XXL Nutrition

Minos Strongman Log

Zet je de filmpjes niet in je log?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.043
3x3x160
netjes mino - goed gedaan

Thanks Ove. :)

ey arie hoe is je voeding eigenlijk ongeveer?
probeer je nou eigenlijk vet kwijt te raken?

Vreet de afgelopen tijd niet gek veel maar wel slecht. Ben van plan binnenkort echt strict te eten en me aantal kcal's en carbs minderen.

Je squats lijken meer op rompbuigen. Ik kan niet zien hoe hoog jij de bar op je rug legt. Ik vraag me dan ook af of jij een olympic squat of power squat wilt doen. Aan de positie van je heupen en knieën te zien lijkt het op een oly squat maar als ik zie hoever jij met de bar naar voren komt heb ik het idee dat je misschien beiden door elkaar haalt.

Check 1:08 en zie dat de bar niet meer boven het midden van je voet zit. Is dit omdat de bar laag op je traps ligt of mis je core stabiliteit om je bovenlichaam recht te houden? Als je een power squat wil doen zorg dan dat je meer vanuit je heupen squat en activeer je glutes en hamstrings. Bar altijd boven het midden van je voet houden.

Vraag me tevens af hoe de squats zonder wraps eruit hebben gezien. Valt me op dat je ook nog flink staat te wankelen bij het uitlopen en tussen de reps.

Ben het met je eens, het is echt rompenbuigingen wat ik maak.
Ik probeer een powersquat ervan te maken en leg de bar daarom laag op me traps. Ik denk dat me stance iets te klein is voor de powersquats, misschien is dat het? Denk uiteindelijk dat me ellebogen positie een kritische punt is want nu kantelen mijn polsen en duw ik de bar zelf als het ware naar beneden.

+1.

Sit back, then sit down. Nu maak je raar soort knakje. Verder moet je echt die ellebogen ONDER de stang zie te krijgen. Je draagt de stang erg hoog, en dat is oké, maar dan moeten je ellebogen echt d'r onder zitten, dan voorkom je dat maffe rompbuigen van je.

Wat kip zegt klopt. Als je Olympic squats doet, dan moet je romp rechter blijven.

Ja, ik heb inderdaad al eerder gehoord dat ik in het begin wel naar achter zit maar naarmate ik zak ik dan weer meer door me knieen buig in plaats van goed naar achteren zit. Dus ik probeer zoveel mogelijk naar achteren zitten maar denk naarmate de gewichten omhoog gaan me techniek slechter wordt. Tja, daarom dat ik na me wedstrijd stukje terug ga in de gewichten en 100% aandacht geef aan techniek.

Ellebogen zijn na het beoordelen van me videos inderdaad echt een punt waar ik aan MOET werken. Ik denk als ik dit meer onder controle heb me Squat wel harder zou gaan wat betreft progressie. :)

Zet je de filmpjes niet in je log?

Ze waren aan het uploaden en ik was even wezen stappen. :)
Heb me kunnen beheersen qua beer gebruik alleen een energiedrankje of 2 gingen er wel in samen met wat litertjes water. :D

ik zie ze ook nergens ? ben er wel benieuwd naar,

3x3x160 vind ik erg goed !!

Thanks.

http://www.youtube.com/watch?v=bhZGuql9EGQ&fmt=18

Set 1 - Uitpakken was niet geheel goed en naar achteren stappen verloor ik me balans, had echt slecht kunnen eindigen maar had geluk dat ik bleef staan. :)
Het was denk ik ook even wennen aan de rack, bar en weer met dit soort gewichten te spelen. (160kg was voorheen toch een midzware max, en nog steeds is het niet easy)

http://www.youtube.com/watch?v=6tTdn8OpGco&fmt=18

Set 2 - hihi techniek natuurlijk veel slechter dan set 1. Uitpakken ging beter en naar achteren stappen goed.

http://www.youtube.com/watch?v=BHzIxOsWsxA&fmt=18

Set 3 - tja, doodgaan en techniek was dramatisch. :p

Uit mijn oogpunt zit ik niet goed naar achteren en klap ik naar voren doordat ik me ellebogen dus niet onder de bar heb en daardoor de bar als het ware in me nek word geduwd omdat me polsen op dat moment naar beneden wijzen zeg maar. Ik denk dat het dus voornamelijk me elleboogpositie aangepast moet worden en dat me Squat dan wel aardig vooruit kan gaan. Graag hoor ik jullie mening. :)

Laatst bewerkt:
Alleen set 1 gezien en zegt al genoeg, je bovenlichaam haalt totaal geen spanning.

Minder gewicht op die bar ...

• #1.045
Alleen set 1 gezien en zegt al genoeg, je bovenlichaam haalt totaal geen spanning.

Minder gewicht op die bar ...

Net als wat Mark zei ik moet proberen me ellebogen onder de bar te krijgen, ik denk dat ik alleen daarmee al een grote stap heb gemaakt richting betere techniek.

