Fitness Seller

Krachttraining & 800M

KJD, op welke atletiekvereniging zit je?

2.06 voor een 800m is netjes man...

Talentje
(zie pas net dat je in voorbereiding bent voor het NK..)
Goedzo, ga zo door...

Als jij een 800m in wedstrijdverband of in training tegen anderen rent...
Waar win je het van ze en waar niet?

Laatst bewerkt:
HIIT is absoluut bagger voor sport.

Begin altijd met dynamisch rekken, vooral heupgewricht.

Zou meer zoiets als Ripper zijn voorstel doen.

Je kan bvb 1 dag op kracht trainen, en de ander op explosiviteit. Duur/uithoudingvermogen kan ook, maar dit doe je eigenlijk al op de baan.

Kracht: 5x3 80% 1rm
explosief 3 x2 60% 1rm

of

A1 Deadlift 3x3 80-95% 1rm
A2 plyometrische oefening*

Een van de volgende @ 5x3

2.Push Press/Bench Press/push up

3.powerclean/hangclean

4. Ab 3-5 sets 5-15 reps (bvb sprinter sit-ups etc.)

GEEN FAILURE!!!!
*plyometrisch is absoluut niet voor beginners en mss zelfs niet voor de medium-advanced.

Denk ook eens aan lunges/split leg squat en one leg deadlifts, zijn erg goede oefeningen voor zowel kracht als coördinatie.

Netjes die 2.06 op 800m voor een 16-jarige! Ben 18 en zit ook bijna aan de 2.00 :) Train eigenlijk te weinig op hardlopen (2x p.w.) om echt goed te worden maar ik zou het toch moeten veranderen... Voor hardlopen zelf doe ik 2x p.w. 3km, werkt goed voor mij om een wat langere afstand te lopen. Probleem is bij mij dan ook niet de basissnelheid, maar de conditie. Verder doe ik fullbody schema maar ik zou bij god niet weten of dat goed is voor hardlopen. Je traint wel alle spieren in je lichaam ermee dus slecht is het sowieso niet.

• Topic Starter Topic Starter
Hey,

Ik train bij AAC'61 (mila), uit Assen. Ik heb het altijd van mijn eindsprint gehad, de meeste mensen pakte ik daar. Maar de laatste tijd merk ik dat ik het daar niet meer op kan winnen, mijn snelheid/kracht moet dus omhoog. Het komt ook een beetje omdat tijdens m'n eindsprint trekken mijn onderrug spieren helemaal samen, ofzo iets, want mijn kont wordt helemaal naar achteren 'getrokken' (hetzelfde als je je buik helemaal naar voren duwt..). Hierdoor kan ik niet goed doorversnellen, ik doe nu meer buik/rug want als ik die dan aanspan gaat het beter.

Die duurloop gaat er niet uit, moet toch een bassisconditie hebben. Maar wat ik allemaal doe met mijn hardlooptrainingen gaat mijn coach over.

@lobstar, ik snap het nog niet allemaal, al die termen enzo, maar dat ga ik nu even opzoeken! :thumb:

@Herkules, als je 2.00 loopt zal ik daar zeker weten mee verder gaan! Ik zal echt eens naar een atletiekvereniging met een MILA groep gaan, aangezien je nu volgens mij een beetje voor jezelf loopt, of niet?

Maar is er toevallig iemand die ervaring heeft Beta Alanine ?

Laatst bewerkt:
Bovenlichaam op uithouding trainen. Zodat je dat fit houd maar er niet te veel massa op aanzet. Voor benen zou ik naast uithouding (joggen etc) setjes van 12-15 reps doen (explosief). Zorg dat je droog blijft, maar dat zal wel lukken. Interval op de band in de gym of buiten.

Toch lees ik meerdere onderzoeken en artikelen van toptrainers over de positieve effecten van beta-aline. Heb het nu ook zelf besteld om te ondervinden.

Wel is het zo dat je de doserin op moet bouwen naar een individuele dosering. En het beste zou zijn om het meerdere x op de dag in te nemen.

Supps kunnen iets toevoegen, maar koop wel pure produkten. Zoek een merk dat het belangrijker vind geld in goede ingrediënten en onderzoek te steken, dan ibvb n de sponsering van de 8-voudig mr.O

Wat bedoel je precies met plyometrics? Ik heb namelijk nog nooit van dit begrip gehoord, en google maakt het niet echt duidelijk..

beta alanine, klinkt allemaal mooi en prachtig dat spul, maar zal het echt helpen? En niet in stijd zijn met de dopinglijst?

thnx!:D

Volgens mij staat beta-alanine niet op de lijst, maar dat kun je ff checken bij de dopingautoriteit. Ik geloof er zeker in dat het werkt. Het werkt via carnosine namelijk als een buffer om de H+ ionen op te nemen en zodoende de verzuring tegen te gaan. Hetzelfde als bakzout eigenlijk, alleen dan met heel wat minder bijwerkingen.....

