XXL Nutrition

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Donderdag 10 februari 2011
Vandaag was een prima training. Ik heb op de 3 main lifts alles gehaald.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 120 kg. Een mijlpaal. Vorige keer 3x5 met 117,5 kg. Doel is eind maart 140 kg dus ik hoef zelfs niet elke sessie 2,5 kg te verhogen. Ik ga nog wel een tijdje door met 2,5 kg verhogen zolang dat gaat, dan heb ik op het eind nog wat reserve om mijn doel te halen, of te overtreffen....

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 55 kg. Vorige keer 4, 3 en 3.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x5 met 72,5 kg. De keer voor vorige keer 4, 3 en 3 met dit gewicht (afgelopen zondag een stapje terug gedaan met 65 kg, was niet nodig geweest).

Assisted pull-ups:
Eerste set 6 reps met 15 kg tegengewicht. Toen me laten uitdagen om bodyweight te proberen, ja slechts 2 reps. Toen nog met 15 kg tegengewicht 3 chins gedaan, maar die bodyweight had al veel kracht gekost. Dus ik kan beter volgende keer nog verder gaan met assistd pull-ups en 16 herhalingen doen, in zoveel sets als nodig is. Net als bij de dips.

Lichaamsgewicht 93,8 kg, maandag was dit nog 93,4 kg. Ik ben ondertussen wel zoveel (clean) aan het eten dat ik gerust van een goeie bulk kan spreken. Tot nu toe heb ik wel meer gegeten dan vroeger maar nog niet volgens een vast schema. Sinds half november ben ik van 85 naar bijna 94 kg gegaan dus dat gaat lekker. De vooruitgang in trainingsgewichten vaart er wel bij.

Laatst bewerkt:
Zaterdag 12 februari 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 122,5 kg. Vorige keer 3x5 met 120 kg. Het was zwaar vandaag, maar het lukte. Volgende keer nog eens ter bevestiging met hetzelfde gewicht.

Bench press:
Vijfde poging om 3x5 met 60 kg te halen. Ik heb 5, 5, 3 en 3 reps gedaan. Nog steeds geen 3x5 in één keer, maar wel 4 herhalingen meer dan vorige keer, toen ik 4, 4 en 4 gehaald had. Toen ik in de derde set maar 3 reps haalde, wilde ik gewoon nog niet stoppen. Die twee reps moesten er nog bij. Toen zijn er niet 2 maar 3 reps gelukt. Dus toch een klein succes, volgende keer zou 3x5 er misschien wel in zitten.

Deadlift:
Twee keer de werksets niet gedaan omdat de techniek niet goed zat. Daarom vandaag nog eens 130 kg gepakt en niet meer. Ik heb 1x5 gehaald met 130 kg en goede uitvoering deze keer. Wel vraag ik me af, en mijn trainingsmaat denkt er ook over, dat het tijd wordt voor een riem? De gewichten zijn niet laag meer, voor de veiligheid is dat misschien een idee.

Dips:
Vorige keer 6, 5, 3 en 2 herhalingen met lichaamsgewicht. Vandaag ging het niet goed.
De steunen zijn tamelijk dun. Zodra ik steunde, begon mijn pink ontzettend te tintelen en te prikken. Kwestie van doorbloeding die afgekneld wordt. Dit heeft me zo gehinderd dat het echt niet te doen was vandaag. Ik zal het eens met van die handschoenen proberen, ik heb gewoon pijn door de greep. Ik heb dat al eerder gehad, maar nog niet zo erg als nu. Balen.

Laatst bewerkt:
je geeft zelf aan dat je techniek nog niet goed is. dat moet je nu nog niet gaan compenseren met een riem. zorg eerst dat je techniek helemaal goed is. dan kan je nog wel ff vooruit met je gewicht. ;)

je geeft zelf aan dat je techniek nog niet goed is. dat moet je nu nog niet gaan compenseren met een riem. zorg eerst dat je techniek helemaal goed is. dan kan je nog wel ff vooruit met je gewicht. ;)

Meer preventief bedoeld omdat de gewichten niet meer laag zijn. Niet om eventuele minder goede techniek te compenseren. Ik zal wel zien, ik heb hem in mijn tas zitten, mocht het nodig zijn.

---------- Toegevoegd om 22:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:32 ----------

Maandag 14 februari 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 122,5 kg. Gewicht nog eens ter bevestiging. Volgende keer 125 kg.

Overhead press:
Na opwarmsets 4, 3 en 4 herhalingen met 57,5 kg. Volgende keer voor 3x5 gaan.

Bent-over row:
Na opwarmsets 3x5 met 72,5 kg. Ging erg goed. Gewicht eigenlijk per ongeluk niet verhoogd (vorige keer niet goed opgeschreven). Volgende keer 75 kg.

