MuscleMeat

Deeltjesversneller weer kapot

Natuurlijk, het was immers een reactie op zelda die beweerde dat onze economie er wat aan zou hebben, niet dus. Slechts op heel lange termijn kan hier wat uitkomen.

Ook handig om niet overal een roflol bij te zetten, maakt de discussie wat minder kinderachtig.

dit ding is ook niet gebouwd voor de economie of om er iets praktisch uit te halen, maar om het universum beter te kunnen begrijpen, klinkt stom voor ons maar voor wetenschappers zijn dit een paar grote doorbraken

dit ding is ook niet gebouwd voor de economie of om er iets praktisch uit te halen, maar om het universum beter te kunnen begrijpen, klinkt stom voor ons maar voor wetenschappers zijn dit een paar grote doorbraken
Weet ik, is net mijn punt.

innovatie is de drijfveer achter welvaart.

-> sommige mensen willen liever terug naar de steentijd? probeer maar eens een week zonder shampoo of zeep te leven.. (dames succes :p )

@ ontopic: ze proberen hier de basis te leggen voor kernfusie.

kernfusie is de toekomst van kern-energie, zodat we niet meer afhankelijk zijn van het midden-oosten voor onze energie-toevoer.

@ ontopic: ze proberen hier de basis te leggen voor kernfusie.

kernfusie is de toekomst van kern-energie, zodat we niet meer afhankelijk zijn van het midden-oosten voor onze energie-toevoer.

verder kijken dan dat, nooit een science-fiction film gezien? Als we ruimteschepen op vloeibare brandstof moeten laten draaien zullen we nooit ver komen.

van mij mogen ze nog wel 10x meer geld in dit soort dingen steken... daarom zijn we nou juist mensen en geen apen meer.

verdere nuance daargelaten in mijn post.

Wat zijn er toch een berg mensen met een ****ing scheve kijk op dit soort dingen. Djezis. Toen Darwin zijn evolutietheorie 150 jaar geleden uitbracht zullen er ook zeer veel mensen zijn geweest die hebben gezegd: waar is het goed voor?

Nu is de medische en biologische wereld ondenkbaar zonder de fundamenten die op die theorie zijn opgebouwd.
Mensen die lopen te zaniken dat het allemaal zo duur is: die machine moet de komende 20 jaar fundamentele en unieke resultaten op gaan leveren. Ga op een JSF lopen kafferen of zo. Dit is uitstekend besteed geld.

6 miljard en dan nog geen goede machine kunnen bouwen? Monster skills.

En dat al na anderhalve week. Ik vraag me af, of we de mensen die met dit experiment bezig zijn, nog wel kunnen vertrouwen. :angstig:
Tis een machine die de oerknal moet kunnen nabootsen hé, geen koffiezet.

pure geldverspilling
gebruik dit geld om de behoeftigen in deze wereld te helpen
er zijn er genoeg
akkoord

Wat zijn er toch een berg mensen met een ****ing scheve kijk op dit soort dingen. Djezis. Toen Darwin zijn evolutietheorie 150 jaar geleden uitbracht zullen er ook zeer veel mensen zijn geweest die hebben gezegd: waar is het goed voor?

Nu is de medische en biologische wereld ondenkbaar zonder de fundamenten die op die theorie zijn opgebouwd.
Mensen die lopen te zaniken dat het allemaal zo duur is: die machine moet de komende 20 jaar fundamentele en unieke resultaten op gaan leveren. Ga op een JSF lopen kafferen of zo. Dit is uitstekend besteed geld.

Helemaal mee eens. Relatief gezien is 6 miljard weinig, zeker als je kijkt wat dit project kan betekenen inzake een aantal grote wetenschappelijke vraagstukken.

Er is net $700 miljard verbrand in de USA aan belastinggeld om financiele instellingen en consumenten te redden van de ondergang. Instellingen en consumenten die zelf zo stom zijn geweest om te grote risico's te nemen met geld wat ze vaak niet eens echt in bezit hebben gehad. Die 6 miljard voor een deeltjesversneller verbleekt daarbij.

Om het nog maar niet te hebben over de $ 400 of $ 500 miljard die de USA uitgeeft aan defensie per jaar. Als maar een fractie van dat geld besteed zou worden aan degelijk wetenschappelijk onderzoek zou er nu ruimte zijn voor een versnelde wetenschappelijke ontwikkeling.

Er is net $700 miljard verbrand in de USA aan belastinggeld om financiele instellingen en consumenten te redden van de ondergang. Instellingen en consumenten die zelf zo stom zijn geweest om te grote risico's te nemen met geld wat ze vaak niet eens echt in bezit hebben gehad. Die 6 miljard voor een deeltjesversneller verbleekt daarbij.

Om het nog maar niet te hebben over de $ 400 of $ 500 miljard die de USA uitgeeft aan defensie per jaar. Als maar een fractie van dat geld besteed zou worden aan degelijk wetenschappelijk onderzoek zou er nu ruimte zijn voor een versnelde wetenschappelijke ontwikkeling.

Precies, het is echt doodzonde dat het kennelijk niet politiek haalbaar is om veel meer geld in wetenschap te steken. Over niet eens zoveel tijd haal je dat geld er dubbel en dwars weer uit in de vorm van vooruitgang door toegenomen efficiëntie.

Mag nog wel meer geld in wetenschap gestoken worden. Als er iets belangrijk is, is het dat wel.

