel massa op m'n benen en torso heb. Dus ja, ik heb het gevoel dat ik m'n armen weinig train, maar ik geloof niet dat dit iets is waar ik op dit moment mee bezig hoef te zijn... :)

Nee, dat herken ik niet... ik zou inderdaad niet weten of dat positief is. Meestal ervaar ik branden niet als positief. Misschien even een topic over maken?

Nou, ik moet zeggen dat ik vrij dogmatisch er van uit ga dat ik van Stronglifts beresterk ga worden en dat het trainen van specifieke spieren in m'n armen pas komt als ik al veel massa op m'n benen en torso heb. Dus ja, ik heb het gevoel dat ik m'n armen weinig train, maar ik geloof niet dat dit iets is waar ik op dit moment mee bezig hoef te zijn... :)

Hmm dan ga ik toch eens een topic aanmaken..het is geen blijvend iets want vaak na de training trekt het weg, ik ga het anders eerst vrijdag nog even bekijken dan doe ik squat,OP en DL als ik het dan weer krijg of heb maak ik echt even een topic aan.. kan namelijk zijn dat het in het begin allemaal even moet wennen, ja ik noem het maar soort van aangezet worden, net als spierpijn na je eerste training is in mijn ogen logisch omdat je nieuwe zware oefeningen pakt die je lichaam niet gewent zijn. Dus dan zet je soort van die spieren aan :P zo zie ik dat hoor..

Ja misschien moet ik het ook zo bekijken, maar misschien heb ik te veel voorgevoelens en moet ik gewoon door trainen en nergens verder over nadenken! dat ga ik maar doen.

Bedankt voor je antwoorden!

Stats 29 augustus 2012
Massa: 82,7 kg
BF: 17,25 %
Vetmassa: 14,3 kg
Vetvrije massa: 68,4 kg

Stats 7 september 2012
Massa: 84,5 kg
BF: 18,25 %
Vetmassa: 15,4 kg
Vetvrije massa: 69,1 kg

Stats 13 september 2012
Massa: 83,3 kg
BF: 16,25 %
Vetmassa: 13,5 kg
Vetvrije massa: 69,8 kg

Damn, als deze metingen allemaal kloppen (en dat moet bijna wel, want ik let heel streng op steeds dezelfde omstandigheden) zit ik echt op de goede weg!!

Donderdag 13 september 2012

Stronglifts - week 9 - workout 1 (A)

Squats
2x5x20kg
1x3x40kg
1x2x60kg
5x5x77,5kg cheat

Bench Press
2x5x20kg
1x5x27,5kg
1x2x35kg
3x5x47,5kg
1x3x47,5kg
1x2x47,5kg fail

Pendlay Rows
2x5x40kg
1x3x45kg
3x5x52,5kg
2x0x52,5kg fail

Wat een k*ttraining! Je weet dat ze er af en toe tussen zitten, maar het blijft balen als je er middenin zit.

Zoeken naar de oorzaak: wellicht te weinig energie door laat naar bed gaan (exitpolls verkiezingen gevolgd)? Anders misschien door het minderen in calorieën? Of een combinatie?

Anyway... de squat lukte wel, maar af en toe betrapte ik mezelf erop m'n knieën naar binnen te brengen, wat volgens Rippetoe absoluut niet de bedoeling is. Eigenlijk cheat ik dus gewoon.

Toen de Bench Press. Vorige keer dit gewicht gehaald met hulp van een spotter die toch iets teveel meehielp. Daarom dit gewicht opnieuw gepakt zonder spotter. Bij m'n laatste setjes wist ik waar ik moest stoppen, namelijk op het moment dat ik een rep nog maar op het nippertje omhoog had gekregen, waardoor ik zeker wist dat de volgende niet zou lukken.

Pendlay Rows gingen gewoon k*t. Ik heb nog steeds een zeurende onderrug en die voelde ik erg tijdens de oefening, waardoor ik ook weer ging twijfelen aan m'n vorm, etc.

Besloten de ab-oefeningen ook niet meer te doen. Lekker naar huis, aan de bonen met rijst! :)

BF metingen zijn best moeilijk om accuraat te doen, hoe doe je ze?

BF metingen zijn best moeilijk om accuraat te doen, hoe doe je ze?

Huidplooimeter. Om te zorgen dat ik steeds dezelfde plooi pak heb ik markeringen op m'n lichaam gezet met watervaste stift. De resultaten lijken behoorlijk betrouwbaar: weinig tot geen schommelingen, behalve sinds ik net iets minder eet, nu zie ik het percentage dalen.

Stats 29 augustus 2012
Massa: 82,7 kg
BF: 17,25 %
Vetmassa: 14,3 kg
Vetvrije massa: 68,4 kg

Stats 7 september 2012
Massa: 84,5 kg
BF: 18,25 %
Vetmassa: 15,4 kg
Vetvrije massa: 69,1 kg

Stats 13 september 2012
Massa: 83,3 kg
BF: 16,25 %
Vetmassa: 13,5 kg
Vetvrije massa: 69,8 kg

Damn, als deze metingen allemaal kloppen (en dat moet bijna wel, want ik let heel streng op steeds dezelfde omstandigheden) zit ik echt op de goede weg!!

Impressive! lekker door gaan dacht ik zo :cool:

Soms zit er wel eens een k*t training tussen, maar keep up man doorzetten! volgende keer gewoon jezelf weer op en top motiveren zodat je een lekkere training zet zodat je gelijk alweer de volgende wilt doen :D

thanks!! (ik moet deze gewoon even uit m'n hoofd zetten nu... rust pakken...)

