MuscleMeat

Late beginnings: Starting Strength log

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
  • Topic Starter Topic Starter
Woensdag 15 december 2010
Een belangrijke dag, vandaag ben ik toe aan het deadliften met 100 kg. Een mijlpaal voor mezelf die ik absoluut moest halen.

Squat:
Na opwarmen 85 kg, alle drie sets op eigen kracht gehaald. Volgende keer 87,5 kg. Squat blijft goed gaan maar dit was wel zwaar. Geeft niks, zwaar moet het ook zijn.

Bench press:
Na opwarmsets 3x5 met 50 kg. Nog eens hetzelfde gewicht omdat ik maandag 5, 4 en 3 reps gehaald heb. Vandaag is het dus wel gelukt. Volgende keer 52,5 kg.

Deadlift:
Na opwarmsets 1x5 met 100 kg. Yes! Gehaald. Wel de eerste sessie deadlift dat ik voel dat het hard werken is. Dat heb ik nog niet eerder gehad. Ik moet op goede vorm letten, borst moet meer omhoog in de bovenste positie. Ik ga nog kijken of ik maandag nog eens 100 kg ga doen maar dan met perfecte vorm, of toch 5 kg verhogen en dan op de vorm letten.

Heb een beetje last van een stijve nek vandaag (al voor het trainen) en links halverwege mijn rug heb ik wat pijn. Al een dag of drie, spierpijnachtig. Misschien zijn mijn buikspieren wat te zwak in vergelijking met mijn rug die alsmaar wel sterker wordt. Toch maar buikspieroefeningen gaan doen op rustdagen? Ik wil ook cardio gaan toevoegen 2x per week.

Last in je rug kan zijn van benchpress als je een verkeerde beweging maakt maar ook door te deadliften met een 'ruk'. Heb het allebei een keer gehad, gaat vanzelf weer weg maar is wel lastig.
Let zeker met deadliften goed op dat je je schouderbladen naar elkaar toe trekt voor je begint te trekken en de lift-off niet met een schok doet maar soepel.

Gefeliciteerd met je mijlpaal niet te vergeten :thumb:

Last in je rug kan zijn van benchpress als je een verkeerde beweging maakt maar ook door te deadliften met een 'ruk'. Heb het allebei een keer gehad, gaat vanzelf weer weg maar is wel lastig.
Let zeker met deadliften goed op dat je je schouderbladen naar elkaar toe trekt voor je begint te trekken en de lift-off niet met een schok doet maar soepel.

Gefeliciteerd met je mijlpaal niet te vergeten :thumb:

Ah bedankt voor de tip over de schouders, daar had ik nog niet op gelet inderdaad. Ik ga dat volgende keer zeker bewust doen.

Laatst bewerkt:
Vanavond kan ik in verband met een afspraak niet trainen. Ik ga morgenmiddag een keer alleen trainen. Squat, military press en bent-over row.

Ik heb nog steeds last van een stijve nek en pijn in mijn ribben links. Vooral bij niezen of neus snuiten, dus als ik er druk op zet, dan voel ik het steken. Geen helse pijn of zo maar ik voel het wel goed. Ik hoop dat het zal overgaan binnenkort.

Woensdag 15 december 2010
Heb een beetje last van een stijve nek vandaag (al voor het trainen) en links halverwege mijn rug heb ik wat pijn. Al een dag of drie, spierpijnachtig. Misschien zijn mijn buikspieren wat te zwak in vergelijking met mijn rug die alsmaar wel sterker wordt. Toch maar buikspieroefeningen gaan doen op rustdagen? Ik wil ook cardio gaan toevoegen 2x per week.

Hey! Je buikspieren worden ook getraind bij je squat en je deadlift, hoor. Samen met je rug houden zij je "trunk" stabiel. Maar zoals in het programma staat kun je na enkele weken inderdaad wat oefeningen gaan toevoegen; gewoon niet van de eerste keer knallen op die assistance en enkel focussen op dips/pull-ups/hypers/planks (of iets anders van buikspieren) De gouden regel is dat je assistance niet mag interfereren met je werksets.

