AndroidHealthClinic

Kloontje in haar Land van Ooit

Waarom? Vrouwen doen het beter op high rep voor hypertrofie.
dat verschilt per spiergroep, vraag maar aan @Pindakaas. 4x12 als werksets is best veel.
je kunt ook opbouwen en zware set met iets minder reps doen.
oa:
Lying leg curls
40 x 15
45x 12
45x10
47,5 x 8
Squats
70 x 12
80x 10
80x 10
85x 7

Dat verschilt per spiergroep -> waarom denk je dat?
4x12 als werksets is best veel -> nee, niet dus voor vrouwen omdat wij gemiddeld gezien meer spieruithoudingsvermogen hebben en lagere lactaat levels.
Zullen we het topic vrij van nutteloze discussie houden ?
Straks komt Hell nog buurten en is het hele topic weer vervuild !!

De opzet is prima en gaat zeker werken.

Wel eens met @Kathlinoo dat je veel setjes voor de quads hebt.

Als je grotere billen wilt, is het een idee om een aantal isolatie oefeningen voor de glutes toe te voegen. Zodat je de glutes in alle richtingen traint:

Gluteus maximus
Gluteus medius
Gluteus minimus

Dus in zowel verlengde als verkorte positie trainen en daarbij isolatie.

Dat verschilt per spiergroep -> waarom denk je dat?
4x12 als werksets is best veel -> nee, niet dus voor vrouwen omdat wij gemiddeld gezien meer spieruithoudingsvermogen hebben en lagere lactaat levels.

Eens. Uit onderzoek is dit gebleken.

Ik ben wel van mening dat consistentie leidend is. Als een vrouw het leuker vindt om minder reps te doen én dit kan volhouden. Lekker doen!

Dan wordt er meer progressie gemaakt dan dat er na x aantal weken gestopt wordt met trainen.

Zullen we het topic vrij van nutteloze discussie houden ?
Straks komt Hell nog buurten en is het hele topic weer vervuild !!
Hoezo nutteloze discussie, jij zegt dat ze minder reps zou moeten doen en ik ga daar niet mee akkoord. Dan mag je je claim ook wel een beetje staven als je wilt dat iemand iets aanpast, kan ze alsnog zien wat ze ermee doet.
Dacht even dat we hier op een krachtsportforum zaten, mijn fout.

• Topic Starter Topic Starter
@Onit @Kathlinoo bedankt voor jullie feedback! Hoe zouden jullie het schema aanpassen met meer isolatie? Leg adduction en abduction toevoegen bijvoorbeeld. Ipv welke oefening?

Bedankt voor je feedback. Kan je dit onderbouwen? Ikzelf heb het idee dat meer herhalingen beter werkt bij mij.
Ik heb zat schema's voor vrouwen gezien, en nergens compleet 4x12 als werksets gezien.
(werkset oa squats 4 sets van 12 reps met 80kg)

@Onit @Kathlinoo bedankt voor jullie feedback! Hoe zouden jullie het schema aanpassen met meer isolatie? Leg adduction en abduction toevoegen bijvoorbeeld. Ipv welke oefening?
Ligt er ook een beetje aan welke oefeningen je graag doet (en er dus graag in wilt houden) natuurlijk.

Ik zou de V-squat eruit halen en de goblet squat ook (heb je alsnog 2 squatbewegingen). Lunges zou ik erin houden omdat dat vrijwel de enige oefening is die de gluteus medius ook goed target.
Eén deadlift zou ik veranderen naar een single leg RDL zodat je ook daar weer de gluteus medius een beetje extra target en niet teveel moet veranderen in je schema.

Dan kom je voor quads op 16 sets en glutes 20 (wat alsnog wel redelijk veel is maar imo kunnen de glutes veel hebben).

Laatst bewerkt:
Ik heb zat schema's voor vrouwen gezien, en nergens compleet 4x12 als werksets gezien.
(werkset oa squats 4 sets van 12 reps met 80kg)
Ik vind dit een matige onderbouwing... dus omdat je veel schema's hebt gezien die afwijken van 4x12 weet jij dat 3x8 beter werkt bij mij?
Kan best zijn dat 3x8bij veel vrouwen werkt, maar dat wil toch niet zeggen dat dit ook bij mij werkt?
Alle koeien zijn dieren maar niet alle dieren zijn koeien.

En ik wijk sowieso van de standaard af met m'n 1m90... dus nogmaals, ik wil het best van je aannemen, maar kan je het dan onderbouwen?

Ik vind dit een matige onderbouwing... dus omdat je veel schema's hebt gezien die afwijken van 4x12 weet jij dat 3x8 beter werkt bij mij?
Kan best zijn dat 3x8bij veel vrouwen werkt, maar dat wil toch niet zeggen dat dit ook bij mij werkt?
Alle koeien zijn dieren maar niet alle dieren zijn koeien.

En ik wijk sowieso van de standaard af met m'n 1m90... dus nogmaals, ik wil het best van je aannemen, maar kan je het dan onderbouwen?
Oké meid, als dat voor jou werkt gewoon blijven doen.
als je er nog wat meer over wilt lezen : https://www.oxygenmag.com/training-tips-for-women/women-hypertrophy-11994/

Laatst bewerkt:
Grappig, ik lees juist dat vrouwen vaak meer herhalingen moeten doen:

Anyhow. Het is ook een imo nutteloze discussie. Dit werkt op dit moment voor mij prima. Mocht je nog op- of aanmerkingen hebben op m'n schema, let me know!

Leuke is dat in beide geen schema gekoppeld is, en ik ook zei dat je bijv, voor benen meer reps kunt doen, maar nergens praat men over 4x12 of meer al werk set !!
Er is ook niemand die beweert dat een vrouw net als een man moet trainen.
True, maar jij geeft heel stellig aan dat ik 3x8 zou moeten doen ipv 4x12.
Met die stelligheid kom je over alsof je alle wijsheid in pacht hebt...
Het blijkt echter iets genuanceerder te liggen. Ik vind het vooral heel knap dat je zonder mij ooit gezien te hebben weet dat 3x8 beter is (dat beweer je in je post).

Dat je vervolgens komt met de opmerking Oké meid, als dat voor jou werkt gewoon blijven doen, is wel een beetje sneu he

dat verschilt per spiergroep, vraag maar aan @Pindakaas. 4x12 als werksets is best veel.
je kunt ook opbouwen en zware set met iets minder reps doen.
oa:
Lying leg curls
40 x 15
45x 12
45x10
47,5 x 8
Squats
70 x 12
80x 10
80x 10
85x 7

True, maar jij geeft heel stellig aan dat ik 3x8 zou moeten doen ipv 4x12.
Met die stelligheid kom je over alsof je alle wijsheid in pacht hebt...
Het blijkt echter iets genuanceerder te liggen. Ik vind het vooral heel knap dat je zonder mij ooit gezien te hebben weet dat 3x8 beter is (dat beweer je in je post).

Dat je vervolgens komt met de opmerking Oké meid, als dat voor jou werkt gewoon blijven doen, is wel een beetje sneu he
Bovenstaande heb ik ook als optie aangegeven, dat is wat ander dan stellig bij 3x8 blijven. maar blijf erbij dat een werkset van 4x12 teveel is. Dat staat ook compleet buiten dat vrouwen meer reps moeten doen dan man, oa bij armen geldt dan 6 man, 9 vrouw. maar zoals ik al direct zei is dit nutteloze discussie wat wel weer blijkt.
* krijg een slappe lul van dit gezwets, maar ik houd nog steeds van je hoor.

Terug
Naar boven