MuscleMeat

Mudita's rehab

• Topic Starter Topic Starter
De website en teksten zijn vreselijk en het is typisch Amerikaans dus de verkoop truukjes worden volop ingezet.
Ik ben op een hele andere wijze ermee in aanraking gekomen anders was ik er wrs niet eens aan begonnen. Om eerlijk te zijn ben ik op de website niet verder gekomen dan de eerste alinea en toen had ik er genoeg van. :D

Ik heb de mobiliteit van advanced en master bekeken en als je dat vloeiend (flow) kan uitvoeren dan kan het niet anders dat je heel wat ellende in je lichaam hebt weggewerkt.

Dus het idee is gewoon echt:
Je begint op een niveau en blijft dit doen tot je de oefeningen vloeiend uitvoert.
Vervolgens ga je een niveau omhoog tot je dit vloeiend uitvoert en zo telkens verder? Als het dan eerst niet vloeiend gaat op hoger niveau maar later wel dan geloof ik zeker dat het veel ellende in je lichaam heeft weggewerkt.

Nogmaals bedankt :). Zal na een tijdje ook wel vertellen wat ik allemaal merk, heb alleen geen toegang tot clubbels etc.

Ik heb ook TM overwogen, maar die 5x5 is too much voor me :o

Ik neem de uitvoering van scott als referentie en schaal die uitvoering op 10. Als ik alle oefeningen 8 op 10 scoor dan kun je naar het volgende niveau. Pijn mag je nergens voelen. Clubbells heb je helemaal niet nodig hiervoor.

Ik neem de uitvoering van scott als referentie en schaal die uitvoering op 10. Als ik alle oefeningen 8 op 10 scoor dan kun je naar het volgende niveau. Pijn mag je nergens voelen. Clubbells heb je helemaal niet nodig hiervoor.

Oké heel erg bedankt!

Ik heb ook TM overwogen, maar die 5x5 is too much voor me :o

Dat snap ik helemaal. Gelukkig is TM meer een template en worden door de meesten die 5x5 op volume dag vervangen door 3x5. Ik blijf persoonlijk eerst 5x5 doen tot dat dit mijn herstel in de weg gaat zitten en dan kijk ik wel eens naar 3 á 4x5.

Dat snap ik helemaal. Gelukkig is TM meer een template en worden door de meesten die 5x5 op volume dag vervangen door 3x5. Ik blijf persoonlijk eerst 5x5 doen tot dat dit mijn herstel in de weg gaat zitten en dan kijk ik wel eens naar 3 á 4x5.
Als je kijkt naar de originele template in practical programmering third edition, dan zie je dat ze op de klassieke manier starten en op max dagen zelfs eerst steeds naar een 5RM gewerkt wordt. Steeds als je vast loopt ga je dingen aanpassen zodat je het maximaal uitmelkt. Dat kan dus zowel op de volume dag als op de max dag. Volgens mij eerst op de max dag: 1x5, 2x3, 3x2, 5x1, 1x1 De volume dag zo lang mogelijk op 5x5 houden, soms met een 10% deload.

• Like
Waarderingen: Pren
Als je kijkt naar de originele template in practical programmering third edition, dan zie je dat ze op de klassieke manier starten en op max dagen zelfs eerst steeds naar een 5RM gewerkt wordt. Steeds als je vast loopt ga je dingen aanpassen zodat je het maximaal uitmelkt. Dat kan dus zowel op de volume dag als op de max dag. Volgens mij eerst op de max dag: 1x5, 2x3, 3x2, 5x1, 1x1 De volume dag zo lang mogelijk op 5x5 houden, soms met een 10% deload.

Precies.

Training

Warming up:
20/30 minuten (Dynamisch, mobiliteit, strekken & foam rollen)

Squats:

1x8 20 KG
1x6 60 KG
1x3 90 KG
2x5 110 KG

Chin ups:
3x5

Back extension:

3x10

Turkisch get up :
2x5 5 KG

Sit ups:

3x15

Overig informatie

Slaap:
Vannacht ongeveer 9 á 10 uur slaap gehad.

Postuur/blessures:
Nog niet begonnen met intu flow omdat ik me hier eerst nog net wat meer in wil verdiepen. Begin er hoogstwaarschijnlijk dit weekend mee. Nog steeds steken sinds ik die overhead er weer in had gedaan dus laat ik het schouderwerk er nu eerst even een weekje tussen uit.

Extra:
Training ging wel goed. Alleen blijft de lichte dag toch een beetje saai als het ware. Ik ga proberen om te kijken dat ik op donderdag vooral wat op oefeningen als turkisch get up etc. ga focussen.

Dit was de training van gisteren (10-03-2017). Had gister niet de kans om te loggen.

Light days zijn idd saai. Wat mij altijd hielp is me dan extra op techniek te focussen en de top setjes goed explosief te doen. Ga ook met de mindset naar de gym dat dit een herstel training is, dat scheelt ook wel.

Light days zijn idd saai. Wat mij altijd hielp is me dan extra op techniek te focussen en de top setjes goed explosief te doen. Ga ook met de mindset naar de gym dat dit een herstel training is, dat scheelt ook wel.

