MuscleMeat

Peiling Plantaardig eten en krachttraining combineren??

Dus vooraf waren ze even goed en na supplementeren verbeterden alleen de vegans? :D

Knap dat je meer plantaardig wilt gaan eten! Want ik denk dat je wel essentiële eiwitten gaat missen naarmate je vlees vermindert of verbant.

Succes!

Iets mag geen 'eiwit' of 'proteine' genoemd worden tenzij het alle aminozuren heeft, er zijn dus geen eiwitten waarbij een aminozuur ontbreekt. Letterlijk elke soort voeding met eiwitten heeft dus alle aminozuren, alleen gelatine mist tryptofaan (maar is daarom ook geen eiwit). Het 'laag' zijn in essentiele amino's is iets verzonnen door de meat & dairy industry. Nergens is strict gedefinieerd wat 'laag' of 'gebrekkig' nu precies inhoudt als het aankomt op de aanwezigheid van amino's in eiwitten en als je genoeg kcal consumeert en minstens een paar verschillende soorten voedsel per dag eet hoef je je geen zorgen te maken om een tekort aan essentiele amino's. Vooral niet als BB'ers die vaak toch al op minimaal 1.6x bodyweight in kg in grams of protein zitten per dag.

Het een enge sekte is die uiteindelijk als doel heeft de vleesconsumptie naar 0 te brengen. Dit dwingen ze af door de gebruikelijke incorrecte argumenten te gebruiken als vlees eten is slecht voor je gezondheid, vegan is een beter dieet, de mens behoort geen vleesch te eten. Etc.

Vrijwel alle herbivoren zijn opportunistische omnivoren. Een konijn of hert eet rustig vlees als het honger heeft, vooral als dit verhit is (zoals wij dat doen met het merendeel van ons vlees). Paarden eten soms ook gewoon levende kuikentjes op. De voornaamste constraint in de 'echte' wereld (dus waar letterlijk elk dier op deze planeet mee van doen heeft behalve domesticated animals en de westerse mens) is een tekort aan energie (kcal). Wij hebben het tegenovergestelde probleem: een teveel aan kcal (en voedsel in general). Het is overigens ook niet zo dat we elke dag vlees aten in het verleden, het was 90%+ plant based. Als je kijkt naar 'echte' carnivoren (leeuwen bijvoorbeeld) en hun anatomie vergelijkt met andere carnivoren zie je een beetje dezelfde features, hetzelfde geldt voor herbivoren. Wij mensen komen zeer sterk overeen met herbivoren. De WHO (world health organisation) klassificeert rood vlees overigens als een 'class 1 carcinogen', het hoogste wat je iets kunt geven. Dat is dus dezelfde groep als sigaretten, asbest, ...,

we hebben hoogstwaarschijnlijk vroeger vlees nodig gehad om te ontwikkelen zoals we nu zijn.

Dit is ook niet per se waar overigens, hier is geen bewijs van. Het is waar dat we vlees aten in het verleden, maar hoogstwaarschijnlijk was dit veel minder dan men dacht.

Dat is jouw mening. Feit is wel dat het onmogelijk is om de gehele wereld bevolking zo te laten eten als je vermoedelijk doet.

Op het ogenblik wel, maar dat is voornamelijk door infrastructuur, niet zozeer door een gebrek aan voedsel of grond. Nu moet ik wel zeggen dat hetzelfde geldt voor een 'standaard' dieet want er wordt heel veel weggegooid, echter is het zowel economischer als makkelijker om dit op te lossen door allemaal plantaardig te gaan. Het is natuurlijk wel een probleem als je Ying Mon Po in een afgelegen aziatisch dorpje moet vertellen dat hij niet meer mag vissen terwijl dat zijn enige bron van inkomsten is waarmee hij zijn familie van 6 onderhoudt net zoals zijn voorvaderen dat voor honderden jaren hebben gedaan en daar is op het ogenblik geen oplossing voor.

Ach zolang anderen mij maar met rust laten moet iedereen zelf weten wat hij wil eten. Maar geen enkele vegan hoeft tegen mij te komen verkondigen dat ik vegan moet gaan eten. Dat is net zo irritant als Jehova's aan je deur.

