XXL Nutrition

Diverse trainingen

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.221
Week 1 Dag 3 TM

do Intensiteit dag --------50 min

Squats warmup, then work up in singles or doubles to one single, new 5RM
1x12 BW ATG
1x8 78 kg
1x5 98 kg
1x5 108 kg

Bench Press, warm-up, then work up in singles or doubles to one single, new 5RM
1x12 15 kg DB
1x5 68 kg
1x5 78 kg
1x5 83 kg

Pauzed DL (1 sec op 1cm hoogte) 5 x 3 reps
1x5 88 kg
5x3 108 kg

Opm: goed te doen, hier kan ik wel op gaan verbeteren :)

mooie training weer rene.

Mooie training weer, Neet!

Goed begin is het halve werk:thumb:

• #3.225
Thnx. Het opwerken in singles of doubles dat vond ik niks, heb nu 2 tussen liggende stappen gedaan. En van die pauzed DL moet het kwartje ook nog vallen bij mij. Alternatieven waren slow DL (3 sec op, 3 sec neer) of SLDL, ik weet niet wat de meest nuttige variant zou zijn van deze 3.

Ik heb dat squatstuk op T Nation eindelijk kunnen lezen, site was lang down. Ik heb er geen goed gevoel bij, al komt dat toegegeven vooral door het medium. Als je naam wilt maken als personal trainer/coach/whatever dan schrijf je een stuk op T Nation, en daar kom je niet op door te roepen wat iedereen al roept. Dus dan moet je iets anders verzinnen, PhD of niet. Plus ik loop hier al tien jaar rond op DBB, en ik heb nog nooit iemand zien bezwijken onder zijn te diepe squats, zoals hij op het laatst schrijft. Met zulke bullshit is de rest ook niet te vertrouwen IMO.

• #3.227
Ik heb dat squatstuk op T Nation eindelijk kunnen lezen, site was lang down. Ik heb er geen goed gevoel bij, al komt dat toegegeven vooral door het medium. Als je naam wilt maken als personal trainer/coach/whatever dan schrijf je een stuk op T Nation, en daar kom je niet op door te roepen wat iedereen al roept. Dus dan moet je iets anders verzinnen, PhD of niet. Plus ik loop hier al tien jaar rond op DBB, en ik heb nog nooit iemand zien bezwijken onder zijn te diepe squats, zoals hij op het laatst schrijft. Met zulke bullshit is de rest ook niet te vertrouwen IMO.
Dat verhaal van 'the real science' bedoel je? Ja extreme meningen zijn nodig om op T-Nation te komen, dat klopt wel.
Mijn punt was dat de maximale kracht bij squat in het midden van de rom geleverd wordt, een makke wat de curl ook heeft. De bovenste en onderste kwart van de uitslag voegt niet super veel toe. Daarnaast komen de quads in zo'n ongunstige positie bij ATG dat je alleen nog maar met een lager gewicht omhoog komt (heet dat niet passieve insufficientie?), en lager gewicht is minder trainings effect.
En ik zal een plaatje zoeken van ATG, want daar bestaan ook nog wel eens rare meningen over :)

• #3.228
ATG kan inderdaad alleen high bar, in de context van low bar is ATG meer "zo diep mogelijk".

Ik begrijp je punt, en er is zeker wat voor te zeggen, maar ik vind het niks. Een maximaal diepe squat geeft mij gewoon veel meer voldoening, alleen voor een wedstrijd zou ik tegen het einde van de voorbereiding gaan trainen op parallel.

En bevalt het nieuwe schema?
Zit zelf aan stronlifts 5x5 te denken

• #3.231
En bevalt het nieuwe schema?
Zit zelf aan stronlifts 5x5 te denken
Tot nu toe goed, wel weinig oefeningen. Maar ik moet nog aan de fase beginnen waarbij je de gewichten iedere keer opschroeft. Dan lach ik niet meer, denk ik....
5x5 heb ik een paar periodes gedaan, beviel wel goed op zich.

leuke discussie over de atg-squat

grinnik....
volgens mij ligt het heel erg aan de reden van je squat

er zijn tig squatvarianten en de houding van je voeten, je stance, het overhellen van je knieën, de vorm van je bekken, de mate van vooroverleunen van je rug, mate van bounce danwel pause, waar je de barbell legt, de stand van je kin, de mate van corespanning etc hebben allemaal invloed.

ik ga me hier dus verder niet aan branden als je het niet erg vindt en wissel graag mijn olysquats af met backsquats

Goed artikel over de squat! In het begin was ik ook teveel bezig met het ATG-squatten, maar ik heb (persoonlijk) het idee dat je bij een ATG-squat sneller en ongecontroleerd(er) naar de grond gaat en dan minder bepaalde spieren aanspreekt bij het vooral naar beneden zakken. Ik probeer zelf nu ook zoveel mogelijk parallel te squatten.

Ik vond het stukje over het opwarmen ook wel interessant. Ik doe nu altijd minimaal 2 minuten van te voren rekken/strekken alvorens ik squat, maar in dat artikel wordt het eigenlijk weer afgeraden.

• #3.236
Als je als een aardappelzak naar beneden pleurt, dan maak je iig geen gebruik van het negatieve deel van je lift. Op zich staat dat los van parallel of dieper, hoewel je bij parallel altijd actief moet 'remmen' en bij ATG gewoon passief met je kont tegen de enkels kan bonken.
Stetchen was vroeger altijd een must, maar nu wordt idd vaker gezegd dat je meer beschadigt dan voordeel hebt. Nu is foamrollen weer de shit :)

• #3.237
grinnik....
volgens mij ligt het heel erg aan de reden van je squat

er zijn tig squatvarianten en de houding van je voeten, je stance, het overhellen van je knieën, de vorm van je bekken, de mate van vooroverleunen van je rug, mate van bounce danwel pause, waar je de barbell legt, de stand van je kin, de mate van corespanning etc hebben allemaal invloed.

ik ga me hier dus verder niet aan branden als je het niet erg vindt en wissel graag mijn olysquats af met backsquats
Ha ha, heel goed, alle varianten hebben wel hun plaats voor een bepaald doel. Alleen weet ik niet zo net of het waar is dat een aantal mensen geen ATG 'kunnen', of dat dit een kwestie is van aan mobiliteit werken. Hoewel ik neig het verhaal van de vorm van de dijbeenkop en het acetabulum te geloven. Misschien heeft een superhot physical therapist hier een mening over :)

Als je als een aardappelzak naar beneden pleurt, dan maak je iig geen gebruik van het negatieve deel van je lift. Op zich staat dat los van parallel of dieper, hoewel je bij parallel altijd actief moet 'remmen' en bij ATG gewoon passief met je kont tegen de enkels kan bonken.
Stetchen was vroeger altijd een must, maar nu wordt idd vaker gezegd dat je meer beschadigt dan voordeel hebt. Nu is foamrollen weer de shit :)
eigenlijk hoort een goede ATG geremd en op spanning in catch...
of door de bounce op spanning gezet
foamrollen en stretchen hebben soms dezelfde, maar soms ook hele andere doelen volgens mij.

een gewone parallel hoef je toch niet te remmen, je zakt op spanning.

Ha ha, heel goed, alle varianten hebben wel hun plaats voor een bepaald doel. Alleen weet ik niet zo net of het waar is dat een aantal mensen geen ATG 'kunnen', of dat dit een kwestie is van aan mobiliteit werken. Hoewel ik neig het verhaal van de vorm van de dijbeenkop en het acetabulum te geloven. Misschien heeft een superhot physical therapist hier een mening over :)

ik geloof wel iets van dat verhaal
maar heb ook gezien dat oefening de meest stijve hark een goede oly-squat kan leren (wel zie je daar ook stanceverschil)
mijn eerste squats kreeg ik @Skatermarvin style.... duurde ook een paar maanden dagelijks oefenen voor ik tot parallel kwam en ik ben toch behoorlijk lenig.
M.i. wordt de vorm van het bekken veel te vaak als excuus gebruikt door luilakken.

Terug
Naar boven