Quote van GetXXL:''Filosofie achter een dergelijk trainingsschema is als volgt:
Spierhypertrofie wordt gereguleerd door mTORC1. Ik kijk dus naar data die mTORC1 activeert, en probeer dit terug te laten komen in een trainingsschema.
Kort gezegd is spierhypertrofie door krachttraining een gevolg van 1) mechanische stress, en 2) metabole stress. Voeding en hormonen potentieren deze effecten.
De mechanische stress is zo simpel als gewoon trainen met zware gewichten. De metabole stress is weer zo simpel als voldoende volume draaien.
Verder wil je deze mechanische stress en metabole stress terugzien in ZOVEEL MOGELIJK spiervezels. Ofwel; je wilt zoveel mogelijk spiervezels zowel mechanisch als metabool belasten.
Gezien motorunits en bijgevolg spiervezels stapgewijs worden gerecruiteerd naarmate de kracht die ze leveren, zul je ook in een lage reprange willen trainen met een zwaar gewicht. Ondanks dat je in een dergelijke reprange zeer veel spiervezels aanspreekt, zorgt het niet genoeg voor metabole stress, met name in de type I spiervezels (die ook tot op zekere hoogte hypertrofie kennen).
Daarom wil je over een wijde reprange trainen. Daarnaast verschilt motorunit recruitment ook per oefening; of je nu een press of een fly beweging maakt, er is veel overlap van motorunits die gerecruiteerd worden, maar er is ook tot op zekere hoogte ook een verschil tussen de gerecruiteerde motorunits.
Daar komt het op neer in jip & janneke taal.
Aansluitend is er nog een filosofie op de uitvoering van zo'n trainingsschema i.v.m. rustperioden en snelheid van de eccentrische en concentrische fase afhankelijk van je set.
Volume is even wennen. Bovenstaande filosofie is dan ook 'n raamwerk; hier passen heel veel trainingsschema's op. Enige wat erin terug hoeft te komen kort gezegd is; trainen over een wijde reprange, voldoende variatie in oefeningen, en een frequentie van circa tweemaal iedere spiergroep per week. Dingen die iedereen stiekem al weet.''
Bevalt tot nu toe wel lekker. Het is alleen nog even zoeken met gewicht op de assistance soms, maar heb bij de bench in ieder geval gewoon kunnen verhogen zoals de bedoeling is. Verder vind ik 6x per week trainen ook wel prettig, het zorgt ervoor dat ik mijn tijd invul met nuttige dingen