Voorts praat je over pijn aan je ribbenkast; dat zou ik toch even in de gaten houden, probeer goed op te warmen, niet te rigoreus de formules volgen voor warmupsets, je kunt er ook meer/minder doen, zodanig dat je je echt warm voelt.
Het kan wel zijn als je een powerliftingbelt gebruikt dat je die te fel aanspant waardoor die tegen je zwevende ribben aangespand is.

Wel geen reden tot paniek: als je sport, dan heb je pijntjes, vooral als je dan nog eens een veeleisend programma als rippetoe gaat doen.

Ik heb nu hetzelfde rugspiertje licht verrekt waar ik laatst over postte :roflol:

verder niet teveel willen toevoegen, huidige oefeningen zijn al aardig compleet namelijk.

Ik heb nu hetzelfde rugspiertje licht verrekt waar ik laatst over postte :roflol:

verder niet teveel willen toevoegen, huidige oefeningen zijn al aardig compleet namelijk.

Oei! Ik hoop dat je er niet lang last van zal hebben.
Het zal dan wel waar zijn zeker, dat als je zwaar traint dat je dan af en toe wat last van pijn zal hebben. Ik zal het maar accepteren en gewoon doortrainen, niets forceren en mijn grenzen kennen. En liever perfecte vorm dan meer gewicht.

---------- Toegevoegd om 13:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:04 ----------

Hey! Je buikspieren worden ook getraind bij je squat en je deadlift, hoor. Samen met je rug houden zij je "trunk" stabiel. Maar zoals in het programma staat kun je na enkele weken inderdaad wat oefeningen gaan toevoegen; gewoon niet van de eerste keer knallen op die assistance en enkel focussen op dips/pull-ups/hypers/planks (of iets anders van buikspieren) De gouden regel is dat je assistance niet mag interfereren met je werksets.

Voorts praat je over pijn aan je ribbenkast; dat zou ik toch even in de gaten houden, probeer goed op te warmen, niet te rigoreus de formules volgen voor warmupsets, je kunt er ook meer/minder doen, zodanig dat je je echt warm voelt.
Het kan wel zijn als je een powerliftingbelt gebruikt dat je die te fel aanspant waardoor die tegen je zwevende ribben aangespand is.

Wel geen reden tot paniek: als je sport, dan heb je pijntjes, vooral als je dan nog eens een veeleisend programma als rippetoe gaat doen.

Bedankt voor de raad. Van een powerliftingbelt kan het niet komen, die gebruik ik niet. Ik weet niet of dat al moet, ik weeg zelf 89 kg en deadlift nu 1x5 met 100 kg (na 4 opwarmingsset met 10 kg, 50%, 70% en 85%). Hoeft nog niet toch? Ik wil dat mijn rug sterk wordt zonder beschermende belt.

Belt is in principe niet 'nodig' maar je ziet ze wel vaak gebruikt worden bij 1RM pogingen.
Zelf gebruik ik alleen kalk voor ruwe handen en voorkomen van blaren.

Bij juiste uitvoering en gezond verstand loop je geen blessures op. Meeste blessures komen door het forceren ivm verkeerde techniek.

Belt is in principe niet 'nodig' maar je ziet ze wel vaak gebruikt worden bij 1RM pogingen.
Zelf gebruik ik alleen kalk voor ruwe handen en voorkomen van blaren.

Bij juiste uitvoering en gezond verstand loop je geen blessures op. Meeste blessures komen door het forceren ivm verkeerde techniek.

Ten eerste +1 over dat gezond verstand ;-) maar soms is het moeilijk om bij PR-pogingen niet nog 2.5kg op de bar te gooien, je weet wel :p

ten tweede: OMG! jij hebt geluk dat dat mag in je gym, ik zou ook graag wat magnesium gebruiken maar het kan niet in mijn gym door het stof en zo. (en zeggen dat ik al in de beste gym van de streek ga) Belt is idd niet nodig, zeker niet bij relatief lage gewichten. Wanneer je 1RM's gaat doen of zwaardere werksets dan is een goeie belt wel een fijn hulpstuk. Als je er ooit één wil kopen, koop dan geen gewichtheffersriem die vooraan minder breed is dan achteraan, daar heb je niet zo veel aan.

