Fitness Seller

Onderhoudslog Marc 45+

Stel: je maakt nu sets met 60 kg (lees: reguliere gewicht). Wellicht is dan 80 kg je 1 RM (=100%).

110-130% van 1 RM is +/- 100 kg.

Met die 100 kg ga je doen alsof je de squat gaat uitvoeren, echter na 10 sec in de staande squat stand leg je de barbell terug en maak je je klaar voor je 'normale' squat sessie (momenteel 60 kg).

In theorie zou die 60 kg lichter aanvoelen dan je gewend bent en je zou dus het gewicht op deze manier 'eenvoudig' kunnen verhogen. Of het in de praktijk ook werkt zou je moeten uitproberen.

Was die ook niet met een klein deel van de rom doen?
kwart rom oid? Dan terugleggen en 10%-20% minder pakken voor hele rom?
Staat me ergens iets van bij. Ik deed vroeger ook erg vaak halve rom om extra kracht op te bouwen. Training er na pak je dan full rom met relatief veel extra gewicht.
Diepste deel blijft wel moeilijk evengoed trouwens.

Was die ook niet met een klein deel van de rom doen?
kwart rom oid? Dan terugleggen en 10%-20% minder pakken voor hele rom?
Staat me ergens iets van bij. Ik deed vroeger ook erg vaak halve rom om extra kracht op te bouwen. Training er na pak je dan full rom met relatief veel extra gewicht.
Diepste deel blijft wel moeilijk evengoed trouwens.

Is ook een manier, evenals de spotters (safety bars) hoger zetten en halve reps maken.
Gebruik maken van elastische banden (powerbands) of kettingen is ook een optie.

• Topic Starter Topic Starter
Workout B (thuis)

Squats (stapje terug) 60 kg 9 / 7 / 7 / 6 / 5 / 4 (ik merk dat ik mijn techniek veel makkelijker kan handhaven met dit gewicht, hopelijk wordt ik vlug sterker / zeker ook in mijn onderrug).
Militairy Press 5x5x40 kg
Dead Lift 1x10x85 kg

Morgenvroeg Pull en Chin ups (BW en weighted) + Biceps Curls
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Afgelopen dagen killing lange dagen gemaakt, aan "het eind van mijn Latijn" nu.
:(

Aanvulling op gisteren:

Pull ups BW 10 / 8 / 6 / 6 ------------ Weighted (10 kg extra) 4 / 3
BB curl 34 kg 9 / 6 / 4 / 3
Chin ups Weighted (10 kg extra) 7 / 5 / 4 ------------- BW 7 / 5
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ben me er trouwens van bewust dat ik overbodig Quote (telkens losse Quotes), dit kan irritant zijn vanwege overbodige (overvloedige) meldingen.
In de toekomst ga ik zoveel mogelijk in een bericht Quoten.

Lekkere aanvulling!

enne.. die quotes... het went hoor. :p

• Like
Waarderingen: Inb4
Workout A (Thuis)

Warming up (Squats): 15x met lege stang (10 kg) in een snel tempo, 15x (lege stang) langzaam zakken (onderin even blijven zitten) en explosief uitstoten (juiste techniek).
Vervolgens 3x Mind f**k met BB (totaal 85 kg, meer schijven heb ik nog niet).

Squats 5x5x62,5 kg (techniek is nu nog okay vermoed ik, zal het weekend even een filmpje ter beoordeling posten).
Bench press 5x5x57,5 kg (laatste set / 3 reps met bouncen, hopelijk komt er een lading kracht bij de komende dagen).
Bor 5x5x50 kg (gaat me nog redelijk goed af).

Dips BW 8 / 6 / 5 / 4 / 3
Tri extensions (one arm) 5x13 kg / 7x12 kg / 7 en 5x10 kg

Hoe voelt dat opwarmen en vorm zoeken met lege barbell Marc?
Voelt de squat met gewicht nu ook lekkerder aan en effectiever?

• Like
Tja met lege BB voelt het goed aan, idd vorm zoeken dat is het juiste woord.
Squat vind ik nog moeilijk te beoordelen (vandaar ook het komende filmpje), van de ene kant is mijn vorm beter (ik hang niet zo naar voren), van de andere kant merk ik dat ik nog kracht mis.
Ik moet me dan ook nog even beraden (overleggen) hoe ik het van hieruit verder op ga bouwen. Ben bang dat als ik te snel ga 3x2,5 kg per week dat mijn vorm er weer onder gaat lijden.

Je kan ook om de week iets verhogen toch? Hoeft niet persee gelijk elke week.
Eerst je uitvoering optimaal dan pas zwaar gaan.

Maar mooi dat vorm zoeken lekker gaat.

• Like
Ik moet me dan ook nog even beraden (overleggen) hoe ik het van hieruit verder op ga bouwen. Ben bang dat als ik te snel ga 3x2,5 kg per week dat mijn vorm er weer onder gaat lijden.

Misschien een idee om de ene week de 1e en 3e training te verhogen met squat en de andere week de 2e training en vandaar uit kijken hoe het loopt.

Klinkt goed met die squat. Ik doe ook altijd even opwarmen met lege bar (20 kg). Dan heb ik de vorm ook meteen te pakken.
Opbouwen hoeft idd niet per week. Ik hoog nu niet op maar ben aan het kijken om wat meer reps eerst op te bouwen. Soms pak ik ook een training bewust even op 80% en de training erna weer max. Het is gewoon aanvoelen hoe het goed gaat. Vorm/techniek gaat altijd voor!

