MuscleMeat

Carrotpower!!! (Road to 85kg)

Ook na je VWO kun je kiezen voor een HBO-opleiding.

Voor heel veel opleidingen geldt dat je ook na het HBO nog een master kan doen (soms na een pre-master), eventueel nadat of terwijl je al werkt. Zeker als je onzeker bent of je de uni aankan misschien niet gek, dan heb je dat diploma maar vast binnen.

Als accountancy je wat lijkt, dit is vaak heel goed in deeltijd te doen, je komt dan zo van de middelbare school in dienst bij een accountant. Een kennis van me heeft zo accountancy gedaan op HBO niveau en heeft daar een master Controller aangeplakt (Reg. accountant leek hem niet leuk)

Houd er wel rekening mee dat dit je tijd om te trainen behoorlijk zal beperken, het is veelal fulltime werken en daarbovenop ('s avonds en het weekend) school en studie. Hoeveel tijd je hieraan kwijt bent is sterk afhankelijk van hoe snel je het oppakt.
Ik zeg dit niet om het je af te raden, integendeel: het gaat om je toekomst en het kan een hele goede weg zijn, maar dan heb je wel een realistisch beeld. Ook is het een kwestie van prioriteiten kunnen stellen en discipline hebben.

Ik kan je geen advies geven, maar misschien heb je wat aan bovenstaande overwegingen.

Spui 11: Wat ik vooral van Rippetoe heb geleerd met squatten is dat je je handen moet gebruiken om de bar op z'n plek te houden en niet om mee te squatten, dat vond ik wel een goed punt. Ik probeer m'n handen op de bar en met polsen en armen in een rechte lijn te houden en dat werkt voor mij erg prettig, maar zoveel verschillende mensen, bouw, lenigheid.

Vervelend dat je gezakt bent.... maar het zat er geloof ik al aan te komen.
Goed advies hierboven, kan er weinig aan toevoegen. Als je echt je best deed in 4 en 5 VWO en het was al zo'n struggle, dan moest je misschien maar geen VWO proberen, daar wordt je niet gelukkig van, maar op Havo insteken, en doorstromen naar HBO. Wie weet zie je daar goeie mogelijkheden waar je nu nog niet aan denkt. De laatste 2 jaar moet je niet als verloren beschouwen. Maar decaan is de beste persoon voor advies.

Het hangt er wat vanaf vind ik. Als je nu al keihard moet krabben om er te komen dan zou ik idd overstappen. Als je geen poot hebt uitgestoken dan is het nog altijd niet te laten om dat wel te doen. Ik ken Nederland niet goed en kan daar dus ook niet voor spreken maar hier in België zijn er tal van goede( werkzekerheid en degelijk loon, etc) studies aan de hogeschool. Denk maar aan IT,chemie , energie, ... Ja universiteit heeft zogezegd meer aanzien en is moeilijker en dit dat blabla maar als je 5 jaar lang moet zwoegen om telkens maar net erdoor te zijn gaat dat op den zo demotiverend worden dat je er gewoon mee stopt. Er zijn zoveel mogelijke dingen die je kan doen, maar je moet ook proberen iets te kiezen dat je graag doet.
Voila dat is mijn advies ;)

Er is al veel gezegd en het is natuurlijk ontzettend kut voor je.
Er zijn meer dan zat goed betaalde hbo banen. Er zijn ook bedrijven. Die juist voorkeur geven aan hbo omdat daar meer praktijkervaring bij zou zitten. Al kan dat soms verschillen.

Het gaat er uiteindelijk om dat je een baan krijgt waar jij je goed bij voelt en die je bevalt. Je houdt T namelijk echt niet je hele leven vol als je continu op je tenen moet lopen.

Een voorbeeld is van een familielid van me. Kreeg slecht advies op de lagere school. Ging lbo doen. Was te makkelijk en na 1 jaar over op mavo. Was ook te makkelijk maar ze koos ervoor deze op haar slofjes af te maken. Daarna in 2 jaar havo gedaan en vervolgens HLO klinisch. Ze is nu wat jaren verder en ook een paar banen verder en is nu Quality Advisor. Die stap had ze toen ze begon aan de HLO nooit in gedachte. Maar ze heeft nu een baan die ze leuk vind. En qua kennis, kunde en salaris zit ze nu even hoog als een universitair opgeleide QA-er.

Kortom....wat wil je echt? Doorgroei kan ook nog altijd. Zeker als je je hele leven nog moet werken is een leuke baan echt heel veel waard. Dus overweeg wat je wil en wat je ervoor nodig hebt en maak van daaruit een keuze.

Succes!

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.005
@MrSenor
Bedankt voor je reactie!

Ik ben er nu achter gekomen als ik nu naar havo ga en dus hbo ga doen, de uni heel lastig wordt. Omdat ik dan in 1000 euro's in schulden oploop omdat ik 2 jaar ben blijven zitten op het havo als het ware.

Nu is mijn beeld van de uni en hbo niet zo helder. Ik snap dat uni meer zelfstudie is en hbo meer praktijk (beetje middelbaar school). Ik wil graag rond mensen zijn en een baantje waar ik alleen moet werken lijkt me helemaal niks.

Ik heb zelf ook m&o en daar kwam boekhouden enz ook langs. Ik vond dit niet heel leuk ofzo omdat het niet echt afwisseling had :emo:.

Maar heb jij je WO afgerond? Wat doe je nu precies als werk? Dan kan ik me inbeelden hoe het na de uni gaat.

Wat ik echt heel leuk vindt is zoiets als de jumbo en daar manager zijn ofzo. Dan ben je altijd met leuke collegas en met leuke klanten. Daarom wou ik bedrijfskunde gaan doen om ook richting de manager kant te gaan. Ik was gewoon super dom om in de 4e een NG/NT profiel te kiezen. Ik wist dat ik geen beta persoon ben en hierop zou zakken. Maar goed:(

@Mentat
Bedankt voor je reactie!

Ik zou nog wel heel graag willen sporten en uit kunnen gaan. Is het op de uni ook zo dat je veel moet stage lopen en bijna geen tijd voor sporten enz hebt? Want in mijn sportschool zijn er ook een paar jongens die HBO economie doen en ik zie ze best vaak in sportschool en op fotos van feestjes op instagram.

@neet61 , @GeenEiwittenVoorJe18Bent
Bedankt jongens :).
Ja dat is het dus wel. Al in begin klas 4 zeiden mijn docenten dat ik geen NG NT moest kiezen en over moest stappen naar havo. Mijn cijfers waren allemaal rond de 3 en 4. Toch heb ik doorgezet en het uiteindelijk geschopt tot vwo 6. Ik weet dat ik het in me heb, maar ik weet niet of het waard is om nog een jaar vwo te doen. Het probleem is dat ze op hbo niet gek veel meer ga verdienen dan op wo. Als ik nou arts of een engineer zou worden, dan wist ik wat me te wachten staat. Moeilijk moeilijk..

@marina1975
Bedankt!
Ik heb ook veel op internet gelezen dat mensen die een WO studie hebben afgerond (vooral economische sector) moeilijk aan een baan komen omdat ze een gebrek aan praktijk hebben. Hbo heeft hier inderdaad een steentje voor.

Wat ik echt wil is iets in een bedrijf als manager of tenminste iets met klanten enz. Dat is wat ik leuk vindt. Boekhouden enz is wel leuk, maar niet fulltime lijkt me. Of zijn hier mensen die bij een accountant fulltime werken? Hoe is dat?

Laatst bewerkt:
Carrot, ten eerste, zie het niet als een jaar weggooien, je hebt wat over jezelf, je interesses, en vooral je eigen kunnen geleerd. Ik heb zelf twee jaar studievertraging gehad, dat is een stuk kostbaarder geintje :P

Daarnaast, ik zou lekker havo kiezen, gezien je zo veel moeite moest doen voor vwo. Mijn zus zat in dezelfde situatie en heeft toen ook de keus voor havo gemaakt afgelopen haar propedeuse gegaald aan de hbo, en stroomt nu door naar de uni. Op deze manier heb je komend jaar tenminste lekker een leven omdat je niet nonstop moet leren :)

Mocht hbo je echt te praktisch zijn, beuk je gewoon een jaar voor je propedeuse, en stroom je daarna door. Je bent nog jong, je hebt alle tijd van de wereld ;) zelf vond ik uni té theoretisch op sommige vlakken, ik houd van praktisch gericht werk, dan zie je tenminste de.impact van wat je doet!

