XXL Nutrition

Peiling Plantaardig eten en krachttraining combineren??

Aminozurengedoe al beantwoord dus geknipt. Ik ken geen enkele condition waarbij specifiek non-heemijzer slecht opgenomen wordt icm vit C, zonder dat dat automatisch gepaard gaat met andere malabsorptieklachten. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar zelfs als je daar last van zou hebben lijkt het mij simpeler om gewoon te supplementeren met een ijzersupplement dan om vlees te eten specifiek voor het heemijzer.
Op doktersvoorschrift heb ik ferrofumaraat voorgeschreven/gesuppleerd gekregen (van de apotheek, dus geen Kruidvat-rommel). Na een tijdje werd de dosering zelfs verdubbeld. Mijn HB kwam hiermee niet boven de 8,0. Toen ik weer vlees en vis ging eten, ging het in één maand van 8,0 naar 9,0. Ik heb er verder niet heel veel verstand van, maar op basis van deze ervaring heb ik voor mijzelf mijn conclusies getrokken. Interessante sidenote is dat bloedarmoede in mijn familie zit en reeds voordat ik vegetariër werd ik wegens een te laag HB gestopt ben met bloed doneren.

Vorige jaar nog een heerlijk vegetarisch kerstdiner gegeten. drool:
Het konijn dat ik op had, had immers z'n gehele leven enkel worteltjes en konijnenvoer gegeten.

Bold statement my friend. maar we aten wel vlees en dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat we zijn kunnen doorevolueren.

fossil_hominin_cranial_capacity_sm.png

Als je kijkt naar de periode van 2mya tot 1.5mya en 1.5mya tot 0.5mya zie je een significante groei in cranial capacity en de eerste tools waarmee deftig gejaagd kon worden (stone tip hafting) zijn op z'n vroegst gevonden op 0.5mya. Ik kon de bron voor 500k jaar niet vinden maar hier is er eentje die recenter aangeeft, 200k: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2701010/

Ik zet sowieso vraagtekens bij vlees 'energy-dense' te noemen want als je het vergelijkt met starchy carb sources valt dat allemaal wel mee. Daarbij heb je ook nog gluconeogenesis (wat 25-50% van de kcal kost? Wat was het?) en is storage lastig met vlees terwijl dat bij starch niet zo is en starch is het hele jaar beschikbaar. Maar goed.

Als ik op de website van WHO zoek krijg ik in ieder geval niks van rood vlees is kanker. Heb je een link, ben wel benieuwd in hoever dat strookt met bovenstaande.

Klopt, processed meat is carcinogenic, red meat is een probable carcinogen. Niet zo slecht als ik eerst dacht dus qua klassificatie. Zag trouwens ook je quote over balanced diet en animal sources maar weeral speelt de dairy industry een grote rol hierin. Weet dat dat een beetje cherry picking is want 'hier gebruik ik WHO als argument' en 'hier telt WHO niet als argument', maar what can you do. Hier overigens een meta-analyse over red meat/heme iron en de link met kanker: https://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/2/177

Wat misschien ook wel nuttig is om aan te denken is dat mensen een 'dat is ver van mijn bed' attitude hebben met bijna alles, totdat het hen overkomt. Er is geen reden waarom een relatief gezond-ogend persoon zoals jij of ik over de komende maand geen klachten kan ontwikkelen wat uiteindelijk leidt tot een doktersbezoek, een doorverwijzing en daarna kanker als diagnose. Vaak hebben mensen ook een compleet verkeerd beeld over wat schadelijk is en wat niet, of wat te veel is en wat niet. Dit zie je terug in veel onderzoeken waar ze bv. mensen met gevaarlijke hobby's (bv. base jumping) vragen hoe waarschijnlijk ze het achten dat hen iets overkomt. Ik kon dit vinden over rokers: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2598568/

Toch zijn vleeseters niet ongezonder doordat ze vlees eten, factoren zoals levensstijl, roken, drinken, etc. spelen hier een grote rol in en daardoor kun je niet concluderen dat met de huidige data die beschikbaar is een plantaardig dieet beter is.

