XXL Nutrition

krachttraining en testosteronboost

mijn ervaringen door krachttraining:

>eetlust
>testosteron
>slapen als een baby
>motivatie

ik kwam na een maand met de vraag of testosteron inderdaad verhoogt wordt door krachttraining, nooit gemeten maar ik heb zon gevoel dat dit wel zo is.
natuurlijk stijgt ook je zelfvertrouwen vaak, misschien daardoor ook testosteron?

samenstelling van sets en reps varieert bij mij altijd, om een stimulans te houden.

• Topic Starter Topic Starter
mijn ervaringen door krachttraining:

>eetlust
>testosteron
>slapen als een baby
>motivatie

ik kwam na een maand met de vraag of testosteron inderdaad verhoogt wordt door krachttraining, nooit gemeten maar ik heb zon gevoel dat dit wel zo is.
natuurlijk stijgt ook je zelfvertrouwen vaak, misschien daardoor ook testosteron?

samenstelling van sets en reps varieert bij mij altijd, om een stimulans te houden.

Train je 3 of 4 keer in de week? Compounds of isolatie? Cardio niet, voor of na KT, cardio op "rustdag"...?

Niet om bij de hand te willen doen, maar imo maakt het weinig uit of KT direct of indirect een testboost geeft...als het de testosteron maar verhoogt!

Natuurlijk heb je gelijk als je schrijft dat trainen op zichzelf testosteron verlaagd...daarom is rust ook zo belangrijk! Misschien moet ik het dan anders schrijven: welke oefeningen, trainingsmethodes en rustperiodes maakt het lichaam t meest gevoelig voor (aanmaak van) testosteron?

IMO maakt de formulering nu juist wel uit, juist vanwege het belang van rust! Je zou de DBB-ers de kost moeten geven die volgens het principe meer is altijd beter blijven trainen want als krachtraining=test boost dan is 3x trainen goed en 6x trainen nog meer boost. Test boost is rust na inspanning. Oefeningen met zoveel mogelijk spierschade geven een zo groot mogelijke prikkel tot lichamelijke aanpassing die oa hormonaal is. Benen en rug zijn grootste spiergroepen en dus is squat en deadlift gevolgd door 24-48 uur rust een goed programma voor je gewenste test boost.

Dank je, Ymir!

Ik ben het zeker met je eens dat die vlieger van "3x in de week is goed, dan is 6x in de week beter voor testboost" niet opgaat... Zoals je zelf al aangeeft testboost komt door rust na inspanning.

Maar betekent dit dan ook 3x in de week full body met compound oefeningen, beter is voor testboost dan 4x in de week split? Bedoel... Bij 3x in de week volgens compound richt je en meer schade aan de spieren (om prikkel te geven) en het lichaam krijgt meer rust.

Misschien kan ik het beter formuleren als stelling:
3x in de week fullbody workout met compoundoefeningen is de beste methode om testlevels te boosten en hoog te houden.

Ik lees graag jullie reacties op deze stelling!

Voor wat extra stof tot nadenken...

Het programma van Mark Rippetoe zou dus het ideale programma zijn om test te boosten... Hij maakt namelijk gebruik van compound oefeningen (die elke week wat zwaarder worden gemaakt) en rust is volgens hem erg belangrijk.

Train je 3 of 4 keer in de week? Compounds of isolatie? Cardio niet, voor of na KT, cardio op "rustdag"...?
4 keer per week vooral compounds. op 2 dagen een paar isolatieoefeningen om het af te maken.

cardio doe ik niet echt, op zondag voetbal ik. heel uitzonderlijk halfuurtje crosstrainer na KT

sowieso géén cardio voor KT

4 keer per week vooral compounds. op 2 dagen een paar isolatieoefeningen om het af te maken.

cardio doe ik niet echt, op zondag voetbal ik. heel uitzonderlijk halfuurtje crosstrainer na KT

sowieso géén cardio voor KT

Neem aan dat je doordeweeks ook voetbaltraining hebt...? Hoe organiseer jij die KT dan? Op een dag dat je geen KT hebt of train je wat lichter op de dag dat je voetbaltraining hebt, of...

Verder ben ik erg benieuwd naar reacties op de stelling. Hoop dat DBB - leden er inhoudelijk op kunnen en willen reageren!

voetbaltraining ben ik mee gestopt, anders werd het te intensief :)

[Link niet meer beschikbaar]

Hier een stukje, wilde wat kopieren, maar dat werkt niet.

doggystyle zal je wel een boost geven :thumbs:

Hahahaha...

Door een laag testosterongehalte met een slappe jandoedel tegen die lipjes aanflappen zeker... Zal het proberen. Thanks voor de tip;)

---------- Toegevoegd om 12:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:32 ----------

[Link niet meer beschikbaar]

Hier een stukje, wilde wat kopieren, maar dat werkt niet.

Top!

Om de verwarring nog eens groter te maken. Recente wetenschappelijke inzichten stellen dat de samenhang tussen trainingsgeinduceerde stijging van HGH en testosteron enerzijds en anabole processen in musculatuur anderzijds, beperkt is. Anabole processen op het niveau van de spier zouden op gang worden gebracht door lokale mechanismen waarvoor verhoogde hormoonspiegels geen noodzaak zijn.