Ik ben zelf niet iemand die mensen probeer te 'bekeren' tot veganisme maar dat is puur om het feit dat ik een vervelend narcistisch persoon ben en dat ik relatief beter af ben als mensen rondom mij ongezonder zijn omdat ik dan meer perceived value heb. Ik heb er baat bij als mensen zo ongezond, dom en obese mogelijk zijn want des te beter lijk ik. Echter is het wel begrijpelijk dat mensen die zich echt uitverkoren voelen om de wereld te verbeteren het aan je neus gaan hangen omdat het ook gewoon een betere keuze is voor dierenwelzijn, gezondheid en het milieu. Ik word ook nooit boos op Jehova's, vind het wel fijn dat ze zo sterk in iets geloven dat ze van deur tot deur gaan om het te verkondigen (en religie is ook wel zeer effectief in het managen van bepaalde psychologische klachten of het bereiken van bepaalde doelen waarvoor discipline nodig is, jammer genoeg ben ik cursed met de ability om informatie die ik krijg kritisch te evalueren dus is er geen andere optie dan atheisme voor mij).

Zoveel en uitgekient als @HUARGH en dan nog tekorten moeten supplementeren..

Tja, wat is supplementeren? In koeienmelk zit jodium maar dat is alleen maar zo omdat de uiers met jodium schoongemaakt worden voor het melken. Overigens krijgen bijna alle koeien B12 gesupplementeerd omdat ze het anders niet binnen kunnen krijgen en zo komen wij aan onze B12 uit bv. rundervlees. Is dat dan ook supplementatie? Als ik soyamelk van de Alpro haal die fortified is met B12 en D, is dat dan geen supplementatie? Moet het specifiek een pilletje of tablet zijn die ik doorslik?

B12 wordt gemaakt door bacterieen, we kregen het vroeger binnen door vuil water te drinken of kleine beetjes vuil op onze groente. Nu is al ons water schoon - dat is mooi want zo krijgen we bv. geen cholera, echter krijgen we nu dus ook geen B12. Gelukkig kun je voor enkele euro's een jaarsupply aan B12 krijgen (en D3 ook, overigens). D3 is niet echt een vegan iets, omnivoren hebben er ook veel tekorten aan. Het zit wel in enkele dierlijke producten, zoals zalm, terwijl het zo uit mijn hoofd alleen in champignons zit, maar de vraag is waarom maakt dit uit als je een capsule kunt slikken? We leven een compleet artificial life met auto's, elektriciteit, smartphones en weet ik het allemaal niet en dat is allemaal okay maar zo snel als het onderwerp aankomt op eten moet het per se zo 'natuurlijk mogelijk' zijn en is supplementeren 'een duidelijk teken van een gebrekkig dieet'? Want dat is wat je hier insinueert.

Vrijwel alle vitamine D3 supplementen worden vervaardigd uit wolvet. Wolvet vinden we terug in de vacht van schapen.
als men softgels of capsules met vitamine D3 neemt, kan het zijn dat die capsule of softgel van gelatine gemaakt is.

:thinking:

Er is ook vegan D3

Ik geloof nooit dat ‘vegans’ dezelfde resultaten zullen halen met BB als mensen die vlees eten. Ook heb ik nog niet iemand op het podium bij de prof’s zien staan die vegan is.

Enorm veel pro's zijn ook groot geworden door decennialang bro-splits te doen (zelfs zonder roids), maar dat wil niet zeggen dat bro-splits optimaal zijn.

O.K. Je geeft een lijstje met sterke/gespierde vegan personen. Wat heb je daarmee bewezen of aangetoond? Misschien waren ze nog veel sterker of gespierder geweest als ze wel vlees hadden gegeten. Wie zal het zeggen...

Probleem is dat dit een non-falsifiable statement (totschlagargument) is. Het is zoals zeggen 'dit is speciaal water als je erin gelooft dat het je kanker gaat genezen dan gaat het dat doen' en dan als het niet werkt zeggen 'ja dan geloofde je er gewoon niet genoeg in'. Wat we wel hebben is een lijst aan mensen die claimen vegan te zijn en een indrukwekkend fysiek hebben. Konden ze groter zijn met dierlijk eiwit? Maybe. Konden ze ook kleiner zijn met dierlijk eiwit? Maybe. Konden ze randomly gestorven zijn aan bv. kanker door jarenlange inname van dierlijke eiwitten? Onwaarschijnlijk, maar ook 'maybe'. We weten het niet.

Enige dat nodig is als vegan is B12, rest kan je uit je voeding halen zoals ik al zei

Ook niet echt waar, dingen zoals edelgistvlokken hebben B12 wat technisch gezien 'voeding' is en niet 'supplementatie', maar ik snap je punt

Non-heemijzer nam ik niet goed op (ook niet in combinatie met de juiste middelen, zoals vitamine C of citroenzuur volgens mij).

Aminozurengedoe al beantwoord dus geknipt. Ik ken geen enkele condition waarbij specifiek non-heemijzer slecht opgenomen wordt icm vit C, zonder dat dat automatisch gepaard gaat met andere malabsorptieklachten. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar zelfs als je daar last van zou hebben lijkt het mij simpeler om gewoon te supplementeren met een ijzersupplement dan om vlees te eten specifiek voor het heemijzer.

We hebben nog steeds vlees nodig, maar je kunt b12 en andere onzin gaan supplementeren, omdat jij een vaag dieet wilt volgen. Jouw keus, maar ga niet zeggen dat het gezonder is, wat het niet is.

De American Academy of Nutrition and Dietetics is het niet met je eens en claimt dat een vegan diet geschikt is voor elk stadium van leven (vanaf 0jr tot †). Moedermelk is vegan overigens.

Nee hoor, doen we namelijk al jaren. Maar opeens is de ruimte op en hebben we te weinig voedsel?

Er is veel hongersnood in de wereld en dat zou hoogstwaarschijnlijk minder zijn als er meer mensen vegan zouden eten. Overigens 'vernietigen' we de planeet steeds meer puur en alleen voor het vergroten van animal agriculture, de amazone-branden van de laatste tijd zijn hier ook waarschijnlijk door ontstaan. Ik zet 'vernietigen' tussen haakjes want de planeet geeft natuurlijk geen fucks en gaat hier toch wel zijn, het is het leven op de planeet (waaronder wij) wat hier de dupe van is.

Beetje jammer dat politiek erbij betrokken moet worden, ben zelfs specifiek verhuisd van Belgie naar Nederland omdat ik niet wou stemmen, zelfs niet blanco. Er is niets wat mij minder interesseert dan politiek.

De Vegans zijn er heilig van overtuigd dat wij slecht zijn en dieren vermoorden voor ons plezier.

Dit is toch ook het geval? Nu ben ik niet specifiek tegen genocide en institutionalized oppression van bepaalde groepen (bv. dieren of mensen met een donkere huidskleur (die ik overigens ook heb, ouders komen uit Ghana)), maar het valt niet te ontkennen dat je vlees eet omdat het lekker is of omdat het gemakkelijk is. Als je denkt dat je het specifiek nodig hebt of omdat het 'beter' is dan welja, dan doe je het wellicht niet voor je plezier, dan ben je slechts niet goed geinformeerd.

Ik denk dat er voldoende plaats/ruimte/grond is om de huidige en toekomstige vraag naar vlees te voldoen.

Die is er niet, die is er slechts voor een kleine groep mensen (wij westerlingen). Het kappen van regenwouden e.d. voor meer vruchtbare grond om vee te voeden is overigens ook een groot probleem volgens de meeste mensen.

Ook niet echt waar, dingen zoals edelgistvlokken hebben B12 wat technisch gezien 'voeding' is en niet 'supplementatie', maar ik snap je punt.
Enkel omdat er B12 wordt toegevoegd aan edelgist, in Amerika dan, hier is dat meestal niet het geval.
Van nature zit er geen B12 in edelgist. En zelfs als je al een edelgist hebt hier die verrijkt is met B12 moet je er absurd veel van eten om genoeg B12 binnen te krijgen.

En dan lees je het onderzoek niet helemaal? Waar in staat wat ik heb geciteerd? Oké dan :') Mijn hemel.

Dat was heel jouw punt, dat we creatine tekort komen en daarom een slechter geheugen hebben. Dat is helemaal niet wat jouw onderzoek zegt, schat.
Zucht.. in leken taal. Zonder creatine vlees = vegetarisch gelijk qua geheugen. Met creatine < vlees en > vegetarisch. Snap je het nu? Creatine supplementatie leverde allen bij mensen die vegetarisch waren een verbetering van geheugen op...

god***domme dat ik dit op groep 5 niveau moet uitleggen..

Results
Memory
Fig. 1 illustrates that creatine influenced the recall of the word lists: the interaction supplement £ diet £ time reached significance (F(1, 117)¼6·41; P,0·01). Before the supplement was consumed, the memory of vegetarians and meat-eaters was similar, irrespective of whether they were about to consume the placebo (F(1, 118)¼0·93; NS) or the creatine supplement (F(1, 118)¼0·93; NS). After consuming the tablets for 4d, the memory of
vegetarians and meat-eaters was similar if they consumed the placebo (F(1, 118)¼0·01; NS). However, after 4d of consuming the creatine supplement, memory was better in vegetarians rather than in those who consumed meat (F(1, 118)¼5·06; P,0·03). However, in those who were meat-eaters, the consumption of the creatine supplement was associated with poorer memory compared with baseline values (F(1, 117)¼17·84; P,0·001).

