- Waardering
- 1.530
- Lengte
- 1m83
- Massa
- 150kg
Dat counting reps ben ik ook een voorstander van. Maakt trainen ook leuker.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat counting reps ben ik ook een voorstander van. Maakt trainen ook leuker.
Zie je..?

Ik heb een paar weken niets gedaan, en het is even wennen om weer wat te doen...

Vanavond in bed ja! 
Ik heb een paar weken niets gedaan, en het is even wennen om weer wat te doen...
Plus dat ik nu echt mezelf moet motiveren, helemaal in m'n ééntje in m'n garage...![]()

Ja, inderdaad...dat was juist voor mij de reden om een gym op te zoeken - ik voelde me zo'n remy![]()

Ik herken sarcasme als ik het zie maat...
natuurlijk!
Na enkele weken niets gedaan te hebben, en met m'n ellebogen blessures, ben ik al lang blij dat het lukte!
Gisteren kon ik me voor het eerst weer "opdrukken" met de handen op een verhoging van een meter ofzo...
Iets dat eergisteren nog te veel pijn deed!
Dus vandaag een beetje bankdrukken is een enorme vooruitgang!
Die 50reps waar ik het over had is een hersenspinseltje van me dat ik heb opgelopen na diverse artikelen over trainingsmethodes gelezen te hebben.
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar here it goes.
Een vastgesteld aantal reps ipv sets.
Het aantal sets is niet vastgesteld, dus je beslist bijv. 50reps, je doet een set van 20 en je bent kapot, dan een set van 15 en je bent kapot, dan ééntje van 10, en nog ééntje van 5, en je bent klaar!
Daarnaast moeten alle reps "op snelheid" gedaan worden, wordt de snelheid duidelijk lager tijdens een set, dan moet je stoppen, even rust nemen, en verder!
Volgens mij een goede maier van trainen, dus ik ga he eens een tijdje proberen.![]()

Ik heb al eens 30x100kg gedrukt, dus:Ah op die manier, ja die snap ik nu. Alleen dacht ik dat je 1 set van 50 reps wou maken, wat natuurlijk met 60kg absuurd killing is.![]()

Plus dat ik nu echt mezelf moet motiveren, helemaal in m'n ééntje in m'n garage...![]()

Ik was altijd van het “to failure” trainen, maar ben tot inkeer gekomen.
Voor een natural misschien toch niet echt “de” manier…
In ieder geval niet voor mij, mijn blessures en slechte herstel zijn daarvan het bewijs…
Ik ga, tenzij iemand me op andere gedachten brengt met goede overtuigende argumenten, in ieder geval aan de volgende regels houden:
Krachttraining:
1-Ik doe nog uitsluitend “compound” oefeningen (niet veel nieuws onder de zon, I know…)
Eén oefening bovenlichaam-duwend, en één oefening bovenlichaam-trekkend, één oefening voor de benen, en e.v.t. nog iets extra’s voor buik, kuiten, onderarmen ofwatdanook als ik er héél veel zin in heb…
2-Ik hou geen sets meer aan, maar kies een totaal aantal herhalingen dat ik wil doen voor een oefening, en zie wel hoeveel sets ik daarvoor nodig heb.
3-Zo gauw de beweging duidelijk “langzamer” word, stop ik de set, en neem even rust.
4-Ik streef naar een gewicht van max. 80% van m’n 1rep.max. (Al vind ik het altijd wel moeilijk dat te bepalen…)
5-Ik doe de herhalingen zo snel mogelijk met een goede uitvoering, en goed gecontroleerd, i.v.m. het meer aanspreken van de juiste spiervezels voor spiergroei.
De dag na de krachttraining een hersteltraining met lichte gewichten, om de doorbloeding te verbeteren, en herstel te versnellen.
Ik hoop op deze manier blessures te voorkomen, en diegenen die ik al heb de kans te geven te genezen.
Ik zal heel voorzichtig beginnen op een nog iets lager niveau dan die 80% misschien zefs maar 60%
Iets als dit:
.
Ik moet je zeggen ik ben sinds zo'n 1,5 jaar ook weer aan het ijzer na jaren van niet en kon de draad maar weer moeilijk oppakken, mede door oude slepende blessures. Deed ik weer een training kon ik weer een paar dagen niet vanwege last aan mijn schouder of elleboog of....enz.Welkom!Hey Hummer, eerste keer dat ik jouw log bezoek. Spreekt me wel aan zo'n "ouwe vent" die nog zo lekker fanatiek bezig.
Toen ik dit stukje las dacht ik, hey heeft hij Waterbury's "Huge in a Hurry"gelezenIk moet je zeggen ik ben sinds zo'n 1,5 jaar ook weer aan het ijzer na jaren van niet en kon de draad maar weer moeilijk oppakken, mede door oude slepende blessures. Deed ik weer een training kon ik weer een paar dagen niet vanwege last aan mijn schouder of elleboog of....enz.
Ben sinds april aan de gang met "counting reps/not sets" en ook niet meer tot failure en heb hier goede ervaringen mee.

ik ga Google'en!