Je kan ook om de week iets verhogen toch? Hoeft niet persee gelijk elke week.
Eerst je uitvoering optimaal dan pas zwaar gaan.

Maar mooi dat vorm zoeken lekker gaat.

Nou ja officieel (volgens 5x5 programma ) wel. Maar goed ik zie ook wel in dat dat niet verstandig is in mijn geval.
Morgenvroeg geef ik even mijn gewicht + taille door, dus ik communiceer wel "hoe nu verder".

Vorm zoeken gaat lekker, dat dan weer wel :D

Misschien een idee om de ene week de 1e en 3e training te verhogen met squat en de andere week de 2e training en vandaar uit kijken hoe het loopt.

Tja dat is een optie, maar het zou zo maar kunnen dat dat te snel gaat voor mij.
Mijn LB loopt flink achter / zwak / nooit getraind.
Ik geloof er nu inmiddels wel in dat ik iig de 100 kg moet kunnen halen, maar ik ga wel voor de juiste techniek.

Maar inderdaad een mooie optie (Streef !)

Klinkt goed met die squat. Ik doe ook altijd even opwarmen met lege bar (20 kg). Dan heb ik de vorm ook meteen te pakken.
Opbouwen hoeft idd niet per week. Ik hoog nu niet op maar ben aan het kijken om wat meer reps eerst op te bouwen. Soms pak ik ook een training bewust even op 80% en de training erna weer max. Het is gewoon aanvoelen hoe het goed gaat. Vorm/techniek gaat altijd voor!

Idd ik ga er ook mee spelen. Er ligt wel meer in het verschiet, dat wil ik er natuurlijk wel zo snel mogelijk uithalen.
In elk geval dit seizoen wil ik 100 kg kunnen Squatten, maar ja ik tel van augustus tot augustus :cool:, dus het moet kunnen.

Workout B (Thuis)

Squats 2x5x62,5 kg --- 3x5x67,5 kg --- 3x72,5 kg
Militairy press 5x42,5 kg (valt me niet tegen, 45 kg moet ook nog wel lukken)
Dead lift 5x90 kg en 4x 90 kg

Chin ups 10 x BW / 5 x Weighted (10 kg extra) / 7 x BW / 4 x Weighted (10 kg extra) / 6 x BW / 3 x Weighted (10 kg extra)
BB curls 29 kg x 12 en 8 --- 34 kg x 4 en 3
________________________________________________________________________________________________________

Morgenvroeg nog wat pull ups als ik nog vers ben.

Ik vind het wel leuk die filmpjes van je en misschien steken we er nog wat van op ook!

Kan (en wil) je ook een filmpje maken van je MP en DL?

• Like
Bij squat niet naar beneden kijken maar naar voren , het ziet er wel wat beter uit dan vorige keer maar kan nog wel een stuk beter. Je knieen gaan eerst maar het moet allemaal gelijk gaan.

• Like
Ik vind het wel leuk die filmpjes van je en misschien steken we er nog wat van op ook!

Kan (en wil) je ook een filmpje maken van je MP en DL?

Ja hoor, no problem. Zal het morgen (waarschijnlijk 's avonds wel even plaatsen).
Dat jullie er nog wat van gaan leren lijkt me stug......

Maarre zie je iets van verbetering, of juist niet ?
Ik ben benieuwd naar feedback.

Filmpjes plaats ik gewoon puur ter beoordeling............haal ze eerdaags ook weer weg :cool:

Bij squat niet naar beneden kijken maar naar voren , het ziet er wel wat beter uit dan vorige keer maar kan nog wel een stuk beter. Je knieen gaan eerst maar het moet allemaal gelijk gaan.

Okay thanx, tja mijn gezicht (I know it), ik probeer op zo veel dingen te gelijk te letten dat ik dat dan weer vergeet.
Thanx voor feedback !

Je hebt geen spiegel voor rack denk ik ,daarom kijk je naar beneden?

Je hebt geen spiegel voor rack denk ik ,daarom kijk je naar beneden?

Nee idd, ik kijk tegen een schuin dak aan. Sportschool is beter (daar wel spiegel).
Helaas vanwege de tijd train ik zo nu en dan thuis. Als ik tegen falen aan zit (met Squatten) dan moet ik wel naar de sportschool.

Maar goed, spiegel of geen spiegel, ik zal het leren........ ik ben weliswaar 43 maar zo voel ik me nog lang niet :D

Ziet er naar mijn mening beter uit dan de vorige, idd je blikveld. Misschien een punt op de muur nemen ter hoogte van je voorhoofd en daar naar blijven kijken tijdens de beweging.

En een grote spiegel op je verlanglijstje zetten ;)

Misschien valt er niet direct iets van je filmpjes te leren, maar wel indirect door de opbouwende kritiek.

Btw, je voelt je geen 43. Zie dat zo te houden door blessurevrij te blijven (focus op correcte uitvoering ipv gewicht).

Vwb falen, timmer twee kisten in elkaar waar je in geval van nood je barbell (de schijven) op kan laten rusten.

DSC03106.jpg

Laatst bewerkt:
  • Like
Zie nu de foto pas, ja idd goed idee.
Ga ik wat mee doen.

Thanx

Terug
Naar boven