AndroidHealthClinic

Onderhoudslog Marc 45+

• Topic Starter Topic Starter
Als je je coach vertrouwt waarom dan advies op het forum vragen?

Hij/zij moet je dan keurig kunnen uitleggen wat je goed doet en vooral wat verbetering behoeft. Tevens zou hij/zij je MOETEN vertellen dat een correcte uitvoering VER boven het aantal kilo's komt.

Iedere ervaren, zichzelf respecterende, coach/PT weet dat correcte vorm hoogste prioriteit heeft. Als jouw coach anders beweert zou ik snel een andere zoeken ;)

Ik vraag advies op het forum omdat ik andere inzichten (zoals gezegd) zeker wel in mijn achterhoofd houdt.

Dat is de o.a. de meerwaarde van DBB voor mij.

Mijn coach beweert niet dat het aantal kilo's prioriteit heeft boven correcte vorm (geenszins zelfs), hij zegt me wel aan mijn techniek te werken en geeft daarbij tips.

Als je een coach hebt die je zo laat SQ'en, is het tijd voor een andere coach :p

Ik vraag advies op het forum omdat ik andere inzichten (zoals gezegd) zeker wel in mijn achterhoofd houdt.

Dat is de o.a. de meerwaarde van DBB voor mij.

Mijn coach beweert niet dat het aantal kilo's prioriteit heeft boven correcte vorm (geenszins zelfs), hij zegt me wel aan mijn techniek te werken en geeft daarbij tips.

Als je een goede coach hebt dan geeft deze je een juist advies vwb training, voeding, herstel en eventuele supps. 'Advies' vragen op een forum heeft dan juist géén meerwaarde omdat dit enkel verwarring brengt ;)

In betreffend geval (squat) heb je óf een slechte coach óf je neemt zijn advies niet ter harte!

Maar heb je een Coach/PT die zelf ook PL doet, of in ieder geval traint op de grote 3, of heb je een Fitness-instructeur die 'persoonlijke begeleiding' geeft?

Marc,
soms moet je een klein stapje terug doen om daarna een grote (verbeterde)stap voorwaarts te kunnen maken.
Voordeel van het gewicht met een fractie te verlagen is dat je evengoed een aangename weerstand houdt, maar makkelijker de goede vorm kan pakken.
Daarbij kan je gelijk ook wat focus leggen op het effectief te laten werken van de spieren die dan weer wat meer zullen groeien en je ook weer sterker maken.

Daarna ga je als een raket weer omhoog met de gewichten.

Ik begrijp je wel, je hebt de drive gevonden en wilt graag maar soms is het beter even de rem te pakken om de bocht knap te nemen. Gaat die bocht goed dan kan je zelfs al in de bocht extra gas bij geven.

succes maatje.

Workout A (sportschool)

Squats 5x5x72,5 kg
Bench P 5x5x55 kg
Bor 5x5x47,5 kg

Thuis

Dips 8 / 6 / 5 / 4 / 3
Tri extension 4x13 kg / 6x12 kg / 7 en 5x10 kg

Als je een goede coach hebt dan geeft deze je een juist advies vwb training, voeding, herstel en eventuele supps. 'Advies' vragen op een forum heeft dan juist géén meerwaarde omdat dit enkel verwarring brengt ;)

In betreffend geval (squat) heb je óf een slechte coach óf je neemt zijn advies niet ter harte!

Idd het lijkt nu verwarring te brengen, in eerste instantie had ik de filmpjes ook geplaatst voor mijn coach om even mee te kijken (ik wist niet hoe ze te plaatsen in een PB, aangezien ik nog van de pen en papier generatie ben). Echter al meteen na het eerste filmpje, werd er al meteen gereageerd. Dit ga ik de volgende keer anders doen.

Daarmee zeg ik niet dat ik jullie adviezen niet op prijs stel of in de wind sla.

Maar heb je een Coach/PT die zelf ook PL doet, of in ieder geval traint op de grote 3, of heb je een Fitness-instructeur die 'persoonlijke begeleiding' geeft?

Mijn coach doet zelf ook 5x5 (ik meen Madcow) en heeft aardige stats en ervaring, zowel in training / voeding / begeleiding / schema's.
Maar goed meningen verschillen dat is ook prima, ik ben zelf oud en wijs genoeg om in te schatten hoe en wat.

Dus ook de meningen hier zal ik op waarde schatten, ik ga echter nooit over een nachtje ijs en nogmaals mijn de gene die mij helpt / adviseert / coacht, acht ik bekwaam.

Was gewoon maar een vraag. Bij mij op de sportschool loopt er maar 1 instructeur waar ik coaching van zou willen. De rest geeft wel Personal Training, maar geven mij niet de indruk dat ze weten waar ze het over hebben

• Like
Waarderingen: Inb4
Marc,
soms moet je een klein stapje terug doen om daarna een grote (verbeterde)stap voorwaarts te kunnen maken.
Voordeel van het gewicht met een fractie te verlagen is dat je evengoed een aangename weerstand houdt, maar makkelijker de goede vorm kan pakken.
Daarbij kan je gelijk ook wat focus leggen op het effectief te laten werken van de spieren die dan weer wat meer zullen groeien en je ook weer sterker maken.

Daarna ga je als een raket weer omhoog met de gewichten.

Ik begrijp je wel, je hebt de drive gevonden en wilt graag maar soms is het beter even de rem te pakken om de bocht knap te nemen. Gaat die bocht goed dan kan je zelfs al in de bocht extra gas bij geven.

succes maatje.

Dank je Martin voor je toffe reactie,

Wat je zegt klinkt aannemelijk. Inderdaad dat is het ik heb mijn drive gevonden, vandaag 72,5 kg op de Squat (voor velen hier is dat niets), voor mij is dat een flinke doorbraak. Aangezien ik telkens vastliep op 60 kg. Mijn coach zei al dat hij vermoedde dat dit een mentale blokkade is, en hij had gelijk.
Nu voel ik dat ik meer aan kan als (vandaag) de 72,5 kg, tuurlijk wil ik mijn lichaam of techniek niet verkloten.

Maar ik ben wel loyaal. Tot nu toe heeft hij het telkens bij het rechte eind. Ook met voeding heeft hij me super geholpen, daar pluk ik ook de vruchten van.

Ik heb e.e.a. voorgelegd en ga na zijn reactie kijken wat wijsheid is.

Marc, met alle respect hoor, maar je schrijft dat je pas 5 weken de squat beoefent.

Dan kan je echt nog niet spreken over een 'mentale blokkade' je bent immers nog bezig om de oefening onder de knie te krijgen.

Dat je nu 12,5 kg meer pakt komt omdat je je vorm laat lijden ten koste van het gewicht ;)

• Like
Even een citaat van de correspondentie tussen mij en coaching:

"Voor de rest, het is een forum. Dat krijg je. Ik voel me er niet door aangevallen en weet prima wat ik wel en niet kan. Als je pt bij me had en je kwam na 5 weken met zo'n squat aan was ander verhaal. Maar voor iemand waar ik voeding en voortgang doe voel ik me niet verantwoordelijk voor oefeningen. Ik wil iedereen ermee helpen hoor ermee maar van de meeste mensen waarvoor ik voeding/schema/voortgang doe weet ik niet eens hoe ze squatten of deadliften tenzij ze het filmen en specifiek erom vragen. Het advies om licht te oefenen is trouwen geen slecht. Je maakt zo meer reps waardoor alles in de stroomversnelling komt maar voor de rest gewoon aan je schema houden. Er kan niet zoveel mis gaan bij 60 kg, zeker niet als je aan je zwakke lunten werkt."
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Conclusie = dat ik een aantal weekjes terug ga naar 60 kg / flink de zaak oppoetsen.

Bedankt allen voor goedbedoelde adviezen.

Marc, met alle respect hoor, maar je schrijft dat je pas 5 weken de squat beoefent.

Dan kan je echt nog niet spreken over een 'mentale blokkade' je bent immers nog bezig om de oefening onder de knie te krijgen.

Dat je nu 12,5 kg meer pakt komt omdat je je vorm laat lijden ten koste van het gewicht ;)

Nou ja ik deed de Squat al wel langer Eleiko (nu weer wel, dan weer niet) ik kwam alleen nooit voorbij de 60 kg.
Dit is voor het eerst dat ik er serieus mee aan de slag ben en doorknal, ook (op het advies van coaching) toen ik bij 60 kg weer vast dreigde te lopen.

Maar goed mijn mindset in deze is in elk geval al vast veranderd.
Tijd voor een stapje terug.

Zet gelijk je mindset op die grote stap voorwaarts.

Doe die weken dat je even iets lager gaat voor de uitvoering ook eerst telkens enkele setjes zonder gewicht voordat je je werksetjes pakt.
Begin met de voeten ruim buiten schouderbreedte en de tenen lichtjes naar buiten wijzend.
Eerst een paar reps vlot zakken en weer omhoog dan een aantal reps langzaam zakken tot onder kniehoogte en daar even blijven zitten.
Dan druk je je voeten geheel goed plat tegen de vloer en ietsjes naar buiten duwend. Voel dat je de grond onder je weg wilt duwen.
Als je dan goede spanning op je benen hebt dan druk je door totdat je omhoog komt.

Altijd stabiel en krachtig duwen ipv alleen maar opstaan wat velen doen. Voel de spieren/benen hun werk doen.

Workout B (thuis)

Squats (stapje terug) 60 kg 9 / 7 / 7 / 6 / 5 / 4 (ik merk dat ik mijn techniek veel makkelijker kan handhaven met dit gewicht, hopelijk wordt ik vlug sterker / zeker ook in mijn onderrug).
Militairy Press 5x5x40 kg
Dead Lift 1x10x85 kg

Morgenvroeg Pull en Chin ups (BW en weighted) + Biceps Curls
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Afgelopen dagen killing lange dagen gemaakt, aan "het eind van mijn Latijn" nu.
:(

Marc, wat heeft eigenlijk prioriteit, kracht of hypertrofie?

• Like
Balen van je lange dagen... breekt hier soms ook wel op.. zeker als er ook weekenden bij komen... Hoop echt voor je dat die lange dagen binnenkort minder worden.

Goed van het stapje terug. Beter je techniek goed krijgen (en houden) voor je gaat verhogen.
Je kan het zelf ook zo zwaar maken als je wil ... Als je met wat lager gewicht de excentrische beweging (neergaand) extra langzaam doet wordt het vanzelf loodzwaar voor je spieren. ;)

• Like
Ik heb even een paar paginas doorgebladert ,maar ik zie nergens core/ab oefeningen, doe je die niet? Of log je ze niet?

• Like
Om je core nog sterker te maken. En dan kan je wel zeggen is niet nodig, maar voor veel mensen is het wel nodig.

• Like
Terug
Naar boven