• #1.007
Carrot, ten eerste, zie het niet als een jaar weggooien, je hebt wat over jezelf, je interesses, en vooral je eigen kunnen geleerd. Ik heb zelf twee jaar studievertraging gehad, dat is een stuk kostbaarder geintje :P

Daarnaast, ik zou lekker havo kiezen, gezien je zo veel moeite moest doen voor vwo. Mijn zus zat in dezelfde situatie en heeft toen ook de keus voor havo gemaakt afgelopen haar propedeuse gegaald aan de hbo, en stroomt nu door naar de uni. Op deze manier heb je komend jaar tenminste lekker een leven omdat je niet nonstop moet leren :)

Mocht hbo je echt te praktisch zijn, beuk je gewoon een jaar voor je propedeuse, en stroom je daarna door. Je bent nog jong, je hebt alle tijd van de wereld ;) zelf vond ik uni té theoretisch op sommige vlakken, ik houd van praktisch gericht werk, dan zie je tenminste de.impact van wat je doet!
Bedankt cnh!

Is een propedeuse halen moeilijk? Want als ik nog naar de uni wil en stel ik haal mijn propedeuse, dan kom ik in het eerste leerjaar van uni toch? Dan ben ik 21 en zit ik in klas 1 :(.

Propedeuse is gewoon al je eerstejaars vakken halen, dat kan prima als je niet iedere avond de kroeg in duikt ;)
Op de uni is het zelfs vaak verplicht dat je dat in een jaar haalt, anders wordt je van de opleiding getrapt.

Op zich voor wat je zou willen zou je ook met een hbo opleiding kunnen doen. Daarbij komt ook dat niet alle uni opleidingen weinig praktijk hebben. Heb zelf ook uni gedaan en zit middenin de praktijk en zie resultaten van mijn werk en altijd mensen om me heen en ook tijd om te sporten. Tijd kan je maken ;)

Het is lekkerder leven als je niet continu op je tenen hoeft te lopen.

En het is wat CNH ook zegt. Je kan ook doorstromen naar je propedeuse. Leeftijd op de uni is soms toch wisselend. Het is gewoon ook wat je zelf wil.

Wil jij continu op je tenen lopen? Stressen en al je tijd alleen in leren stoppen? Velen zeggen meteen ja.... Maar dat ook echt doen is wat anders. Pak wat je kan en waar je je lekker bij voelt.

Ik ken iemand die afgestudeerd universitair chemicus is en nu in het bankwezen een actuariële baan heeft. De analyserende technieken van probleemoplossen die hij in zijn studie geleerd heeft en wiskundige achtergrond van zijn studie gebruikt hij nog volop.
Dus ook al heb je iets gestudeerd.... Je weet nooit waar je uiteindelijk in terecht komt. ;)

Dat snap ik dan weer niet. Iemand die jaren gezwoegd heeft op de moeilijkste niveau's, verdient minder dan iemand die maar een paar jaar gestudeerd heeft. Nu wil ik niet zeggen dat alles onder vwo en havo niks doen, maar jullie begrijpen mijn punt toch?

Kijk niet te veel naar het salaris dat je ooit zou kunnen gaan verdienen en ook niet naar het aanzien van een middelbaar onderwijs diploma, als je straks een afgeronde HBO of WO opleiding hebt is niemand meer geïnteresseerd wat je daar voor hebt gedaan.

