Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Op doktersvoorschrift heb ik ferrofumaraat voorgeschreven/gesuppleerd gekregen (van de apotheek, dus geen Kruidvat-rommel). Na een tijdje werd de dosering zelfs verdubbeld. Mijn HB kwam hiermee niet boven de 8,0. Toen ik weer vlees en vis ging eten, ging het in één maand van 8,0 naar 9,0. Ik heb er verder niet heel veel verstand van, maar op basis van deze ervaring heb ik voor mijzelf mijn conclusies getrokken. Interessante sidenote is dat bloedarmoede in mijn familie zit en reeds voordat ik vegetariër werd ik wegens een te laag HB gestopt ben met bloed doneren.Aminozurengedoe al beantwoord dus geknipt. Ik ken geen enkele condition waarbij specifiek non-heemijzer slecht opgenomen wordt icm vit C, zonder dat dat automatisch gepaard gaat met andere malabsorptieklachten. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, maar zelfs als je daar last van zou hebben lijkt het mij simpeler om gewoon te supplementeren met een ijzersupplement dan om vlees te eten specifiek voor het heemijzer.
Bold statement my friend. maar we aten wel vlees en dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat we zijn kunnen doorevolueren.
Als ik op de website van WHO zoek krijg ik in ieder geval niks van rood vlees is kanker. Heb je een link, ben wel benieuwd in hoever dat strookt met bovenstaande.
Toch zijn vleeseters niet ongezonder doordat ze vlees eten, factoren zoals levensstijl, roken, drinken, etc. spelen hier een grote rol in en daardoor kun je niet concluderen dat met de huidige data die beschikbaar is een plantaardig dieet beter is.
Een gebalanceerd dieet (met vlees) heeft hier geen last van.
Als je vlees eet krijg je wel b12 binnen. Het argument is niet, B12 supplementeren is niet natuurlijk. Het argument is een Vegan dieet levert tekorten op waardoor B12 gesupplementeerd dient te worden omdat er anders over langere tijd een levensgevaarlijk tekort is.
Waarom niet veel makkelijker je kind wat melk of andere dierlijke producten geven, dan heb je zeker geen gezondheidsrisico;s door voeding?
) en kreeg als voeding, you guessed it, zuivel, ondanks duidelijk aan te geven dat hij geen dierlijke producten kreeg en van Afrikaanse komaf is, wat zuivel sowieso al iffy maakt. Daarbij weet ik niet of hij omni wilt eten als hij ouder is. Ik zie dus wel het nut van je kinderen dierlijke producten geven, maar dat is meer uit praktisch oogpunt.Waar baseer je dit op? Je hebt het namelijk over honderdduizenden zo niet enkele miljoenen jaren en allerlei variaties van mensen over de hele wereld; sommigen leven exclusief van vlees andere hebben periodes vooral planten beschikbaar gehad. Hoe kom je uit een bron op zulke statements?
Was er niet ook zo'n link tussen het eten van verhit vlees en de groei van onze cognitie?
Vraag me ook af of er niet meer mist buiten de bekende vitamines en mineralen, onbekende stoffen die je ook nodig hebt of goed kunt gebruiken.
@HUARGH thanks voor je antwoord op mijn vraag Zeer interessante post! Had nog nooit gehoord over "palate fatigue". Weer wat bijgeleerd vandaag.
Je voedingsschema ziet er trouwens ook impressive uit. Fully plant-based en whole foods only.
Ohja trouwens nog iemand met zorgen over inname van pesticiden via het groente/fruit?
Die mop is misschien al een keer of 3 gemaakt, bijblijven BertjeVorige jaar nog een heerlijk vegetarisch kerstdiner gegeten.
Het konijn dat ik op had, had immers z'n gehele leven enkel worteltjes en konijnenvoer gegeten.

Same here, maar niet allergisch.Qua vlees eet ik varkensvlees pertinent niet, al stoppen ze die rommel overal in waardoor je het soms toch binnenkrijgt. En ik weer uitslag krijg.
De reacties die ik krijg zijn ook pas iets van de laatste 10-12 jaar. Verder is het eten van vlees hier vrij beperkt. Heb weleens uitschieters en ik vind het ook lekker. Probeer dan wel rekening te houden met waar het vandaan komt.
Volgens mij kun je prima 'groot' worden op 'konijnenvoer'. Kijk maar naar deze jongen. Is een herbivoor.
![]()

Enkel de westelijke laagland gorilla.Soms eten gorilla's ook termieten en insectenlarven. Ze vullen daarmee hun plantaardige menu aan met dierlijke eiwitten.
Jammer joh.![]()
Als je ziek bent en niet voldoende (kan) eet(en) is vlees gemakkelijk ja, omdat veel voedingstoffen daar al in zitten (dier heeft de voedingsstoffen al uit zijn voeding (planten) gehaald). Moest je mijn vlees eten zitten daar ook alle voedingstoffen in ondanks dat ik enkel plantaardig heb gegetenJaren geleden was onze zoon regelmatig ziek.
De kinderarts vertelde ons toen dat het beter was dat hij zijn vlees zou op eten dan zijn groente. Liefst beide maar wanneer hij weinig trek had dan vooral het vlees op eten.
Vlees bevat zoveel goede bouwstoffen, vitamines, mineralen die je anders alleen gaat binnen krijgen met hoge doseringen supplementen ( en dan nog krijg je niet alles binnen)
Laatst is er toch ook een bekende Vegan youtuber door de mand gevallen omdat ze toch af en toe vlees at.
Ik ben wel voorstander van bewuster vlees eten.

