MuscleMeat

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Maandag 28 februari 2011
Na enkele geschrapte trainingen door ribblessure ga ik weer de stijgende lijn inzetten.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 127,5 kg. PR.

Overhead press:
In deze oefening merkte ik licht krachtverlies, niet echt veroorzaakt door last aan mijn geblesseerde rib, maar gewoon doordat er geen regelmaat meer was. Vorige keer 4/3/4 met 57,5 kg, nu zat dat gewicht er echt niet in. Dan maar 17,5 kg gepakt dus in totaal 55 kg en ik haalde net 3/4/3 herhalingen. Jammer, maar komt wel weer goed.

Bent-over row:
Bij de row dan weer een PR. Na opwarmsets 3x5 met 75 kg. Alleen de allerlaatste rep was iets minder mooi maar wel gehaald. Alle andere reps gingen vrij goed.

Bodyweight chin-ups:
Omdat de dips vorige keer ineens zoveel beter gingen, had ik hoop dat dit ook bij de chins zo zou zijn. Helaas, zelfs wat krachtverlies. Vorige keer 3 en 4 reps, nu 3 en 2,5. Volgende keer beter.

Lichaamsvet gemeten met een toestel dat je met gestrekte armen moest vasthouden. Of dit nu zo exact is weet ik niet, maar het was 14,0%. Viel mij mee, ik dacht dat het ruim over de 20% zou zijn. Vooral op mijn middel hangt veel vet, elders nauwelijks.

Laatst bewerkt:
Overhead press:
In deze oefening merkte ik licht krachtverlies, niet echt veroorzaakt door last aan mijn geblesseerde rib, maar gewoon doordat er geen regelmaat meer was. Vorige keer 4/3/4 met 57,5 kg, nu zat dat gewicht er echt niet in. Dan maar 17,5 kg gepakt en ik haalde net 3/4/3 herhalingen. Jammer, maar komt wel weer goed.

Dat is wel heel weinig :p

Jaloers op de squat :D

Woensdag 2 maart 2011
Vandaag een supertraining gehad met 3 PR's. Ook mijn trainingsmaat haalde vandaag meer dan verwacht.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 130 kg. Vorige keer 3x5 met 127,5 kg. Ik moet nog maar 10 kg erbij doen tot eind van de maand, dan heb ik 1,5x lichaamsgewicht gehaald. Ik wil wel dit doel overtreffen maar ik wil het ook niet overdrijven dus 2,5 kg erbij per sessie is niet nodig. Maar goed, zolang ik nog geen reps mis kan ik nog gewicht erbij pakken natuurlijk.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 62,5 kg. Vorige keer voor het eerst dit gewicht gedaan, toen 3x3. Dat is dus een enorme verbetering vandaag. Volgende keer 65 kg!

Deadlift:
In verband met mijn rib heb ik het de laatste paar keer rustig aan gedaan, maar vandaag ging het in de eerste twee oefeningen zo goed, dat ik ook op de deadlift wilde knallen vanavond. Ik heb mijn riem aangedaan en ik heb na de opwarmsets 5 herhalingen met 140 kg gedaan. Dat is 5 kg meer dan het vorige record.

Dips:
7 en 7,5 reps (ik was bijna gestrekt). Vorige keer 8 en 6 reps, dus een halve rep vooruitgang. Moet volgende keer weer beter kunnen.

Al met al één van de beste trainingen van de afgelopen maand. Dat is een ferme opkikker. Ik heb dan ook goed gegeten en genoeg gedronken vandaag.

Laatst bewerkt:
Vrijdag 4 maart 2011
Na de supertraining van afgelopen woensdag vandaag een bijzonder slechte dag helaas.
Toch 1 oppepper vandaag: lichaamsgewicht hoger dan ooit: 94,4 kg. Mijn doel is 95 kg voordat ik begin te cutten in april. Dat is dan 10 kg erbij op 5 maanden tijd. Dat vind ik niet verkeerd.

Squat:
Na opwarmsets 1x5 met 120 kg. Ik had er echt geen zin in vandaag, zelfs tot die 1x5 met 120 kg heb ik me enorm moeten laten overhalen (vorige keer PR met 3x5 x 130 kg). Ik had ook wat last van mijn rug, ik ga de volgende keer de werksets met de squat maar doen met de riem aan.

