- Waardering
- 46.989
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
- 12%
Wanneer je nooit deadlift (en bencht en squat) en ineens vanuit het niets een 4 RM poging gaat doen op RPE 10, is het logisch dat je uitvoering en techniek gewoon kut is (althans, bij mij). Leren deadliften gaat wat tijd overheen en idealiter zou je al lerende het gewicht langzaam opbouwen en hierbij letten op alle aandachtspunten en de juiste techniek.Dat is net men punt, omdat je eens een andere oefening moet doen dat je geblesseerd zou geraken.... das niet normaal in mijn ogen, dan ben je niet bewust bezig met hoe he lift. techniek, bracing, spanning zetten. Alles waardoor je blessures vermijd dus. Is dus echt belangrij, dit is btw ook niet gewoon persoonlijk naar jou toe. Maar iets wat ik belangrijk vind en veel belang aan hecht om door te geven zodat iedereen zo lang mogelijk blessure vrij zou kunnen liften. Zoiezo kom je wel eens een blessure tegen, ga ik niet tegenspreken. Maar liefst zo weinig mogelijk![]()
Als ik voor mijzelf mag spreken; deze PL-oefeningen zitten helemaal niet in mijn schema en nu doe ik dus ineens een 4 RM poging; dan gaat mijn rug inderdaad quasimodo en werk ik blessures in de hand. Als ik met de juiste techniek wil liften haal ik bij lange na niet dit gewicht.
Blessures vermijden doe ik door dit soort oefeningen niet te doen. Ik snap dat als powerlifter (of strongman) dit soort oefeningen een must is, maar als BB'er is dat voor mij niet het geval en zijn er effectievere/efficientere oefeningen met een lager risico op blessures.
Laatst bewerkt: