AndroidHealthClinic

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Vrijdag 19 november 2010
Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 60 kg.
Ging redelijk, volgende keer met 65 kg.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 26 kg.
Volgende keer zeker met 28 kg.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 35 kg. Niet echt moeite met het gewicht, wel voel ik deze oefening door de voorover gebogen houding sterk in mijn onderrug. De houding is echt wennen, maar het gewicht trekken gaat zonder problemen.
Volgende keer 37,5 kg.

Lichaamsgewicht 85,8 kg, gemeten vlak voor de training.

Laatst bewerkt:
Maandag 22 november 2010
Ik was moe vandaag maar ben toch gegaan en alles ging goed. Blij dat ik toch gegaan ben.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 65 kg.
Ging goed, volgende keer met 70 kg.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 37,5 kg.
Met een beetje hulp bij de laatste rep ging het goed. Volgende keer zien of ik 40 kg kan doen. Tip gekregen om de bar wat breder te pakken, dat ging inderdaad beter en ik voelde in mijn borst beter dat ik iets gedaan had.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 65 kg. Ging goed, volgende keer 67,5. Ik zit nog niet aan mijn voorlopige top, heel veel moeite kost het nog niet, ik heb 7 herhalingen gedaan in plaats van 5.

Goed gevoel na de training. Ik vind het echt heerlijk om te trainen, nu nog mijn voeding op orde krijgen. Vandaag had ik vóór het avondeten niet genoeg gegeten, ik rammelde van de honger om 18.00 uur.

Laatst bewerkt:
Ik zou deadlift gewoon per 5kg verhogen, kan makkelijk.

Ik snap alleen niet waarom je met je squat een lager gewicht gepakt hebt terwijl het vorige keer met 60kg lukte?
Het is van dit schema juist de bedoeling dat je elke keer of elke week het gewicht verhoogt, vreemd genoeg lukt het dan elke keer net wel terwijl je verwacht dat je het niet gaat halen.

Ik zou deadlift gewoon per 5kg verhogen, kan makkelijk.

Ik snap alleen niet waarom je met je squat een lager gewicht gepakt hebt terwijl het vorige keer met 60kg lukte?
Het is van dit schema juist de bedoeling dat je elke keer of elke week het gewicht verhoogt, vreemd genoeg lukt het dan elke keer net wel terwijl je verwacht dat je het niet gaat halen.

Ik heb een foutje gemaakt in de vermelding, het was ook 65 kg deze keer. Ik heb de vorige post aangepast. Het met 5 kg verhogen gaat inderdaad nog steeds dus dat zal ik ook volgende sessie proberen doen. Wat me alleen niet aanstaat, is dat in dit tempo mijn squat hoger zal blijven dan de deadlift, gewoon omdat je de squat veel vaker doet dan de deadlift.

Ik zal de deadlift volgende keer met 5 kg verhogen.

Squat is in mijn ogen een belangrijkere oefening dan deadlift dus ik zou er niet mee zitten ;)

Uiteindelijk ga je naar 2,5kg verhogen per week (mits je de 3x5 reps haalt) wat op military press ook niet zal lukken. Gewoon lekker trainen en niet druk maken over krachtverhoudingen oid want dat loopt wel los.

Woensdag 24 november 2010
Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 70 kg, dus opnieuw 5 kg verhoogd.
Het ging, maar het begint wel echt zwaar te worden. Ik wil vrijdag mijn best doen om er nog eens 5 kg bij te doen. Beter zien of het lukt dan het niet eens proberen.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 28 kg, dus 2 kg verhoogd.
Het gaat nog steeds prima, dus volgende keer hang ik er 30 kg aan.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 40 kg. Dat is 5 kg hoger dan vorige keer. Ik vind het gewicht voor deze oefening nog steeds laag, maar goed, ik moet geduld hebben. Dit blijft de moeilijkste oefening qua houding, ik moet dit heel bewust uitvoeren.

Toen ik na afloop ging douchen, merkte ik dat als ik sta, ik geen blubber meer in mijn bovenbenen voel. Het is allemaal stevig en hard nu. Amai, de spieren groeien geloof ik! Yes! Ik heb wel moeite met opstaan nu, ik voel echt wel dat ik gesquat heb. Maar dat is alleen maar goed.

Ik heb de smaak te pakken nu, het trainen is een vaste gewoonte geworden en ik kijk er iedere keer naar uit en ik heb een voldaan gevoel na afloop.

Lichaamsgewicht 87,8 kg, gemeten vlak voor de training en voor het avondeten. Dat is alweer een kilo meer dan vrijdag na het avondeten.

Goed te lezen dat het lekker gaat en je ervan geniet :thumb:

Goed te lezen dat het lekker gaat en je ervan geniet :thumb:

Ja ik vind het geweldig om te doen. Ik verwacht van Starting Strength eigenlijk niet veel zichtbare resultaten qua fysiek, maar wel veel meer kracht. Daar focus ik me dan ook op. Nu nog wat meer structuur in mijn voeding aanbrengen. Ik eet genoeg, maar ik moet nog beter mijn voedingsschema volgen, het is nu te losjes, ik let nog niet goed op de verhoudingen. Ik zorg momenteel vooral dat ik geen honger krijg. Vanavond ga ik voor enkele dagen rijst/kip/groenten vooruit klaarmaken, en dan in de diepvries.