Overigens is het niet zo dat wetenschappers hun hypothesen willen bevestigen; zij toetsen deze. Een vooringenomen manier van met de methodologie, de data en de statistiek omspringen, zou leiden tot weigering van publicatie.

Merk bij mezelf duidelijk verschil. maar denk vooral dat dit aan gezondere levelsstijl ligt zoals minder wiet roken, minder drank, gezonder eten, en goed veel slapen.

Goed om de reacties te lezen.

Ben benieuwd naar jullie training:

3 of 4 x in de week?
Full body of split?
sets + reps?
Compounds, supersets, isolatie?
rustperiode?

Heb me maar weer eens verdiept in de trainingsmethode van Rippetoe, denk dat ik daar maar weer es mee ga beginnen (hopelijk net zo fanatiek als een paar jaar geleden)... Denk dat het wel een kickstart zal geven aan de testosteron, aangezien meerdere spiergroepen korte tijd zwaar belast worden.

Ik las laatst op pubmed nog een heel interessant artikel dat 3x in de week 45 minuten KT met compoundoefeningen in een halfjaar tijd een gezonde, goed getrainde atleet nog een testtoosterboost kan geven van zo'n 27%! Een groepje van 20 geselecteerde atleten werd gedurende 24 weken gevolgd en kregen begeleiding in hun KT om te checken of dat effect zou hebben op hun testosteron (oftewel: de vraag was of het correct uitvoeren van de oefeningen en de motiverende woorden van de spotters / trainers positief effect had)... De atleten hadden voor de proef een gemiddeld testwaarde van 637 (300 - 1000), na een half jaar 798. Zonder gebruik van extra middelen...

3x per week KT ( A - B - A etc), met voldoende rust en compounds heeft dus ook bij getrainde atleten nog heel veel effect. Of die boost ook veroorzaakt zou kunnen worden door "verandering van spijs", daar doet het onderzoek geen uitspraak over...

Ik lees inderdaad in heel veel onderzoeken dat compoundoefeningen heel goed zijn voor testosteron. Daarom lijkt het trainen met vrije gewichten beter dan met apparaten.

Maar fullbody is dus beter voor testosteron dan splitschema?
je stelt te veel vragen. ga gewoon drie keren per week 45 minuten trainen. wat je doet of welk schema je toepast maakt niet uit. als je maar goed en niet te lang traint en de beenspieren één keer per week een goede beurt geeft. en verwacht geen wonderen. heb je een lage testosteronspiegel omdat dit genetisch zo bepaald is, zal je hem misschien wat kunnen verhogen maar je zal zelfs met een goede training weinig testosteron blijven produceren. Net zoals mensen die van zichzelf veel testosteron aanmaken dit ook zullen blijven doen als ze een ongezonde leefstijl hebben. door een bepaalde levensstijl kan dit wat verhogen of verlagen, meer of minder omvorming tot oestrogeen veroorzaken. meer niet.

Laatst bewerkt:
KT verhoogt idd je testo ... maar, dat duurt maar tot max 3u na je training.
Dus een blijvende verhoging krijg je er niet van

Goed om de reacties te lezen.

Ben benieuwd naar jullie training:

3 of 4 x in de week?
Full body of split?
sets + reps?
Compounds, supersets, isolatie?
rustperiode?

Heb me maar weer eens verdiept in de trainingsmethode van Rippetoe, denk dat ik daar maar weer es mee ga beginnen (hopelijk net zo fanatiek als een paar jaar geleden)... Denk dat het wel een kickstart zal geven aan de testosteron, aangezien meerdere spiergroepen korte tijd zwaar belast worden.

Ik las laatst op pubmed nog een heel interessant artikel dat 3x in de week 45 minuten KT met compoundoefeningen in een halfjaar tijd een gezonde, goed getrainde atleet nog een testtoosterboost kan geven van zo'n 27%! Een groepje van 20 geselecteerde atleten werd gedurende 24 weken gevolgd en kregen begeleiding in hun KT om te checken of dat effect zou hebben op hun testosteron (oftewel: de vraag was of het correct uitvoeren van de oefeningen en de motiverende woorden van de spotters / trainers positief effect had)... De atleten hadden voor de proef een gemiddeld testwaarde van 637 (300 - 1000), na een half jaar 798. Zonder gebruik van extra middelen...

3x per week KT ( A - B - A etc), met voldoende rust en compounds heeft dus ook bij getrainde atleten nog heel veel effect. Of die boost ook veroorzaakt zou kunnen worden door "verandering van spijs", daar doet het onderzoek geen uitspraak over...

Persoonlijk ben ik wel voorstander van een full body 3xper week met compounds (en een paar isolatie oefeningen.