Overhead press:
Na opwarmsets 3, 3 en 2 herhalingen met 57,5 kg, waar ik vorige keer 3, 4 en 3 haalde. Damn.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x4 met 77,5 kg. Gewicht was verhoogd ten opzichte van vorige keer, toen 3x5 met 75 kg. Dus nu 3x4 vind ik niet slecht.

Bodyweight chin-ups:
Nu 3, 3 en 2 reps. Vorige keer 3 en 2, de keer daarvoor 3 en 4. Dus nu in drie setjes 8 herhalingen is toch weer eentje meer. Min of meer.

Ook niet goed gegeten sinds het eind van de middag trouwens, daar kan het ook zeker mee te maken hebben.

Laatst bewerkt:
Vrijdag 4 maart 2011
Na de supertraining van afgelopen woensdag vandaag een bijzonder slechte dag helaas.
Toch 1 oppepper vandaag: lichaamsgewicht hoger dan ooit: 94,4 kg. Mijn doel is 95 kg voordat ik begin te cutten in april. Dat is dan 10 kg erbij op 5 maanden tijd. Dat vind ik niet verkeerd.

Squat:
Na opwarmsets 1x5 met 120 kg. Ik had er echt geen zin in vandaag, zelfs tot die 1x5 met 120 kg heb ik me enorm moeten laten overhalen (vorige keer PR met 3x5 x 130 kg). Ik had ook wat last van mijn rug, ik ga de volgende keer de werksets met de squat maar doen met de riem aan.

Overhead press:
Na opwarmsets 3, 3 en 2 herhalingen met 57,5 kg, waar ik vorige keer 3, 4 en 3 haalde. Damn.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x4 met 77,5 kg. Gewicht was verhoogd ten opzichte van vorige keer, toen 3x5 met 75 kg. Dus nu 3x4 vind ik niet slecht.

Bodyweight chin-ups:
Nu 3, 3 en 2 reps. Vorige keer 3 en 2, de keer daarvoor 3 en 4. Dus nu in drie setjes 8 herhalingen is toch weer eentje meer. Min of meer.

Ook niet goed gegeten sinds het eind van de middag trouwens, daar kan het ook zeker mee te maken hebben.
Misschien hebben we woensdag wel (te) veel van onszelf gegeven, waardoor we nog niet helemaal gerecupereerd waren vrijdag? Anyway, maandag wordt geweldig :D

Bwoah misschien dat mijn rug van dat record op de deadlift nog niet 100% hersteld was want die was nog erg vermoeid. Dan krijg ik schrik om mijn rug bij de squat te forceren en eenmaal die schrik in mijn kop zit, dan krijg ik die er moeilijk uit. Maar ik wil blijven vooruitgaan en hard trainen, alleen zat het er vrijdag echt niet in. Maandag goed eten en de juiste instelling, de wil om te groeien, dan komt dat wel weer in orde. Doel voor ogen houden ook.

Maandag 7 maart 2011
Squat:
Na de teleurstellende squat van afgelopen vrijdag wilde ik vanavond gewoon knallen en ik heb dus gewoon ten opzichte van mijn oude PR weer 2,5 kg verhoogd. Ik heb wel voor het eerst de riem gebruikt tijdens de werksets. Na opwarmsets 3x5 met 132,5 kg.

Bench press:
Na opwarmsets 2, 3 en 2 reps met het nieuwe gewicht van 65 kg. Volgende keer zal het wel weer beter gaan. Ik denk dat ik 3 sessies zal nodig hebben om 3x5x65 kg te halen.

Deadlift:
Na opwarmsets 4 herhalingen met 140 kg (PR woensdag was 5x140 kg). De techniek zat minder goed bij de 4de dus ik tel maar 3 reps mee. Nog eens aan techniek werken, volgende keer 5x140 kg en dan weer stijgen in gewicht.

Dips:
Vorige keer 7 en 7 reps, nu 6, 8 en 3 gedaan. Volgende keer lukt 2x8 zeker.

Al met al een redelijke training. Vrijdag tweede sessie van de week dus iets om naar uit te kijken.