Vrijdag 26 november 2010
Een uur later gaan trainen dan normaal. Nu 21u30, normaal 20u30. Het was op dit uur bijzonder rustig. Pure Senses sluit om 22u30 dus dat ging net.

Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 75 kg. Volgende keer 80 kg.
Weeral met 5 kg kunnen verhogen. Bij rep 4 van de laatste set kreeg ik het heel zwaar, techniek ging achteruit. Ben toen gestopt, maar wilde persé mijn doelstelling halen. Heb dan 10-15 seconden gerust en mezelf kunnen motiveren om er nog 3 herhalingen uit te knallen. Yes! Ik tel het als gehaald.
Het kan wel zijn dat ik de volgende keer niet meer met 5 kg kan verhogen. En toch ga ik het proberen. Lukt het niet, dan is het vanaf dan 2,5 kg meer per sessie. De squat vind ik de zwaarste oefening, maar als het dan toch weer lukt dan geeft deze oefening wel heel veel voldoening (en spierpijn...).

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 40 kg. Volgende keer 42,5 kg.
Vorige keer had ik wat hulp nodig bij 37,5 kg. Nu heb ik de 40 kg zelf gehaald, helemaal op eigen kracht. Het feit dat ik een spotter heb, maakt echt het verschil om door te zetten. Voor mij is deze 40 kg een mijlpaal, een minimumniveau. Nu op naar de 50 kg.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 75 kg. Volgende keer 85 kg.
De 75 kg nu is 10 kg meer dan vorige keer. En ik had er geen moeite mee. Het ging bijzonder goed. Ik pak de volgende keer nog eens 10 kg meer, ik weet zeker dat dat er wel in zit. Ten opzichte van de bench press die nog niet hoog is, ben ik blijkbaar wel goed in de deadlift. Ik vind het ook een toffe oefening.

Ik heb nu in totaal 8 trainingen Starting Strength erop zitten. Dat is bijna 3 weken. Ik ben tevreden over de vooruitgang op de squat en de deadlift. De squat is van 50 kg naar 75 kg gegaan en de deadlift ook van 50 naar 75. In de squat merk ik dat de vooruitgang mogelijk zal moeten vertragen van 5 kg per keer naar 2,5 kg per keer. Bij de deadlift is er zeker nog veel ruimte, ik ga er 10 kg bij doen.

Wat me wel stoort is het gewicht op de bench press en de overhead press. Wat een babygewichten nog. Ik zie regelmatig beginners op 50 kg bench press en 30 kg overhead press beginnen, en ik zit daar nog niet eens aan. Ik ga eens 5 kg bij de bench press erbij doen de volgende sessie, kijken of dat gaat. Maar dan nog, wat is nu 45 kg?

Belangrijkste is lineaire progressie dus niet in een keer teveel erbij gooien tov de keer ervoor.
Reken voor de grap eens uit hoeveel kg je omhoog gaat als je dit tempo wat je nu aanhoudt 3 maanden vol kan houden ;)

Bij benchpress en press is het normaal dat het wat trager gaat, ik heb dit ook. Gewoon verder doen zoals je bezig bent en niet met teveel verhogen want anders zal je sneller vast lopen.

Maandag 29 november 2010
Squat:
Na opwarmsets 3x5 met 80 kg, dus opnieuw 5 kg verhoogd.
Ik vrees dat dit de laatste keer was dat ik nog per keer met 5 kg kan verhogen. De eerste en tweede set heb ik alles gehaald, het kostte wel veel moeite. In de derde werkset ben ik dan moeten stoppen na de 3e herhaling, dit was echt tot failure. Een 4e en 5e herhaling ging niet. Dus de volgende keer opnieuw met 80 kg maar dan ga ik ze wel allemaal halen. En vanaf dan met 2,5 kg verhogen. Het is niet anders. De 1x lichaamsgewicht is toch al in zicht nu. Duurt niet lang meer, nog 7,5 kg.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 30 kg, dus 2 kg verhoogd.
Het gaat nog steeds prima, dus volgende keer hang ik er 32 kg aan. Ik moet nog niet heel veel moeite doen, perfecte uitvoering ook tijdens alle reps heb ik gehoord. Volgende keer nog eens 2 kg erbij.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 45 kg. Dat is 5 kg hoger dan vorige keer. Deze oefening gaat nog steeds goed, de houding wordt ook beter, nadat mijn trainingsmaat even zegt wanneer ik goed sta. Volgende keer nog eens 5 kg erbij.

Oef, mijn benen doen zeer nu. Ik voel dat ik iets gedaan heb, op zich wel lekker gevoel.