Plyometrie zijn vooral sprongoefeningen. Jumpsquats, op een trap springen met vier treden tegelijk; of zoiets als dit:

YouTube - Plyo Training

Je moet overigens wel goed getraind zijn. (ik geloof 1.5 - 2 keer je eigen lichaamsgewicht kunnen legpressen)...

Oja, van die Plyometrie oefeningen doen wij ook op training. Zit wel goed dus! =)

@Herkules, als je 2.00 loopt zal ik daar zeker weten mee verder gaan! Ik zal echt eens naar een atletiekvereniging met een MILA groep gaan, aangezien je nu volgens mij een beetje voor jezelf loopt, of niet?
Loop nu inderdaad gewoon voor mezelf. Heb hiervoor wel bij een club gezeten, zat mn vader ook bij dus daarom ben ik eigenlijk mee gaan doen. Waren alleen volwassenen in die groep en liepen iets van 8km per training (1x p.w.) maar dan wel verdeeld in verschillende afstanden. Bijvoorbeeld 15x400m (+ inlopen = 8km). Daarna heb ik twee trainingen meegedaan met de MILA-groep van PSV (zegt jou natuurlijk wel iets) en wilde ik 5x p.w. gaan trainen. Maar toen kreeg ik ineens het idee (vraag me niet waarom) om te gaan kickboksen en ben ik dat gaan doen. Doordat ik daarna verhuisd ben naar Australië en weer terug wil en weet ik het wat allemaal zit ik niet bij een club. Als ik weer in NL ben wil ik dat wel gaan doen hoor en dan zie ik je misschien nog wel eens op de NK ;) Zal mn best er in ieder geval voor doen!

Whaha gasten, wat een onzin..

Mijn advies van iemand met ATLETIEKTRAINER diploma's..

Voeg in de winter Plyometrische oefeningen toe.. En gebruik Medicinballen voor je krachttraining.. Oefen eens wat met Voorslaan vanuit Hang.. En je bent als jeugdige 800 meter al goed op weg.

Voeg in de winter Plyometrische oefeningen toe.. En gebruik Medicinballen voor je krachttraining.. Oefen eens wat met Voorslaan vanuit Hang.. En je bent als jeugdige 800 meter al goed op weg.

Bij de atletiekvereniging waar ik zit hebben ze een krachthonk....

Wat is er precies onzin?

Jij raadt dus aan om als 800m loper niet aan krachttraining te doen met barbells, enkel met medicine balls, of begrijp ik het verkeerd?

Wat is er precies onzin?

Jij raadt dus aan om als 800m loper niet aan krachttraining te doen met barbells, enkel met medicine balls, of begrijp ik het verkeerd?

Hang Clean zonder Barbell.. lijkt me mooi om te zien

met je 12-10-8-6 ga je idd goed op voor kracht..maar uithouding eerder 4x 20 of zelfs meer..

Wat hebben de setjes 12-10 en 8 met Kracht van doen.. Is eerder kracht uithoudingsvermogen.. is BodyBuilden = zwaarder worden = niet zijn bedoeling

Wat ik zou doen.. is kijken hoelang je doet over die 800m? 2 minuten ofzoiets? En daar je oefening op afstellen.. Bvb:

2 minuten volop powercleanen, squatten, deadliften.. Stel dat je in je eerste training op 2 minuten voor elke oefening, er 50 reps elks uitkrijgt, dan probeer je dat daarna te verbreken in reps.. dan doe je er weer wat gewicht bij en ga je voor 50 reps etc..

Als je maar sportspecifiek werkt. Zo maakt het volgens mij weinig uit of je 1RM op de squat nu 180 zou zijn of 140.. als je maar sterk bent op die tijd die je normaal loopt qua oefeningen want daar gaat het om.

Is gewoon mijn mening/inzicht.

Er is weinig sportspecifieks aan 2 minuten lang cleanen squatten en deadliften.. dat sportspecifiek doet hij wel in zijn normale training..

Ik zou de reps op de hoofdoefeningen veel lager houden, eerder 3-5 (8), zeker als je niet teveel spiergroei wilt. Uiteraard moet je je concentreren op de hoofdoefeningen, met een nadruk op squats en deadlifts, en power cleans voor de explosiviteit.