Het klopt natuurlijk dat iemand die om gezondheidsredenen stopt met vlees eten hoogstwaarschijnlijk ook andere dingen doet waardoor die gezonder is, zoals sporten of niet roken. Echter zijn er ook onderzoeken die specifiek kijken naar mensen die bv. wel roken en het niet uit gezondheidsredenen doen. Een voorbeeld zijn de adventist studies of analyse van de zogenaamde blue zones voor longevity en hun levensverwachting.
Een gebalanceerd dieet (met vlees) heeft hier geen last van.
Als je vlees eet krijg je wel b12 binnen. Het argument is niet, B12 supplementeren is niet natuurlijk. Het argument is een Vegan dieet levert tekorten op waardoor B12 gesupplementeerd dient te worden omdat er anders over langere tijd een levensgevaarlijk tekort is.

Ik bedoel, okay, maar vaak wordt een pilletje slikken gedemoniseerd. Wil ik mijn kans op kanker verhogen door bepaald vlees te eten om B12 in een non-pilvorm binnen te krijgen of wil ik een pilletje slikken? Tja, ieder zijn ding natuurlijk.

Waarom niet veel makkelijker je kind wat melk of andere dierlijke producten geven, dan heb je zeker geen gezondheidsrisico;s door voeding?

Geen gezondheidsrisico's door voeding? Daar ben ik het dus totaal mee oneens, aangezien ik dierlijke producten gevaarlijk vind. Ik moet overigens zeggen dat ik een kind heb wat ik wel af en toe ei en melk geef, omdat onderzoek naar pinda-allergie heeft uitgewezen dat blootstelling aan pinda's vroeg in de jeugd de kans op pinda-allergie verkleint en ik vermoed dat dat ook zo is voor overige voeding zoals melk en ei. Nu voed ik hem wel vegan op, maar ter illustratie: februari lag hij op de intensive (vanwege een aanrijding, niet omdat hij vegan is, voordat die grap gemaakt wordt :rolleyes:) en kreeg als voeding, you guessed it, zuivel, ondanks duidelijk aan te geven dat hij geen dierlijke producten kreeg en van Afrikaanse komaf is, wat zuivel sowieso al iffy maakt. Daarbij weet ik niet of hij omni wilt eten als hij ouder is. Ik zie dus wel het nut van je kinderen dierlijke producten geven, maar dat is meer uit praktisch oogpunt.

Waar baseer je dit op? Je hebt het namelijk over honderdduizenden zo niet enkele miljoenen jaren en allerlei variaties van mensen over de hele wereld; sommigen leven exclusief van vlees andere hebben periodes vooral planten beschikbaar gehad. Hoe kom je uit een bron op zulke statements?

Was er niet ook zo'n link tussen het eten van verhit vlees en de groei van onze cognitie?

Mensen deden het na/tijdens de landbouwrevolutie alleen goed op hele specifieke plekken, namelijk valleien, het liefst met een zo regelmatig mogelijke overstroming. Dat is vrij duidelijk uit de anthropologie. Ook is ons lichaam aangepaast aan het eten van plantaardige voeding, ik kan alle verschillen tussen een carnivoor en herbivoor weleens uitlichten als daar interesse voor is.

Er is een link tussen het verhitten van eten en de groei van onze cognitie, maar dit kan ook starch zijn, dat hoeft niet per se vlees te zijn.

Vraag me ook af of er niet meer mist buiten de bekende vitamines en mineralen, onbekende stoffen die je ook nodig hebt of goed kunt gebruiken.

Voedingswetenschap blijft evolueren natuurlijk en elk stuk eten heeft enorm veel unieke nutrienten wat het stuk eten zijn smaak, geur en textuur geeft. Het is mogelijk dat er een speciaal nutrient in bepaalde stukken vlees zitten wat supergoed voor je is of whatever, maar er is geen reden voor om dat te geloven.

Maar vind je het dan niet ok om wol te gebruiken?