Als je ziek bent en niet voldoende (kan) eet(en) is vlees gemakkelijk ja, omdat veel voedingstoffen daar al in zitten (dier heeft de voedingsstoffen al uit zijn voeding (planten) gehaald).
Dat maakt het niet niet gezond voor een "gezond" persoon die voldoende eet.
Dus nee, je moet dan niet allerlei supplementen nemen om aan die voedingsstoffen te geraken, is hier ook al meermaals gezegd.
Ja, een YouTuber die enkel rauw voedsel en fruit at. Niet moeilijk dan.
Raar om daar zulke conclusies aan te binden wanneer letterlijk geen enkele andere diersoort stone tips gebruikt om prooien te vangen, en andere primaten gewoon met de hand jagen.![]()
Fun with Hominin Cranial Capacity Datasets (and Excel)
pandasthumb.org
![]()
Als je kijkt naar de periode van 2mya tot 1.5mya en 1.5mya tot 0.5mya zie je een significante groei in cranial capacity en de eerste tools waarmee deftig gejaagd kon worden (stone tip hafting) zijn op z'n vroegst gevonden op 0.5mya. Ik kon de bron voor 500k jaar niet vinden maar hier is er eentje die recenter aangeeft, 200k: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2701010/

Maar op basis van wat er in het wild groeiend beschikbaar was schiet het met starches niet zo op. Sowieso zijn die in het wild veel kleiner en dan nog moet je het bereiden om echt wat aan te hebben. Als je flink zoekt heb je een handjevol wortels (meer stelt een wilde aardappel bijvoorbeeld ook niet voor) qua volume aan eten, terwijl je met een vangst van de jacht de hele stam kunt voeden. Hebt er dan weinig aan dat die paar wortels wat meer kcal per gr bevatten. Lijkt me dat dit op evolutionaire schaal pas voordelig werd sinds de landbouw én de gewassen ver genoeg waren ontwikkelt.Ik zet sowieso vraagtekens bij vlees 'energy-dense' te noemen want als je het vergelijkt met starchy carb sources valt dat allemaal wel mee. Daarbij heb je ook nog gluconeogenesis (wat 25-50% van de kcal kost? Wat was het?) en is storage lastig met vlees terwijl dat bij starch niet zo is en starch is het hele jaar beschikbaar. Maar goed.
Komt ook best nog wel eens voor dat babies en jonge kids kapot gaan door vegan ouders.Ik zie dus wel het nut van je kinderen dierlijke producten geven, maar dat is meer uit praktisch oogpunt.
Maar niet in de mate waarin een orang oetang of andere pure herbivoor aangepast zijn aan het verteren van groen. Zij hoeven het ook niet te verhitten om er genoeg uit te kunnen halen. Wel de hele dag blaadjes kauwen wat me nou ook geen evolutionaire stap vooruit voor ons lijkt.Ook is ons lichaam aangepaast aan het eten van plantaardige voeding, ik kan alle verschillen tussen een carnivoor en herbivoor weleens uitlichten als daar interesse voor is.
Vroeg me inderdaad af of het puur om de exploitatie gaat of het doden van.Tja, wat ik 'vind' is niet zozeer wat ik 'doe'. Van mij mag letterlijk de hele planeet nu nog van binnenuit opgeblazen worden met mij erbij, maar ja, technisch gezien is het gebruik van wol ook exploitatie van schapen (ben ook niet mee met het hele 'maar ze moeten juist geschoren worden dus het is geen exploitatie'-argument, kan hier wel over uitwijden als daar interesse voor is)
Omgevingsverontreining krijgen we en dieren ook zulke stoffen uit binnen.General consensus is dat groente/fruit zo gezond is dat het opweegt tegen alle mogelijke pesticiden die je hier, in een EU country, gaat tegenkomen. Er kan meerwaarde zijn door compleet onbespoten fruit/groente te eten maar je zal nooit in de min komen.
En hiervan zijn wel nadelige effecten bekend.Ga je nu gewoon een stereotype gebruiken?Nee daarom zien de meeste Vegans er ook zo gezond uit. Als grijs een favoriete huidskleur wordt dan doe ik misschien ook wel mee.
Ik heb liever een iets gezondere kleur.
Het is bewezen dat dat niet zo is, maar denk ook niet dat je erg op de hoogte bent van die onderzoeken. Daarvan zijn er ook al gelinkt in dit topic.Ik denk dat bewust vlees nuttigen gezonder is dan een vegan lifestyle.
De onderzoeken over soja die naar buiten komen zeggen juist dat soja geen negatieve invloed heeft op onze hormoonhuishouding.Er komen steeds meer onderzoeken naar buiten over soja, waaruit blijkt dat het de hormoonhuishouding beïnvloedt. De isoflavonen hebben oestrogeenachtige eigenschappen waardoor het voor mannen en kinderen niet de meest gezonde keus is.
Daarnaast onderzoeken ze nog steeds de link tussen soja (isoflavonen) en borstkanker.
Wordt daar niet meer zo gedaan als vroeger. Als ik de mannen mag geloven die laatst op bezoek waren, en woonachtig zijn in Japan. In Jakarta neemt het juist weer toe, lekker aan de hondensaté. Al hebben moslims invloed, die zien honden als onrein dus die zullen het wel indammen.Misschien als wij honden gaan eten krijgen we ook mindert borstkanker.......