XXL Nutrition

Het geheim tot volle schouders

20 reps is eigenlijk wel een beetje een waste.

Dat zou ik over bijna elke spiergroep zeggen, ik ben een voorstander van lagere repranges maar bij side raises lijkt het wel te werken.

Overigens bedoelde ik met 12-20 dat niet dat ik een gewicht pak waarvan ik van tevoren weet dat ik er 20 reps mee kan halen, maar als er na 15 reps nog wat in zit ga ik door.

5 oef

Ik ben het eens met calyptus
Gewoon shoulder press 5x5

Ik ben het eens met calyptus
Gewoon shoulder press 5x5

is dat niet meer voor kracht dan massa?
en shoulder press is dat niet voor de voorste schouderkop?
mijn schouders lopen echt ver achter, kracht en massa.

misschien verander ik mijn schouders workout ook naar dit:

5x5 shoulder dumbbell press
3x8-10 lateral dumbbell raise
3x8-10 upright row

eventueel nog een bent over lateral raise!

is dat niet meer voor kracht dan massa?
en shoulder press is dat niet voor de voorste schouderkop?
mijn schouders lopen echt ver achter, kracht en massa.

misschien verander ik mijn schouders workout ook naar dit:

5x5 shoulder dumbbell press
3x8-10 lateral dumbbell raise
3x8-10 upright row

eventueel nog een bent over lateral raise!

Probeer eens mijn routine :).

3x3 Press
3x8 MP
3x8 Lateral Raises
3x8 Rear Delt raises

Ik doe momenteel:

- 4 sets press
- 3 sets front raise
- 3 sets side raise
- 3 sets rear side raise

Voor mij voelt dit zeer compleet aan in ieder geval!

Probeer eens mijn routine :).

3x3 Press
3x8 MP
3x8 Lateral Raises
3x8 Rear Delt raises

2 oefeningen voor de voorste kop? nee dankje:P ik pak mijn voorste kop al heel erg bij de chest.

ik moet een routine vinden die goed werkt voor de zijkant delts, die lopen echt rampzalig achter.

2 oefeningen voor de voorste kop? nee dankje:P ik pak mijn voorste kop al heel erg bij de chest.

ik moet een routine vinden die goed werkt voor de zijkant delts, die lopen echt rampzalig achter.

Sinds wanner zijn de presses alleen voor de voorste kop ??? Je kracht liep toch massaal achter ? Hoe je die anders trainen denk je :rolleyes: ? Met cable raises seker :rolleyes: ?

Ik denk niet dat je het geheel snapt, maar goed.

ik kan me goed herinneren dat er een topic was poos geleden, daarin stond meerdere keren vermeld dat millitary press en dumbbell presses voornamelijk de voorstekop pakt.
maar als jij zegt dat dat onzin is dan geloof ik je wel.

dan is het dus maybe handig als je eerst begint met een press zodat je alle 3 de koppen pakt en daarna nog 3 oefeningen die zich concentreren op de aparte 3 koppen.

Voor de zijkant vind ik lateral raises wel goed.
En bij 5x5 krijg je ook massa. Ik krijg toch massa bij..:)

ik kan me goed herinneren dat er een topic was poos geleden, daarin stond meerdere keren vermeld dat millitary press en dumbbell presses voornamelijk de voorstekop pakt.
maar als jij zegt dat dat onzin is dan geloof ik je wel.

dan is het dus maybe handig als je eerst begint met een press zodat je alle 3 de koppen pakt en daarna nog 3 oefeningen die zich concentreren op de aparte 3 koppen.

Je kan je grip veranderen, en kun je zo meer nadruk leggen op een bepaalde kop, net zoals bij upright row... MP is inderdaad bedoeld voor de voorste kop. Maar die press staat er in voor je algemene schouderkracht-ontwikkeling (dat is althans hoe ik het zie).

Ik ken geen enkele oefening die ze alle 3 tegelijk aanpakt, maar goed.