Tja, wat ik 'vind' is niet zozeer wat ik 'doe'. Van mij mag letterlijk de hele planeet nu nog van binnenuit opgeblazen worden met mij erbij, maar ja, technisch gezien is het gebruik van wol ook exploitatie van schapen (ben ook niet mee met het hele 'maar ze moeten juist geschoren worden dus het is geen exploitatie'-argument, kan hier wel over uitwijden als daar interesse voor is)
@HUARGH thanks voor je antwoord op mijn vraag Zeer interessante post! Had nog nooit gehoord over "palate fatigue". Weer wat bijgeleerd vandaag. :)
Je voedingsschema ziet er trouwens ook impressive uit. Fully plant-based en whole foods only.

Graag gedaan en thanks.
Ohja trouwens nog iemand met zorgen over inname van pesticiden via het groente/fruit?

General consensus is dat groente/fruit zo gezond is dat het opweegt tegen alle mogelijke pesticiden die je hier, in een EU country, gaat tegenkomen. Er kan meerwaarde zijn door compleet onbespoten fruit/groente te eten maar je zal nooit in de min komen.

Qua vlees eet ik varkensvlees pertinent niet, al stoppen ze die rommel overal in waardoor je het soms toch binnenkrijgt. En ik weer uitslag krijg.

Same here, maar niet allergisch.
De reacties die ik krijg zijn ook pas iets van de laatste 10-12 jaar. Verder is het eten van vlees hier vrij beperkt. Heb weleens uitschieters en ik vind het ook lekker. Probeer dan wel rekening te houden met waar het vandaan komt.

Laatst bewerkt:
Jaren geleden was onze zoon regelmatig ziek.
De kinderarts vertelde ons toen dat het beter was dat hij zijn vlees zou op eten dan zijn groente. Liefst beide maar wanneer hij weinig trek had dan vooral het vlees op eten.
Vlees bevat zoveel goede bouwstoffen, vitamines, mineralen die je anders alleen gaat binnen krijgen met hoge doseringen supplementen ( en dan nog krijg je niet alles binnen)

Laatst is er toch ook een bekende Vegan youtuber door de mand gevallen omdat ze toch af en toe vlees at.

Ik ben wel voorstander van bewuster vlees eten.

Jaren geleden was onze zoon regelmatig ziek.
De kinderarts vertelde ons toen dat het beter was dat hij zijn vlees zou op eten dan zijn groente. Liefst beide maar wanneer hij weinig trek had dan vooral het vlees op eten.
Vlees bevat zoveel goede bouwstoffen, vitamines, mineralen die je anders alleen gaat binnen krijgen met hoge doseringen supplementen ( en dan nog krijg je niet alles binnen)

Laatst is er toch ook een bekende Vegan youtuber door de mand gevallen omdat ze toch af en toe vlees at.

Ik ben wel voorstander van bewuster vlees eten.
Als je ziek bent en niet voldoende (kan) eet(en) is vlees gemakkelijk ja, omdat veel voedingstoffen daar al in zitten (dier heeft de voedingsstoffen al uit zijn voeding (planten) gehaald). Moest je mijn vlees eten zitten daar ook alle voedingstoffen in ondanks dat ik enkel plantaardig heb gegeten :dunno:
Dat maakt het niet niet gezond voor een "gezond" persoon die voldoende eet.
Dus nee, je moet dan niet allerlei supplementen nemen om aan die voedingsstoffen te geraken, is hier ook al meermaals gezegd.

Ja, een YouTuber die enkel rauw voedsel en fruit at. Niet moeilijk dan. Dat is geen vegan dieet.
Net zoals een andere "vegan" YouTuber die het een goed idee vond om 30 dagen niets te eten. Dat zijn gewoon idioten, heeft vrij weinig met veganisme te maken.

Laatst bewerkt:
Als je ziek bent en niet voldoende (kan) eet(en) is vlees gemakkelijk ja, omdat veel voedingstoffen daar al in zitten (dier heeft de voedingsstoffen al uit zijn voeding (planten) gehaald).
Dat maakt het niet niet gezond voor een "gezond" persoon die voldoende eet.
Dus nee, je moet dan niet allerlei supplementen nemen om aan die voedingsstoffen te geraken, is hier ook al meermaals gezegd.