Dat denk ik ook ja. Je hoeft niet per se heel ver naar achter te zitten, maar dat knakje+dat rompbuigen moet je wel wat aan doen.

3x3x160 is anderszijds wel netjes hoor. Dat doe ik je nog niet na. Dat even terzijde.

• #1.047
Dat denk ik ook ja. Je hoeft niet per se heel ver naar achter te zitten, maar dat knakje+dat rompbuigen moet je wel wat aan doen.

3x3x160 is anderszijds wel netjes hoor. Dat doe ik je nog niet na. Dat even terzijde.

Liever 3x3x140 met goede techniek in plaats van 3x3x160 met slechte, maar goed. :p
Ik moet nog even kijken hoe ik dat wil gaan fixen met me ellebogen, ik dacht dat als ik het breed pak dat het beter gaat maar dat kan niet omdat de rack in de weg zit.

Buik en/of onderrug moeten versterkt worden, zodat je romp stabiel blijft tijdens squat. En kan die riem niet strakker?

Ik dacht al iets tegenstrijdigs in je techniek te zien en dit bevestig je door aan te geven dat je een power squat wilt uitvoeren. Niet om Mark af te vallen maar vergeet de positie van je ellebogen dat zijn in dit stadium details. Jij moet je hele squat resetten wil je een power squat beheersen. Het probleem is momenteel een oly squat techniek met een low bar positie, dat werkt niet.

Om te beginnen denk ik dat die schoenen de komende tijd uit moeten. Jij moet leren hoe je je hams en glutes op spanning kan brengen en zo'n verhoogd hakje reduceert die spanning. Als jij een power squat wilt doen dan moet je meer vanuit je heupen squatten en minder vanuit je benen 'denken'. Ga met die kont naar achteren zodat je spanning opbouwt. Zodra je parallel breekt til je je heupen omhoog, alsof een ketting aan je kont vast zit en deze omhoog trekt (zoals rippetoe dat mooi kan visualiseren). Je heupen zijn de sleutel van een power squat.

Misschien is het in dit stadium eenvoudiger om gewoon een goede oly squat te doen. Vergeet de power squat en leg die bar hoog op je traps. Op die manier zal je bovenlichaam automatisch rechter blijven. Je hebt momenteel gewoon geen power squat techniek dus denk ik dat dit momenteel beter voor je gaat werken.

Laatst bewerkt:
Totaal geen tightness.

ik heb hetzelfde... ik maak diezelfde beweging volgens m'n vader is het
omdat mijn onderrug te zwak is net als wat yeahbuddy zegt.

Laatst bewerkt:
  • #1.052
Buik en/of onderrug moeten versterkt worden, zodat je romp stabiel blijft tijdens squat. En kan die riem niet strakker?

Ben ik inderdaad mee bezig. Altijd met die core want het is echt zwak, dat klopt.
Die riem kan strakker maar dan begint het te snijden in me buik etc. is niet echt handig tijdens het Squaten.

Ik dacht al iets tegenstrijdigs in je techniek te zien en dit bevestig je door aan te geven dat je een power squat wilt uitvoeren. Niet om Mark af te vallen maar vergeet de positie van je ellebogen dat zijn in dit stadium details. Jij moet je hele squat resetten wil je een power squat beheersen. Het probleem is momenteel een oly squat techniek met een low bar positie, dat werkt niet.

Om te beginnen denk ik dat die schoenen de komende tijd uit moeten. Jij moet leren hoe je je hams en glutes op spanning kan brengen en zo'n verhoogd hakje reduceert die spanning. Als jij een power squat wilt doen dan moet je meer vanuit je heupen squatten en minder vanuit je benen 'denken'. Ga met die kont naar achteren zodat je spanning opbouwt. Zodra je parallel breekt til je je heupen omhoog, alsof een ketting aan je kont vast zit en deze omhoog trekt (zoals rippetoe dat mooi kan visualiseren). Je heupen zijn de sleutel van een power squat.

Misschien is het in dit stadium eenvoudiger om gewoon een goede oly squat te doen. Vergeet de power squat en leg die bar hoog op je traps. Op die manier zal je bovenlichaam automatisch rechter blijven. Je hebt momenteel gewoon geen power squat techniek dus denk ik dat dit momenteel beter voor je gaat werken.

Ah dus geen lowbar maar hoger in me nek die stang.
Ik zal het eens proberen en kijken of het wat doet.
Thanks voor je inzicht Mark. :)

Eens, moet VEEL meer naar achteren zitten.

ik heb hetzelfde... ik maak diezelfde beweging volgens m'n vader is het
omdat mijn onderrug te zwak is net als wat yeahbuddy zegt.

Onderrug is ook zwak bij mij, maar we blijven eraan werken. :)

ja idd komt goed:)

Kijk maar uit voor je onderrug, bij je eerste rep ziet het er niet echt gezond uit. Dit zijn eerste klas Simon squats.