Sterke squat heb je ;)

Woensdag 9 maart 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x4 met 135 kg met riem. Ik had me er vooraf op ingesteld om 4 in plaats van 5 reps te doen. Ik moet nog maar 7,5 kg tot eind van de maand halen, dan zit ik op 142,5 kg en dat is 1,5x mijn lichaamsgewicht. Het einddoel van Starting Strength. Ik wil en hoef het dus niet te forceren. De hogere gewichten kan ik zonder probleem in twee sessies halen.

Overhead press:
Na opwarmsets 5/5/4 herhalingen met 57,5 kg. Het is nog niet 3x5 maar wel een grote verbetering ten opzichte van vorige keer (3/3/2 en daarvoor 3/4/3).

Bent-over row:
Na opwarmsets 5/5/4 met 77,5 kg met riem (wat lichte pijn in onderrug vandaag, vandaar). Vorige keer 4/4/4. Dus gaat ook prima. Discussie met mijn trainingsmaat gehad of je de bar nu breed of smaller moet pakken. Ik plaats mijn handen ruim binnen de ringen van de bar, komt het dan onvoldoende uit de rug en teveel uit de schouders? Misschien vandaar dat mijn schouders zo gegroeid zijn...?

Bodyweight chin-ups:
Nu 4/3/2 reps. Vorige keer 3/3/2 reps reps. Toch weer eentje meer, ik voelde het goed.

Al met al een training waar ik best tevreden over ben. Gewicht al enkele dagen stabiel op 94,4 kg bij 1m93. Doel voor eind van de maand was 95 kg.

Laatst bewerkt:
Ik heb in de eerste post van dit trainingslog een samenvatting geschreven van de vooruitgang tijdens de eerste 4 maanden (november tot en met februari). Nog één maand Starting Strength, een nieuw schema en een cutdieet gedurende drie maanden vanaf april.

Vrijdag 11 maart 2011
Vaak was de vrijdag niet de sterkste dag van de week. Nu was de vrijdag echter een superdag.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 135 kg. Nog 7,5 kg te gaan en dan zit ik op 1,5x lichaamsgewicht. Vorige keer 3x4.

Bench press:
Na opwarmsets 5/4/2 met 65 kg. Vorige keer 2/3/2 met 65 kg. Dat is dus goed vooruitgegaan vandaag.

Deadlift:
Na opwarmsets 5x 145 kg. Vorige keer 4x 140 kg dus eigenlijk had ik niet mogen verhogen, maar ik heb dus 1 rep meer gedaan met 5 kg erbij. Niet slecht. En doordat ik de techniek nog eens bestudeerd had, was nu de uitvoering netjes hoorde ik. Ik ben hier heel blij mee. Het blijft een oefening waarbij je mentaal sterk moet staan die dag, het heeft veel met durf te maken, althans bij mij is dat zo.

Dips:
2x8 reps. Yes! Vorige keer 6/8/3, daarvoor 7 en 7. Nu moet er gewicht bij of een derde setje opbouwen in herhalingen.

Ik vind het een geslaagde training, ik ben nog nooit zo moe geweest maar ik ben content over het resultaat. Vandaag heb ik voor het eerst 1,5 eetlepel chiazaad in water genomen. Chiazaad schijnt een wondermiddel te zijn. Misschien had ik zonder chiazaad ook wel een goede training gehad, maar het was tenminste een goede training en dat is wat telt. Ik voelde vandaag ook echt voor het eerst moeheid in de quads na de training.

Vandaag is mijn gewicht al 94,8. Hoogste gewicht ooit. Mijn doel is 95 kg en dan cutten vanaf april. Maar wordt het meer dan 95 kg: geen probleem ;-)

Laatst bewerkt:
Maandag 14 maart 2011
De stijgende lijn zet zich voort, vandaag weeral een goede training.