Dus vooraf waren ze even goed en na supplementeren verbeterden alleen de vegans? :D
Oftewel creatine tekort bij vegetarische mensen zorgt voor minder geheugen. Aangezien vleeseters al genoeg binnen kregen leverde het bij hun niks op.

Inb4 VEGETARIERS ZIJN SLIMMER HEUJ HEUJ!!!

Enkel omdat er B12 wordt toegevoegd aan edelgist, in Amerika dan, hier is dat meestal niet het geval.
Van nature zit er geen B12 in edelgist. En zelfs als je al een edelgist hebt hier die verrijkt is met B12 moet je er absurd veel van eten om genoeg B12 binnen te krijgen.

Maar supplementeren mensen die melk drinken dan ook met jodium? Ik weet niet waar mensen de grens willen trekken :shrug:

Oftewel creatine tekort bij vegetarische mensen zorgt voor minder geheugen. Aangezien vleeseters al genoeg binnen kregen leverde het bij hun niks op.

Inb4 VEGETARIERS ZIJN SLIMMER HEUJ HEUJ!!!
What the f**k :roflol:

Baseline was het geheugen van vegetariërs en omnivoren hetzelfde, ondanks dat vegetariërs een lager gehalte aan creatine hadden (aka: dat heeft geen invloed op geheugen, did not influence memory).
Wat ze hebben gevonden is dat vegetariërs gevoeliger zijn voor creatine, wat wél een voordeel is bij supplementatie (voor geheugen en sport).
IMG_20190919_164344.jpg

Laatst bewerkt:
Maar supplementeren mensen die melk drinken dan ook met jodium? Ik weet niet waar mensen de grens willen trekken :shrug:
Mensen die melk drinken of vlees eten "supplementeren" ook met B12 want dat geven ze als supplement aan runderen in hun voeding.
Vage grens.

Edit : dat zei je al, excuses :').

Laatst bewerkt:
Probleem is dat dit een non-falsifiable statement (totschlagargument) is. Het is zoals zeggen 'dit is speciaal water als je erin gelooft dat het je kanker gaat genezen dan gaat het dat doen' en dan als het niet werkt zeggen 'ja dan geloofde je er gewoon niet genoeg in'. Wat we wel hebben is een lijst aan mensen die claimen vegan te zijn en een indrukwekkend fysiek hebben. Konden ze groter zijn met dierlijk eiwit? Maybe. Konden ze ook kleiner zijn met dierlijk eiwit? Maybe. Konden ze randomly gestorven zijn aan bv. kanker door jarenlange inname van dierlijke eiwitten? Onwaarschijnlijk, maar ook 'maybe'. We weten het niet.
Klopt wat je zegt. Maar ik wilde helemaal geen pro-vlees statement maken! Het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat haar opsomming niets zegt over hoe goed vegan bodybuilding werkt.

Vrijwel alle herbivoren zijn opportunistische omnivoren. Een konijn of hert eet rustig vlees als het honger heeft, vooral als dit verhit is (zoals wij dat doen met het merendeel van ons vlees). Paarden eten soms ook gewoon levende kuikentjes op. De voornaamste constraint in de 'echte' wereld (dus waar letterlijk elk dier op deze planeet mee van doen heeft behalve domesticated animals en de westerse mens) is een tekort aan energie (kcal). Wij hebben het tegenovergestelde probleem: een teveel aan kcal (en voedsel in general). Het is overigens ook niet zo dat we elke dag vlees aten in het verleden, het was 90%+ plant based. Als je kijkt naar 'echte' carnivoren (leeuwen bijvoorbeeld) en hun anatomie vergelijkt met andere carnivoren zie je een beetje dezelfde features, hetzelfde geldt voor herbivoren. Wij mensen komen zeer sterk overeen met herbivoren. De WHO (world health organisation) klassificeert rood vlees overigens als een 'class 1 carcinogen', het hoogste wat je iets kunt geven. Dat is dus dezelfde groep als sigaretten, asbest, ...,
Bold statement my friend. maar we aten wel vlees en dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat we zijn kunnen doorevolueren. Hebben we het nu nodig? niet in de grote porties die we dagelijks eten, maar waarom niet elke dag vlees eten?

Who zegt dit:
"A healthy diet comprises a combination of different foods. These include:

• Staples like cereals (wheat, barley, rye, maize or rice) or starchy tubers or roots (potato, yam, taro or cassava).
  • Legumes (lentils and beans).
  • Fruit and vegetables.
  • Foods from animal sources (meat, fish, eggs and milk).
Eat plenty of vegetables and fruit:
  • They are important sources of vitamins, minerals, dietary fibre, plant protein and antioxidants.
  • People with diets rich in vegetables and fruit have a significantly lower risk of obesity, heart disease, stroke, diabetes and certain types of cancer."

Over het rood vlees statement. "As there have been no interventions, it cannot be concluded that red meat causes cancer or mortality. It is associated, but causation has not yet been established. "
Prevention Techniques?
In all studies that controlled for vegetable intake, a greater risk was seen in people not consuming vegetables. On a whole, vegetable intake seems to confer a protective effect.[1][5] In addition, one research group noted that although red meat causes increases in a variety of cancers[4] that fruits and veggies seemed to confer protective effects against just as wide a variety, and were more protective in cohorts that were more at risk.[20] Fruits appeared to be more protective than vegetables in this study.

Als ik op de website van WHO zoek krijg ik in ieder geval niks van rood vlees is kanker. Heb je een link, ben wel benieuwd in hoever dat strookt met bovenstaande.

Op het ogenblik wel, maar dat is voornamelijk door infrastructuur, niet zozeer door een gebrek aan voedsel of grond. Nu moet ik wel zeggen dat hetzelfde geldt voor een 'standaard' dieet want er wordt heel veel weggegooid, echter is het zowel economischer als makkelijker om dit op te lossen door allemaal plantaardig te gaan. Het is natuurlijk wel een probleem als je Ying Mon Po in een afgelegen aziatisch dorpje moet vertellen dat hij niet meer mag vissen terwijl dat zijn enige bron van inkomsten is waarmee hij zijn familie van 6 onderhoudt net zoals zijn voorvaderen dat voor honderden jaren hebben gedaan en daar is op het ogenblik geen oplossing voor.
Eens met dit. Al zou ik eerder aanraden wat minder vlees te eten, ipv volledig plantaardig te gaan.

[/quote]
Ik ben zelf niet iemand die mensen probeer te 'bekeren' tot veganisme maar dat is puur om het feit dat ik een vervelend narcistisch persoon ben en dat ik relatief beter af ben als mensen rondom mij ongezonder zijn omdat ik dan meer perceived value heb. Ik heb er baat bij als mensen zo ongezond, dom en obese mogelijk zijn want des te beter lijk ik. Echter is het wel begrijpelijk dat mensen die zich echt uitverkoren voelen om de wereld te verbeteren het aan je neus gaan hangen omdat het ook gewoon een betere keuze is voor dierenwelzijn, gezondheid en het milieu. Ik word ook nooit boos op Jehova's, vind het wel fijn dat ze zo sterk in iets geloven dat ze van deur tot deur gaan om het te verkondigen (en religie is ook wel zeer effectief in het managen van bepaalde psychologische klachten of het bereiken van bepaalde doelen waarvoor discipline nodig is, jammer genoeg ben ik cursed met de ability om informatie die ik krijg kritisch te evalueren dus is er geen andere optie dan atheisme voor mij).[/quote]
Toch zijn vleeseters niet ongezonder doordat ze vlees eten, factoren zoals levensstijl, roken, drinken, etc. spelen hier een grote rol in en daardoor kun je niet concluderen dat met de huidige data die beschikbaar is een plantaardig dieet beter is. Wat wel een goede aanbeveling is voor vleeseters is om meer groentes, fruit, etc. te eten. O.a. voor de beschermende factoren die het bezit tegen bepaalde ziektes.

Dat mensen het aan je neus gaan hangen, omdat ze er heilig van overtuigd zijn dat het beste keuze is, is ergens onvermijdelijk. Je kunt niet zo een radicaal ander standpunt inpakken en dan tevreden zijn dat 95% (te lui om het daadwerkelijke aantal op te zoeken) van de mensen wel vrolijk vlees eet.

Tja, wat is supplementeren? In koeienmelk zit jodium maar dat is alleen maar zo omdat de uiers met jodium schoongemaakt worden voor het melken. Overigens krijgen bijna alle koeien B12 gesupplementeerd omdat ze het anders niet binnen kunnen krijgen en zo komen wij aan onze B12 uit bv. rundervlees. Is dat dan ook supplementatie? Als ik soyamelk van de Alpro haal die fortified is met B12 en D, is dat dan geen supplementatie? Moet het specifiek een pilletje of tablet zijn die ik doorslik?
Een supplement is aan aanvulling, in het geval van vegans is het zelfs vereist, omdat er anders complicaties optreden aangezien het zonder tekorten oplevert. Een gebalanceerd dieet (met vlees) heeft hier geen last van.