Als je 2 keer per week wil trainen kan je zoiets doen: (eventueel aangevuld met wat extra oefeningen)

Training 1:
Deadlift
Overhead press
Weighted pullup/chinup

Training 2:
Squat
Benchpress
Bent over row

Of

Training 1
Squat
Bench preass
Deadlift

Training 2:
Squat
Overhead press
Power clean

of

strength endurance

Correct, maar om het nog functioneler te maken, kan hij wat Drag werk toevoegen

Waarom ik er 3 -8 van heb gemaakt. Dit voor de periodisering, van 1x in de 4 weken 8 herhalingen maken op de Hoofdoefeningen. Gaat hij geen irritante kilo's aankomen.

Jij hebt kracht nodig....

3-5 reps per set.... zwaar gewicht

Die explosief uitvoeren.

ExRx.net Power Training Exercises: Olympic Syle Weightlifts and Plyometrics
hier staan wel wat leuke oefeningetjes.

En waarom dan?

twee vragen....

Waarom doe je zaterdag zo'n lange duurloop?(Kan ten koste van je sprintsnelheid gaan)
Wat is je PR op de 800m? en evt op andere afstanden, onderdelen..

Lange duurloop zorgt voor zijn basisconditie, en helpt bij het herstel van zijn andere trainingen. Sterker nog het gaat ten koste van je sprintsnelheid. maar het is in ieder geval specifieker als Gewichten tillen.. Daarnaast is 90 minuten best lang.. en zou je het misschien kunnen aanpassen

Week 1 60-90 minuten, Week 2 30-35, , Week 3 45-60, Week 4 30-45. Een stuk minder saai en je vindt je niet meteeen schuldig als je een week wat meer of minder hebt gelopen. neem aan dat je je duurloopjes niet alleen doet?

Of opsplitsen in 2x in de week.. Zet wellicht meer zoden aan de dijk.. maar dan 1tje korter dan een half uur.. en 1tje langer bijvoorbeeld.

Werk je al aan tempo hardheid? (heeft niets met duur te maken trouwens)

Verzuring? -----> beta alanine!

Verder zou ik vooral voor explosieve training gaan. Pulls, high pull en powercleans.

Veel core-stability met een medicine bal en de zogenaamde "plankoefeningen"

En natuurlijk veel plyometrie.

Supplementen Bah!

Maar de rest 100% gelijk!

30 sec joggen
30 sec.sprint
30 sec joggen
30 sec.sprint
enz.

of 1minuut joggen
1 minuut sprint
......
of 20 sec joggen
20 sec sprint

iig op die manier...

Ik denk dat je de specifieke looptraining beter aan zijn trainer kan overlaten Whahaha :D

Ik zou hem nog eerder

400/600 meter @70% gevolgd door 20 seconden rust en 2x150 @100%.

Je moet met die verzuring om kunnen gaan en daardoor heen kunnen sprinten.

Of na een 3x400 meter wat High Pulls /of Lunges gevolgd door explosief geweld.. dit allemaal om een echte bijter te worden.

HIIT is absoluut bagger voor sport.

Begin altijd met dynamisch rekken, vooral heupgewricht.

Zou meer zoiets als Ripper zijn voorstel doen.

Je kan bvb 1 dag op kracht trainen, en de ander op explosiviteit. Duur/uithoudingvermogen kan ook, maar dit doe je eigenlijk al op de baan.

Kracht: 5x3 80% 1rm
explosief 3 x2 60% 1rm

of

A1 Deadlift 3x3 80-95% 1rm
A2 plyometrische oefening*

Een van de volgende @ 5x3

2.Push Press/Bench Press/push up

3.powerclean/hangclean

4. Ab 3-5 sets 5-15 reps (bvb sprinter sit-ups etc.)

GEEN FAILURE!!!!
*plyometrisch is absoluut niet voor beginners en mss zelfs niet voor de medium-advanced.

Denk ook eens aan lunges/split leg squat en one leg deadlifts, zijn erg goede oefeningen voor zowel kracht als coördinatie.

Uitstekend commentaar, maar blijf in het begin bij de basis.. 2x in de week een half uur met 4 oefeningen kan genoeg zijn in het grijs/grauwe krachthonk!

Netjes die 2.06 op 800m voor een 16-jarige! Ben 18 en zit ook bijna aan de 2.00 :) Train eigenlijk te weinig op hardlopen (2x p.w.) om echt goed te worden maar ik zou het toch moeten veranderen... Voor hardlopen zelf doe ik 2x p.w. 3km, werkt goed voor mij om een wat langere afstand te lopen. Probleem is bij mij dan ook niet de basissnelheid, maar de conditie. Verder doe ik fullbody schema maar ik zou bij god niet weten of dat goed is voor hardlopen. Je traint wel alle spieren in je lichaam ermee dus slecht is het sowieso niet.

hehe, wat je zegt klopt, maar weet je ook waarom.