Squat:
Na opwarmsets 3/3/2 met 137,5 kg zonder riem. Voortaan streef ik naar 5/5/5 met een op de woensdag, zo haal ik de laatste dag van de maand 3x5 met 142,5 kg oftewel 1,5x mijn lichaamsgewicht. De overige twee dagen werk ik daar naartoe met 3x3 en 3x4. Doordat ik kort voor de squat wat last van mijn knie kreeg, heb ik slechts 3/3/2 gedaan. Mijn rug hield ik in de laatste set op het laatst ook niet goed dus toen ben ik maar gestopt. Woensdag streef ik naar 3x5 met riem. Vorige keer 3x5 met 135 kg.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 57,5 kg. Vorige keer 5/5/4 met 57,5 kg.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x5 met 80 kg zonder riem.

Bodyweight chin-ups:
Nu 4/4/3 reps. Vorige keer 4/3/2 reps. Mooie snelle uitvoering, ik kwam hoger dan vorige keren.

Goh, niet zoveel reacties meer de laatste tijd. Wel veel viewers. Is er nu niet veel op aan te merken of is het maar een saai log?

Nog drie weken en dit log wordt gesloten. Dan open ik een nieuw log voor HST in combinatie met cutdieet.

Laatst bewerkt:
Er is niet veel op aan te merken op zo een vooruitgang :D

Volgens mij is dit bij iedereen een beetje, hoe langer je traint hoe meer reacties je zult krijgen denk ik.

wel jammer dat je wil cutten :( aan je avatar te zien is dat niet nodig (das overigens geen belediging, zeker niet zo bedoeld) je gaat het voelen aan je kracht hoor

wel jammer dat je wil cutten :( aan je avatar te zien is dat niet nodig (das overigens geen belediging, zeker niet zo bedoeld) je gaat het voelen aan je kracht hoor

Ja daar heb ik ook al aangedacht, om te blijven bulken. Maar met een opgelopen buikomtrek van intussen 97 cm (die me enorm stoort) is het denk ik toch wel verstandig om te cutten. Ik wil mijn kracht grotendeels proberen behouden. En anders bouw ik die wel weer op na de zomer. HST en cutten schijnen wel goed samen te gaan.

Laatst bewerkt:
Woensdag 16 maart 2011
Derde goeie training op rij, ik mag niet klagen....

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 137,5 kg. Vorige keer 3/3/2 met 137,5 kg. Nog 5 kg te gaan en dan zit ik op 1,5x lichaamsgewicht.

Bench press:
Na opwarmsets 5/5/4 met 65 kg. Vorige keer 5/4/2 met 65 kg. Dat is dus opnieuw goed vooruitgegaan vandaag, echt jammer van die allerlaatste die niet ging.

Deadlift:
Na opwarmsets 4x 150 kg. Vorige keer 5x145 kg. Ik heb alles moeten geven.

Dips:
Vorige keer 2x8 bodyweight. Nu zat het er niet in, omdat die deadlift al zoveel inspanning had gekost. Ik heb nu een setje van 7 kunnen doen en in de tweede set zaten er maar 2 herhalingen in. Maar ik vind het niet erg voor een keer, dit is geen main lift, die zijn wel goed gegaan.

Als het vrijdag weeral zo goed gaat, teken ik ervoor....

Vrijdag 18 maart 2011
Het wordt saai, het ging weeral goed....

Squat:
Na opwarmsets 3/3/3 met 140 kg met riem. Bewust 3x3 gedaan, maandag 3x4 en woensdag dan 3x5. Daarna doe ik dezelfde opbouw tot 142,5 kg tot de laatste woensdag van de maand, dan is mijn doel gehaald.

Overhead press:
Na opwarmsets 5/3/5 met 60 kg. Vorige keer 3x5 met 57,5 kg. Vreemd, 5/3/5. 3x5 zit er volgende keer op wilskracht echt wel in.

Bent-over row:
Na opwarmsets 4/4/5 met 82,5 kg zonder riem.

Bodyweight chin-ups:
Nu 5/4/2 reps. Vorige keer 4/4/3 reps.

Wat ik deze training geleerd heb, doordat de derde set steeds beter ging dan de tweede, dat ik nog net iets meer eruit kan halen als de mentale focus goed is. Die zal in de eerste en derde set steeds goed geweest zijn, en minder in de tweede. Ik denk dat ik er volgende keer meer uit kan halen als ik me nog beter mentaal voorbereid voordat ik aan de set begin.

Het blijft goed vooruitgaan.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven