AndroidHealthClinic

Carrotpower!!! (Road to 85kg)

• Topic Starter Topic Starter

Dit filmpje moeten jullie echt checken!

Je gaat zoiezo glimlachen :)

Dit is denk ik wat iedere man wil, hij is echt een lucky gast :D

Redelijk getraind vandaag :

(5x5)

Squat 82,5kg PR: goed, alleen na 1e set beetje last van mijn knie, daarna niet meer.

Overhead Press 30kg PR : heel goed, hier ben ik het meest blij om.

Deadlift 105kg FAIL : ik kreeg hem niet eens van de grond :(.
Hier baal ik echt van :(

Vraagje over Bench Press :

Hoe gebruik je leg drive en hoe voorkom je dat je plat gaat liggen?

Want ik weet dat de bench press niet alleen de stang omhoog duwen is, maar het is net zo belangrijk om jezelf in de bank te drukken. Hoe doe ik dat? (Shoulders tight, Pushing yourself away from the bench)

Met leg drive moest ik ook mijn heels pushen? Bedoelt hij jezelf naar voren duwen?
Of bedoelt hij jezelf omhoog duwen met je hak?

Ik heb deze info van Mark Rippetoe How to Bench Press.

Waarschijnlijk heeft iemand van jullie die vast wel gezien en mij kan uitleggen wat die bedoelt met de bovenste 2 onderwerpen.

bedankt!

Vraagje over Bench Press :

Hoe gebruik je leg drive en hoe voorkom je dat je plat gaat liggen?

Want ik weet dat de bench press niet alleen de stang omhoog duwen is, maar het is net zo belangrijk om jezelf in de bank te drukken. Hoe doe ik dat? (Shoulders tight, Pushing yourself away from the bench)

Met leg drive moest ik ook mijn heels pushen? Bedoelt hij jezelf naar voren duwen?
Of bedoelt hij jezelf omhoog duwen met je hak?

Ik heb deze info van Mark Rippetoe How to Bench Press.

Waarschijnlijk heeft iemand van jullie die vast wel gezien en mij kan uitleggen wat die bedoelt met de bovenste 2 onderwerpen.

bedankt!

Gewoon doen zoals het daar staat beschreven, haha. Heb je moeite met Engels, of is dat geen probleem?

Ik snap niet hoe je dat moet uitvoeren tijdens de press, dat was meer de vraag:D.

Shoulders tight betekent hier dat je je schouderbladen tegen elkaar aan probeert te drukken (alsof je er een pen tussenvast knijpt) hierdoor kom je dus op je schouderbladen te liggen terwijl je rugspieren iets samenknijpen. Tegelijk houd je je schouders aan de zijkant zoveel mogelijk laag (naar achteren voor je gevoel, dan voorkom je ook schouderblessures), ook tijdens het omhoogbrengen van het gewicht. Zelfs bovenaan houd je je schouders laag, niet je schouders mee omhoog bewegen als je al boven bent.

Leg drive betekent niet dat je jezelf omhoog duwt, je kont blijft ALTIJD op de bank.
Met leg drive breng je als t ware extra spanning de arch van je rug door met je quads te duwen, je kont aan te spannen, en je voeten staan plat op de grond zowijd mogelijk en zo ver mogelijk onder je (dus richting je kont/rug).
De extra spanning helpt je iets harder te duwn en maakt je arch iets groter waardoor je een soort lichte lancering onderin je lift krijgt.

Nu vond ik dit ook nog altijd lastig dus als iemand het beter kan uitleggen hoor ik het ook graag :D

Misschien wel de perfecte beschrijving @cnh :D. Deze set-up, in combinatie met het 'buigen van de barbell' om de ellebogen mooi getuckt te houden, zorgt voor een zeer stabiele en sterke basis om van te pressen!

Bedankt voor de antwoorden :)

Jullie hebben alles perfect uitgelegd! Nu snap ik het veel beter.

Ik wil geen dingen door de war gooien en de topicstarter van gedachten veranderen.. maar ik begrijp persoonlijk niet waarom een 5x5 schema zovaak word aangeraden, wel ben ik het eens dat je de focus moet houden op de bench,squads etc maar ik vind het geen heilig programma voor beginners.
3 keer per week is genoeg om te beginnen dat zeker maar wat nou als je 4 keer of 6 keer per week wilt trainen omdat je het simpel gewoon leuker vind om vaker naar de sportschool te gaan,

Shit hij heeft me door. Stiekem ga ik 5x per week elke dag arm trainen :D

Nee maar ik vindt het powerliften veel leuker. Dit programma is lekker makkelijk en je leert alle bewegingen heel goed. En zelfs als je denkt dat je het goed weet, dan moet je nog veel leren. Ik heb meer opgestoken van mensen als Mehdi van stronglifts en Mark Rippetoe en Alan Thrall dan alle andere 1000 filmpjes die ik gezien heb van split programma mensen.

Mijn vrienden doen ook split, en als ik ze wat bij vertel wat ik geleerd heb, gaan ze meteen zeggen dat het bullshit is. Ik begon met deadliften, Barbell Rows en overheadpress en toen zeiden ze dat ik dom bezig was. Nu doen ze zelf die oefeningen ook :lol:.

Maar ze blijven nog steeds bij hun splits, doen niks aan hun voeding en zijn nog geen kloot vooruit gekomen. Ze doen nog steeds dat zelfde gewicht als 3 maand geleden.

Dus ja.

Ik wil geen dingen door de war gooien en de topicstarter van gedachten veranderen.. maar ik begrijp persoonlijk niet waarom een 5x5 schema zovaak word aangeraden, wel ben ik het eens dat je de focus moet houden op de bench,squads etc maar ik vind het geen heilig programma voor beginners.
3 keer per week is genoeg om te beginnen dat zeker maar wat nou als je 4 keer of 6 keer per week wilt trainen omdat je het simpel gewoon leuker vind om vaker naar de sportschool te gaan,
Ik ben met je eens dat 5x5 niet heilig is, maar de reden dat het vaak wordt aangeraden is omdat het minimale tijd vraagt voor maximaal resultaat. Meer trainingen gaan een beginner hoogstwaarschijnlijk niet sneller laten groeien. Als je het leuk vindt om vaker te gaan moet je dat lekker doen natuurlijk, maar het gaat je niet meer brengen.

Ik ben met je eens dat 5x5 niet heilig is, maar de reden dat het vaak wordt aangeraden is omdat het minimale tijd vraagt voor maximaal resultaat. Meer trainingen gaan een beginner hoogstwaarschijnlijk niet sneller laten groeien. Als je het leuk vindt om vaker te gaan moet je dat lekker doen natuurlijk, maar het gaat je niet meer brengen.
Mee eens zeker weten.

• Like
Waarderingen: cnh
Terug
Naar boven