Chin-ups zonder assistance:
Ik was assisted pull-ups van plan maar het toestel was bezet. Toen wilde ik eens zonder assistance doen, maar dan chin-ups in plaats van pull-ups. Ik heb een setje met 3 en een setje met 4 herhalingen gedaan, ik was blij verrast dat ik dat intussen al kon. Dus ik ga een tijdje verder met chin-ups zonder assistance. Steeds een paar reps meer, desnoods in 3 of 4 setjes.

Laatst bewerkt:
Woensdag 16 februari 2011
Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 125 kg. Vorige keer 3x5 met 122,5 kg.

Bench press:
Zesde poging om 3x5 met 60 kg te halen en jawel hoor, het ging super. Eindelijk, nu doorstijgen, volgende keer 62,5 kg. Op naar de 70!

Deadlift:
Na opwarmsets 4 herhalingen met 135 kg, 5 kg meer dan vorige keer. Ik heb mijn riem voor het eerst gebruikt, dat voelde goed. Techniek was goed, maar man wat was het zwaar. Gelukkig heeft mijn trainingsmaat me gemotiveerd om door te gaan, want ik zag het eigenlijk niet zitten vandaag. Groot voordeel van samen trainen.

Dips:
Vorige keer 6, 5, 3 en 2 herhalingen met lichaamsgewicht. Vandaag 6, 5, 3 en 3 dus eentje meer. Weer last van de pink die gaat tintelen, maar ik verbijt de pijn gewoon.

Vrijdag moet ik helaas alleen trainen dus stapje terug op de squat en voor de rest kan ik zonder spotter. Dus hopelijk PR's op de press en row en de chins.

Laatst bewerkt:
Die squat blijft maar stijgen. Mooi :D Proficiat met bp ook.

Shit, blessure te pakken. Al enkele dagen last van pijn links achter tussen de ribben. Ik ga vanmorgen squatten en de pijn werd erg. Squat afgebroken nog bij de 90 kg en toen press gaan doen. Ging ook niet. Ben dan gestopt en nu heb ik behoorlijk pijn in wat ik ook doe. Ik ga wel naar de fitness komende week om mijn maat te helpen, maar zelf trainen? Ik vrees ervoor. Damn het ging zo goed vooruit.

Dinsdagochtend ga ik naar de chiropracter. Mooi dat ik zo snel terecht kan, twee jaar geleden is het in mijn rug geschoten en na twee behandelingen was ik er blijvend vanaf. Er schiet wel eens een wervel verkeerd bij mij, als dat nu ook gebeurd is, kan de chiropracter me helpen.

Heb ik nu gekneusde ribben, dan kan hij er misschien niets aan doen en dan is het rusten geblazen. Dan kan ik mijn trainingen voorlopig wel vergeten, daar moet ik echt niet aan denken. Het ging nu zo goed vooruit, ik loop wel langzamerhand tegen mijn grenzen aan denk ik, maar toch. Ik wil er nog uithalen wat erin zit. Hopelijk valt het allemaal mee. Kan ik deze week weer gaan trainen, dan doe ik een deload en bouw ik weer op naar waar ik gebleven was. De pijn komt vandaag al bij minder bewegingen naar boven dan gisteren, maar lachen of hoesten of niezen moet ik nu nog echt niet doen...

Vanavond wat lichte squats gedaan met max. 40 kg, 10 reps, dat ging nog wel. Bench press ging ook met het gewicht dat ik onlangs voor het eerst 3x5 deed. Nu ook, in laatste set 6 gedaan. Geen pijn, alleen beetje als ik moest gaan liggen of opstaan. Pijn is al veel minder. Deadlift en dips voor de zekerheid niet gedaan. Woensdag hopelijk is de ribpijn weg.

Ik weet niet hoe lang je nu aan 1 stuk aan t trainen bent maar misschien is het een idee om deze week gewoon even een week rust in te lassen?

Dan maandag weer lekker knallen ;)

Twee behandelingen van de chiropracter achter de rug. Ik heb groen licht om weer volle bak te trainen. Ik ga goed opwarmen en voelen hoe de gewichten voelen. Dan kijk ik of ik nog rustig aan doe of voor een PR ga. De pijn is op zich wel grotendeels weg maar ik voel mijn rib nog wel. Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
Vrijdag 25 februari 2011

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 120 kg. Vorige keer 3x5 met 125 kg maar ik heb in verband met mijn ribben wat gas terug genomen. Het ging goed, geen pijn, wel alsmaar kramp in mijn voeten, waardoor ik de tweede set heb moeten onderbreken. Ik heb vaak last van kramp in mijn voeten.

