MuscleMeat

krachttraining en testosteronboost

Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar als gevolg van Burn - Out (teveel stress dus) is mijn testosteron minder dan genetisch zou zijn bepaald. Ik ben dus niet aan de KT gegaan om mijn testosteron boven mijn genetisch bepaalde maximumgrens te gooien, wel om het weer naar mijn genetisch normale waarde te sturen (rond de 22)...

Maar begrijp me niet verzekerd... Ik ben dit topic niet gestart om "mijn" verhaal te doen, maar om informatie te verzamelen en te bundelen over de relatie tussen KT en testosteron. Je leest immers in veel boeken en op veel websites dat KT een boost kan geven aan testosteron. Maar volgens welke methode en hoeveel sets/reps, daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Het aantal minuten rust bijvoorbeeld schijnt al invloed te hebben op de boost tijdens / na training...evenals de volgorde van training...

Ik ben dus benieuwd naar jullie manieren van trainen (hoe vaak, welke oefeningen etc.) en wat je daarvan merkt in het dagelijks leven.

---------- Toegevoegd om 11:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:29 ----------

True... Wat ik inderdaad vaak terug heb gelezen is dat overload het belangrijkste is. De methode van Rippetoe is (voor zover ik weet) gebaseerd op jouw principes: geen verandering van oefeningen, maar elke training het gewicht van de diverse compoundoefeningen wat zwaarder maken.

De focus ligt ook niet zozeer op hoeveel het testosteron zal stijgen, maar meer op de vraag of het testosteron door krachttraining zal stijgen.
aantal reps? aantal sets? maakt allemaal niet uit. er is trouwens niemand hier die je daar een deftig antwoord op kan geven. je zal hier 10 verschillende versies horen en eigenlijk weet niemand het.

Het heeft echt iets met squats te maken, heb daar overigens geen onderzoeken naar gevonden, maar een ding merk ik heel erg. Als ik squat, dan heb ik in die week veel meer acne dan als ik niet squat. Uiteraard zijn alle andere variabelen min of meer hetzelfde.

Of dit echt veroorzaakt wordt door die oefening kan ik natuurlijk niet bewijzen, probeer het zelf gewoon een keer.[Dus elke keer squatten.]

EDIT: Squat zelf 3x p/w 3 sets van 5 reps, met opbouwende warming-up.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Het heeft echt iets met squats te maken, heb daar overigens geen onderzoeken naar gevonden, maar een ding merk ik heel erg. Als ik squat, dan heb ik in die week veel meer acne dan als ik niet squat. Uiteraard zijn alle andere variabelen min of meer hetzelfde.

Of dit echt veroorzaakt wordt door die oefening kan ik natuurlijk niet bewijzen, probeer het zelf gewoon een keer.[Dus elke keer squatten.]

EDIT: Squat zelf 3x p/w 3 sets van 5 reps, met opbouwende warming-up.

Ah, inderdaad... De Rippetoe - methode. Zware compounds met squat als eerste oefening, omdat het testosteron het best zou boosten (sneller dan bijvoorbeeld deadlift of een isolatieoefening). Veel compoundoefeningen en steeds zwaarder trainen, om de anabole werking van het hormoonstelsel te blijven prikkelen.

off - topic: vul jij het schema aan met andere oefeningen, of laat je het bij de drie oefeningen per training?

weer on - topic: Las in een boek dat rustperiode wel degelijk invloed heeft op testosteron en dan met name het vrije testosteron... 180 seconde rust zou het best zijn voor afgifte van vrije testosteron.

Hoeveel rust nemen jullie tussen de compoundoefeningen?

Moet ik even kijken in mijn MD-magazines van afgelopen maand ofzo ... daar stond net
nog een nieuwe studie in. Dat het niet permant was verhoogd, of toch amper hoger ...

Volgens mij heb ik dat onderzoek inmiddels ook gelezen... Voor zover ik weet was in dat onderzoek cgekeken naar invloed van KT op testosteron van goed getrainde sporters (mensen die al minimaal 2 jaar gedisciplineerd aan kT deden). Klopt dat, Robke...of heb ik nu het verkeerde onderzoek voor ogen?

Op zich zou dat wel logisch zijn, dat na 2 jaar gedisciplineerd KT het testosteron nog maar minimaal zal stijgen... Zoals skydirk al aangaf, iedereen heeft een genetisch bepaalde grens en die zal een keer bereikt worden... Da's ook de belangrijkste reden (voor zover ik weet tenminste) dat mensen na 2 / 3 jaar KT aan de steroiden willen, om weer flinke gains te kunnen maken... Het maximum aan eigen testosteron is dan bereikt.

Ongetrainde mensen zouden wel flink kunnen profiteren van KT (volgens artikelen op ergogenics en pubmed), wel met de kanttekening dat het eerste jaar KT test flink geboost kan worden, het 2e jaar er nog sprake kan zijn van lichte verhogingen, maar na zo'n 20 maanden de rek er echt uit is en het maximum is bereikt.

De onderzoeken die ik gelezen heb, waarin gesteld wordt dat KT géén invloed heeft op testosteron, had allen goed getrainde sporters als respondenten... Heb ik onderzoeken over het hoofd gezien, waarin geschreven wordt dat KT ook geen effect heeft bij "sportleken"?

Volgens mij heb ik dat onderzoek inmiddels ook gelezen... Voor zover ik weet was in dat onderzoek cgekeken naar invloed van KT op testosteron van goed getrainde sporters (mensen die al minimaal 2 jaar gedisciplineerd aan kT deden). Klopt dat, Robke...of heb ik nu het verkeerde onderzoek voor ogen?

Op zich zou dat wel logisch zijn, dat na 2 jaar gedisciplineerd KT het testosteron nog maar minimaal zal stijgen... Zoals skydirk al aangaf, iedereen heeft een genetisch bepaalde grens en die zal een keer bereikt worden... Da's ook de belangrijkste reden (voor zover ik weet tenminste) dat mensen na 2 / 3 jaar KT aan de steroiden willen, om weer flinke gains te kunnen maken... Het maximum aan eigen testosteron is dan bereikt.

Ongetrainde mensen zouden wel flink kunnen profiteren van KT (volgens artikelen op ergogenics en pubmed), wel met de kanttekening dat het eerste jaar KT test flink geboost kan worden, het 2e jaar er nog sprake kan zijn van lichte verhogingen, maar na zo'n 20 maanden de rek er echt uit is en het maximum is bereikt.

De onderzoeken die ik gelezen heb, waarin gesteld wordt dat KT géén invloed heeft op testosteron, had allen goed getrainde sporters als respondenten... Heb ik onderzoeken over het hoofd gezien, waarin geschreven wordt dat KT ook geen effect heeft bij "sportleken"?

Idd ... het was iets met die 2 jaren ja ... maar gezien jouw verleden heb je die 2 jaren toch ook al overbrugt
lijk me zo? Niet?

En zoals hier eerder ook al gezegd bereik je het meest met de "grote oefeningen".

Laatst bewerkt:
Idd ... het was iets met die 2 jaren ja ... maar gezien jouw verleden heb je die 2 jaren toch ook al overbrugt
lijk me zo? Niet?

En zoals hier eerder ook al gezegd bereik je het meest met de "grote oefeningen".

Weet niet... Heb ruim twee jaar niet meer gesport als gevolg van zware enkelblessure en een flinke Burn - Out... Ben ook heel veel spiermassa kwijtgeraakt. Denk dus dat ik van voren af aan mag beginnen en mezelf voorlopig dus als een "sportleek" moet beschouwen:(

Of mag ik dat zo niet zien?

Terug
Naar boven