Ik heb nu in totaal 8 trainingen Starting Strength erop zitten. Dat is bijna 3 weken. Ik ben tevreden over de vooruitgang op de squat en de deadlift. De squat is van 50 kg naar 75 kg gegaan en de deadlift ook van 50 naar 75. In de squat merk ik dat de vooruitgang mogelijk zal moeten vertragen van 5 kg per keer naar 2,5 kg per keer. Bij de deadlift is er zeker nog veel ruimte, ik ga er 10 kg bij doen.

Wat me wel stoort is het gewicht op de bench press en de overhead press. Wat een babygewichten nog. Ik zie regelmatig beginners op 50 kg bench press en 30 kg overhead press beginnen, en ik zit daar nog niet eens aan. Ik ga eens 5 kg bij de bench press erbij doen de volgende sessie, kijken of dat gaat. Maar dan nog, wat is nu 45 kg?
Komaan, je bent goed bezig! Gewoon verder doen zoals je bezig was. Kijk naar je squats (en deadlift). Super progressie...

Komaan, je bent goed bezig! Gewoon verder doen zoals je bezig was. Kijk naar je squats (en deadlift). Super progressie...

Thanks, jij traint ook al met mooie gewichten hoor, zeker als je rekening houdt met het verschil in lichaamsgewicht. Je bent ook al langer bezig natuurlijk. Morgen weer bench press en deadlift, ik heb er nu al zin in. De PR's gaan weer aan diggelen!

Woensdag 1 december 2010
Vanavond gaat het spannend worden op de squat. Afgelopen maandag heb ik in de laatste set de laatste 2 herhalingen met 80 kg niet gehaald. De techniek ging ook wat achteruit met naar binnen draaiende knieën. De laatste volle sets die ik gehaald heb was vorige week vrijdag met 75 kg. Ik wil echt proberen vanavond de 80 kg alsnog te halen. Lukt het niet, dan ga ik terug naar 77,5 kg. Lukt het wel, dan ga ik de volgende sessie slechts 2,5 kg verhogen. Ben benieuwd, ga me eens goed kwaad maken vanavond om hey toch te halen, zonder grote risico's te nemen uiteraard.

Woensdag 1 december 2010
Een uur later gaan trainen dan normaal. Nu 21u30, normaal 20u30. Het was op dit uur bijzonder rustig, ook al omdat het ontzettend glad was op de weg. Pure Senses sluit om 22u30 dus dat ging net.

Squat:
Helaas, gefaild vandaag. Ik begon na opwarmen opnieuw met 5x80 kg maar het voelde al niet goed. Toen gewicht verlaagd naar 75 kg en ik kreeg er nog maar 3 reps uit. Ik ben er toen maar mee gestopt, het ging echt niet. Jammer. Vrijdag opnieuw proberen. Helaas zijn er geen stangen onderaan voor als je niet meer omhoog komt dus ik durf niet tot failure te gaan. Als het volgende keer weer niet gaat, dan ga ik terug in gewicht naar 75 kg tot de techniek weer optimaal is en dan doorstijgen. Het is ook normaal dat de squat niet kan blijven gelijk lopen met de deadlift.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 45 kg. Volgende keer 47,5 kg.
Ging super, opnieuw geen hulp nodig gehad, mooie uitvoering.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 80 kg. Volgende keer 85 kg.
Ik heb hier geen enkele moeite mee. Heb zelfs een tweede setje van 5 gedaan met 80 kg omdat ik niet genoeg gesquat heb. De eerste oefening waarbij ik mijn trainingsmaat in gewicht voorbij ben. Yes! Niet dat dat zo belangrijk is maar mentaal wel een opsteker...

Laatst bewerkt:
Woensdag 1 december 2010

Squat:
Helaas, gefaild vandaag. Ik begon na opwarmen opnieuw met 5x80 kg maar het voelde al niet goed. Toen gewicht verlaagd naar 75 kg en ik kreeg er nog maar 3 reps uit. Ik ben er toen maar mee gestopt, het ging echt niet. Jammer. Vrijdag opnieuw proberen. Helaas zijn er geen stangen onderaan voor als je niet meer omhoog komt dus ik durf niet tot failure te gaan. Als het volgende keer weer niet gaat, dan ga ik terug in gewicht naar 75 kg tot de techniek weer optimaal is en dan doorstijgen. Het is ook normaal dat de squat niet kan blijven gelijk lopen met de deadlift.

Je traint toch met 2? Hij kan toch helpen als het niet meer lukt.

Verder wel goede training, altijd leuk als je iemand voorbijsteekt in gewicht:p

Je traint toch met 2? Hij kan toch helpen als het niet meer lukt.

Verder wel goede training, altijd leuk als je iemand voorbijsteekt in gewicht:p

Ja en we hebben het daar ook over gehad, maar we vragen ons af hoe hij dan kan helpen. Me omhoog duwen als ik niet meer vanuit de onderste positie omhoog kom? Lijkt me niet simpel.

Ziet er goed en serieus uit. Houd ik wel van, mensen die echt tijd steken in het loggen.
Ik ga je volgen!

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven