Volgens mij heb ik dat onderzoek inmiddels ook gelezen... Voor zover ik weet was in dat onderzoek cgekeken naar invloed van KT op testosteron van goed getrainde sporters (mensen die al minimaal 2 jaar gedisciplineerd aan kT deden). Klopt dat, Robke...of heb ik nu het verkeerde onderzoek voor ogen?
Op zich zou dat wel logisch zijn, dat na 2 jaar gedisciplineerd KT het testosteron nog maar minimaal zal stijgen... Zoals skydirk al aangaf, iedereen heeft een genetisch bepaalde grens en die zal een keer bereikt worden... Da's ook de belangrijkste reden (voor zover ik weet tenminste) dat mensen na 2 / 3 jaar KT aan de steroiden willen, om weer flinke gains te kunnen maken... Het maximum aan eigen testosteron is dan bereikt.
Ongetrainde mensen zouden wel flink kunnen profiteren van KT (volgens artikelen op ergogenics en pubmed), wel met de kanttekening dat het eerste jaar KT test flink geboost kan worden, het 2e jaar er nog sprake kan zijn van lichte verhogingen, maar na zo'n 20 maanden de rek er echt uit is en het maximum is bereikt.
De onderzoeken die ik gelezen heb, waarin gesteld wordt dat KT géén invloed heeft op testosteron, had allen goed getrainde sporters als respondenten... Heb ik onderzoeken over het hoofd gezien, waarin geschreven wordt dat KT ook geen effect heeft bij "sportleken"?