Ja, een YouTuber die enkel rauw voedsel en fruit at. Niet moeilijk dan.

Nee daarom zien de meeste Vegans er ook zo gezond uit. Als grijs een favoriete huidskleur wordt dan doe ik misschien ook wel mee.
Ik heb liever een iets gezondere kleur.

Ik denk dat bewust vlees nuttigen gezonder is dan een vegan lifestyle.
Er komen steeds meer onderzoeken naar buiten over soja, waaruit blijkt dat het de hormoonhuishouding beïnvloedt. De isoflavonen hebben oestrogeenachtige eigenschappen waardoor het voor mannen en kinderen niet de meest gezonde keus is.
Daarnaast onderzoeken ze nog steeds de link tussen soja (isoflavonen) en borstkanker.

Helaas zullen we pas over tientallen jaren duidelijkheid krijgen over de huidige studies.

fossil_hominin_cranial_capacity_sm.png

Als je kijkt naar de periode van 2mya tot 1.5mya en 1.5mya tot 0.5mya zie je een significante groei in cranial capacity en de eerste tools waarmee deftig gejaagd kon worden (stone tip hafting) zijn op z'n vroegst gevonden op 0.5mya. Ik kon de bron voor 500k jaar niet vinden maar hier is er eentje die recenter aangeeft, 200k: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2701010/
Raar om daar zulke conclusies aan te binden wanneer letterlijk geen enkele andere diersoort stone tips gebruikt om prooien te vangen, en andere primaten gewoon met de hand jagen.

"Fire was first controlled by humans anywhere from about 230,000 years ago to 1.4 or 1.5 million years ago, depending on which evidence you accept as definitive". Evidence for the use of fire by Homo erectus beginning some 400,000 years ago has wide scholarly support.
:thinking:

Ik zet sowieso vraagtekens bij vlees 'energy-dense' te noemen want als je het vergelijkt met starchy carb sources valt dat allemaal wel mee. Daarbij heb je ook nog gluconeogenesis (wat 25-50% van de kcal kost? Wat was het?) en is storage lastig met vlees terwijl dat bij starch niet zo is en starch is het hele jaar beschikbaar. Maar goed.
Maar op basis van wat er in het wild groeiend beschikbaar was schiet het met starches niet zo op. Sowieso zijn die in het wild veel kleiner en dan nog moet je het bereiden om echt wat aan te hebben. Als je flink zoekt heb je een handjevol wortels (meer stelt een wilde aardappel bijvoorbeeld ook niet voor) qua volume aan eten, terwijl je met een vangst van de jacht de hele stam kunt voeden. Hebt er dan weinig aan dat die paar wortels wat meer kcal per gr bevatten. Lijkt me dat dit op evolutionaire schaal pas voordelig werd sinds de landbouw én de gewassen ver genoeg waren ontwikkelt.

Ik zie dus wel het nut van je kinderen dierlijke producten geven, maar dat is meer uit praktisch oogpunt.
Komt ook best nog wel eens voor dat babies en jonge kids kapot gaan door vegan ouders.

Ook is ons lichaam aangepaast aan het eten van plantaardige voeding, ik kan alle verschillen tussen een carnivoor en herbivoor weleens uitlichten als daar interesse voor is.
Maar niet in de mate waarin een orang oetang of andere pure herbivoor aangepast zijn aan het verteren van groen. Zij hoeven het ook niet te verhitten om er genoeg uit te kunnen halen. Wel de hele dag blaadjes kauwen wat me nou ook geen evolutionaire stap vooruit voor ons lijkt.

Tja, wat ik 'vind' is niet zozeer wat ik 'doe'. Van mij mag letterlijk de hele planeet nu nog van binnenuit opgeblazen worden met mij erbij, maar ja, technisch gezien is het gebruik van wol ook exploitatie van schapen (ben ook niet mee met het hele 'maar ze moeten juist geschoren worden dus het is geen exploitatie'-argument, kan hier wel over uitwijden als daar interesse voor is)
Vroeg me inderdaad af of het puur om de exploitatie gaat of het doden van.

What about het werken met honden of paarden?

General consensus is dat groente/fruit zo gezond is dat het opweegt tegen alle mogelijke pesticiden die je hier, in een EU country, gaat tegenkomen. Er kan meerwaarde zijn door compleet onbespoten fruit/groente te eten maar je zal nooit in de min komen.
Omgevingsverontreining krijgen we en dieren ook zulke stoffen uit binnen. :( En hiervan zijn wel nadelige effecten bekend.

Laatst bewerkt:
Wat eten en doen mensen die heel oud worden in Okinawa. Los van de genen. Met mate en variatie. Actief blíjven, leven in mild klimaat, sociaal actief. Verse groenten, minder zout, beperkte inname alcohol, stoppen met eten voor je vol zit, beperk vlees/ eieren en zuivel. Niet roken. Veel vis. Negativiteit loslaten, meer lachen. Niet alleen voor jezelf maar in je sociale netwerk.

Nee daarom zien de meeste Vegans er ook zo gezond uit. Als grijs een favoriete huidskleur wordt dan doe ik misschien ook wel mee.
Ik heb liever een iets gezondere kleur.
Ga je nu gewoon een stereotype gebruiken?
Oké dan. Nee, niet alle vegans zijn grijs en zien er ongezond uit. Denk dat je er erg veel kent, indeed.
Ik denk dat bewust vlees nuttigen gezonder is dan een vegan lifestyle.
Het is bewezen dat dat niet zo is, maar denk ook niet dat je erg op de hoogte bent van die onderzoeken. Daarvan zijn er ook al gelinkt in dit topic.
Vlees eten is niet "ongezonder" dan plantaardig eten, plantaardig eten is ook niet "gezonder" dan vlees eten.
Er komen steeds meer onderzoeken naar buiten over soja, waaruit blijkt dat het de hormoonhuishouding beïnvloedt. De isoflavonen hebben oestrogeenachtige eigenschappen waardoor het voor mannen en kinderen niet de meest gezonde keus is.
Daarnaast onderzoeken ze nog steeds de link tussen soja (isoflavonen) en borstkanker.
De onderzoeken over soja die naar buiten komen zeggen juist dat soja geen negatieve invloed heeft op onze hormoonhuishouding.
In het geval dat je geen zin hebt om te lezen: The results of this meta-analysis suggest that neither soy foods nor isoflavone supplements alter measures of bioavailable T concentrations in men.

Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat vrouwen met borstkanker juist baat hebben bij soja te eten.
In het geval je ook dat niet wilt lezen:
"Among women with breast cancer, soy food consumption was significantly associated with decreased risk of death and recurrence."

"In summary, in this population-based prospective study, we found that soy food intake is safe and was associated with lower mortality and recurrence among breast cancer patients. The association of soy food intake with mortality and recurrence appears to follow a linear, dose-response pattern until soy food intake reached 11 grams of soy protein per day; no additional benefits on mortality and recurrence were observed with higher intakes of soy food. This study suggests that moderate soy food intake is safe and potentially beneficial for women with breast cancer. "

Bij bepaalde soorten borstkanker zou soja geen nagatieve invloed hebben .
De veiligheid van soja bij hormoongevoelige borstkanker staat echter wel ter discussie.

Zoals ik al eerder aan heb gegeven zullen we pas over tientallen jaren meer duidelijkheid krijgen aangezien de onderzoeken allemaal nog redelijk recent zijn.
Dat ze in Azie minder borstkanker hebben kan meerdere redenen hebben dan alleen Soja wat veel vegans vaak roepen. Die hebben een hele andere leefstijl en eetgewoontes dan dat wij hier hebben.
Misschien als wij honden gaan eten krijgen we ook mindert borstkanker.......

Misschien als wij honden gaan eten krijgen we ook mindert borstkanker.......
Wordt daar niet meer zo gedaan als vroeger. Als ik de mannen mag geloven die laatst op bezoek waren, en woonachtig zijn in Japan. In Jakarta neemt het juist weer toe, lekker aan de hondensaté. Al hebben moslims invloed, die zien honden als onrein dus die zullen het wel indammen.

Terug
Naar boven