XXL Nutrition

LKK's log - Vijftiger doet Stronglifts/Madcow/Wendler

• Topic Starter Topic Starter
Dank mannen!

Net terug van fysio. Ik mag nu het wandelen langzaam gaan opbouwen. Vrouw blij, kunnen we weer de natuur in. Squatten mag ook opgebouwd, maar moet voorlopig ('dit jaar') nog met opgehoogde hiel. Nog geen belasting met oprekken (dus bv geen calf raises op een drempel, maar wel vanaf de platte grond). Over 3 weken weer afspraak, en dan beginnen we met 'sprongbelasting'.

@Mouss, ik zal eens naar die Adidas schoenen gaan kijken. In de gym is er een jongen (superbreed) die ze heeft, maar ik heb hem al een tijd niet gezien. Het lijkt me een goede optie, want losse schijfjes onder je hielen bij zwaardere gewichten lijkt me niet zo veilig.

---------- Toegevoegd om 11:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:47 ----------
Mouss, gebruik je die schoenen ook bij Deadlifts?

Laatst bewerkt:
Lekkere train. MP tot 3x47.5kg, Chins, Cable rows 3x8x66kg, Squats tot 60kg, L-flies, planks

Met MP zit ik nu op mijn PRs van vorig jaar (5x45kg, 3x47.5kg) en daar zit nog wel wat groei in. Squats uiteraard weer met opgehoogde hiel, maar nu met voeten wat verder uit elkaar, de zgn 'hybrid squat'. Ik heb de Adidas Powerlift schoenen besteld. Kon alleen via Internet, zelfs de officiële Adidas winkel hier kan ze niet bestellen. Bij de recensies stond dat ze klein vallen, ik heb maat 46 besteld (zit normaal tussen 45 en 46 in afh van de schoen), hopelijk is dat goed.

Lekker dat jullie dan weer samen wandeltochten kunnen maken. Klinkt goed.

Ik wandel ook graag met mijn vrouw
Lekker ontspannen en toch wat cal verbranden

Je wilt in principe ook dat ze klein vallen. Heb zelf uiteindelijk maatje kleiner genomen.

Vallen inderdaad wat kleiner uit dan de opgegeven maat..
Ik gebruik ze niet tijdens het DL'en. Sta liever iets vlakker bij DL, anders is mijn startpositie niet goed.

Matige train met weinig fut. BP tot aan 4x70kg, Chins, Cable Rows, Front Squats.

Adidas schoenen kwamen gisteren binnen. Ze zitten lekker en de maat is goed. Het maakt wel verschil, maar niet zoveel als ik gedacht had. Kennelijk waren mijn vorige schoenen (Hummel Squash-schoenen met brede platte stevige zool) behoorlijk goed voor krachttraining. De Adidassen hebben verhoogde hiel, maar net niet genoeg om niets in mijn Achillespees te voelen. Ik doe er dus nog steeds schijfjes onder, maar nu wel de dunste schijfjes die er zijn. Al met al redelijk positief na de eerste keer.

Front Squats weer eens met straps aan de stang om de polsen te ontlasten (zie discussie op Neets log). Na de chins zijn mijn onderarmen en polsen wat stijver. Vroeger had ik met straps grote moeite om zelfs een losse stang op zijn plaats te houden. Dat gaat nu een stuk beter, dus mijn FS techniek is wel degelijk vooruitgegaan. Aan het eind van een set begin ik het alleen wel een beetje in mijn onderrug te voelen, dus helemaal goed is het nog niet. Ik ga vanaf nu elke training FS doen (meestal licht) om volume te maken en techniek te oefenen.

---------- Toegevoegd om 13:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:55 ----------

Overigens gisteren 40 minuten gewandeld. Ging goed, maar ik voel het vandaag nog steeds een beetje. Rustig aan maar weer en van het weekend weer verder.

Verkouden aan het worden en slecht geslapen. Desondanks prettige train.
MP tot aan 4x45kg, Chins, Dips, Cable Rows, Squats tot aan 2x6x70kg, L-flies, planks

Squats nu langzaam aan het opbouwen. Valt nog niet mee, vooral qua conditie, na 6 van die repjes hijg ik als een karrepaard. Tussendoor wat meer aandacht aan rekken en strekken, en daar zit duidelijk wat achterstallig onderhoud. Gaan we weer meer doen, ook thuis weer wat vaker foamrolleren e.d.

