XXL Nutrition

Diverse trainingen

Ha ha, heel goed, alle varianten hebben wel hun plaats voor een bepaald doel. Alleen weet ik niet zo net of het waar is dat een aantal mensen geen ATG 'kunnen', of dat dit een kwestie is van aan mobiliteit werken. Hoewel ik neig het verhaal van de vorm van de dijbeenkop en het acetabulum te geloven. Misschien heeft een superhot physical therapist hier een mening over :)
Wie riep mij? :D

ik geloof wel iets van dat verhaal
maar heb ook gezien dat oefening de meest stijve hark een goede oly-squat kan leren (wel zie je daar ook stanceverschil)
mijn eerste squats kreeg ik @Skatermarvin style.... duurde ook een paar maanden dagelijks oefenen voor ik tot parallel kwam en ik ben toch behoorlijk lenig.
M.i. wordt de vorm van het bekken veel te vaak als excuus gebruikt door luilakken.
Precies wat je zegt, in principe kan iedereen leren om diep te squatten. Het hele acetabulum verhaal klopt wel, maar die bepaalt slechts je stance (breedte in mindere en rotatie in meerdere mate). Verder is het hele "welk type squat" verhaal zoals @NickyCF al schreef volledig afhankelijk van je doelen. Een powerlifter heeft minder aan een zo diep mogelijke squat (ik vind ATG een domme beschrijving die veel te vaak gebruikt wordt in verkeerde situaties), maar een gewichtheffer moet juist zo diep mogelijk met zoveel mogelijk quad activatie.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.242
eigenlijk hoort een goede ATG geremd en op spanning in catch...
of door de bounce op spanning gezet
foamrollen en stretchen hebben soms dezelfde, maar soms ook hele andere doelen volgens mij.

een gewone parallel hoef je toch niet te remmen, je zakt op spanning.
.
Als je begint te zakken als een zak aardappels, en je wilt stoppen op parallel, dan moet je wel remmen. Maar laat ik voorop stellen dat IEDEREEN gecontroleerd en op spanning zou moeten zakken bij alle sq varianten.
M.i. wordt de vorm van het bekken veel te vaak als excuus gebruikt door luilakken.
Ook zeker waar!
gevolgd door een zin over luilakken :roflol:

Als je begint te zakken als een zak aardappels, en je wilt stoppen op parallel, dan moet je wel remmen. Maar laat ik voorop stellen dat IEDEREEN gecontroleerd en op spanning zou moeten zakken bij alle sq varianten.

Ook zeker waar!

gevolgd door een zin over luilakken :roflol:
niet mee eens!
genoeg oly-squatters die juist pas spanning zetten bij catchpositie en als een zak aardappels snel en ongecontroleerd zakken.
Hun doel is spanning vanaf de catch en gespannen tot standpositie komen. Dit is namelijk de transfer die je nodig hebt voor de snatch.
Dat je dan niet de krachttransfer van je negative hebt boeit niet, daar doe je dan weer backsquats voor ;)

(zo....kon het toch niet laten @neet ;) je had me uitgelokt)

• #3.244
Wie riep mij? :D

Precies wat je zegt, in principe kan iedereen leren om diep te squatten. Het hele acetabulum verhaal klopt wel, maar die bepaalt slechts je stance (breedte in mindere en rotatie in meerdere mate). Verder is het hele "welk type squat" verhaal zoals @NickyCF al schreef volledig afhankelijk van je doelen. Een powerlifter heeft minder aan een zo diep mogelijke squat (ik vind ATG een domme beschrijving die veel te vaak gebruikt wordt in verkeerde situaties), maar een gewichtheffer moet juist zo diep mogelijk met zoveel mogelijk quad activatie.
Hi hi :)
Rotatie speelt toch niet zo'n rol bij squatten? Of heb ik nou een verkeerd beeld bij rotatie?
Ja, ATG hebben mensen vaak een verkeerd beeld bij, vandaar de plaatjes hierboven....

• #3.245
niet mee eens!
genoeg oly-squatters die juist pas spanning zetten bij catchpositie en als een zak aardappels snel en ongecontroleerd zakken.
Hun doel is spanning vanaf de catch en gespannen tot standpositie komen. Dit is namelijk de transfer die je nodig hebt voor de snatch.
Dat je dan niet de krachttransfer van je negative hebt boeit niet, daar doe je dan weer backsquats voor ;)

(zo....kon het toch niet laten @neet ;) je had me uitgelokt)
OK, ik snap je. Hieruit blijkt maar weer hoe verschillend de doelen van O lifter, BB en PL zijn :)

• #3.247
Als je met de kont tussen de enkels wilt eindigen is daar een beperkte mate van rotatie van het onderbeen voor nodig bedoel je? Maar dat is toch bijna niks?
Heup rotatie! Je gaat toch niet roteren in je onderbeen om op diepte te komen? Heup rotatie heb je nodig om je heupen te openen zodat je tussen je heupen kunt zakken en op diepte kunt komen.

Veel te technisch geleuter hier weer...

ik ben weg..

...op naar de gym...
...lekker quarter squatten ;)

Gewoon ass to the grass. Spanning erop houden en je knalt alles uit je poten. En dat je hams ontspannen (nooit helemaal natuurlijk met gewicht op je bult) is een plus punt.
Is eigenlijk dezelfde actie als bij een box-squat.
Maar vind je net onder parallel goed genoeg, dan doe je toch dat.
We bepalen tenslotte zelf wat we doen. Ook zonder squaten krijg je grote poten. Moet je eens kijken naar baanrenners.

Moet veel te veel nadenken nu..
Niet nadenken en gewoon doen, dat werkt in sommige gevallen gewoon het best ;).

• #3.254
Maar vind je net onder parallel goed genoeg, dan doe je toch dat.
We bepalen tenslotte zelf wat we doen. Ook zonder squaten krijg je grote poten. Moet je eens kijken naar baanrenners.
Absoluut.
Idd, er is zo'n Duitse baanrenner, die heeft de meest genant grote quads die iemand ooit gezien heeft :eek:

Edit: deze
[Link niet meer beschikbaar]

die quads krijgen baanrenners niet van het baannrennen hoor, die squatten ook gewoon

best wel veel ook in het geval van forstemann

alhoewel ik niet zal ontkennen dat baanrennen/sprint cycling wel kan bijdragen aan grote wheels naast squats

• #3.258
die quads krijgen baanrenners niet van het baannrennen hoor, die squatten ook gewoon

best wel veel ook in het geval van forstemann

alhoewel ik niet zal ontkennen dat baanrennen/sprint cycling wel kan bijdragen aan grote wheels naast squats

Jseesj... goeie squats, en die armen zijn ook niet mis. Bij de typische wielrenner zijn die evendik als polsen :D

• #3.259
Week 2 Dag 1 TM

zo Volume dag -------- 55 min

Squat
1x12 BW ATG
1x8 78 kg
5×5 100.5 kg

Dumbbell OHP
1x10 15 kg
5×5 21.5 kg

Deadlift
1x8 73 kg
1x6 93 kg
3×5 113 kg

Opm: redelijk snel klaar. Ik merk wel dat ik hiervoor altijd veel zwaarder heb
getraind dan 90% van 5RM. Vind dit TM niet moeilijk.

prima training ziet er netjes uit 90% best heavy

Terug
Naar boven