Gewoon stiekem meenemen in een plastic zakje, gebruiken zonder teveel zooi te maken en als ze er wat over zeggen kan je gewoon uitleggen dat het is om je handen heel te houden :)

In mijn gym ben ik trouwens de enige die dat blikje gebruikt dus zoveel zooi levert het ze niet op :p

Zondag 19 december 2010
Doordat ik vrijdagavond ivm een afspraak echt niet kon trainen, moest ik dit weekend de training vrijdag inhalen. Alleen. Daarom niets verhoogd, ik heb graag mijn trainingsmaat bij me als ik zwaarder ga squatten dan vorige keer. Ik heb trouwens nog steeds geen behoefte aan dat schuim op de bar. Ik heb nergens last van, ik span mijn schouders aan zodat de bar perfect op zijn plaats ligt. Dat schuim zit me alleen maar in de weg.

Squat:
Na opwarmsets (10x bar, 5x 50%, 3x70%, 2x85%) heb ik 3x5 met 80 kg gedaan. Vorige keer heb ik op eigen kracht 3x5 met 85 kg kunnen doen, maar ik ben nu wel alleen en stel dat het niet lukt. Dit was een onderhoudsdag, 3x5 met 80 kg ging prima.

Overhead press:
Na opwarmsets 3x5 met 37,5kg. Vorige keer zelfde gewicht maar toen haalde ik in de derde set de laatste rep niet, en nu wel.

Bent over row:
Na opwarmsets 3x5 met 60 kg. Zelfde gewicht als vorige keer. Ging goed, ik vind dit nu best een fijne oefening.

Overigens: mijn stijve nek is zo goed als over. Geen last meer van. Ook de "pijn" in de rug/ribben is vanaf vandaag weg dus dit hinderde mij niet meer. Gelukkig want het heeft toch een week geduurd en begon me wat zorgen te maken.

Morgen squat met 87,5 kg, bench press met 52,5 kg en deadlift met 102,5 kg waarbij ik erop ga letten niet aan het gewicht te rukken maar de schouders aan te spannen en vloeiend omhoog te gaan. Ook bij iedere rep heel bewust de beginhouding aannemen en niet te snel gaan.

Laatst bewerkt:
Mooie press en BOR al. Bij press heb je me bijna ingehaald en bij BOR zit je al hoger :D

Mooie press en BOR al. Bij press heb je me bijna ingehaald en bij BOR zit je al hoger :D

Thanks, toch raar hè: ik zit bij press en BOR al ongeveer op jouw niveau maar ik ben toch nog heel ver verwijderd van jouw gewichten bij de squat en deadlift. Daar heb ik echt wel ontzag voor. Maar je bent ook wel al enkele maanden langer bezig natuurlijk. Ons beginniveau was wel vergelijkbaar dus ik hoop jouw resultaten ook te kunnen halen. Iedere dag een beetje beter zullen we maar zeggen.

Ik heb vandaag eens gekeken naar de krachtnormen die Mark Rippetoe opgesteld heeft (klik hier).

Voor 5RM doe je de gewichten die daar staan maal 0,86 en je deelt de gewichten door 2,2 om naar kilogrammen te gaan.

Ik zag tot mijn plezier dat ik de werkgewichten al gehaald heb, die normaal na 3-9 maanden gehaald zouden moeten zijn. En ik ben nog maar een anderhalve maand bezig.

Voor squat zou ik 81 kg gehaald moeten hebben (nu 85), voor bench 60 (nu 50 kg, ok), voor deadlift 100 kg (gehaald) en voor de press 40 kg (ook gehaald). Vond ik toch wel tof. Alleen de bench blijft zo achter :mad:

Ik heb ook last dat me bench achterblijft, maar ik ga nu gewoon bij elke workout A zorgen dat ik bench met 2,5kg meer kan duwen.

Verder mooie workout, keep up the good work !!

Ik heb ook last dat me bench achterblijft, maar ik ga nu gewoon bij elke workout A zorgen dat ik bench met 2,5kg meer kan duwen.

Verder mooie workout, keep up the good work !!

That's the spirit. Zodra je met een gewicht 3x5 kunt doen, meteen de volgende keer 2,5 kg erbij doen. Altijd. Al haal je de volgende keer niet alle herhalingen, blijf dan met dat gewicht doorgaan tot je wel 3x5 haalt en dan weer 2,5 kg erbij.

Status
Gesloten. Neem contact op via privébericht.
Terug
Naar boven