Ik snap het punt. De 'bron' van de wil is dan verlegd in vergelijking met mijn uitleg, maar komt nog steeds uit jezelf. En bestaat daarom.
Maar mijn inziens is je onderbewustzijn niet meer dan een bron van buitenaf voor je 'ik' net zoals je genen of omgeving dat is. Je onderbewustzijn is gevuld met al je ervaringen en speelt zijn conclusies door naar je bewustzijn. Maar je hebt er verder geen directe invloed op, zoals je dat op gedachten in je bewustzijn hebt. Als je er geen invloed op hebt is het toch niet veel beter dan een bron van buitenaf, zoals marketing dat is of je vriendengroep.
En natuurlijk kun je de beslissing nog wel 'stopzetten' op het moment dat deze in je bewustzijn opkomt (zoals ook uit het onderzoek bleek). Maar wie zegt dat de aanzet daartoe niet weer voort komt uit je onderbewustzijn (die gevoed is met externe invloeden).
Overigens wordt je onderbewustzijn natuurlijk niet alleen gevoed door externe invloeden maar ook door je bewuste gedachten, alleen die gedachten kunnen weer voortkomen uit je onderbewustzijn. Het wordt nogal een cirkeltje, maar het gaat er mij om dat je niet weet wanneer je in controle bent en wanneer wel. En er zo in feite dus niks aan hebt.