Wat betreft het veranderen van spijs is het zo een dogma in de bodybuilding wereld waar ik zelf niet 100% van ben overtuigd (maar wie ben ik?). Het is ook zo voor interpretatie vatbaar. Veranderen van spijs kan ook door het spelen met het aantal sets, reps en kg's. Zelf verander ik zelden de oefeningen, of ik mocht door blessure een compound vervangen door een aantal isolaties, omdat ik zo beter mijn progressie kan monitoren en exact de richting kan bepalen waarin ik mezelf verbeter (volume en/of intensiteit).

Van belang in de hele picture is overload. Kan je jezelf niet stelselmatig op geen enkel vlak (reps en/of gewicht) lichtjes verbeteren om de twee a drie trainingen, dan schort er IMO iets. Ik zou me eerder daarop focussen ipv hoe hard je testosteron stijgt.

je stelt te veel vragen. ga gewoon drie keren per week 45 minuten trainen. wat je doet of welk schema je toepast maakt niet uit. als je maar goed en niet te lang traint en de beenspieren één keer per week een goede beurt geeft. en verwacht geen wonderen. heb je een lage testosteronspiegel omdat dit genetisch zo bepaald is, zal je hem misschien wat kunnen verhogen maar je zal zelfs met een goede training weinig testosteron blijven produceren. Net zoals mensen die van zichzelf veel testosteron aanmaken dit ook zullen blijven doen als ze een ongezonde leefstijl hebben. door een bepaalde levensstijl kan dit wat verhogen of verlagen, meer of minder omvorming tot oestrogeen veroorzaken. meer niet.

Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar als gevolg van Burn - Out (teveel stress dus) is mijn testosteron minder dan genetisch zou zijn bepaald. Ik ben dus niet aan de KT gegaan om mijn testosteron boven mijn genetisch bepaalde maximumgrens te gooien, wel om het weer naar mijn genetisch normale waarde te sturen (rond de 22)...

Maar begrijp me niet verzekerd... Ik ben dit topic niet gestart om "mijn" verhaal te doen, maar om informatie te verzamelen en te bundelen over de relatie tussen KT en testosteron. Je leest immers in veel boeken en op veel websites dat KT een boost kan geven aan testosteron. Maar volgens welke methode en hoeveel sets/reps, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het aantal minuten rust bijvoorbeeld schijnt al invloed te hebben op de boost tijdens / na training...evenals de volgorde van training...

Ik ben dus benieuwd naar jullie manieren van trainen (hoe vaak, welke oefeningen etc.) en wat je daarvan merkt in het dagelijks leven.

---------- Toegevoegd om 11:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:29 ----------

Persoonlijk ben ik wel voorstander van een full body 3xper week met compounds (en een paar isolatie oefeningen.

Wat betreft het veranderen van spijs is het zo een dogma in de bodybuilding wereld waar ik zelf niet 100% van ben overtuigd (maar wie ben ik?). Het is ook zo voor interpretatie vatbaar. Veranderen van spijs kan ook door het spelen met het aantal sets, reps en kg's. Zelf verander ik zelden de oefeningen, of ik mocht door blessure een compound vervangen door een aantal isolaties, omdat ik zo beter mijn progressie kan monitoren en exact de richting kan bepalen waarin ik mezelf verbeter (volume en/of intensiteit).

Van belang in de hele picture is overload. Kan je jezelf niet stelselmatig op geen enkel vlak (reps en/of gewicht) lichtjes verbeteren om de twee a drie trainingen, dan schort er IMO iets. Ik zou me eerder daarop focussen ipv hoe hard je testosteron stijgt.

True... Wat ik inderdaad vaak terug heb gelezen is dat overload het belangrijkste is. De methode van Rippetoe is (voor zover ik weet) gebaseerd op jouw principes: geen verandering van oefeningen, maar elke training het gewicht van de diverse compoundoefeningen wat zwaarder maken.

De focus ligt ook niet zozeer op hoeveel het testosteron zal stijgen, maar meer op de vraag of het testosteron door krachttraining zal stijgen.

KT verhoogt idd je testo ... maar, dat duurt maar tot max 3u na je training.
Dus een blijvende verhoging krijg je er niet van

Heb je hier een (of meerdere) bronnen van?

Ikzelf heb namelijk onderzoeken gelezen waarin juist geschreven wordt dat na training het testosteron wat verlaagd is, maar na gedisciplineerd een maand trainen het testosteron in rust met gemiddeld 43% is gestegen (zie pubmed en ergogenics). wat natuurlijk geen garantie is dat dit bij iedereen zo is...

Reden voor die verhoging zou zijn dat LH en testosteron nodig om spieren te laten herstellen, voor spiergroei en het in stand houden van spieren. Zo schijnen sportmensen om die reden een veel hoger testosteron te hebben dan "bankhangers", juist omdat zij meer spiermassa en een betere conditie hebben.

Natuurlijk zijn er, zoals skydirk al aangaf, altijd uitzonderingen... Mensen met een genetisch bepaald hoog testosteron die geen f#ck hoeven doen aan sport...

Moet ik even kijken in mijn MD-magazines van afgelopen maand ofzo ... daar stond net
nog een nieuwe studie in. Dat het niet permant was verhoogd, of toch amper hoger ...

Terug
Naar boven