Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik was even bang dat ik "moest" reageren met: "ja en van leven ga je dood", maar ik ben het met hem eens.

. Stijging van 5 naar 6% kans op kanker , i'll take that steak anyday
. Maar even serieus, ben het beu dat media hier steeds op springen terwijl er amper bewijs is om directe conclusies te kunnen trekken. Om dan vlees op dezelfde lijn te zetten als sigaretten 

.Op langere termijn wil ik best vegan worden, maar op dit moment vind ik het nog niet zo aantrekkelijk qua voeding ( meeste vegandingen vind ik niet zo lekker) en de cult die eigenlijk vegan zijn nu is staat mij ook niet zo aan. Ze doen precies of je bent een monster als je vlees of dergelijke eet. Precies alsof andere dieren ons niet zouden opeten moesten ze de kans krijgen. Niet dat ik de praktijken steun die bvb in dierenslachthuizen gebeuren, maar als je daaorm geen vlees eet kan je de redenering ook doortrekken naar bvb kleren gemaakt door kindslaven of koffie die gemaakt is door koffieboeren die geen rotte cent eraan verdienen en in armoede leven. Wie the f**k heeft er tijd om daar zich allemaal mee bezig te houden constant...

Nee, net zoals de andere 80% hier toch?
Je hebt waarschijnlijk wel de beste argumenten aangehaald om geen vlees te eten. Gezondheid ben ik het niet helemaal mee eens dat een matige consumptie slechter zou zijn dan geen consumptie. Milieu-aspect heb je zeker gelijk in. Maar ik ben persoonlijk van mening dat het terugdringen van broeikasgassen zal moeten voortvloeien uit de ontwikkeling van nieuwe alternatieve energiebronnen. De kleine stapjes die politiekers maken op vlak van klimaatverandering zijn waardeloos ten opzichte van de grote stappen die wetenschap kunnen meebrengen. Maar dat is weer een heel ander verhaal, ben er vanuit mijn opleiding ( ingenieur ) ook wel wat mee bezig. En er is nu minder honger dan er ooit honger is geweest, waar we weet van hebben toch. Persoonlijk probeer ik zo weinig mogelijk rundsvlees te eten en vooral kip te eten, dit is zowiezo al veel minder belastend voor het milieu.Ik reageer even via deze quote omdat dit wel een goede reactie is waar veel aanknopingspunten in staan.
Ik ben vegetarisch en niet veganistisch. Vegetarisch is geen vlees en veganistisch is ook geen kaas, zuivel en zelfs geen wollen truien. Nou moet sowieso de insteek zijn dat je het zelf wilt en niet dat anderen er iets van vinden dus dat veganisten soms nogal hardcore zijn moet natuurlijk geen argument zijn. Ik maak zelf uitzonderingen met vlees als ik bij iemand thuis eet, heel soms gourmet thuis en bbq. In de praktijk eet ik denk ik 8 x vlees per jaar maar dan wel in kleinere hoeveelheden dan eerst.
Qua gezondheid ben ik ervan overtuigd dat geen vlees eten wel beter voor je is, zeker als je praat over dagelijkse consumptie. Maar het is niet meer dan een bijkomstigheid voor mij, ik vind de suikerconsumptie namelijk veel gevaarlijker (ook mentaal) dan vlees. Wel merk ik dat nu ik geen vlees eet mijn spijsvertering veel beter is. Deze details ga ik jullie besparen.
Dan het milieu aspect: Het is onomstoten bewezen dat de vleesconsumptie de nummer 1 uitstoter van broeikassen is, dus nog meer dan auto's en vliegtuigen bij elkaar. En als je alle feiten erbij pakt dan is het de grootste bedreiging waar we de aankomende 50 jaar mee te maken gaan krijgen. En wij ons maar druk maken om vluchtelingen.....
Dan de honger in de wereld. Voor 1 kilo vlees heb je enorme hoeveelheden water en veevoer nodig. Ik heb de getallen niet precies voor me maar ik meen dat je al meer dan 1000 liter water nodig hebt voor 1 kilo vlees. I.p.v. dit veevoer eerst te verbouwen om er later vlees van ''te maken'' kun je deze akkerbouw beter inzetten om een veel groter voedsel potentieel te creëren. Veel van deze akkerbouw ligt ook in de landen waar er weinig voedsel aanwezig is. De rest ga ik niet uitleggen, lijkt me wel een duidelijk punt.
En Qua vervangend voedsel voor vlees, de meeste maaltijden die ik nu zonder vlees maak zijn lekkerder dan met vlees. Ja dat is echt waar. Ik mis eigenlijk alleen mijn biefstukje maar die gooi ik dan 4x per jaar op de gourmet (en dat wordt steeds minder, ik krijg mentaal een afkeer ertegen). Ik hou echt heel erg van eten maar als we thuis een hamburger met vleesvervanger, uitjes, quacamole enz eet dan zijn ze echt de beste. Koken en eten van natuurlijke producten is sowieso veel lekkerder dan voorgefabriceerd voedsel maar dat is een andere discussie.
Wat je kunt doen als je dit interessant vind is de docu Cowspiracy kijken. Ik zeg niet dat het de absolute waarheid is maar voor mij verwoord het goed wat ik bedoel. Uiteindelijk moet iedereen zelf doen wat hij wilt, ik merk wel om me heen dat steeds meer mensen ook meer deze kant op denken. Ik verwacht overigens niet dat ik puur vegan ga worden dus ik ben ook zeker niet heilig. Van de dingen die ik eet staat kaas nog in de top 10 van meest vervuilende voedingswaren dus kaas ben ik ook aan het uitbannen.
Qua gezondheid, als je zuivel blijft eten en goed gevarieerd eet dan is er niks aan de hand. Mocht je het niet vertrouwen kun je een B12 complex nemen maar die zijn eigenlijk weer veel te sterk.
Het meeste haal ik uit yoghurt/whey (dat is dus ook dierlijk), pindakaas (25% eiwit!) en eieren, volkorencrackers enz. Er zitten in veel producten veel meer eiwitten dan we denken. En aangezien ik gevarieerd eet ben ik niet bang voor een incompleet aminozuur. Het is ook wel een geaccepteerde gedachte dat je zonder vlees nog makkelijk aan je eiwitten kunt komen.
Voedingswaarde van voedingsmiddelen met de beginletter A
Hier kun je alle voedingswaarden bekijken, je kunt ook in het rijtje eiwit sorteren van hoog naar laag.
Absoluut niet negatief bedoeld, maar yoghurt en whey komt gewoon van melk koeien en die koeien moeten geregeld kalveren om melk te produceren. Dus hoe meer melk producten je consumeert hoe meer rundvlees er op de markt komt.
Ook eieren zijn ethisch niet echt goed te praten, want voor elke legkip is er ook ooit een jong haantje als kuiken gedood omdat deze niet nuttig is voor ons.
Het is denk ik wel goed dat je bewust ergens voor kiest, dat is vele malen beter dan je er helemaal net mee bezig te houden, maar het is heel erg lastig om het goed te doen.