Fitness Seller

HELP! Squat, ik snap het niet meer.

Bezoekers in dit topic

Ik durf te wedden, dat deze squatdieptes ''net boven par'' ''op par'' en ''onder par'' zijn. Durf dr meteen naast te wedden dat 90% van de lui lang niet in de buurt komt van ''net boven par''

:roflol:
 
Bron voor dat laatste stukje?



Paoli A, Marcolin G, Petrone N. The effect of stance width on the electromyographical activity of eight superficial thigh muscles during back squat with different bar loads. J Strength Cond Res. 2009 Jan;23(1):246-50.


voor het 1e stukje:

Caterisano A, Moss RF, Pellinger TK, Woodruff K, Lewis VC, Booth W, Khadra T. The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles. J Strength Cond Res. 2002 Aug;16(3):428-32.

Verder is er recentelijk een review gesubmit die de praktische consequenties hiervan bespreekt. Misschien kunnen we daar op een later tijdstip nog eens over 'brabbelen' LOL.
 
Louie Simmons heeft dacht ik ook laten onderzoeken of wide stance meer/minder quads activeert en kwam uit dat het niet uit maakt hoe wijd of smal je staat.
 
Ik kan het wel voor hem aangeven.

Onderin de squat en onderin de deadlift zit bij mij het knelpunt > zwakke hamstrings. Vervolgens zegt ludens dat er onderin niet meer activatie is van de hamstrings dan als je niet diep gaat? Dit spreeks elkaar faliekant tegen.
Waaruit concludeer jij dat je zwakke hamstrings hebt?

Hoe zie ik dit nog duidelijker terug in mijn squat? Onderin is het moeilijk en krijg ik er ook amper explosiviteit uit, ben ik voorbij een bepaald punt dan gaat het opeens als een raket en maak ik bijna een sprongetje erbij als ik niet oplet.
Je observaties hebben niet enkel en alleen met spieractiviteit te maken maar ook met ROM, leverages, etc dus zo kun je in elk geval geen conclusie trekken over hoe diepte bepalend zou zijn voor het gebruik van je hamstrings.
 
@ BBosman

In het artikel spreken ze over een full squat bij .79 rad bij het kniegewricht. Helaas ben ik zelf totaal niet thuis in hoe die hoeken bij de knie worden gemeten en waarvoor .79 rad nu eigenlijk staat. Plaatjes waren handiger geweest. :D

Het hele artikel kan je hier lezen: [Link niet meer beschikbaar]

Ze hebben trouwens niet de gehele hamstring gemeten maar enkel de bicep femoris. Ik vraag me af of dat iets uitmaakt.

Durf dr meteen naast te wedden dat 90% van de lui lang niet in de buurt komt van ''net boven par''

Dat denk ik ook.
 
Ik denk dat je wat betreft hamstring vs quadriceps activatie beter kunt kijken naar hoeveel je naar achteren zit tegenover hoe ver je je knieën naar voren laat gaan.
 
Waaruit concludeer jij dat je zwakke hamstrings hebt?

Je observaties hebben niet enkel en alleen met spieractiviteit te maken maar ook met ROM, leverages, etc dus zo kun je in elk geval geen conclusie trekken over hoe diepte bepalend zou zijn voor het gebruik van je hamstrings.

Zoals ik al zei, bij deadlift bijvoorbeeld. Krijg ik de stang niet richting me knieen dan is het een fail, pers ik hem erboven dan is het een eitje.

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar over het algemeen kan je hier vanuit gaan toch? Overigens gaan mijn knieen bij het squatten nooit of zo min mogelijk voorbij mijn tenen. En werd mij verteld dat ik diep zat ging.
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat bij intensiteit bij emg altijd word uitgegaan van het zelfde gewicht bij een andere diepte dus dan is de kracht die de spier moet uitoefenen ongeveer het zelfde.
Het verschil is dat je met partial reps dus meer gewicht kan tillen die onderzoeken gaan daar dus aan voorbij.
Meer gewicht=meer force=meer intensiteit op de spieren die gebruiktworden
 
Ik vind vooral punt 1,2,4 zinvol. Begin bij 1.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

http://robertsontrainingsystems.com/blog/deadlift/

Mijn deadlift is techniek is goed, hier ben ik al vaker op gewezen. 2. Deficit deadlifts, deze heb ik een tijdje gedaan maar dit werkte totaal niet. 3. Geen mogelijkheid tot die dingen. 4. NEE, reden? Vind dat totaal ongemakkelijk en vind hoe de momentele stand is perfect.

Het enige waarbij ik merk dat de onderkant van de deadlift makkelijker wordt is door de hamstrings extra aan te pakken, als ik op knelpunten kom dan doe ik dit dus ook en tot nu toe heeft dat altij gewerkt.

Maar het gaat hier niet over de deadlifts, het gaat hier over de squats.
 