Wat voor jouw de beste keuze is is heel moeilijk te bepalen, probeer de keuze te maken waarvan jij denkt dat je er in de toekomst geen spijt van zult hebben. Ik heb een jaar of twee geleden voor een 'moeilijke keuze" gestaan. Ik had een goed betaalde, ietwat saaie baan waar ik heel vrij ben in mijn doen en laten en een eigen bedrijf in opstart, wat ik net twee jaar daarvoor uit een hobby gestart was en toen werd mijn vrouw zwanger. Mijn vrouw wilde blijven werken na de geboorte dus ik moest kiezen tussen mijn net gestarte bedrijf en mijn dienstverband. Ik heb gekozen voor het laatste, als je op kleine schaal kijkt is dat wellicht de verkeerde keuze, een eigen bedrijf stopzetten waar je heel veel plezier en uitdaging in vindt en wat mogelijk (financieel) meer zou kunnen opleveren over een paar jaar dan mijn dienstverband, is dat iet zonde? Ik vind van niet, ik heb een geweldige baanzekerheid, werk net iets meer dan 30 uur per week (mijn vrouw 40 uur en ons dochtertje hoeft maar 2 dagen per week naar de opvang), ik heb geen werkstress, genoeg tijd om te trainen en veel tijd voor mijn gezin.

Ik heb ook vrienden (met een eigen bedrijf) die me voor gek hebben verklaard, maar die werken 60 uur of meer per week, zien hun kinderen eigenlijk alleen in het weekend en hebben een vrouw die niet of maar een paar uur per week werken. Als zij daar gelukkig bij zijn, is dat voor hun de beste keuze, maar niet voor mij.

• Like
Waarderingen: cnh
@MrSenor
Bedankt voor je reactie!

Ik ben er nu achter gekomen als ik nu naar havo ga en dus hbo ga doen, de uni heel lastig wordt. Omdat ik dan in 1000 euro's in schulden oploop omdat ik 2 jaar ben blijven zitten op het havo als het ware.

Nu is mijn beeld van de uni en hbo niet zo helder. Ik snap dat uni meer zelfstudie is en hbo meer praktijk (beetje middelbaar school). Ik wil graag rond mensen zijn en een baantje waar ik alleen moet werken lijkt me helemaal niks.

Ik heb zelf ook m&o en daar kwam boekhouden enz ook langs. Ik vond dit niet heel leuk ofzo omdat het niet echt afwisseling had :emo:.

Maar heb jij je WO afgerond? Wat doe je nu precies als werk? Dan kan ik me inbeelden hoe het na de uni gaat.

Wat ik echt heel leuk vindt is zoiets als de jumbo en daar manager zijn ofzo. Dan ben je altijd met leuke collegas en met leuke klanten. Daarom wou ik bedrijfskunde gaan doen om ook richting de manager kant te gaan. Ik was gewoon super dom om in de 4e een NG/NT profiel te kiezen. Ik wist dat ik geen beta persoon ben en hierop zou zakken. Maar goed:(

Hi Carrotpower,

Ik heb inderdaad mijn WO afgerond en volg nu mijn post master register accountant. Ik zit dus in de accountancy hoek, nu 3 jaar duaal en daarvoor mijn WO full time.

Op basis van wat je bovenstaand zegt (dat uitvoerend in het bedrijfsleven je het leukst lijkt) dan sluit een HBO bedrijfskunde opleiding denk ik het beste aan bij jouw ambities. Kijk hier alleen wel goed welke richtingen aangeboden worden en welke jou helpen bij het realiseren van jouw ambities, omdat bedrijfskunde an sich erg breed is. Wellicht wordt er een minor richting management of ondernemersschap aangeboden, wat in jouw geval denk ik wel passend is. Ook is het belangrijk om te kijken naar de werkgelegenheid in jouw interesse gebied. Niets is zo zuur om 3-4 jaar te studeren, en vervolgens geen baan kunnen vinden die in lijn ligt met jouw opleiding.

Ik zou adviseren om hier van te voren goed over na te denken, en bewust de keuze te maken tussen HBO en WO. Kies je voor WO, dan kan je in 4 jaar klaar zijn (inclusief master). Kies je voor HBO, en besluit je daarna alsnog om een master te gaan doen, dan zit je al snel op 6 jaar. Dat werkt zich ook weer door naar een eventuele studieschuld en jaren dat je bezig bent. Heb je ambities om een baan te zoeken waarvoor WO vereist is, dan zou ik proberen om direct op WO te starten, puur omdat het je veel tijd en geld scheelt. Het is in mijn ogen ook niet dat WO veel zwaarder is dan HBO, het is voornamelijk een hele andere vorm van studeren. HBO zijn veel aanwezigheidsuren en verplicht huiswerk zeg maar, en bij WO moet je de zelfdiscipline opbrengen om naar college te gaan en studie bij te houden en tentamens voor te bereiden.

Veel mooie, goed bedoelde adviezen zie ik hier voorbij komen! Succes met het bepalen van je keuze Carrotpower!

Kijk niet te veel naar het salaris dat je ooit zou kunnen gaan verdienen en ook niet naar het aanzien van een middelbaar onderwijs diploma, als je straks een afgeronde HBO of WO opleiding hebt is niemand meer geïnteresseerd wat je daar voor hebt gedaan.

Wat voor jouw de beste keuze is is heel moeilijk te bepalen, probeer de keuze te maken waarvan jij denkt dat je er in de toekomst geen spijt van zult hebben. Ik heb een jaar of twee geleden voor een 'moeilijke keuze" gestaan. Ik had een goed betaalde, ietwat saaie baan waar ik heel vrij ben in mijn doen en laten en een eigen bedrijf in opstart, wat ik net twee jaar daarvoor uit een hobby gestart was en toen werd mijn vrouw zwanger. Mijn vrouw wilde blijven werken na de geboorte dus ik moest kiezen tussen mijn net gestarte bedrijf en mijn dienstverband. Ik heb gekozen voor het laatste, als je op kleine schaal kijkt is dat wellicht de verkeerde keuze, een eigen bedrijf stopzetten waar je heel veel plezier en uitdaging in vindt en wat mogelijk (financieel) meer zou kunnen opleveren over een paar jaar dan mijn dienstverband, is dat iet zonde? Ik vind van niet, ik heb een geweldige baanzekerheid, werk net iets meer dan 30 uur per week (mijn vrouw 40 uur en ons dochtertje hoeft maar 2 dagen per week naar de opvang), ik heb geen werkstress, genoeg tijd om te trainen en veel tijd voor mijn gezin.

Ik heb ook vrienden (met een eigen bedrijf) die me voor gek hebben verklaard, maar die werken 60 uur of meer per week, zien hun kinderen eigenlijk alleen in het weekend en hebben een vrouw die niet of maar een paar uur per week werken. Als zij daar gelukkig bij zijn, is dat voor hun de beste keuze, maar niet voor mij.
Exact! Plezier in je leven is zo veel belangrijker dan aanzien en geld.

• #1.014
Ik reageer zo op alle reacties, want ik ga sporten.

Ik heb nog 1 andere keus :

Ik ga vwo 6 overnieuw doen met een vak wissel (bsm ipv m&o). Voor bsm heb je geen examen (het is een pretvak (gym)). Ik ga dan in de stad wonen op mezelf met scholieren tegemoetkomingen en alles. Veel dingen hoef ik niet opnieuw te doen zoals PO's en PWS.

Een goede vriend van mij blijft ook zitten en ik ken een paar mensen uit vwo 5. Er zit ook een meisje die ik leuk vindt en waar ik mee gezoend heb :rolleyes:.

Wat vinden jullie hiervan?

Een goede vriend van mij blijft ook zitten en ik ken een paar mensen uit vwo 5. Er zit ook een meisje die ik leuk vindt en waar ik mee gezoend heb :rolleyes:.

Niet lullig bedoeld, maar dit geeft wel aan dat je te jong en onervaren bent om goed te beseffen wat bepaalde keuzes voor gevolgen hebben, maar dat was ik ook toen ik 18 was, ik denk iedereen wel.

Wat je opleiding betreft, blijf ik er bij dat het belangrijker is dat je een opleiding hebt afgerond dan wat de hoogte van die opleiding is (zeker als het gaat tussen vwo/havo en WO/HBO). De keuze tussen thuis blijven wonen en uit huis gaan en hoe je daarna met je ouders omgaat kan veel meer invloed hebben op de rest van je leven. Ik had vanaf mijn pubertijd ook geen goede verstandhouding met mijn ouders en heb vaak op het punt gestaan uit huis te gaan, uiteindelijk toch tot ik op mijn 23ste een goede baan had thuis blijven wonen, toen direct samen gaan wonen en mijn studie eindelijk afgemaakt (lang verhaal met veel domme keuzes). Nu ik een dochtertje heb ben ik blij dat het nooit echt is geëscaleerd tussen mij en mijn ouders, onze omgang is nog niet super, maar we laten van beide kanten (onbesproken) het verleden rusten en de verhouding opa/oma en kleindochter is heel goed en dat is voor mij nu het belangrijkste. Ik weet niet hoe ik me er onder zou voelen als ik straks zou moeten zeggen dat ze nog wel een opa en oma aan mijn kant heeft, maar dat ze die niet te zien krijgt om wat er is gebeurd toen ik een jaar of 20 was.