B12 wordt gemaakt door bacterieen, we kregen het vroeger binnen door vuil water te drinken of kleine beetjes vuil op onze groente. Nu is al ons water schoon - dat is mooi want zo krijgen we bv. geen cholera, echter krijgen we nu dus ook geen B12. Gelukkig kun je voor enkele euro's een jaarsupply aan B12 krijgen (en D3 ook, overigens). D3 is niet echt een vegan iets, omnivoren hebben er ook veel tekorten aan. Het zit wel in enkele dierlijke producten, zoals zalm, terwijl het zo uit mijn hoofd alleen in champignons zit, maar de vraag is waarom maakt dit uit als je een capsule kunt slikken? We leven een compleet artificial life met auto's, elektriciteit, smartphones en weet ik het allemaal niet en dat is allemaal okay maar zo snel als het onderwerp aankomt op eten moet het per se zo 'natuurlijk mogelijk' zijn en is supplementeren 'een duidelijk teken van een gebrekkig dieet'? Want dat is wat je hier insinueert.
Als je vlees eet krijg je wel b12 binnen. Het argument is niet, B12 supplementeren is niet natuurlijk. Het argument is een Vegan dieet levert tekorten op waardoor B12 gesupplementeerd dient te worden omdat er anders over langere tijd een levensgevaarlijk tekort is. Daardoor raakt je overig relaas kant noch wal.

De American Academy of Nutrition and Dietetics is het niet met je eens en claimt dat een vegan diet geschikt is voor elk stadium van leven (vanaf 0jr tot †). Moedermelk is vegan overigens.
Klopt, alleen is het wel een stuk moeilijker te doen. Waarom niet veel makkelijker je kind wat melk of andere dierlijke producten geven, dan heb je zeker geen gezondheidsrisico;s door voeding?

Er is veel hongersnood in de wereld en dat zou hoogstwaarschijnlijk minder zijn als er meer mensen vegan zouden eten. Overigens 'vernietigen' we de planeet steeds meer puur en alleen voor het vergroten van animal agriculture, de amazone-branden van de laatste tijd zijn hier ook waarschijnlijk door ontstaan. Ik zet 'vernietigen' tussen haakjes want de planeet geeft natuurlijk geen fucks en gaat hier toch wel zijn, het is het leven op de planeet (waaronder wij) wat hier de dupe van is.
Als mensen minder zouden eten en dit eten aan andere mensen zouden geven wel ja. Jammer genoeg werkt de wereld niet zo simpel. Dit kan weer gewoon met vlees, je hoeft dit niet weg te cijferen.

Dit is toch ook het geval? Nu ben ik niet specifiek tegen genocide en institutionalized oppression van bepaalde groepen (bv. dieren of mensen met een donkere huidskleur (die ik overigens ook heb, ouders komen uit Ghana)), maar het valt niet te ontkennen dat je vlees eet omdat het lekker is of omdat het gemakkelijk is. Als je denkt dat je het specifiek nodig hebt of omdat het 'beter' is dan welja, dan doe je het wellicht niet voor je plezier, dan ben je slechts niet goed geinformeerd.
Een goed gebalanceerd dieet met vlees is superieur aan een vegan dieet met supplementatie. Waarom de moeite doen vlees weg te halen als je met veel makkelijker kunt leven? Voor het milieu? Hahahaha schattig.

Klopt wat je zegt. Maar ik wilde helemaal geen pro-vlees statement maken! Het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat haar opsomming niets zegt over hoe goed vegan bodybuilding werkt.
De vraag was ook niet hoe goed vegan bodybuilding werkt, maar bodybuilders die tussen de pro's (hebben) (ge)staan.

Ik ga nu naar de sportschool dus ik reageer waarschijnlijk vanavond op alles en dan zoek ik ook wat links enzo op. Wel even hierop:

Klopt, alleen is het wel een stuk moeilijker te doen. Waarom niet veel makkelijker je kind wat melk of andere dierlijke producten geven, dan heb je zeker geen gezondheidsrisico;s door voeding?