Ik denk dat bij intensiteit bij emg altijd word uitgegaan van het zelfde gewicht bij een andere diepte dus dan is de kracht die de spier moet uitoefenen ongeveer het zelfde.
Het verschil is dat je met partial reps dus meer gewicht kan tillen die onderzoeken gaan daar dus aan voorbij.
Meer gewicht=meer force=meer intensiteit op de spieren die gebruiktworden
Maar de relatieve verdeling van die krachten over de spieren kan nog steeds hetzelfde zijn.
 
wegens ? ik neem aan dat als ze alleen op diepte veranderen dat de bewegingsbaan het zelfde is maar alleen langer of zie ik dat verkeerd
 
laten we nu gewoon allen olympic squats doen, ATG, dan is er geen discussie meer mogelijk/nodig en dan vallen alle squatmongolen door de mand #utopie
 
laten we nu gewoon allen olympic squats doen, ATG, dan is er geen discussie meer mogelijk/nodig en dan vallen alle squatmongolen door de mand #utopie

maar
maar
maar

en wij dan :sad:
 
maar jij mag toch ook oly squatten mijn jongen? ;) kzeg het toch, iedereen hetzelfde: geen haat, geen discriminatie!! <3
 
Eigenlijk is dit topic weer een beetje ontspoord in een x vs y-situatie. Net zoals het al oude full body vs split, is eigenlijk geen van beide manieren een concurrent van elkaar. Ik denk dat men moet streven naar een full rom squat met normal tot wide stance met een bepaald werkgewicht, maar variëren in de rom en stance kan een goede tool zijn om die progressie te maken richting die uitvoering van squat met datzelfde bepaalde gewicht. Maar zoals die "coach" in de openingspost normal-wide stance full rom squats afwijzen is natuurlijk te gek voor woorden.
 
Mijn deadlift is techniek is goed, hier ben ik al vaker op gewezen.

Ik wil dat best aannemen, maar kan het niet laten me af te vragen: Door wie dan?
Als dit namelijk hetzelfde type 'coaches' zijn als diegene die jou adviseerde boven parallel te squatten, dan zet ik grote vraagtekens bij de validiteit van de beoordeling...

2. Deficit deadlifts, deze heb ik een tijdje gedaan maar dit werkte totaal niet.
Mogelijk was de deficit te groot?

Voor het verbeteren van de lift-off is 2,5 tot hooguit 5 cm MEER DAN GENOEG.
Grotere deficits dan die 2,5-5 cm, maken er een andere beweging van, met een ander motorisch patroon, welke vaak sterk verminderde overdracht heeft naar de reguliere deadlift.

Probeer anders eens de pause deadlift. Da's feitelijk eerst alleen de lift-off doen (de baar hangt dan een paar cm boven de grond.) die positie 2-3 tellen vasthouden en dan pas opkomen.
Doe dit met 80-90 %van je 1RM voor sets van 1-3 reps.
Deze is ook mooi te combineren met een 2,5 cm deficit, want daarmee verbeter je de 'thightness' waarmee je de baar lostrekt van de grond.

3. Geen mogelijkheid tot die dingen.

Heel jammer. Niet dat het wondermiddelen zijn, maar ze zijn wel een goede aanvulling op je arsenaal aan variaties.
 
1) Iemand komt naar je toe en zegt: ik doe altijd halve squats en heb gespierde benen. Komen die benen van het squaten? Leg press? Leg extension? Leg curl? Deadliften? Genen? Eten? Spuiten?

2) Wat als die persoon WEL full squats zou hebben gedaan? Nog dikkere benen? Veel sterker? ...

3) Dikke benen betekent niet noodzakelijk veel kracht. Hoeveel kan hij WEL volledig squaten?

4) Ik ben sowieso voorstander van volledige bewegingen bij alle oefeningen. Zo krijg je sowieso een betere mobiliteit, word je sterker en minder blessuregevoelig...

5) Niemand mag zomaar naar je toekomen en zeggen dat je iets verkeerd doet. Eerst moet deze persoon vragen wat je wilt bereiken met het zo uit te voeren. Je kan sommige oefeningen anders uitvoeren met een ander doel voor ogen.

6) Hoe dieper je squat, hoe meer spieren je aanspreekt. Bovendien is de full squat een uitstekende oefening om quadriceps, hamstrings, bilspieren en rugstrekkers goed te trainen. Dit is ook een natuurlijke beweging. Kindjes van 1 jaar zie je ook squaten (zonder gewicht :) als ze iets willen oprapen ofzo). Ik zie nochtans nergens in het dagelijks leven iemand ineens gaan liggen en een leg curl doen...

Dit is natuurlijk allemaal simplistisch uitgelegd, maar het komt erop neer dat je gewoon diep moet squaten en vooral doen waar je je goed bij voelt. Als je dan toch je spieren bovenaan zwaarder wilt aanpakken kan je met kettingen werken.
 
Ik wil dat best aannemen, maar kan het niet laten me af te vragen: Door wie dan?
Als dit namelijk hetzelfde type 'coaches' zijn als diegene die jou adviseerde boven parallel te squatten, dan zet ik grote vraagtekens bij de validiteit van de beoordeling...