Je kan je grip veranderen, en kun je zo meer nadruk leggen op een bepaalde kop, net zoals bij upright row... MP is inderdaad bedoeld voor de voorste kop. Maar die press staat er in voor je algemene schouderkracht-ontwikkeling (dat is althans hoe ik het zie).

hmm ok, en hoe moet je grip zijn bij de upright row om zoveel mogelijk de zijkant aan te spreken? wijd of juist handen dichtbijmekaar?
ik doe hem altijd iets minder wijd dan schouderwijdte, dus redelijk wide grip

Laatst bewerkt:

bij elke schouder oefening, hetzij raises of presses pak je alle 3 je koppen min of meer en leg je accenten met div oefeningen(en grepen:)).

zo zijn presses idd vooral voor de voorste en ook zoals jij zegt goed voor algemene kracht ontwikkeling in je schouder maar de zijkant en achterkant worden wel degelijk gebruikt.

natuurlijk valt dit in het niet in vergelijking tot het accent op de voorste kop.

ik vind overigens ook 2 presses een beetje veel als je ook al flink pressed bij borst aangezien de voorste kop bij 90% van de mensen al flink voorloopt en het idee van achterlopen vooral komt door gebrek aan massa aan de zij en achterkant waardoor de schouders minder rond en vol ogen.

bij elke schouder oefening, hetzij raises of presses pak je alle 3 je koppen min of meer en leg je accenten met div oefeningen(en grepen:)).

zo zijn presses idd vooral voor de voorste en ook zoals jij zegt goed voor algemene kracht ontwikkeling in je schouder maar de zijkant en achterkant worden wel degelijk gebruikt.

natuurlijk valt dit in het niet in vergelijking tot het accent op de voorste kop.

ik vind overigens ook 2 presses een beetje veel als je ook al flink pressed bij borst aangezien de voorste kop bij 90% van de mensen al flink voorloopt en het idee van achterlopen vooral komt door gebrek aan massa aan de zij en achterkant waardoor de schouders minder rond en vol ogen.

wat dus ook in mijn geval het geval is. voorste schouder kop wordt al genoeg gepakt tijdens incline presses voor borst en bankdrukken.
tijdens mijn schouders oefening pak ik dus liever 1 press en dan 2 oefeningen voor de zijkant.

5x5 MP of dumbbell press
4x 6-10 dumbbell lateral raise (gewicht elke set verhogen en minder reps)
3x 8-10 upright row (gewicht elke set verhogen en minder reps)

Gewoon benchen en oh presses / seated presses en die achterste koppen niet verwaarlozen .

Dat, plus al het werk dat de voorkant schouder al te doen krijgt tijdens de meeste borstoefeningen.

Vraag me nog altijd af waarom zoveel trainee tobben met schouderklachten :(

Volgens mij komt het door al het "extra" gesleur dat we (?) met de dumbbells en schijven doen, om ze op de juiste plaats te krijgen. Als je bv een 40+kg (ik niet, jullie :p) dumbbell wilt gebruiken voor de dumbbell BP en je haalt hem uit het rack, weet ik niet welke spier je juist gebruikt, maar als je hem naar je bankje "sleept" bengelt hij al aan je schouder. Als je hem dan nadien op je knieen wilt zetten of van je knieen naar BP-positie, komt er volgens mij altijd wel veel belasting op de schouders ... Right?

Ik heb zelf ook even last gehad aan mijn schouder en dat kwam omdat ik bij de BP de dumbbells op een verkeerde manier in de juiste positie wou krijgen en ze na een fail ook gewoon op de grond dropte, terwijl ik nog plat op de bench lag en dus draai je ze ook helemaal verkeerd.

Net schouderroutine afgewerkt en pijnlijke pump :o (wat niet uitwijst op groei, maar voel me er toch lekker bij :D)

Wat ook kan helpen voor grotere schouders, is bv ipv 60 kg military pressen 100 kg military pressen.

Terug
Naar boven