Met de botsingen van de deeltjes, die bijna de lichtsnelheid krijgen, hopen de wetenschappers tot nu toe onbekende deeltjes te vinden, in het bijzonder het Higgs boson, dat geldt als het ontbrekende element in de standaardtheorie over het wezen van de materie.

Tevens wordt een fractie van een seconde nagebootst hoe het universum eruit zag toen het volgens de meest gangbare theorieën zowat 13,7 miljard jaar geleden door de Oerknal werd geschapen.

Dit geld zou anders toch niet naar armen en ontwikkelingshulp gegaan zijn aangezien de staat zich er toe verbonden heeft om een bepaald percentage van de begroting te besteden aan ontwikkelingshulp.

Het kenmerkende van fundamenteel onderzoek is dat je nooit van te voren kan weten wat er uit gaat komen. Het klassieke voorbeeld is Einstein' relativiteitstheorie, een betere analogie met dit dure project is de ruimtevaart.

300 jaar geleden werden wetenschappers (natuurlijke philosophen) nog vervolgd en vermoord door fundamentalisten.
Nu weten we hoe fout en dom de fundamentalisten toen waren.

Voor de huidige fundamentalisten en creationisten zeg ik: ieder mens heeft de goddelijke opdracht om zijn verstand en kennis zo hoog mogelijk te ontwikkelen.
het grappige is ook dat je wel geld kunt blijven sturen, maar dat dat inderdaad averechts werkt. de meeste hongersnood heerst in de plaatsen waar ONS voedsel wordt geproduceerd, dat geeft wel een beetje aan met watvoor probleem we zitten. ik zou zeggen, eet smakelijk jongens, die 6 miljard verandert weinig aan de voedselnood.

Kunnen ze mooie statistieken maken ofzo, leuk voor aan de muur. Ondertussen gaat de economie achteruit en zou het beter zijn moest Europa daar wat geld in pompen. In Amerika gaf dat een zeer positief effect op de beurs.
waar denk je dat die 6miljard is uitgegeven? :rolleyes:

Wie denkt dat geld dat aan dit project besteed is ook besteed had kunnen worden aan de Europese economie, heeft zich niet goed ingelezen.
haha, 100% eens.

wat een k*t topic, paar probleempjes in het meest complexe apparaat ter wereld en gelijk komen de domme mensen weer roepen over wat voor een geldverspilling het wel niet is.
pas op hoor, zeg niks over basscross zijn intelligentie, voor je het weet wordt je ervan beschuldigd te denken dat je alles bent. :rolleyes: basscross is namelijk ook vele malen slimmer dan balkenende, hij is een waar genie.

Natuurlijk, het was immers een reactie op zelda die beweerde dat onze economie er wat aan zou hebben, niet dus. Slechts op heel lange termijn kan hier wat uitkomen.

Ook handig om niet overal een roflol bij te zetten, maakt de discussie wat minder kinderachtig.
dat geld is nou juist uitgegeven bij Europese bedrijven.

conclusie, mensen hebben altijd wat te zeiken, maar zonder wetenschap hadden zij hun dagelijkse dingen die ze zo normaal vinden niet.

Totaal niet. Profs hebben al gezegd dat het de eerste 50-100 jaar geen reet zal betekenen qua praktische toepassingen. Allemaal show dus.

Hoe vaak moet ik het nog herhalen voor het doordringt? Dat project kost 6 miljard, en waaraan wordt dat geld uitgegeven? Aan Europese bedrijven die in ruil voor dat geld dat ding bouwen en vele duizenden mensen aan het werk houden. Het wordt dus niet weggegooid dat geld, maar geïnvesteerd in het europese high tech bedrijfsleven, dat er groter en sterker door wordt. Die 6 miljard WORDT dus geïnvesteed in de Europese economie!!

En uiteindelijk levert wetenschappelijk onderzoek altijd resultaten op, soms op gebieden die je helemaal niet verwacht. Het is nueenmaal inherent aan wetenschappelijk onderzoek dat je niet altijd van tevoren weet wat je er aan hebt. Als we dat soort onderzoek daarom maar nooit hadden gedaan waren we nooit zo ver geweest.

Laatst bewerkt:
pas op hoor, zeg niks over basscross zijn intelligentie, voor je het weet wordt je ervan beschuldigd te denken dat je alles bent. :rolleyes: basscross is namelijk ook vele malen slimmer dan balkenende, hij is een waar genie.
.

:roflol:

Wat is dit nu weer voor onzin? Hoezo haal je Balkenende der ineens bij? Gaat echt nergens over dit. Maarja dat is wel vaker zo, bij jouw reply's.

Is het trouwens erg ingewikkeld om een naam goed te schrijven? Blijkbaar wel, of ben je gewoon niet zo slim?

riggard is gewoon kwaad omdat sophiej me vertelde dat hij minuscuul geschapen is bascross, laat die arme jongen toch

Ik hoorde dat de deeltjesversneller nu serieus stuk is en wel een maand of enkele maanden buiten gebruik is.

:roflol:

Wat is dit nu weer voor onzin? Hoezo haal je Balkenende der ineens bij? Gaat echt nergens over dit. Maarja dat is wel vaker zo, bij jouw reply's.

Is het trouwens erg ingewikkeld om een naam goed te schrijven? Blijkbaar wel, of ben je gewoon niet zo slim?
dat topic over democratie waarin jij zei dat ik me een beetje te goed voelde omdat ik studeerde waarbij jij een quote van mij totaal uit z'n verband trok?

Terug
Naar boven