Mijn deadlift en voorheen mijn squat waren meerdere keren bekeken door de instructeurs die er werken *zelf naar gevraagd* , ook heb ik vaak bij de fysio gelopen en daar heb ik de deadlift eigenlijk geleerd. Hier ben ik zelf verder mee gaan bouwen dmv boeken/filmpjes etc. Me vaste trainingsbuddy die kijkt de filmpjes ook natuurlijk en die heeft er ook nooit iets op aan te merken. Verder train ik nog weleens met een dbb lid en daar kwam ik ook door de keuring heen :).

Om het nogmaals duidelijk te maken, het was maar 1 persoon die mij adviseerde om niet meer beneden paralel te gaan.


Mogelijk was de deficit te groot?

Voor het verbeteren van de lift-off is 2,5 tot hooguit 5 cm MEER DAN GENOEG.
Grotere deficits dan die 2,5-5 cm, maken er een andere beweging van, met een ander motorisch patroon, welke vaak sterk verminderde overdracht heeft naar de reguliere deadlift.

Ik heb verschillende hoogtes geprobeerd, van een hoogte dan mijn voeten praktisch de stang raakten tot een yogamatje hoog.



Probeer anders eens de pause deadlift. Da's feitelijk eerst alleen de lift-off doen (de baar hangt dan een paar cm boven de grond.) die positie 2-3 tellen vasthouden en dan pas opkomen.
Doe dit met 80-90 %van je 1RM voor sets van 1-3 reps.
Deze is ook mooi te combineren met een 2,5 cm deficit, want daarmee verbeter je de 'thightness' waarmee je de baar lostrekt van de grond.
Deze ga ik is een keer proberen. Dus je wilt hem "pauzeren" op het punt waar je met het nieuwe gewicht een sticking point wordt gecreërd?



Heel jammer. Niet dat het wondermiddelen zijn, maar ze zijn wel een goede aanvulling op je arsenaal aan variaties.
yup :(

----------

1) Iemand komt naar je toe en zegt: ik doe altijd halve squats en heb gespierde benen. Komen die benen van het squaten? Leg press? Leg extension? Leg curl? Deadliften? Genen? Eten? Spuiten?

Hoe je aanneemt dat die naar me toekomt is wel heel cru. Ik ken deze meneer wel een beetje via de sportschool en hij weet dat ik tips altijd waardeer. Zoals ik al zei, hij coacht iemand anders naar komende bb wedstrijden. Hoe ik het allemaal dus meekrijg weet hij een hoop en heeft hij hier eigen meningen op gebouwd.


2) Wat als die persoon WEL full squats zou hebben gedaan? Nog dikkere benen? Veel sterker? ...

Ik heb nooit gezegd dat hij ze niet deed of heeft gedaan.

3) Dikke benen betekent niet noodzakelijk veel kracht. Hoeveel kan hij WEL volledig squaten?

Geen idee, via via hoor ik dat hij 220+ heeft gesquat. Maar dit lijkt mij niet meer nodig met zijn huidige fysiek, volgens mij onderhoudt hij het alleen nog maar.

4)
Ik ben sowieso voorstander van volledige bewegingen bij alle oefeningen. Zo krijg je sowieso een betere mobiliteit, word je sterker en minder blessuregevoelig...
Helemaal met je eens, anders had ik dit topic niet aangemaakt denk :)

5) Niemand mag zomaar naar je toekomen en zeggen dat je iets verkeerd doet. Eerst moet deze persoon vragen wat je wilt bereiken met het zo uit te voeren. Je kan sommige oefeningen anders uitvoeren met een ander doel voor ogen.

Dit heeft hij al een keer eerder gevraagd aan mij, hij weet dat ik geen powerlifter ben en dat ik ook geen podium ambities heb, maar dat ik wel graag wil knallen op zulke oefeningen met juiste techniek. En zoals ik al zei, de meeste mensen in de gym waar ik wel eens mee babbel die weten dat ik op of aanmerkingen altijd kan waarderen. Ik ben er immers om te leren.
6) Hoe dieper je squat, hoe meer spieren je aanspreekt. Bovendien is de full squat een uitstekende oefening om quadriceps, hamstrings, bilspieren en rugstrekkers goed te trainen. Dit is ook een natuurlijke beweging. Kindjes van 1 jaar zie je ook squaten (zonder gewicht :) als ze iets willen oprapen ofzo). Ik zie nochtans nergens in het dagelijks leven iemand ineens gaan liggen en een leg curl doen...

Dit is natuurlijk allemaal simplistisch uitgelegd, maar het komt erop neer dat je gewoon diep moet squaten en vooral doen waar je je goed bij voelt. Als je dan toch je spieren bovenaan zwaarder wilt aanpakken kan je met kettingen werken.[/QUOTE]

Dit legde ik ook al uit in een post ja, waarom ik juist niet snapte waarom full squats slecht zouden zijn. Had er zelfs een plaatje van een klein kind bijgezet die in een squatpositie stond.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven