Fitness Seller

Onderhoudslog Marc 45+

• Topic Starter Topic Starter
Dat kan best wel wat dieper man. Je raakt parallel niet eens. Je knieën ook beter naar buiten duwen. Je benen wiebelen veel te hard ;)

Dank je Rob, ik probeer er ook nog even een te plaatsten gefilmd van de achterkant.

Ik doe nu 5x5 dit is het gewicht (70 kg) van mijn laatste Workout, tevens mijn zwaarste tot nu toe.
Mijn techniek wordt nu sowieso slechter, ik probeer zo diep mogelijk te gaan, nog dieper en ik kom mogelijk niet meer omhoog.

Knieen ga ik op letten.

Dat kan best wel wat dieper man. Je raakt parallel niet eens. Je knieën ook beter naar buiten duwen. Je benen wiebelen veel te hard ;)

Inderdaad, misschien een idee om bv een krukje neer te zetten die je net aantipt zodat je weet hoe diep je 'moet' zakken.

Vooralsnog lijkt me dit gewicht te zwaar voor je, ga eerst leren de oefening correct uit te voeren met full ROM en als je dit onder de knie! hebt dan pas rustig aan verzwaren.

Tevens zou ik eens gaan nadenken over een mogelijkheid tot het toevoegen van spotters bij je rack ;)

• Like
Waarderingen: Inb4
Inderdaad, misschien een idee om bv een krukje neer te zetten die je net aantipt zodat je weet hoe diep je 'moet' zakken.

Vooralsnog lijkt me dit gewicht te zwaar voor je, ga eerst leren de oefening correct uit te voeren met full ROM en als je dit onder de knie! hebt dan pas rustig aan verzwaren.

Tevens zou ik eens gaan nadenken over een mogelijkheid tot het toevoegen van spotters bij je rack ;)

Spotters, ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Normalerwijs train ik in de sportschool (kooi met safetybars).
Als ik met 60 kg train dan is mijn techniek veel beter, het wordt dan wel moeilijk om elke training met 2,5 kg te verzwaren (wat wel de bedoeling is).
Momenteel zit ik wel in de lift qua kracht in mijn benen, dus dat gaat goed. Is het niet mogelijk om ondertussen aan mijn techniek te blijven werken ?

Ik heb die ook in mijn sportschool, alleen meest ironische is dan dat ik te ver naar achter ga staan waardoor de spotters geen nut hebben. Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Marc. Wanneer ik het gewicht te zwaar wordt ga ik niet parallel genoeg meer. Goeie tip om de knieën naar buiten te duwen, dat doe ik nu ook te weinig denk ik. (en spanning erop laten staan).

Bwah... een hele slechte SQ niet. Maar zou hem toch wat tweaken voor je blessures krijgt ;)

Borst meer openen en bovenrug dus harder opspannen
Je lijkt ook veel te veel uit je onderrug te halen. Je moet echt vanuit je hielen drukken en er geen hyperextension/good morning van maken.

Maar is allemaal moeilijk om via een filmpje te beoordelen

Bwah... een hele slechte SQ niet. Maar zou hem toch wat tweaken voor je blessures krijgt ;)

Borst meer openen en bovenrug dus harder opspannen
Je lijkt ook veel te veel uit je onderrug te halen. Je moet echt vanuit je hielen drukken en er geen hyperextension/good morning van maken.

Maar is allemaal moeilijk om via een filmpje te beoordelen

Okay dank je, laat het nog even beoordelen door coaching.

Thnx

Ik zou 10 kilo d'r af gooien en de barbell lager leggen.
Oefenen zoals al aangegeven met een krukje of bankje en eventueel oefenen zonder gewicht met armen voor je gestrekt.

Thanx voor het commentaar allemaal, na overleg icm het tonen van de filmpjes, heb ik besloten om gewoon door te gaan.
Vandaag 72,5 kg dus.

Het advies wat ik kreeg sluit het beste aan bij wat Robke 78 zei.
Qua voeten denken dat je in cement vast gegoten staat (of met de 4 hoeken van je voeten aan de grond vast gelijmd), ik kijk naar beneden (dit mag recht voor me gaan worden iets hoger zelfs nog).
Knieen idd veel wijder (doe maar net alsof je je zak laat zien werd er in een You tube filmpje omschreven).
Qua borst: net doen of je een meisje bent wat haar borsten wil tonen.
Dit alles zal de stand van mijn onderrug ook ten goede komen.

Verder nog wat adviezen gehad qua ademen, (normaal Squat ik trouwens met een belt / vanwege een littekenbreuk in mijn onderbuik).

Hier ga ik dus aan werken.

Ik ben nu pas net aan het einde van mijn 5e week qua Squatten, bij 5x5 hoort progressief laden, dit geeft me ook een kick.
Het is ook wel logisch dus dat het technisch nog niet goed is, nogmaals ik ga drastisch bijsturen.

Later op de dag: Volgende Work out. Ik heb er weer zin in !

Aanvulling nog: de BB is niet de baas over jou, maar jij bent de baas over de BB.
Ga er onder staan als een vent niet als een mietje......okay :o

Ik heb die ook in mijn sportschool, alleen meest ironische is dan dat ik te ver naar achter ga staan waardoor de spotters geen nut hebben. Ik heb een beetje hetzelfde probleem als Marc. Wanneer ik het gewicht te zwaar wordt ga ik niet parallel genoeg meer. Goeie tip om de knieën naar buiten te duwen, dat doe ik nu ook te weinig denk ik. (en spanning erop laten staan).

Mij lukt het dan juist om heel diep te gaan, het omhoog komen is dan het probleem :P

Je bent pas 5 weken aan het SQ'en? Ooooowh... nog een repje of 10 000 en je hebt het wel te pakken ;)

haha dank je, maarre kun jij je vinden in verzwaren en doorgaan (met de correcties in gedachten ?)

Niet doorgaan. Eerst correct leren SQ. Zeker zorgen dat je op diepte komt en op je knieën letten. Het heeft geen zin om nu verder te gaan, als je maar
half ass reps doet. Dan moet je nadien met correcte techniek weer haast helemaal opnieuw beginnen.

Niet doorgaan. Eerst correct leren SQ. Zeker zorgen dat je op diepte komt en op je knieën letten. Het heeft geen zin om nu verder te gaan, als je maar
half ass reps doet. Dan moet je nadien met correcte techniek weer haast helemaal opnieuw beginnen.

Okay dank je, ik ga het effe bekijken

Okay dank je, ik ga het effe bekijken

Effe bekijken?

Wat ben jij eigenwijs zeg. ;)

Er wordt door ervaren sporters diverse malen geschreven dat het veel verstandiger is om met licht gewicht de oefening correct te leren uit voeren en jij wilt zwaarder en gaat het effe bekijken...:)

Laatst bewerkt:

Misschien een elastiek om de knieën zodat je 'gedwongen' wordt om de knieën naar buiten te duwen.

Effe bekijken?

Wat ben jij eigenwijs zeg. ;)

Er wordt door ervaren sporters diverse malen geschreven dat het veel verstandiger is om met licht gewicht de oefening correct te leren uit voeren en jij wilt zwaarder en gaat het effe bekijken...:)

Ja idd je hebt gelijk, ik houd deze adviezen ook zeker in mijn achterhoofd.
Qua progressie ga ik goed en heb eindelijk qua kracht een plateau doorbroken, ik zou het echt zonde vinden om nu terug te gaan omdat ik aanvoel dat er qua kracht nog meer in de pijp zit.
Ik ben me bewust van de risico's die ik neem, maar het voelt tijdens de oefening zelf goed.

Ik ga eerst even aan de gang met de adviezen (zoals eerder omschreven) die me vanaf de zijlijn meer gegeven zijn.
Binnenkort zal ik even nieuwe filmpjes plaatsen, mocht er dan geen verbetering in zitten dan ga ik me verder bezinnen en er over praten met degene die me coacht.
Hij is toch zeker niet de eerste de beste (m.a.w. ik heb vertrouwen in hem).

Het is dus iig niet dat ik jullie adviezen niet serieus neem.

Ja idd je hebt gelijk, ik houd deze adviezen ook zeker in mijn achterhoofd.
Qua progressie ga ik goed en heb eindelijk qua kracht een plateau doorbroken, ik zou het echt zonde vinden om nu terug te gaan omdat ik aanvoel dat er qua kracht nog meer in de pijp zit.
Ik ben me bewust van de risico's die ik neem, maar het voelt tijdens de oefening zelf goed.

Ik ga eerst even aan de gang met de adviezen (zoals eerder omschreven) die me vanaf de zijlijn meer gegeven zijn.
Binnenkort zal ik even nieuwe filmpjes plaatsen, mocht er dan geen verbetering in zitten dan ga ik me verder bezinnen en er over praten met degene die me coacht.
Hij is toch zeker niet de eerste de beste (m.a.w. ik heb vertrouwen in hem).

Het is dus iig niet dat ik jullie adviezen niet serieus neem.

Als je je coach vertrouwt waarom dan advies op het forum vragen?

Hij/zij moet je dan keurig kunnen uitleggen wat je goed doet en vooral wat verbetering behoeft. Tevens zou hij/zij je MOETEN vertellen dat een correcte uitvoering VER boven het aantal kilo's komt.

Iedere ervaren, zichzelf respecterende, coach/PT weet dat correcte vorm hoogste prioriteit heeft. Als jouw coach anders beweert zou ik snel een andere zoeken ;)

Terug
Naar boven