Bench press:
Eindelijk weer eens gewicht erbij gedaan. 3x3 met 62,5 kg.

Deadlift:
Na opwarmsets 5 herhalingen met 122,5 kg. Vorige keer 4x 135 kg maar in verband met mijn rib wilde ik niet voluit gaan.

Dips:
Vorige keer 6, 5, 3 en 2 herhalingen met lichaamsgewicht. Vandaag warempel 8 en 6 herhalingen. Deze is goed vooruitgegaan deze keer, ik sta er zelf versteld van.

Maandag start weer een volledige week met 3 trainingsdagen, waarvan 2x de press en row. Ik ga weer voor nieuwe PR's.

En wat verteld de spiegel?

Mooie training verder

De spiegel en mensen die mij zien vertellen mij dat ik toch wel een stukje breder ben geworden, vooral de schouders en rug, er begint een v-vorm zichtbaar te worden als ik mijn biceps span, en biceps zijn ook groter geworden. Triceps zijn ook al mooi van vorm. Er zit nog een laag vet over alles maar over een maand ga ik 3 maanden cutten. Ik hoop dat er dan iets moois tevoorschijn komt.

Laatst bewerkt:
De spiegel en mensen die mij zien vertellen mij dat ik toch wel een stukje breder ben geworden, vooral de schouders en rug, er begint een v-vorm zichtbaar te worden als ik mijn biceps span, en biceps zijn ook groter geworden. Triceps zijn ook al mooi van vorm. Er zit nog een laag vet over alles maar over een maand ga ik 3 maanden cutten. Ik hoop dat er dan iets moois tevoorschijn komt.

Mooi zo ;)
Nog even lekker door knallen dus.
Welk programma ga je hierna doen?

Mooi zo ;)
Nog even lekker door knallen dus.
Welk programma ga je hierna doen?

Vanaf april is het HST of Hypertrophy Specific Training. De bedoeling was oorspronkelijk om vanaf april 3 maanden te gaan cutten en Starting Strength te blijven doen. Maar als je op dieet zit, dan kun je nooit de stijging van de gewichten aanhouden die je met Starting Strength gewend bent. Dat zou erg demotiverend kunnen worden. Normaal gezien zouden we na die 3 maanden cutten HST gaan doen in combinatie met bulken. Maar nu doen we HST dus vanaf april.

Ik squat ook al bijna 1,5x lichaamsgewicht dus dan wordt het sowieso tijd om Starting Strength in te ruilen voor iets anders. De basiskracht is dan gelegd, dan kun je aan massa gaan werken.

:/ geen zin om verder aan kracht te blijven werken, dan?

Vanaf april is het HST of Hypertrophy Specific Training. De bedoeling was oorspronkelijk om vanaf april 3 maanden te gaan cutten en Starting Strength te blijven doen. Maar als je op dieet zit, dan kun je nooit de stijging van de gewichten aanhouden die je met Starting Strength gewend bent. Dat zou erg demotiverend kunnen worden. Normaal gezien zouden we na die 3 maanden cutten HST gaan doen in combinatie met bulken. Maar nu doen we HST dus vanaf april.

Ik squat ook al bijna 1,5x lichaamsgewicht dus dan wordt het sowieso tijd om Starting Strength in te ruilen voor iets anders. De basiskracht is dan gelegd, dan kun je aan massa gaan werken.

Je hebt Bill starr 5x5 intermediate als opvolger van Starting strength.
Schijnt ook goed te zijn voor kracht en massa gains.

Misschien een idee aangezien je lekker fanatiek bent met SS ;)

http://madcow.hostzi.com/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Laatst bewerkt:
:/ geen zin om verder aan kracht te blijven werken, dan?

Zin wel, maar ik vermoed dat er veel minder krachtwinst geboekt zal worden als je aan het cutten bent. En ik wil ook wel eens wat spieren beginnen zien eigenlijk, alleen op kracht trainen leidt niet echt tot zichtbare resultaten. Ik wil ook wel eens iets doen voor de vorm, zoals curls, shrugs, buikspieroefeningen.

Zin wel, maar ik vermoed dat er veel minder krachtwinst geboekt zal worden als je aan het cutten bent. En ik wil ook wel eens wat spieren beginnen zien eigenlijk, alleen op kracht trainen leidt niet echt tot zichtbare resultaten. Ik wil ook wel eens iets doen voor de vorm, zoals curls, shrugs, buikspieroefeningen.

Zelfde geld ook voor spierverlies he tijdens het cutten ;)
Maar voor de afwisseling kan ik het me goed voorstellen dat je eens wat anders wilt.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven