MuscleMeat

Bulken werkt niet!

Peiling Peiling Bulken werkt niet!

• Totaal stemmers
    342
Ik heb het trouwens bij bulken natuurlijk wel over clean bulken.
Dus wel zo schoon mogelijk. Af en toe neem ik es een junkmaaltijd.
Maar voor de rest alles mager en plantaardige vetten.

Schoon of niet schoon maakt feitelijk in de regel minder verschil dan goed trainen en daarbij ook nog cardio doen. Cardio zie ik eerder als HET middel om overtollige vettoename tegen te gaan dan 'schoon' eten.
En wat voor de een 'schoon' is, is voor de ander 'desastreus'. Desastreus voor mij is hoog in de KH gaan zitten of om glutenhoudend voedsel te eten.

idd, ga ook beginnen met een clean bulk, anders moet ik al men vet wegcutten enja de meisjes vallen op een beachboy look :rolleyes: :cool:

Ik versta onder schoon:

Geen snelle suikers (behalve na de training)
Zo weinig mogelijk verzadigd vet

Junipero zei:
idd, ga ook beginnen met een clean bulk, anders moet ik al men vet wegcutten enja de meisjes vallen op een beachboy look :rolleyes: :cool:

Zolang je ze meisjes blijft noemen zal het ni veel worden kerel :p

Heel extreem bulken is er voor mij niet meer bij. Ik denk dat de massawinst tov clean bulken minimaal is als je kijkt naar een bulk + cut periode. Gewoon beetje clean proberen te bulken, niet te extreem en hier en daar wat lekkere junk of wat bier er bij. Niet te gek.

Ik denk dat het in de meeste gevallen aankomt of de persoon in kwestie in staat is goed te cutten. Indien ja, dan zal dat vaak een grotere toename in LBM geven dan door de regel een 'cleane' bulk doet.

Al zijn die marginale verschillen voor mij niet doorslaggevend in de keuze, bulken kent in mijn ogen vele ongemakken. (Year-round mindere shape, de extra tijd en kosten, verhoogde kans op blessures, etc). Na meerdere jaren beiden methoden geprobeerd te hebben ben ik er voor mijzelf uit (geen wedstrijdambities) dat bulken niet zozeer niet werkt alswel niet wenselijk is.

Ik probeer zo clean mogelijk te bulken. Bij mijn rijst eet ik bijvoorbeeld maar een heel klein beetje saus. Net genoeg dat ie lekker wordt. Want ik heb gehoord dat als ik ze zonder saus eet, ik gewoon minder rijst kan opeten. Bovendien doe ik ook regelmatig aan cardio in mijn bulk. Ik hou er gewoon niet van om een hoog verpercentage te hebben. Dat vind ik, voor mijn eigen, niet zo mooi.
Dus om samen te vatten zou ik zeggen dat extreem bulken niet echt voordelig is voor mij en dat ik het liefst zo clean mogelijk houd.

Ik groei het beste door een groot overschot, dus zwaar bulken,
ik heb 2 maanden op ongeveer 4000 kcals gezeten perdag, verbruik is 3500.

En ben van 89 naar 92 gegaan. dat was alleen maar massa wat ik dus terug had gewoon, wat ik in vakantie was kwijt geraakt.

Nu ben ik 8 dagen aan het bulken en van 89.2 naar 93.3 gegaan.
Met een bulk dieet van 6000 en knal weer, is alleen afwachten voor hoelang.

Juist jordy, ik probeer rond de 2 a 3 kg te zitten
Weet ik iig zeker dat ik gain als ecto zijnde ipv maybe 1 kg te gainen en hopen op geluk

Met wat ik nu eet gain ik snel genoeg in kracht en spiermassa naar mijn zin, en ik kom ongeveer 1% BF aan per 3 maanden.
Cutten heb ik nog nooit gedaan. Wel merk ik dat ik sneller gain in zowel massa als kracht als ik meer/beter eet.

jordy zei:
Ik groei het beste door een groot overschot, dus zwaar bulken,
ik heb 2 maanden op ongeveer 4000 kcals gezeten perdag, verbruik is 3500.

En ben van 89 naar 92 gegaan. dat was alleen maar massa wat ik dus terug had gewoon, wat ik in vakantie was kwijt geraakt.

Nu ben ik 8 dagen aan het bulken en van 89.2 naar 93.3 gegaan.
Met een bulk dieet van 6000 en knal weer, is alleen afwachten voor hoelang.

Ik meen in je log te hebben gelezen dat na de resultaten van het afgelopen jaar (24kg gain waarvan er maar 6 ofzo overbleven na de cut?) je iets rustiger ging bulken:D?

Waar een wil is, is een weg. Dus beide antwoorden zijn goed. Helaas kan ik niet meerdere opties kiezen, dus boycot ik deze poll.

T.. misschien leuk voor een volgend topic: werkt clean bulken... ik geloof van niet namelijk.. een clean bulk is een langzame bulk, maar het maakt volgens mij lang niet zo veel uit wat je eet bij gelijkblijvende macro's. (al is het moeilijker te lezen hoeveel KEV en Cal er in een calzone zitten uiteraard).

AlexT zei:
Ik meen in je log te hebben gelezen dat na de resultaten van het afgelopen jaar (24kg gain waarvan er maar 6 ofzo overbleven na de cut?) je iets rustiger ging bulken:D?

Zie idd resultaat hier boven. liever 24 met 6 kilo massa in een paar maanden dan 1 kg massa in een half jaar.

Moet er wel bij zeggen dat me vet wel behoorlijk snel stijgt.

Bulken werkt natuurlijk. Beweren dat bulken niet werkt op basis van het feit dat net ietsje meer eten om te kunnen groeien, slaat als een tang op een varken. Het werkt gewoon allebei.

jordy zei:
Zie idd resultaat hier boven. liever 24 met 6 kilo massa in een paar maanden dan 1 kg massa in een half jaar.

Moet er wel bij zeggen dat me vet wel behoorlijk snel stijgt.
Heb precies hetzelfde probleem
Langzaam gaat gewoon niet bij mij

• Topic Starter Topic Starter
boerenkool zei:
Bulken werkt natuurlijk. Beweren dat bulken niet werkt op basis van het feit dat net ietsje meer eten om te kunnen groeien, slaat als een tang op een varken. Het werkt gewoon allebei.
Met werken bedoel ik uiteraard, biedt het een meerwaarde, naast de verhoogde vetopslag :)

En als je ermee rekening houdt dat je na de bulk meer vet eraf moet trainen, en je gaat ervan uit dat bulken idd meer spier aanzet, houd je dan ook meer spier over of kost een langere cut ook meer massa zodat de moeite van al dat extra voedsel voor niets was?

In het pro circuit zie je ook beiden toegepast worden: schema's met junk tot 10.000 kcal en meer, en schema's die netjes zijn afgestemd en minimaal junk bevatten. Het enige verschil dat ik zie tussen die atleten is dat de ene off season moddervet rondloopt en de andere niet.

Wat versta jij onder junken?
Ik bedoel met veel kcals toch wel erg veel schone kcals

Hangt er misschien van af wat je belangrijker vindt: wil je er het hele jaar goed uitzien dan is voorzichtig bulken handiger of vind je het belangrijker om veel spiermassa aan te zetten en vooral beresterk te worden? Dan is een wat hoger calorie-overschot handiger. Wie alleen maar beresterk wil zijn bulkt het hele jaar rond.. tenzij je aan wedstrijden meedoet als PL/OLer en per sé in een lagere gewichtsklasse wil komen/blijven.

Terug
Naar boven