XXL Nutrition

Hebben mensen een vrije wil?

Peiling Peiling Hebben mensen een vrije wil?

• Totaal stemmers
    72
het is gewoon een gevolg van actie en reactie, oorzaak en gevolg

de oorzaak in dit geval is zijn alle gebeurtenissen die je in je leven hebt ervaren, vervolgens verwerkt door je hersenen (verwerking door de hersenen is een puur natuurkundig proces, de prikkels die je zintuigen waarnemen worden herkend, opgeslagen en bewaard voor later gebruik) en het gevolg zijn de gedachten die je kunt vormen m.b.v deze kennis en deze gedachten leiden dan weer tot het 'reactie'/'gevolg' gedeelte.

bijvoorbeeld: een baby pasgeboren heeft geen 'echte' gedachten of vrije wil (of een heel beperkte), en die wil staat ongeveer gelijk met "natuurlijk maar die word gedreven door de beperkte primitieve lusten van een hond " van die post die jij even geleden had gemaakt.

naarmate die baby meer en meer input krijgt (allerlei gebeurtenissen meemaakt) wordt meer kennis opgeslagen in de hersenen en kan het verwerkingsproces beginnen. En na een tijdje zal de baby in staat zijn om gedachten gelijkaardig aan de onze te vormen.
Dus in feite is onze 'vrije wil' gewoon een complexere vorm van onze 'primitieve lusten' zoals jij het eerder verwoordde.
en die 'primitieve lusten' is gewoon weer actie en reactie:P

Niet mee eens. Er is namelijk geen patroon te ontdekken in het ontstaan van gedachten, de processen vinden op zo'n klein niveau plaats, dat ze zich anders kunnen gedragen dan de geldende natuurwetten. Het ontstaan van bepaalde gedachten op bepaalde momenten is dus niet gedetermineerd.

Bovendien is het onmogelijk om zonder die input te leven, aangezien wij daar allemaal aan blootgesteld worden, vanaf het moment dat wij in de baarmoeder zitten. Dat wil echter niet zeggen dat wij geen vrije wil hebben.

Niet mee eens. Er is namelijk geen patroon te ontdekken in het ontstaan van gedachten, de processen vinden op zo'n klein niveau plaats, dat ze zich anders kunnen gedragen dan de geldende natuurwetten. Het ontstaan van bepaalde gedachten op bepaalde momenten is dus niet gedetermineerd.

Bovendien is het onmogelijk om zonder die input te leven, aangezien wij daar allemaal aan blootgesteld worden, vanaf het moment dat wij in de baarmoeder zitten. Dat wil echter niet zeggen dat wij geen vrije wil hebben.

je kan niet beweren dat het ZEKER is dat vrije wil bestaat, je kan enkel zeggen dat het vrij aannemelijk is:)

ik zou juist helemaal niet kunnen leven met de gedachte dat er geen vrij wil is, wat is nu een leven waar alles geprogrammeerd is, dat is toch geen leven

Iets dat toevallig gebeurt heeft volgens mij geen echte waarde, en heeft ook geen zin. Leven met een onvrije wil, met de gedachte dat alles om een reden gebeurt en vooraf bepaald is, vind ik ergens zinvoller (omdat het ook bepaald is dat we het leven zelf zinvol kunnen maken). Een gedetermineerde wereld vind ik ook geruststellender, dan moest alles enkel maar toevallig gebeuren.

maar goed, je kan ergens wel zeggen dat al je op een andere dimensie een identiek universum als dat van ons laat ontstaan dat er identiek dezelfde gebeurtenissen gaan gebeuren

Idd, dat denk ik bv ook.

Er zijn geen andere gedragingen dan volgens de natuurwetten, als het al zo lijkt is het omdat de mens bepaalde wetmatigheden nog niet heeft bepaald of ontdekt.

eigenlijk begrijp ik niet waarom dit zou betekenen dat er geen vrij wil bestaat, dat je hersenen keuzes maken gebaseerd uit gebeurtenissen uit het verleden zou ik toch vrij wil noemen

Iets dat toevallig gebeurt heeft volgens mij geen echte waarde, en heeft ook geen zin. Leven met een onvrije wil, met de gedachte dat alles om een reden gebeurt en vooraf bepaald is, vind ik ergens zinvoller (omdat het ook bepaald is dat we het leven zelf zinvol kunnen maken). Een gedetermineerde wereld vind ik ook geruststellender, dan moest alles enkel maar toevallig gebeuren.

Idd, dat denk ik bv ook.
???Dat alles vooraf bepaald is zou het leven zo enorm nutteloos maken voor mij

Dat je eigen keuzes kan maken dat geeft het leven imo zin

mja iedereen zijn eigen mening zeker, kan persoonlijk niet echt op jouw golflengte komen;)

Je kunt het ook zo zien:

Heeft een virus een vrije wil? Bijna iedereen antwoord nee, want een virus is gewoon een moleculaire machine.
Heeft een bacterie een vrije wil?
Heeft een mier een vrije wil?
Heeft een kikker een vrije wil?
Heeft een hond een vrije wil?
Heeft een mens een vrije wil? Bijna iedereen antwoord ja, want "ik heb toch invloed op mijn eigen beslissingen"

Vertel me nu maar eens waar de grens is tussen nee en ja.

Je kunt het ook zo zien:

Heeft een virus een vrije wil? Bijna iedereen antwoord nee, want een virus is gewoon een moleculaire machine.
Heeft een bacterie een vrije wil?
Heeft een mier een vrije wil?
Heeft een kikker een vrije wil?
Heeft een hond een vrije wil?
Heeft een mens een vrije wil? Bijna iedereen antwoord ja, want "ik heb toch invloed op mijn eigen beslissingen"

Vertel me nu maar eens waar de grens is tussen nee en ja.
een bacterie heeft ergens wel een vrij wil, alleen is dat zo enorm beperkt dat het alleen gaat over vermenigvuldiging

Ik denk ook dat je niet je opvattingen over dergelijke kwesties moet laten leiden door of iets al dan niet geruststellend is. Dat is jezelf voor de gek houden.

een bacterie heeft ergens wel een vrij wil, alleen is dat zo enorm beperkt dat het alleen gaat over vermenigvuldiging

dat is geen vrije wil, dat is gewoon het in stand houden van zichzelf, en dat is niet anders bij ons mensen. Wij functioneren gewoon zo complex maar wij vallen niet buiten de wetten van actie en reactie.
Als dat wel het geval zou zijn zouden we andere natuurwetten ook kunnen breken.

dat is geen vrije wil, dat is gewoon het in stand houden van zichzelf, en dat is niet anders bij ons mensen. Wij functioneren gewoon zo complex maar wij vallen niet buiten de wetten van actie en reactie.

iedereen is hier bezig over die wetten van actie en reactie

leg eens uit???

gedachten zijn in feite niets meer dan beweging van neuronen in de hersenen(reactie). Die neuronen bewegen ten gevolge van een bepaalde prikkel (actie).

Zoals ik daarvoor heb gezegd zijn er verschillende mogenlijke reacties op een actie, en dat die altijd hetzelfde zouden zijn in bv verschillende dimensies vind ik onzin.

vind het maar een flauwe "wet"

iedereen is hier bezig over die wetten van actie en reactie

leg eens uit???

Oorzakelijkheid, causaliteit of de wet van oorzaak en gevolg verwijst naar de veronderstelling of theorie dat gebeurtenissen plaatsvinden als gevolg van bepaalde andere gebeurtenissen die daaraan vooraf gegaan zijn; een oorzaak gaat vooraf aan een gevolg. Men spreekt in dergelijke gevallen van een causaal verband tussen twee gebeurtenissen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorzakelijkheid

---------- Toegevoegd om 15:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:40 ----------

mss vermenigvuldigt hij zich de ene keer met 5 en de andere keer met 10

Misschien infecteerd een virus de ene keer cel x en en de andere keer cel y. Heeft hij dan ook vrije wil?

wil overigens nog wel toevoegen dat ik niet echt geloof dat een bacterie een vrij wil heeft, ik wil gwn zeggen dat alles wat een bacterie doet niet perse vaststaat (bv in een andere identieke dimensie met dezelfde voorgaande acties heeft hij mss een andere reactie)

Onze hersenactiviteit valt daar op het laagste niveau wel buiten (actie-reactie), maar daarmee worden geen natuurwetten gebroken. Op quantummechanisch niveau is er nou eenmaal een mate van onvoorspelbaarheid en is er geen sprake van vastomlijnde uitkomsten. Maar zoals eerder gesteld, op hogere niveau's zegt dat nog niet dat er geen patroon te vinden is in de uitkomst van bepaalde acties of oorzaken.

Zoals ik daarvoor heb gezegd zijn er verschillende mogenlijke reacties op een actie, en dat die altijd hetzelfde zouden zijn in bv verschillende dimensies vind ik onzin.

vind het maar een flauwe "wet"

idd er zijn meerdere mogelijk, maar die reactie die uiteindelijk wordt ondernomen, die wordt gewoon bepaald door de neuronen in je hersenen die hun info halen uit opgeslagen informatie in het brein.

en idd, stel er bestaan 2 dimensies die VOLLEDIG hetzelfde zijn, alles gebeurd er parrallel. Je neemt een baby uit een 3de dimensie die een ander verloop heeft, vervolgens kloon je die (en met kloon bedoel ik een volledige duplicatie, tot in het kleinste detail)
en dropt die baby's op hetzelfde moment op dezelfde plaats in beide dimensies (1 baby in de ene, 1 in de andere), en ALLES zou gewoon hetzelfde blijven.

althans dat is mijn mening, is totaal geen bewijs voor:) ieder heeft zijn visie

idd er zijn meerdere mogelijk, maar die reactie die uiteindelijk wordt ondernomen, die wordt gewoon bepaald door de neuronen in je hersenen die hun info halen uit opgeslagen informatie in het brein.

en idd, stel er bestaan 2 dimensies die VOLLEDIG hetzelfde zijn, alles gebeurd er parrallel. Je neemt een baby uit een 3de dimensie die een ander verloop heeft, vervolgens kloon je die (en met kloon bedoel ik een volledige duplicatie, tot in het kleinste detail)
en dropt die baby's op hetzelfde moment op dezelfde plaats in beide dimensies (1 baby in de ene, 1 in de andere), en ALLES zou gewoon hetzelfde blijven.

althans dat is mijn mening, is totaal geen bewijs voor:) ieder heeft zijn visie
dat geloof ik dus niet;)

trouwens, zoals ik het eerst uitgelegd geloof ik het ook niet. Ik heb me vergist.

het moet als volgt gaan, er moeten 4 dimensies zijn, 2 parrallel met elkaar, en de andere 2 anders dan de eerste 2 maar wel parrallel met elkaar.
Dimensie 3 en 4 sturen op hetzelfde moment een baby naar respectievelijk dimensie 1 en 2, dan zou het wel exact hetzelfde blijven.

zoals ik het eerst had uitgelegd krijgt de baby in dimensie 3 andere prikkels omdat ze in die dimensie voor een korte tijd andere ervaringen opdoen en zullen er verschillen optreden tussen de 2 baby's in de parrallele dimensies..

Terug
Naar boven