Bij Squats en MP nog wat tips van Alan "lelijke baardaap" Thrall toegepast. Goede tips waren dat.

Ja die Alan Thrall weet wel waar hij over praat.
Goed om te zien dat het nog altijd de goede kant op gaat, zelfs de FSQ!

Nu echt verkouden, desondanks korte maar krachtige train.

BP tot aan 6x70kg, Chins, RDL, rek en strekwerk

Weer een tip van Alan Thrall toegepast: lats aangespannen *houden*. Ik dacht dat ik dat altijd wel deed, maar bij nadere beschouwing deed ik het alleen *onderaan*. Nu goed opgelet, spanning aangehouden bij het naar boven drukken, en ik moet zeggen het maakt een flink verschil, vooral wat controle en stabiliteit betreft. Ik had geen spotter, maar anders was een zevende rep ook nog wel gelukt. Daar zit weer wat groei in.

Vrijdag 27 Feb training met verkouden hoofd. Zoon trainde mee vanwege schoolvakantie, dat was gezellig. MP tot aan 4x45kg. Squats, Cable Rows.

Het weekend lekker uitgeslapen en bijgekomen. Vanochtend lekkere train met BP tot aan 2x75kg. Die gingen vrij soepel zonder spotter. Ik weet meer en meer "vanuit de lats" te drukken wat enorm helpt. Chins, Cable Rows, RDLs, Planks.

Nette bench kerel. Dat uit de lats drukken in de BP heb ik echt nooit begrepen. Anatomisch gezien zijn de lats de sterkste retroflexoren die er zijn, daar de bench afhankelijk is van anteflexie. Anatomisch valt er wat voor te zeggen als origo voorbij insertie gaat. Echter als je je lats voelt in de uiterste stand van retroflexie en dan kracht vraagt (richting retroflexie) spannen ze nog steeds aan. Dus dat gaat niet op..... Desondanks zweren PL'ers erbij.

Heb je trouwens links voor die tips van Alan thrall? Ben wel benieuwd nu m'n squat weer beetje gaat lopen.

Daan, sinds je die opleiding doet snap ik ongeveer elk derde woord dat je schrijft :-)

Srsly, je duwt niet echt met je lats, maar door het continue aanspannen maak je wel een soort stabiel platform van waaruit je duwt, ook bovenin (dat laatste lukte me dus nooit). Nu ik dat door begin te krijgen druk ik (nog) niet per se meer, maar heb wel meer controle, en heb ook nog geen onverwachte fail gehad (vroeger wel: 4e rep ging nog redelijk, 5e "plotseling" niet meer).

Alan Thrall's filmpjes staan op youtube onder "Train Untamed".

Het *voelt* wel zo, maar of het ook echt zo *is* betwijfel ik.

Deze was het IIRC: https://www.youtube.com/watch?v=x7m1JW7mg6Q

Maar bijna al zijn filmpjes zijn informatief en amusant. Wel heel erg vanuit strongmanperspectief. En die baard natuurlijk.

Lekkere train vanochtend. MP tot aan 2x50kg (PR!), chins, Squats tot aan 5x80kg. Die vielen nog niet mee, techniek bij het dalen blijft lastig. Face Pulls, Planks, L-flies.

PR op MP is altijd nice man. Gaat zo tergend traag altijd :D

Dank je, en inderdaad. Ook fijn omdat mijn laatste PRs dateren van afgelopen zomer...

En weer een train. BP tot aan 3x75kg, Chins, RDLs tot aan 10x60kg, L-flies, Planks.

Ik denk dat ik volgende week aan een Wendler cyclus begin. BP en MP zet ik in op het huidige nivo. Deads en Squats neem ik rustig aan. Begingewichten voor de 5 reps in de eerste week zijn dan:
MP 5x45kg, DL 5x80kg, BP 5x72.5kg, SQ 5x80kg

Op de hoofdoefening doe ik daarna dan nog dalende piramidesets. Dat is me de afgelopen tijd beter bevallen dan BBB variant met 3x10. Chins blijf ik elke training doen. Verder denk ik nog dips op de LB dagen en lichte Front Squats op de UB dagen om het FB karakter een beetje te behouden, want dat bevalt me ook wel heel goed.

Het gaat nu echt lekker hier. Mooi de MP!

Terug
Naar boven