@Marrkos, lang verhaal typ je, maar uiteindelijk komt het nog op niet veel neer. Als je van te voren op papier zet hoeveel kcal je binnen krijgt heb je alleen maar meer aan voor de toekomst.
Verklaar je nader.
Ik verwijs even naar deze post van Frenkpie:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/starters-2010-log-confetti-voor-blinden-230891/index39.html#post4853734
http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/starters-2010-log-confetti-voor-blinden-230891/index40.html#post4857588
ohh dude.. niet wéér een schema voor je vreten.. ga gewoon vreten als een normale vent en eet overdag gewoon af en toe wat noten/kwark of 2 eitjes ipv alleen wat boterhammetjes en dan pas je je eten een beetje aan a.d.v. de wekelijkse ontwikkelingen en je gevoel.
En 59 gram vet per maaltijd? C'mon, veel te veel kerel, heb je echt niet nodig man.. Zeker niet van worst en pinda's.. dat gaat straight naar je vet reserves en de pot in.
Sowieso, hoeveel viscaps ga jij smorgens naar binnenwerken om op je eerste maaltijd aan 59 gram vet te komen?
Btw. je bent geen pro bb-er, cycling doe je maar op je fiets. Gewoon sim-pel straight to the basics (unprocessed!) voer eten en al die commerciële supplementen en schema's wegflikkeren en luister nu eens naar de beste raadgever: je lichaam.
En dan bedoel ik dingen zoals:
Hoe smaakt het eten?
Hoe voel je je tijdens het eten?
Hoe voelt je buik net na het eten?
Hoe voelt je buik/maag een uur / 2 uur na het eten?
Ga je meer vocht vasthouden na een bep. maaltijd / voel je je meer bloated?
Kom je na 1-2 weken aan? Of val je af? Hoeveel? Wordt je buffer of vetter?
Hoe voelen je spieren? Hoe voel je je tijdens / na je training? Veel of weinig energie?
Dát zijn indicatoren die er toe doen, niet een of andere pannekoek die weer een leuke term er tegenaan gooit, met wetenschappelijke crap gooit en dan beweert dat dat de shit is.
Om wat voorbeelden te geven van imo goede maaltijden waar ik goed op reageer (dus niet waar jij goed op hoeft te reageren, maar miss wel een goede richtlijn):
- kwark met een handje notenmix (ongezouten)
- havermout (met water soms, licht eraan hoe ik mij voel) met 2 eitjes en een eetlepel levertaan
- Gebakken vis (vandaag bijv. 3 forelletjes gebakken) met aardappelpuree en verse boontjes
- Gisteren een Marokkaanse Tahin gemaakt met kippebouten, ui, sperziboontjes, doperwtjes, verse peterseli en kruiden met volkoren brood
- Tosti met kaas/tomaat/plak kipfilet en glas melk
- Bak sla met tonijn, maïs, tomaat, komkommer, sla en olijfolie en citroensap
etc.
- Boterham met échte boter, plakje kipfilet, tomaat, komkommer en plakje kaas
Zoveel shit dat gewoon easy is mee te nemen..
Daar reageer ik op en kan ik knallen als een mofo op de trainingen en voelt mijn buik / lichaam top tijdens / kort en lang na het eten.
Dingen waar ík k*t op reageer en dus weinig doe:
- Taco's / wraps etc. (wel lekker)
- frituur (last van maagzuur, buik voelt niet lekker)
- Spagetti & rijst (héél snel derna weer honger)
- Pasta gerecht met teveel roomachtige shit (creme fraiche etc.) (opgeblazen gevoel)
- Meer dan 1,5 liter melk per dag (opgeblazen gevoel, sloom en last van m'n darmen + vocht vasthouden)
Geen één boek die je dit kan vertellen maar zelf moet ondervinden / leren en ****ing waardevol voor jezelf en je training(sresultaten)
Hier nog wat shit die je gewoon ten alle tijden moet vermijden, als je dit al doet.. ben je al op 3 kwart naar een fatsoenlijk dieet.. geen ****ing sonja bakker of carb cycling dieet of whatever.. gewoon "boerenverstand"
- Chips / koek / snoep
- Alle vruchtendranken / frisdranken (ook die goede mogen shizzle)
- Frituur / kebab shit
- Evergreen / sultana shit
Eigenlijk gewoon alles wat "geprocessed" is... probeer zoveel mogelijk zélf basisingredienten te gebruiken in je voer, je kan zo ver gaan als je wilt.. maar zelfs al die voorgemarineerde kip/runderlapjes zit alweer zóveel troep in (kleur/smaakstoffen, teveel zout, suiker etc.) en de meeste kant en klare kruidenpakjes ook.. bestaat ook alleen maar uit dextrose, zout en E-nummers).