Maar goed je zegt 2x in de week loop je.. + 2x duurloop dat maakt toch 4?
Full Body mits intensiteit goed afgesteld is zelfs uitstekend!

Bij de atletiekvereniging waar ik zit hebben ze een krachthonk....

Ja en wat wil je daar mee toevoegen? ik denk dat 99% van alle atletiek verenigingen een mogelijkheid tot krachttraining heeft. Verder wil ik je niet perse aanpakken hoor huntelaar. Maar denk dat je nog iets te weinig weet heb van de verschillende energie systemen.

Mijn advies aan KJD is om met de basis te beginnen... En is goed met wat betere 800 meter lopers uit de regio vragen wat ze nu daadwerkelijk doen om hun 800 meter te verbeteren.

Je kunt altijd nog dingen toevoegen. Kracht is voor een 800 meter loper niet "the main issue" om zijn eindschot te verbeteren. Dat wordt nog altijd voor 70-90% bepaald met wat er in de loop/sprint trainingen wordt gedaan.

Medicinballen voor onder andere core stability.
HangCleans (met olympische stangen) als basis eventueel met wat box squats
en wat core oefeningen wat je al doet buiten je trainingen.

Verwacht vooral geen wonderen van de krachttraining het is een toevoeging, net zoals supplementen. Ze strelen wellicht beide je EGO en zorgen voor een Mentale Boost. Ze zorgen voor die laatste procenten om met de tijd en middelen die je hebt zo dicht mogelijk bij die 100% die binnen jou mogelijkheden horen te komen.

Zet en druk fouten voorbehouden.. Heb nu eenmaal tien vingerig type dislexie en een lichte kater ;)

Veel springers binnen de atletiek doen weinig reps 2- 6 hh (veel pauze dus kwaliteit) met zware gewichten en wisselen dat af met plyometrische oefeningen. Bijvoorbeeld tweebenige sprong over een horden, 30 mtr loopsprongen,kaatsvormen, standver en ga zo maar door. Doel is om uiteindelijk kracht te genereren, maar wel zo licht mogelijk te blijven. Je kunt ook varieren met de snelheid van je reps en de hoek waar je vanuit werkt. Als 800 meterloper heeft het bijvoobeeld weinig zin om hele diepe squats te doen, beter is nog om eenbenige squats te pakken. Probeer altijd een translatie naar je sportspecifieke onderdeel te waarborgen.Succes met je NK eind mei in groningen!

Veel springers binnen de atletiek doen weinig reps 2- 6 hh (veel pauze dus kwaliteit) met zware gewichten en wisselen dat af met plyometrische oefeningen. Bijvoorbeeld tweebenige sprong over een horden, 30 mtr loopsprongen,kaatsvormen, standver en ga zo maar door. Doel is om uiteindelijk kracht te genereren, maar wel zo licht mogelijk te blijven. Je kunt ook varieren met de snelheid van je reps en de hoek waar je vanuit werkt. Als 800 meterloper heeft het bijvoobeeld weinig zin om hele diepe squats te doen, beter is nog om eenbenige squats te pakken. Probeer altijd een translatie naar je sportspecifieke onderdeel te waarborgen.Succes met je NK eind mei in groningen!

In Groningen????
Dan kom ik zeker kijken....

hehe, wat je zegt klopt, maar weet je ook waarom.

Maar goed je zegt 2x in de week loop je.. + 2x duurloop dat maakt toch 4?
Full Body mits intensiteit goed afgesteld is zelfs uitstekend!
Loop 2x in de week een duurloop, dus 2x in de week ;) Wat bedoel je met intensiteit goed afgesteld? Ik doe namelijk, op dippen en chin ups na, voor elke oefening 4x10xbepaald gewicht. Als ik dat haal dan doe ik er gewicht bij tot ik weer 4x10 haal en dan weer gewicht erbij. Werkt voor mij goed :)

Train gewoon eens een keer bij Eddy mee in Groningen. Als je goed bent doe je dat waarschijnlijk al. Eddy is het steunpunt voor mila's in het noorden. Mijn advies zou zijn mee sprintwerk meenemen. Train op efficient lopen niet op kracht, zorg dat je je energie zo nuttig mogelijk gebruikt tot je bijna bij de streep bent. Loop lange afstanden op hoge snelheid

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Het NK is inderdaad in Groningen. Ik train nu in Assen, en ik heb af ook af en toe contact met Eddy.

Ik zie krachttraining ook niet als vervanger of de oplossing, maar als toevoeging. Net zoals een sportpsycholoog , uitgebalanceerde voeding ect..

Ik zal het eens met mijn trainer overleggen en wat zijn kijk hierop is, want ik hoor veel verhalen die elkaar allemaal tegenspreken..

Groeten,

Terug
Naar boven