XXL Nutrition

Diverse trainingen

• Topic Starter Topic Starter
  • #13.721
Ja en nee, visolie capsules slik ik al jaren, dus niet voor de knie. Aan mineralen zoals Mg hebben mensen geen gebrek. Geldklopperij is mijn opvatting.
Op basis van onderzoeken is het missen van dit soort micro nutriënten wel aangetoond.
En ja ook bij een goed voedingspatroon.

Op basis van die onderzoeken adviseer ik mijn klanten onderstaande.

Vitamine D3 3000 IU/per dag
Vitamine C 1000 mg/per dag
Omega 3 (EPA en DHA) 3000 mg/per dag
Magnesium 600 mg/per dag

• #13.723
Ik zie dat Mg ook in multivitamine zit, en in bladgroenten. Die slik ik ook nog :)

Ik zie dat Mg ook in multivitamine zit, en in bladgroenten. Die slik ik ook nog :)
Multivitamine is zwaar onder gedoseerd en sommige kun je niet samen nemen omdat die de biobeschikbaarheid van elkaar verlagen. Bv magnesium en zink.

Enne het is enkel advies.

• #13.725
  • #13.726
Voelde net op de trap wel weer enigszins de knieschijf, niet heel pijnlijk, maar goed dat ik het bij klein stukje hardlopen heb gehouden (conditie was trouwens prut :eek: )

Toch even magnesium opgezocht bij examine.com.....
More than half of adults may not meet the recommended daily intake of magnesium,[350 mg/day] likely because Western diets tend to be very low in magnesium-rich foods and high in processed foods and refined grains, which are magnesium-poor. As such, magnesium deficiency — which elevates the risk of obesity, diabetes, cardiovascular disease, metabolic syndrome, and osteoporosis — is a major public health concern, especially for older adults.

het voedingscentrum zegt dan weer:
Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Een te hoge inname aan magnesium ontstaat alleen bij gebruik van supplementen met magnesium, magnesiumzouten of mineraalwater met veel magnesium.

Voelde net op de trap wel weer enigszins de knieschijf, niet heel pijnlijk, maar goed dat ik het bij klein stukje hardlopen heb gehouden (conditie was trouwens prut :eek: )

More than half of adults may not meet the recommended daily intake of magnesium,[350 mg/day] likely because Western diets tend to be very low in magnesium-rich foods and high in processed foods and refined grains, which are magnesium-poor. As such, magnesium deficiency — which elevates the risk of obesity, diabetes, cardiovascular disease, metabolic syndrome, and osteoporosis — is a major public health concern, especially for older adults.

Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Een te hoge inname aan magnesium ontstaat alleen bij gebruik van supplementen met magnesium, magnesiumzouten of mineraalwater met veel magnesium.
Advies van voedingscentrum is gericht op de gemiddelde Nederlander, dat kan je niet doortrekken naar een krachtsporter imo. En die gemiddeldes zijn allemaal niet zo interessant, het gaat erom hoe je het toepast op jouw situatie. Dus bepalen hoeveel magnesium je nodig hebt, dan kijken wat je gemiddeld uit je voeding haalt en dan eventueel supplementen als dat te weinig blijkt te zijn. Maar beetje extra vit D, magnesium en visolie is in mijn optiek wel redelijk de standaard in de bodybuilding scene.

Advies van voedingscentrum is gericht op de gemiddelde Nederlander, dat kan je niet doortrekken naar een krachtsporter imo. En die gemiddeldes zijn allemaal niet zo interessant, het gaat erom hoe je het toepast op jouw situatie. Dus bepalen hoeveel magnesium je nodig hebt, dan kijken wat je gemiddeld uit je voeding haalt en dan eventueel supplementen als dat te weinig blijkt te zijn. Maar beetje extra vit D, magnesium en visolie is in mijn optiek wel redelijk de standaard in de bodybuilding scene.
Nu zijn er een hóóp supplementen standaard in BB, en dan ben bedoel ik niet AAS. Dus weet niet of dat per sé heel relevant is. Veel mensen kopiëren natuurlijk gewoon wat de pro's doen en op social media posten, maar voor hen is elk detail van belang. Voor de gemiddelde hobby-BBer is dat niet, want training en voeding is 9/10 keer niet eens 100% geoptimaliseerd - dit duurt ook jaren en jaren om te bereiken overigens.

Dat gezegd hebbende, magnesium is wel degelijk iets wat ik iedere krachtsporter aanraad. Is een belangrijke co-factor die relevante biochemische processen, waaronder protein synthesis, en spier- en zenuwfunctie ondersteund. De NSH (Engelse RIVM) raadt 300mg magnesium per dag aan voor een gemiddelde man. Redelijk vergelijkbaar met bijv. Examine.com
Maar kijk eens naar hoeveel magnesium er in voeding zit:

2 blokjes pure chocola: 65mg
1 avocado: 58mg
Klein handje cashews: 83mg
1 serving bonen: 120mg / 100gr spinazie: 79mg
100gr havermout: 29mg
1 banaan: 37mg

Geen idee of dit ook 100% opneembaar is of dat er nog wat van verloren gaat bij de spijsvertering. Maar al zou 100% opgenomen worden, moet je alles van dat lijstje, elke dag, eten om aan 300+mg magnesium te komen. Kijkend naar mijn eigen eetpatroon, wat voor de gemiddelde Nederland toch wel vrij extreem is, kom ik denk ik rond de 150-200mg per dag uit. En dan leunen "wij" vrij heftig op die eerder genoemde biochemische processen, dat ik wel durf te zeggen dat 300mg per dag te laag is. Overigens is, voor zover ik weet, de enige bewzen negatieve bijwerking van teveel magnesium diarree. Da's vervelend, maar als je dit krijgt nadat je bent begonnen met supplementeren kun je simpel de dosis verlagen.

Maargoed, ook hierbij geldt: Als je training en voeding niet optimaal is voor het maximalizeren van protein synthesis - dus trainingsvolume en -frequentie, voldoende eiwitten, etc., gaat magnesium het verschil niet maken in spiergroei.

Edit: als toevoeging op vovenstaande - ook genoeg studies die laten zien dat magnesium supplementen (threonate variant bijv) de slaap kwaliteit bevorderd. Ook wel een aardig voordeel

Laatst bewerkt:
  • #13.729
OK, iedereen bedankt voor de bijdragen aan de Mg discussie. Voor 16 euro/120 capsules kan ik het 4 mnd uitproberen (in toevoeging tot het kleine beetje wat in de multivitaminen zit, en de best redelijke portie in groenten en fruit). Daar kan ik me geen buil aan vallen :)

Laatst bewerkt:

Bij niet sporters. En in jouw (onze) leeftijdscategorie zijn dit de bankhangers.
Je hebt het gewoon keihard nodig.

• #13.731
Bij niet sporters. En in jouw (onze) leeftijdscategorie zijn dit de bankhangers.
Je hebt het gewoon keihard nodig.
Wat een verschrikkelijke zwendelhandel al die vitaminen en mineralen. Na lang vergelijken van allerlei potten met 30-60-120 capsules met 20 sachets van allerlei dosis en prijzen van 3.99 (met het onwerkzame MgO) tot 39,99 voor de duurste merken, heb ik voor 15.00 bij de Etos een pot gekocht waar op het etiket stond 60 capsules en 400 mg. Die kwam er bij de vergelijking nog het gunstigst uit. Bij thuiskomst bleek in de heel kleine lettertjes op de achterkant dat 400 mg één portie is, maar dat 2 capsules één portie vormen, dus er zitten maar 30 porties in die pot. Waarmee ze dus weer 200% duurder zijn dan het volgens de leesbare tekst lijkt. Die pot gaat weer terug naar de winkel. Afzetters!

Ik ben echt pissig. Je moet mij niet belazeren!!

Goedkoopste is geen capsules maar poeder kopen.

En het dan snuiven.

Wat een verschrikkelijke zwendelhandel al die vitaminen en mineralen. Na lang vergelijken van allerlei potten met 30-60-120 capsules met 20 sachets van allerlei dosis en prijzen van 3.99 (met het onwerkzame MgO) tot 39,99 voor de duurste merken, heb ik voor 15.00 bij de Etos een pot gekocht waar op het etiket stond 60 capsules en 400 mg. Die kwam er bij de vergelijking nog het gunstigst uit. Bij thuiskomst bleek in de heel kleine lettertjes op de achterkant dat 400 mg één portie is, maar dat 2 capsules één portie vormen, dus er zitten maar 30 porties in die pot. Waarmee ze dus weer 200% duurder zijn dan het volgens de leesbare tekst lijkt. Die pot gaat weer terug naar de winkel. Afzetters!

Ik ben echt pissig. Je moet mij niet belazeren!!
Even goed op letten, vrijwel elk magnesium supplement wat ik heb gehad heeft niet de volledige dosering in 1 capsule/pil.
En dan heb je ook nog 4-5 verschillende soorten magnesium met allemaal nét iets andere voordelen. Het is soms een beetje een rommeltje ja

• #13.734
PPL Week 2 Dag 1

di Push
DB Arnold press 9 kg:
1x10
DB Arnold press 14.5 kg:
2x8
zittend met 80° leuning

BB Ovh Press 40 kg:
5x5
zelfde gewicht, maar ging makkelijker dan vrg week :)

Goblet Squats ATG:
4x10 28 kg
hier kreeg ik vrg week last van mijn knieschijf, ging nu prima

Bench Press:
1x10 40 kg 3d0u
1x8 60 kg 3d0u
5x5 70 kg 1d0u
3d0u = 3sec down en explosief (0sec) up
zelfde gewicht, ik zeg je: snel uitstoten is nog niet zo simpel :(

Chest Dips:
1x8 BW
5x5 BW+5 kg
ging beter dan in week 1, vlgd keer 2.5 kg erbij :)

Push ups:
20+7+7+7+7+7 (55) BW myo-rep stijl
pfff... :o

FitBit 73 min - 129 avg 179 max hr - 649 kC

Fijn dat de goblets nu zonder pijn gingen.

Succes met sneller stoten

• #13.736
Tweede keer hardgelopen dit jaar. Eerste keer aardig wat spierpijn in voeten en enkels
gisteren ging het iets beter, vandaag minimale spierpijn. Maar de conditie moet weer behoorlijk opgebouwd worden vanuit laag :o
16/03/25 445 kCal hardlopen 3.8 km, 5050 steps, 39'40, 147 avg 184 max hr (7 min vetverbranding, 12 min cardio, 11 min piek zone)
19/03/25 437 kCal hardlopen 4.4 km, 5540 steps, 34', 152 avg 180 max hr ( 2 min vetverbranding, 27 min cardio, 5 min piek zone)

PPL Week 2 Dag 2

Het schema gaat PLPL worden.

do Legs A
Stok Overhead Squats
1x10 BW
Dumbbell Overhead Squats
1x10 4.5 kg

Squats (zwaar):
1x8 50 kg
1x8 70 kg
5x5 90 kg

DeadLift:
1x8 73 kg
3x5 93 kg

Romanian DL:
4x3 93 kg

Opm:
knieschijf problemen lijken voorbij ..... afkloppen :D

FitBit 51 min - 124 avg 157 max hr - 416 kC

Overhead squats, Nice Nice

• #13.738
PPL Week 2 Dag 3

zo Pull
Pendlay BOR:
1x10 40 kg
5x5 65 kg -> 5 kg erbij

Pull Ups:
4x5 BW+5 kg

Ham string curls, lying
1x10 20 kg
3x5 32.5 kg @ 1sec -> 2.5 kg erbij
2x6 32.5 kg @ 1sec -> 2 x 1 reps erbij, het ging té makkelijk :)

Chin Ups:
2x6 BW+7.5 kg -> 2 x 1 reps erbij
2x5 BW+7.5 kg

Standing (bent over) Rear Delt raises
20+5+5+5+5+5 (45x) 7kg myo-rep stijl
slechts 10-12 sec rust tussen de sets
myoreps begint licht, eindigt met verzuring :o

Side Lat raises
20+5+5+5+5+5 (45x) 9kg myo-rep stijl

FitBit 60 min - 126 avg 185 max hr - 488 kC

• #13.739
PPL Week 2 Dag 4

di Legs B + Abs

Dumbbell Overhead Squats
1x15 stok
2x10 4.5 kg

High Bar Squats (volume):
1x8 50 kg
2x10 70kg -> 2 x 2x erbij
3x8 70kg

bicycles:
1x28
1x26
1x22
1x18
zelfde sets.... fucking vermoeiend :o

Front Squats met EZ bar:
1x5 40.5 kg
5x5 60.5 kg

Frog Crunch +10kg:
5x7 -> 5 x 1x erbij

Seated Calf Raises (soleus) 130 kg op knie
3 sec/rep: 1 op, 1 hold, 1 neer
1x30
1x26
1x24
dat viel nog enigszins tegen :o

FitBit 89 min - 112 avg 182 max hr - 606 kC

• #13.740
Week 3 al weer, even de titel aanpassen ook :)

PPL Week 3 Dag 1

di Push
DB Arnold press 9 kg:
1x10
DB Arnold press 14.5 kg:
2x9 -> 2 x 1 rep erbij
zittend met 80° leuning

BB Ovh Press 42.5 kg:
5x5
2.5 kg erbij

Goblet Squats ATG:
4x10 28 kg