Hetzelfde geldt natuurlijk voor dierlijke producten: dit brengt ook mogelijke gezondheidsrisico's met zich mee, net zoals 'iets vergeten' of 'verkeerd' doen omdat een veganistisch dieet 'ingewikkelder' is (en dat valt ook te debatteren)

Als mensen minder zouden eten en dit eten aan andere mensen zouden geven wel ja. Jammer genoeg werkt de wereld niet zo simpel. Dit kan weer gewoon met vlees, je hoeft dit niet weg te cijferen.

De conversie van kcal is zeer inefficient bij dierlijke producten. Je moet een dier enorm veel kcal geven aan plantaardige producten om er een klein percentage kcal uit te krijgen, ik weet niet wat het exacte % is maar kan dit voor je opzoeken als je wilt. Voor de duizenden kcal aan granen e.d. wat vee eet, krijg je maar een klein % terug aan kcal uit het vlees.

Het is overigens ook niet zo dat we elke dag vlees aten in het verleden, het was 90%+ plant based.

Dit is ook niet per se waar overigens, hier is geen bewijs van. Het is waar dat we vlees aten in het verleden, maar hoogstwaarschijnlijk was dit veel minder dan men dacht.
Waar baseer je dit op? Je hebt het namelijk over honderdduizenden zo niet enkele miljoenen jaren en allerlei variaties van mensen over de hele wereld; sommigen leven exclusief van vlees andere hebben periodes vooral planten beschikbaar gehad. Hoe kom je uit een bron op zulke statements?

Was er niet ook zo'n link tussen het eten van verhit vlees en de groei van onze cognitie?

echter is het zowel economischer als makkelijker om dit op te lossen door allemaal plantaardig te gaan
Onderschat de nagenoeg oneindige complexiteit van het plannen van een markt niet, zeker niet zo'n grootte en essentiële. Dat proberen heeft nogal wat tientallen miljoenen mensen gekost.

Ik ben zelf niet iemand die mensen probeer te 'bekeren' tot veganisme maar dat is puur om het feit dat ik een vervelend narcistisch persoon ben en dat ik relatief beter af ben als mensen rondom mij ongezonder zijn omdat ik dan meer perceived value heb. Ik heb er baat bij als mensen zo ongezond, dom en obese mogelijk zijn want des te beter lijk ik.
Jij hebt er meer baat bij als mensen om je heen gezonder en sterker zijn want dan kunnen ze meer waarde aan jou leveren, en je hebt minder kosten aan ze.

Tja, wat is supplementeren? In koeienmelk zit jodium maar dat is alleen maar zo omdat de uiers met jodium schoongemaakt worden voor het melken.
Koeien hebben zelf ook jodium nodig en halen het uit hun voer en water, geven het door via de melk.

Overigens krijgen bijna alle koeien B12 gesupplementeerd omdat ze het anders niet binnen kunnen krijgen en zo komen wij aan onze B12 uit bv. rundervlees. Is dat dan ook supplementatie?
Ze produceren het van nature zelf in hun maag als ze op gezonde grond grazen. Dat de meeste B12 naar voer voor veeteelt gaat zegt niks over 100% grass fed beef. Die krijgen niks toegevoegd en geen antibiotica die de b12 productie in hun maag verstoort. Halen alles uit de grond/water en geven dat aan de voedselketen door in hun organen/vlees/melk.

Als ik soyamelk van de Alpro haal
Niet doen!

We leven een compleet artificial life met auto's, elektriciteit, smartphones en weet ik het allemaal niet en dat is allemaal okay maar zo snel als het onderwerp aankomt op eten moet het per se zo 'natuurlijk mogelijk' zijn en is supplementeren 'een duidelijk teken van een gebrekkig dieet'? Want dat is wat je hier insinueert.
Ik weet niet wat jij met die techniek doet maar ik stop het niet in m'n lichaam dus eten wil ik wel zo natuurlijk mogelijk ja. Als vegan eten wordt aangeraden om de gezondheid maar eigenlijk niet mogelijk is zonder technologische ondersteuning dan vind ik dat wel misleidend of suboptimaal. Neemt niet weg dat ik er wel interesse in heb en blijf uitzoeken wat het beste zou zijn. Vraag me ook af of er niet meer mist buiten de bekende vitamines en mineralen, onbekende stoffen die je ook nodig hebt of goed kunt gebruiken.

Maar vind je het dan niet ok om wol te gebruiken?

Aminozurengedoe al beantwoord dus geknipt. Ik ken geen enkele condition waarbij specifiek non-heemijzer slecht opgenomen wordt icm vit C, zonder dat dat automatisch gepaard gaat met andere malabsorptieklachten. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar zelfs als je daar last van zou hebben lijkt het mij simpeler om gewoon te supplementeren met een ijzersupplement dan om vlees te eten specifiek voor het heemijzer.
Er zijn geen heemijzer supplementen he?

