AndroidHealthClinic

Onderhoudslog Marc 45+

• Topic Starter Topic Starter
Momenteel kracht, ik wil op op de basisoefeningen sterker worden.
Als dit enigzins op peil is, dan hoop ik er nog wat massa op te kunnen gaan plakken.

Ik heb van krachtroutines niet veel kennis, maar naar ik meen zijn daar specifieke routines voor die verder gaan en meer rendement opleveren dan 5x5.

Wellicht kan flexx123 je daar behulpzaam in zijn, die leest momenteel mee en aan zijn stats te zien is dat een potig kereltje ;)

• Like
Waarderingen: Inb4
Balen van je lange dagen... breekt hier soms ook wel op.. zeker als er ook weekenden bij komen... Hoop echt voor je dat die lange dagen binnenkort minder worden.

Goed van het stapje terug. Beter je techniek goed krijgen (en houden) voor je gaat verhogen.
Je kan het zelf ook zo zwaar maken als je wil ... Als je met wat lager gewicht de excentrische beweging (neergaand) extra langzaam doet wordt het vanzelf loodzwaar voor je spieren. ;)

Gelukkig deze week alleen nog woensdag en vrijdag werken, helaas ook workoutdagen.
Ja inderdaad ik ga nu ook wat meer nadruk leggen op het excentrische gedeelte.

ik merkte vandaag trouwens wel dat ik dieper kon en durfde.

Om je core nog sterker te maken. En dan kan je wel zeggen is niet nodig, maar voor veel mensen is het wel nodig.

Nou ja ik zal zeker niet zeggen dat ze niet nodig zijn want jou reactie doet me al anders vermoeden.
maar ik doe ze tot nu toe nog niet nee.

Ik hoop eigenlijk dat de compounds mijn core genoeg mee pakken, ik heb iig wel blokjes.

Gelukkig deze week alleen nog woensdag en vrijdag werken, helaas ook workoutdagen.

Spieropbouw

Excentrisch: 3-5 tellen (langzaam)
Isometrisch: 1 tel (even vasthouden)
Concentrisch: 1 tel (snel)

Kracht

Excentrisch: 3-5 tellen (langzaam)
Isometrisch: 1 tel (optioneel)
Concentrisch: zo snel mogelijk (explosief)

Bron: Bompa, T., & Buzzichelli, C. (2015). Periodization Training for Sports, 3E. Human Kinetics.

Waarschijnlijk oud nieuws, maar ach....

Laatst bewerkt:
Ik heb van krachtroutines niet veel kennis, maar naar ik meen zijn daar specifieke routines voor die verder gaan en meer rendement opleveren dan 5x5.

Wellicht kan flexx123 je daar behulpzaam in zijn, die leest momenteel mee en aan zijn stats te zien is dat een potig kereltje ;)

Tja ik heb nu in elk geval een schema voor 12 weken (zit nu in de 5e of 6e week) dat wil ik in elk geval afmaken.
Kijken waar ik dan sta, in elk geval moet mijn onderstel (+ core waarschijnlijk ook) sterker worden.

Alles wat ik op de UB pak (en dat zal ook wel wat zijn neem ik aan) is mee genomen.

Ik dacht eigenlijk dat jij ook juist een voorstander bent van 5x5 (althans dat maakte ik half en half op uit je eerdere posts, waarschijnlijk misinterpretatie dan, in elk geval weet ik dat je voorstander bent van compounds).

Ik ben in elk geval ook met de tips van Martin begonnen:

"Eerst een paar reps vlot zakken en weer omhoog dan een aantal reps langzaam zakken tot onder kniehoogte en daar even blijven zitten.
Dan druk je je voeten geheel goed plat tegen de vloer en ietsjes naar buiten duwend. Voel dat je de grond onder je weg wilt duwen.
Als je dan goede spanning op je benen hebt dan druk je door totdat je omhoog komt.

Altijd stabiel en krachtig duwen ipv alleen maar opstaan wat velen doen. Voel de spieren/benen hun werk doen"

Ik dacht eigenlijk dat jij ook juist een voorstander bent van 5x5 (althans dat maakte ik half en half op uit je eerdere posts, waarschijnlijk misinterpretatie dan, in elk geval weet ik dat je voorstander bent van compounds).

Ik ben idd voorstander van compounds en training met een relatief laag volume en hoge intensiteit. Echter richt ik me minder op kracht, volgens mij zijn er betere routines dan 5x5 voor het opbouwen van kracht.

Wat ook schijnt te werken voor bv de squat is na de warming up de barbell te laden met 110-130% van 1 RM. Barbell in de nek en de squatstand aannemen, 5-10 sec blijven staan en daarna de barbell terug leggen. Even rust en dan squat met je reguliere gewicht. Proberen waard?

Laatst bewerkt:
  • Like
.

Ik hou daar nooit zo aan vast. Ik train, volgens schema 3 dagen per week. Ideaal zou idd zijn ma-woe-vrij(volgens opzet ook voorgeschreven), maar dat kan ook best di-don-zat/zon zijn. Ligt er maar net aan wat thuis, werk, etc... uitkomt.

• Like
Mja meestal voel je dat zelf wel aan of het nodig is om aan je core te werken, ikzelf heb het hard nodig. Maar als jij goed spanning op je core kan houden tijdens de oefeningen zalhet wel meevallen.

Maar het kan nooit kwaad om wat planks, leg raises etc te doen.