Of.......
Je slikt nu even de bittere pil en maakt je VWO af en blijft bij je ouders wonen, gaat daarna half jaar werken om vervolgens een half jaar door Azie of Zuid-Amerika te reizen en begint vervolgens aan je master in NL en gaat op kamers.
Ik ben na de middelbare school het leger in gegaan en ben later duaal HBO's gaan doen waarvoor ik uiteindelijk te weinig tijd had. Maar ik heb wel de halve wereld gezien

• #1.018
Training :

Squat 77,5kg 5x5

Bench Press 52,5kg 5x5

Barbell Row 47,5kg 5x5 : stronglifts zegt dat je T-rex armpjes (dus met je polsen tillen) kan verhelpen door de bar helemaal vast te knijpen.
Ik deed dit en mijn T-rex armpjes waren verholpen, maar mijn hele hand was opengebarsten zowat. Het heeft weer gebloed. Wat kan ik hier tegen doen? Gewoon doorgaan zodat ik wat eelt erop kweek? (Zowel de deadlift als Barbell Row pak ik meer met mijn vingers dan met mijn palm).

Barbell Curl 20kg 3x8

Skull Crushers 20kg 3x8

Ik reageer zo op alle reacties, want ik ga sporten.

Ik heb nog 1 andere keus :

Ik ga vwo 6 overnieuw doen met een vak wissel (bsm ipv m&o). Voor bsm heb je geen examen (het is een pretvak (gym)). Ik ga dan in de stad wonen op mezelf met scholieren tegemoetkomingen en alles. Veel dingen hoef ik niet opnieuw te doen zoals PO's en PWS.

Wat vinden jullie hiervan?
niet doen. uni is echt zwaarder dan middelbare school hoor. kans is groot dat je dan met studievertraging te maken gaat krijgen, niet denken dat alles perfect gaat lopen.
Bedankt cnh!

Is een propedeuse halen moeilijk? Want als ik nog naar de uni wil en stel ik haal mijn propedeuse, dan kom ik in het eerste leerjaar van uni toch? Dan ben ik 21 en zit ik in klas 1 :(.
Je komt inderdaad in je eerste leerjaar dan op uni. het is wel kut om te maken te krijgen met mensen die jonger en wellicht wel slimmer zijn dan jij die dezelfde opleiding doen, maar zoals ik al zei is het leven niet eerlijk.
ik ben nu ook 21 en zit in m'n eerste jaar. betekent niet dat ik meteen dom ben, omstandigheden in m'n leven hebben hier voor gezorgd. uitiendelijk boeit het echt niemand hoe oud je bent en ben je er voor je zelf.

niet doen. uni is echt zwaarder dan middelbare school hoor. kans is groot dat je dan met studievertraging te maken gaat krijgen, niet denken dat alles perfect gaat lopen.

Je komt inderdaad in je eerste leerjaar dan op uni. het is wel kut om te maken te krijgen met mensen die jonger en wellicht wel slimmer zijn dan jij die dezelfde opleiding doen, maar zoals ik al zei is het leven niet eerlijk.
ik ben nu ook 21 en zit in m'n eerste jaar. betekent niet dat ik meteen dom ben, omstandigheden in m'n leven hebben hier voor gezorgd. uitiendelijk boeit het echt niemand hoe oud je bent en ben je er voor je zelf.
Allemaal goed advies :)
Over die leeftijd zou ik mij niet druk maken, ik startte ook met een man van 28 in mijn eerste studiejaar, niemand die daar ooit raar van opkeek. Studenten zijn er van alle leeftijden. Houd je gewoon niet zo bezig met wat anderen van je denken ;)

Terug
Naar boven