De American Academy of Nutrition and Dietetics is het niet met je eens en claimt dat een vegan diet geschikt is voor elk stadium van leven (vanaf 0jr tot †).
Even zonder grappen en grollen dit moet je dus niet doen.

Hier gebeurt het dus tegenwoordig.

Het is nuttig om deze topic eerst te lezen:

Na vele specialisten gezien te hebben blijk ik een enorm sterke versie te hebben van zgn 'palate fatigue' wat het voor mij moeiteloos maakt om smaakloze zooi weg te harken, terwijl dingen zoals junkfood niet te eten zijn na een paar happen. Aangezien ik qua smaak dus alles kan eten wat ik wil zonder problemen/cravings heb ik besloten om 'optimaal' te eten voor zover mijn maag e.d. dat natuurlijk toelaat. Dat is dus een whole food vegan diet. Beste voor het milieu, de dieren en je lichaam.

Wat ik eet:

NAd5sR1.png

nJxIvFy.png

'Strawberries' is btw bevroren bosvruchtenmix van jumbo of musclemeat, dus niet puur strawberries maar stond niet in het lijstje. Tofu is niet altijd tofu maar soms bonen (zelf gesoakt/gekookt) en ik heb er een aantal dingen niet bijstaan omdat die qua macro's/micro's niets toevoegen in de app, maar qua gezondheid natuurlijk wel (in mijn ontbijtshake gooi ik bv. kurkuma/zwarte peper/amla/kaneel). I.p.v. rijst pak ik soms zoete aardappelen (oranje). Tomaten bij pasta gaan door de blender voor een soort van saus, gooi hier geen kruiden doorheen (anders te veel smaak, best jammer want bepaalde kruiden zijn heel goed voor je maar ik krijg het anders niet weg). Rijst werk ik ook gewoon droog weg na het koken. Rode linzen ook gewoon droog. Broccoli ook trouwens, eigenlijk alles wel :roflol: ontbijt + pre-workout zijn allebei shakes overigens.

Ik supplementeer D3, B12 (cyano-, niet methyl), DHA uit algen (wat waarschijnlijk niet nodig is maar ik krijg dit gratis dus why not) en sinds kort ook jodium omdat mijn TSH/T3/T4 waarden niet helemaal waren zoals ik ze wou hebben en dat is sinds supplementatie verholpen. Ik moet voor mijn werk vrij vaak mijn handen ontsmetten met antibacteriele zeep (povidonjoodoplossing) en at 1x in de zoveel tijd weleens zeewier dus ik dacht dat dat wel voldoende was maar de resultaten van de bloedafname waren het er niet mee eens. Tja, niet voor niets dat (bakkers)zout versterkt wordt met jodium I guess. Ik varieer niet echt met groente, het is eigenlijk alleen maar broccoli/uien/rode paprika, soms oranje zoete aardappel en natuurlijk de wortel/boerenkool die door mijn shakes gaan. Zou graag knoflook toevoegen voor de gezondheids benefits maar daar zit zoveel smaak aan en door de shake gaat het niet want dan wordt mijn bloeddruk te laag tijdens de training dus als ik dat wil doen zou ik gewoon een teentje zoals een pil met water door moeten slikken ofzo bij een maaltijd.

Qua drinken drink ik gewoon water alhoewel ik matcha thee en koffie wel lekker vind maar dat drink ik eigenlijk alleen op rustdagen omdat ik het anders niet tussen mijn ontbijt en pre-workout krijg en anders wordt het te laat (omgekeerde wereld, caffeine op rustdagen :roflol: ). Op rustdagen sla ik meestal de pre-workout compleet over en pak er koffie/thee voor in de plaats. Post-workout blijft hetzelfde.

EDIT: dit is 134g vezels trouwens, uit ervaring merk ik dat ik niet boven de 150g kan zonder dat ik maagproblemen krijg. Soms zak ik ook weleens naar de ~100g als ik meer kcal weg moet werken, door bv. de rijst of pasta door witte varianten te vervangen
@HUARGH thanks voor je antwoord op mijn vraag Zeer interessante post! Had nog nooit gehoord over "palate fatigue". Weer wat bijgeleerd vandaag. :)
Je voedingsschema ziet er trouwens ook impressive uit. Fully plant-based en whole foods only.

Ohja trouwens nog iemand met zorgen over inname van pesticiden via het groente/fruit?

Terug
Naar boven