Maar waarom zo vasthouden aan de dagen? Je kan ook zeggen nou ik werk op woe en vrijdag dus ik train dinsdag en donderdag, .
Ik moet ook vaak om werk heenplannen. Soms komt het voor dat ik 2 dagen achtereen pak en soms ook eens 2 dagen niet.
Misschien toch het overwegen waard? Als de thuis situatie het toelaat.

Ik doe ook meer met het excentrische deel. Soms wil ik gewoon een keer max gaan als ik denk ja het gaat lekker. Maar zoals vanmorgen met squatten.. ben ik op de 40 kg gebleven en niet de 50 kg gepakt. Dat had ten kostte gegaan van mijn vorm. Dan maar liever 40 kg pakken en volgende keer weer een keer wat hoger.

Lekker ook dat je dieper kon squatten nu.

Wat core betreft. het is ook aanvoelen. Vaak moet je echt even je focus leggen op het echt goed aanspannen... Ik doe dat meestal inderdaad ook dmv een opwarmsetje met enkel de barbell. Even het gevoel krijgen zeg maar.

• Like
Ik ben idd voorstander van compounds en training met een relatief laag volume en hoge intensiteit. Echter richt ik me minder op kracht, volgens mij zijn er betere routines dan 5x5 voor het opbouwen van kracht.

Wat ook schijnt te werken voor bv de squat is na de warming up de barbell te laden met 110-130% van 1 RM. Barbell in de nek en de squatstand aannemen, 5-10 sec blijven staan en daarna de barbell terug leggen. Even rust en dan squat met je reguliere gewicht. Proberen waard?

Ja ik wil alles wel proberen als het werkt, Squat met je reguliere gewicht. Kan je niet helemaal volgen.

Ik hou daar nooit zo aan vast. Ik train, volgens schema 3 dagen per week. Ideaal zou idd zijn ma-woe-vrij(volgens opzet ook voorgeschreven), maar dat kan ook best di-don-zat/zon zijn. Ligt er maar net aan wat thuis, werk, etc... uitkomt.

Ja dat is idd wel wat wijzer, ik ben nogal strikt daarin. Soort van autistje zeg maar, daar moet ik maar eens van afstappen.
Je kunt het ook onnodig moeilijk maken.

Thanx voor het inzicht ;)

Mja meestal voel je dat zelf wel aan of het nodig is om aan je core te werken, ikzelf heb het hard nodig. Maar als jij goed spanning op je core kan houden tijdens de oefeningen zalhet wel meevallen.

Maar het kan nooit kwaad om wat planks, leg raises etc te doen.

Idd die kan ik er in principe makkelijk bij pakken, zal ik eens mee gaan nemen (kan iig zeker geen kwaad).

Maar waarom zo vasthouden aan de dagen? Je kan ook zeggen nou ik werk op woe en vrijdag dus ik train dinsdag en donderdag, .
Ik moet ook vaak om werk heenplannen. Soms komt het voor dat ik 2 dagen achtereen pak en soms ook eens 2 dagen niet.
Misschien toch het overwegen waard? Als de thuis situatie het toelaat.

Ik doe ook meer met het excentrische deel. Soms wil ik gewoon een keer max gaan als ik denk ja het gaat lekker. Maar zoals vanmorgen met squatten.. ben ik op de 40 kg gebleven en niet de 50 kg gepakt. Dat had ten kostte gegaan van mijn vorm. Dan maar liever 40 kg pakken en volgende keer weer een keer wat hoger.

Lekker ook dat je dieper kon squatten nu.

Wat core betreft. het is ook aanvoelen. Vaak moet je echt even je focus leggen op het echt goed aanspannen... Ik doe dat meestal inderdaad ook dmv een opwarmsetje met enkel de barbell. Even het gevoel krijgen zeg maar.

Ik zal idd eens wat minder autistisch gaan doen en ook wat meer opwarmen want ook dat doe ik maar zeer minimaal.
Er moet nog heel wat geschaafd worden :D

Ja ik wil alles wel proberen als het werkt, Squat met je reguliere gewicht. Kan je niet helemaal volgen.

Stel: je maakt nu sets met 60 kg (lees: reguliere gewicht). Wellicht is dan 80 kg je 1 RM (=100%).

110-130% van 1 RM is +/- 100 kg.

Met die 100 kg ga je doen alsof je de squat gaat uitvoeren, echter na 10 sec in de staande squat stand leg je de barbell terug en maak je je klaar voor je 'normale' squat sessie (momenteel 60 kg).

In theorie zou die 60 kg lichter aanvoelen dan je gewend bent en je zou dus het gewicht op deze manier 'eenvoudig' kunnen verhogen. Of het in de praktijk ook werkt zou je moeten uitproberen.

Stel: je maakt nu sets met 60 kg (lees: reguliere gewicht). Wellicht is dan 80 kg je 1 RM (=100%).

110-130% van 1 RM is +/- 100 kg.

Met die 100 kg ga je doen alsof je de squat gaat uitvoeren, echter na 10 sec in de staande squat stand leg je de barbell terug en maak je je klaar voor je 'normale' squat sessie (momenteel 60 kg).

In theorie zou die 60 kg lichter aanvoelen dan je gewend bent en je zou dus het gewicht op deze manier 'eenvoudig' kunnen verhogen. Of het in de praktijk ook werkt zou je moeten uitproberen.

Okay, nou ja proberen kan nooit geen kwaad natuurlijk. Ga er morgen mee aan de slag, klinkt als een soort mindfuck.

Laat je wel even weten of de mindfuck werkt? :) ben wel benieuwd.

• Like
Terug
Naar boven