Laatst bewerkt:
Liever 3x3x140 met goede techniek in plaats van 3x3x160 met slechte, maar goed. :p
Ik moet nog even kijken hoe ik dat wil gaan fixen met me ellebogen, ik dacht dat als ik het breed pak dat het beter gaat maar dat kan niet omdat de rack in de weg zit.

Wat ik deed:

Low bar wider stance, sit way back squaten, en dan langzaam zakken, deed niks voor mij. Het werd een paused squat, omdat ik geen bounce kon gebruiken. Op diepte komen werd lastig.

Ik ben geswitcht naar een comfortabele stance, dus iets breder dan schouderbreedte, high bar, smallere grip, dan komen je ellebogen automatisch meer onder de bar. Ipv heel ver naar achter te zitten, ga ik eerder naar beneden. Ook zak ik veel dieper dan parallel. Volgens mij is dat dus gewoon Olympic squatten.

Voor mij fixte dit heel veel problemen. Daarnaast heb ik vorige week geexperimenteerd met wat meer omhoog kijken, waardoor ik rechter op bleef, en geen GM's ging doen.

Je doet nu eigenlijk een matig uitgevoerde Olympic squat, met een low bar positie, je ellebogen blijven hoog, en je blijft niet tight. Low bar is imo meer bedoeld voor een wat wijdere stance. Maar das mijn ervaring.

Ga gewoon lekker zo door, knal op die wedstrijd ff een 180 squat d'r uit, en ga dan weer overnieuw beginnen. Kies een comfortabele manier van squatten. Experimenteer met bar positie, waar je kijkt, je stance, je arch, je diepte etc. Find your comfort zone.

• #1.058

:)

Ook belangrijk!

Kijk maar uit voor je onderrug, bij je eerste rep ziet het er niet echt gezond uit. Dit zijn eerste klas Simon squats.

Eens Niels.
Het ziet er allemaal belabberd uit. :p

Achzo.

Wat ik deed:

Low bar wider stance, sit way back "squatten">squaten, en dan langzaam zakken, deed niks voor mij. Het werd een paused squat, omdat ik geen bounce kon gebruiken. Op diepte komen werd lastig.

Ik ben geswitcht naar een comfortabele stance, dus iets breder dan schouderbreedte, high bar, smallere grip, dan komen je ellebogen automatisch meer onder de bar. Ipv heel ver naar achter te zitten, ga ik eerder naar beneden. Ook zak ik veel dieper dan parallel. Volgens mij is dat dus gewoon Olympic squatten.

Voor mij fixte dit heel veel problemen. Daarnaast heb ik vorige week geexperimenteerd met wat meer omhoog kijken, waardoor ik rechter op bleef, en geen GM's ging doen.

Je doet nu eigenlijk een matig uitgevoerde Olympic squat, met een low bar positie, je ellebogen blijven hoog, en je blijft niet tight. Low bar is imo meer bedoeld voor een wat wijdere stance. Maar das mijn ervaring.

Ga gewoon lekker zo door, knal op die wedstrijd ff een 180 squat d'r uit, en ga dan weer overnieuw beginnen. Kies een comfortabele manier van squatten. Experimenteer met bar positie, waar je kijkt, je stance, je arch, je diepte etc. Find your comfort zone.

Ik denk dat het verschil tussen lowbar en highbar inderdaad een wereld van verschil maakt voor mij.
Met lowbar ga ik gauw naar voren bukken met high bar was dit anders.

http://www.youtube.com/watch?v=emeJ3tJY0DE&fmt=18

Dit was me 1x160 PR zonder lowbar. Ziet er naar mijn mening stukken beter uit. (behalve dat ik niet echt naar achter zit en de ellebogen niet echt onder de bar zitten)
Maar blijkbaar werkt highbar met me natural stance veel beter dan lowbar.
Dus volgende keer maar highbar kijken wat dat voor me doet. En die 2x2x170 even mooier uitknallen met highbar denk ik.

Verder heb ik nog gekeken naar de manier van Squaten van Pat Mendes, en die heeft dus ook ellebogen behind bar. Dus maakt het eigenlijk veel uit als je oly Squats doet met ellebogen achter de bar?

http://www.youtube.com/watch?v=3xFm9q1HBKY&fmt=18

En eindbaas Mike T heeft ook z'n ellebogen achter de bar tijdens het RAW Squaten. (lowbar, wide stance)

http://www.youtube.com/watch?v=4EavXRq5wr8&fmt=18

Hmm. :p

Waarom lift je op je sokken ? ben je niet veel sterker op goede WL shoes?

Wat een een berg met poep wordt hier tentoongesteld. De mix van foute adviezen, wazige anekdotes en een gebrek aan begrijpend lezen aan de kant van de topic starter maakt van dit topic een waar goudmijntje.

Hier dan een echte tip: Starting Strength.

ps. Het beste is inderdaad om de techniek van beginner te vergelijken met top PL/WL talenten...

Terug
Naar boven