Laatste tip:
Ga de markt eens op, haal een paar hele stukken vis, bak ze in de pan in wat boter en eet ze op zonder kruiden, jonge je spuit je onderbroekje vol, zo lekker vers en mals. Dat heeft geen kruiden, mayo of ketchup nodig. Haal eens groente op de markt en sta verrast dat er wél smaak in zit, ipv die muffe, zowat over datum "verse" broccoli of elastische sperziboontjes van de AH.. je lichaam heeft niet alleen maar wat Kcal uit e/v/k nodig, maar ook vitamines, vetzuren en anti-oxydanten en waarschijnlijk nog meer stoffen die nog niet gevonden zijn die voornamelijk in unprocessed / vers voedsel zit wat bijna niet meer te verkrijgen is.
Niet om Frank z'n reet te likken, maar dit is wel waar het voor mij op neer komt. **** eet-schema's, **** rijst met kip, en koolvis uit de diepvries, 6x per dag. Eet goed, gezond, onbewerkt voedsel, en luister naar je lichaam.
Cutten is heel leuk, maar gezien het BF% wat mino heeft, eet hij echt heel veel troep. Ik kan het weten, ik was zo, en ben nog steeds niet ripped.
Als hij gewend is junk te eten, dan kan je met een leuk eet-schema aankomen, maarja.. zodra de cut voorbij is vliegt dat schema de prullenbak in, en dan proptie zich weer vol.
Leer je iemand andere gewoontes aan, een verandering van levensstijl laten we zeggen, om het lekker "fitness" te houden.. dan gaat iemand er meer bewust mee om, en wordt het een gewoonte om gezond te eten.
Pas als iemand gezond eten, dan pas kan je gaan schuiven met hoeveelheden, en specifieke wijzigingen gaan maken.
Daarom gaf ik hem een aantal richtlijnen, waar hij naar kon eten. Jij vond dat het nergens op neer komt, maarja.. dat is wel de manier waarop ik sowieso 15kg mee ben afgevallen in 2,5 maand tijd, zonder cardio, zonder ver onder onderhoud te eten.
Ik tel geen caloriën, carbs, of vetten, ik tel grofweg m'n eiwitten, maar ook alleen achteraf. Ik eet ook niet stipt elke 3 uur, maar dat is wel de richtlijn die ik aanhou.
Wil mino goed gaan eten, zal hij wel z'n maaltijden moeten gaan plannen, en boodschappen vantevoren doen, en dingen vantevoren gaan klaarmaken.. dat dan weer wel.
Weg met de rigide standaarden.. Omdat alle prof BB-ers eieren en havermout eten bij ontbijt, en 6 keer per dag kip met rijst eten.. en dwangmatig caloriën tellen, en hun alarmklokjes precies elke 3 uur laten afgaan.. dat wil toch niet zeggen dat wij dat ook moeten doen..
We zijn amateurs, dit is een hobby, en hoe gepassioneerd we er ook mee bezig kunnen zijn, ons brood verdienen we er niet mee, je doet of trouwt niet met je squatrack, dus waarom zouden we onze voeding benaderen alsof ons leven er van afhangt.
Zoek eens op internet naar de 7 regels van Berardi, kijk eens op lees eens wat Wendler te zeggen heeft, o.a. in mijn thread
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/wijsheid-wendler-247829/
Kijk eens wat Paul Carter over voeding zegt:
http://functional-strength.blogspot.com
Speur eens naar wat posts van Frenkpie..
Misschien draaf ik een beetje door, maar goed.. ik denk dat dit soort dingen niet vaak genoeg gezegd kunnen worden.