Oké bedankt. Zal je advies opvolgen :).

Goed advies!

Zie deze dagen inderdaad vooral als 'Dynamic effort'. Lekker explosief liften en evt. Kan je nog wat GPP werk toevoegen.

Dinsdag:
Squat 5x5 80-90% van zaterdag
Decline dumbell press 3x8 / (balans bal) push ups 3x12
Powerclean 5x3
Pulldown shrugs behind the back 3x8 / Face pulls
Back extension hold 1+ minuut
Shoulder externel rotation 2x10
Abs

Donderdag:
Squat 2x5 80-90% van dinsdag
Chin ups 3x MAX
Push ups 3x12
Glute raises 3x8/10
Turkisch get up 2x5
Abs

Zaterdag:
Squat 1x5 PR
Paused (decline) bench press 3x12 / push ups 3x12
Deadlift 1x5 PR
Strict hammer grip machine rows 3x15
Shoulder externel rotation 2x10
Abs

Ik ga mijn schema wat meer aanpassen om mijn postuur te herstellen waardoor hopelijk mijn schouder blessure opgelost zal worden. Het schema dat ik hiervoor had was hier ook al voor maar @prosteenstoter en ik hebben elkaar denk ik een beetje verkeerd begrepen. Het vorige schema ging meer om minder belasting van het schouder gewricht, maar mijn probleem is meer richting overbelasting door een probleem in mijn rugwervels.

1. Pulldown shrugs behind the back zijn een soort van shrugs behind the back maar dan met een pulldown machine waardoor je lagere trapezius worden gebruikt om de balans/postuur in mijn rug te verbeteren.

2. De turkisch get up is overall gewoon een goeie oefening voor: Balans, mobiliteit en core.

3. Als mijn schouders een weekje rust hebben gehad komt er op donderdags ook weer een oefening voor schouders en borst.

4. Shoulder externel rotation begin ik pas mee na het weekje rust.

5. Alle oefeningen voor schouders worden met zeer licht gewicht uitgevoerd.

6. Zit erover na te denken om de powerclean er misschien uit te halen en deze te vervangen door een deadlift variant of iets dergelijks. Maar ik verplicht mijzelf eerst de powerclean een kans te geven door hem minstens een maandje te doen.

Enige tips zijn altijd welkom! Ga dit ook even met mijn fysiotherapeut overleggen.

Edit 1 (10-03-2017 17:10): Trainingsschema aangepast aan de hand van GGP werk. Push ups worden pas toegevoegd na de week rust van mijn schouders. Verder ga ik proberen goed op te letten op mijn zwakke punten en hier mijn GGP werk wat op aan passen. Push ups heb ik toegevoegd omdat dit volgens mij een wat betere oefening dan bench press is om mijn schouders te laten herstellen :).

Laatst bewerkt:
Imo kunnen oefeningen voor de rear delts nooit kwaad. Deze zou je in principe elke training mee kunnen pakken. Verder een lekker basic schema zeg! Het zou voor mij was saai zijn, maar je boekt er ongetwijfeld het gewenste resultaat mee :)

Onder andere. Afhankelijk van je doelen en je zwakke punten :)

Dit artikel geeft je een aardig idee.
Practical Guide to GPP | T Nation

Heel erg bedankt hier heb ik veel aan! Ga misschien maar wat push ups toevoegen wanneer mijn schouders weer langzaam een beetje herstellen i.p.v. iets als bench op light day.
Ook farmers walk wou ik altijd al graag doen maar wij hebben veels te lichte dumbbels hiervoor denk ik (30kg). Maar aangezien het toch light day is kan ik wel eens uitproberen hoe dat aanvoelt.

Imo kunnen oefeningen voor de rear delts nooit kwaad. Deze zou je in principe elke training mee kunnen pakken. Verder een lekker basic schema zeg! Het zou voor mij was saai zijn, maar je boekt er ongetwijfeld het gewenste resultaat mee :)

Ik doe standaard band pull aparts in mijn warming up. Zal eerst even aanvoelen hoe het zo gaat en daarna voeg ik dan op light day misschien ook wel wat rear delts toe.

Deze log ga ik volgen. TM gaat vermoedelijk de opvolger van het 5x5 schema zijn dat ik nu bezig ben. Het boek is ook aangeschaft en zit momenteel halverwege.
Wat voor oefeningen doe je eigenlijk voor je postuur?

Deze log ga ik volgen. TM gaat vermoedelijk de opvolger van het 5x5 schema zijn dat ik nu bezig ben. Het boek is ook aangeschaft en zit momenteel halverwege.
Wat voor oefeningen doe je eigenlijk voor je postuur?

In het schema hierboven heb ik de volgende oefeningen verwerkt voor mijn postuur: Pulldown shrugs behind the back, strict machine rows en turkisch get up.
Maar daarnaast doe ik nog elke dag 10 minuten static back wat een soort van easy hack is voor je postuur. Wil ook nog beginnen met intu flow en dit zal voor balans in het lichaam zorgen wat dus ook je postuur verbeterd.

The texas method is tot zover ik het gevolgd heb al aan te raden :). Veel succes met je 5x5 schema!

Terug
Naar boven