Lekker bezig man!

Keep it up maatje! K*t-trainingen horen er gewoon bij ;)

hahaha... thanks bro's!!

beter een k*t training dan geen training ;)

ookal heb je mischien niet de reps en het gewicht wat je in je hoofd had gehaald.. het feit dat je het toch geprobeerd hebt vandaag zorgd ervoor dat je de volgende training door overcompensatie keihard gaat knallen :D

Even een kleine update... nog steeds behoorlijk last van m'n zeurende onderrug, dus besloten daar nu eens werk van te maken. Zoals misschien al eerder vermeld in dit logje: ik heb ooit Mensendieck therapie gehad, omdat mijn onderrug te hol scheen te zijn (hyperlordosis?), mijn hoofd te ver naar voren hangt en mijn schouders ook. De oefeningen die ik destijds heb meegekregen heb ik weer ter hand genomen, maar daarnaast heb ik gisteren naar meer bronnen gezocht met informatie over een gezonde lichaamshouding in het algemeen, stretching en yoga. Erg leerzaam. Ik wil eigenlijk in de komende paar dagen gaan studeren op een aantal boeken die ik nu in bezit heb, oefeningen gaan doen en daarmee (hopelijk) mijn rug helen. Ik hoop dat ik even het geduld heb om niet meteen weer te gaan trainen, maar mocht ik toch ongedurig worden, kan ik desnoods even een deload doen op een aantal oefeningen, om blessures te voorkomen.

I'll keep you guys updated...

P.s.: vroeger vond ik alle adviezen die ik kreeg over een betere lichaamshouding maar gezeur (als een echte puber). Ook voelde ik me ongemakkelijk om in het openbaar mijn lichaamshouding aan te passen, omdat ik dacht dat het er voor andere mensen "gek" uit zou zien. Nu, door mijn nieuwe passie voor krachttraining, zie ik pas hoe een simpele wandeling met de honden of het zitten op de bank eigenlijk oefeningen op zich zijn die vragen om een juiste vorm om blessures te voorkomen. Ik voel me erg dankbaar voor deze nieuwe kijk op m'n lichaam!!

Laatst bewerkt:
Jah he, heb het zelf bijvoorbeeld op werk met dingen tillen. Vroeger altijd lekker verkeerd door die rug gaan.
Tegenwoordig doe ik het een beetje richting deadlift style. Stukken gezonder volgens mij, en merk nog eens dat het allemaal een stuk lichter is geworden ook!

---------- Post toegevoegd Mon 17 Sep 2012 om 00:34 ----------

Krachttraining heeft echt een positieve invloed op je als persoon vind ik.

Weer een kleine update... de rugpijn begint te minderen nu. Eén van de belangrijkste oorzaken is waarschijnlijk dat ik ben veranderd van slaaphouding. Ik lag altijd op m'n buik met 1 been opzij, maar dat schijnt je onderrug in een draai te brengen die niet bevorderlijk is als je toch al last hebt in dat gebied. Dat verklaart dan misschien waarom ik al jarenlang elke ochtend wakker word met een stijve onderrug en nog niet kan bukken om schone sokken uit de la te pakken! Nu slaap ik op m'n zij (is wel wennen - ik word vaak wakker 's nachts) en sta ik met een lekkere soepele onderrug op!

Verder heb ik allerlei flexibiliteitstests gedaan de laatste dagen (ik ben me echt uitgebreid aan het inlezen op dit gebied). Ik blijk een hele redelijke mobiliteit te hebben in schouders en bovenlijf (hoewel dit getuige andere tests nog wel beter kan) en volgens mij zijn ook m'n psoas (hip flexors) niet bijzonder kort. Maar, zoals al eerder vermoed, m'n hamstrings zijn wel echt veel te kort. Dit leidt tot slechte vorm in squats, deadlifts en pendlay rows, wat vervolgens weer leidt tot rugpijn. Dus ja...

Tot slot: ik was al ruime tijd in de war over het volgende... ik lees op veel plekken dat een holle onderrug gezond is en dat je dus je bekken zo mogelijk voorover moet kantelen. Nu heb ik bij Mensendieck juist geleerd om het omgekeerde te doen. De bekken achterover kantelen ("tucking" the pelvis). Ik vroeg me steeds af hoe dit nou zat. Maar ik blijk dus (goed bekeken in de spiegel allemaal) zelfs wanneer ik m'n bekken achterover kantel alsnog een holle rug te hebben. Ik kán simpelweg m'n bekken niet te ver achterover kantelen. Maar dus kennelijk wel veel te ver voorover (de beroemde hyper-lordosis). Dit kan leiden tot rugklachten bij bijvoorbeeld de Overhead Press. Conclusie: voortaan op de OH m'n bekken achterover kantelen!!

Allerlaatste dingetje... ik blijf maar vet verliezen! Zit nu op 15,75% (2 weken geleden nog 18,25%). Ik zie het ook echt in de spiegel. M'n buik wordt kleiner.

Binnenkort keer ik met meer flexibiliteit en een geheelde rug terug in de sportschool en ga ik Strongliften als nooit tevoren! :)

Vanaf vandaag ligt m'n focus op het verlengen van m'n hamstrings!!

Hoe zit het nu met je voeding? Eet je onder je onderhoud dat je zo snel je vet verliest
? :) Hoe is het btw met je trainingen?

Terug
Naar boven