AndroidHealthClinic

Pretending to be a hybrid athlete

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.681
Ik snap jouw gevoel wel, aangezien ik zelf ook zo ben. Ik (over)analyseer ook wel eens, maar in jouw geval denk ik dat de grootste winst valt te behalen met doodsimpele richtlijnen.

Eigenlijk zou je pas naar de details moeten kijken als je al het andere hebt geprobeerd en dat daar geen winst meer in valt te behalen.

Vanuit mijn optiek zou je het beste oefeningen kunnen kiezen die veilig zijn voor jou lichaam, waar je relatief makkelijk van kunt herstellen en waar je enigzins wat plezier uit kan halen. Ik zou zelf de oefeningen selectie qua basisoefeningen relatief klein houden, maar dan wel op RPE 7-9 trainen op basiscompounds en RPE 8-10 op isolatie-oefeningen. Dan op die oefeningen (ook de isolatie oefeningen) streven naar progressie en binnen jou herstelcapaciteiten uiteraard met voldoende voeding.

Ik denk dat literatuuronderzoek hierin minder relevant is, omdat er zoveel persoonlijke factoren meewegen als het gaat om een individueel trainingsprogramma (denk aan leeftijd, gezondheid, slaap, stress, lichaamsbouw, mobiliteit, geslacht etc.)

Wel is het zo dat des te simpeler je programmma is, hoe makkelijker het is om te overzien waar je eventueel een factor bij kunt stellen.

Herstel je onvoldoende tussen de trainingen? Dan het volume bijstellen, RPE of wellicht zorgt het type oefening voor teveel spierschade. Daarin neem je voeding, slaap en dergelijke ook in mee. Bij nieuwe oefeningen moet je lichaam vaak nog aanpassen dus in dat geval kun je (tijdelijk) de intensiteit en/of het volume aanpassen.

Herstel je voldoende, maar maak je weinig progressie? Dan is het goed om bijvoorbeeld naar volume, intensiteit, frequentie etc. te kijken.

Of jij bijvoorbeeld wel of niet lunges zou moeten doen durf ik niet te zeggen. Kan jij deze oefening doen met voldoende intensiteit? Herstel je voldoende van de oefening tot aan de volgende training? Vind je het leuk om te doen? Levert het bij jou sneller klachten/blessures op? Wat is de meerwaarde t.o.v. squat/dl?
Prima tips. Thanks! Heb inderdaad de neiging soms teveel te overdenken en analyseren.

Beetje een open duur dat duursport en trainen voor kracht/spiermassa een totaal verschillende aanpak nodig hebben. Maar heb je ook concrete aanbevelingen?
Maar doe dat dan ook, jouw schema's komen in mijn beleving als duurtraining over. Bovendien kan je alleen zoveel volume doen als je intensiteit laag is; en dan heb ik nog niet over natty en herstel.

Ik probeerde je voor te bereiden op mogelijk voor jou schokkende adviezen.

Probeer 'gewoon' sterk te worden op basisoefeningen (waaronder ik ook bi curls en tri extensions reken), 5x5, 4x6, 3x8 o.i.d. Ga ook niet alle basisoefeningen doen, alleen die die goed gaan. Doe af en toe wat isolatiewerk als je dat prettig vindt. Streef niet naar volledigheid.

Laatst bewerkt:
Prima tips. Thanks! Heb inderdaad de neiging soms teveel te overdenken en analyseren.
Evenzo werk jij waarschijnlijk te veel. BB is een luie sport, precies het tegenovergestelde van wielrennen. Met zo min mogelijk inspanning, maximaal resultaat behalen.
Kort en zwaar.
De enige uitzondering hierop die ik maak zijn schouders, raises wel hoger.

En stop met volgen van mike isratel, met zijn reps in reserve en maximaal recovery en full rom shisels, en vind jouw eigen manier van trainen.

Bang dat je voorhuid gestolen wordt?
Showtime Lol GIF by Desus & Mero

• #1.689
hij maakt het veel moeilijker dan het is voor de meesten. Misschien handige info als je super advanced bent.
Ben ik niet met je eens. Naast zo nu en dan een 'advanced topic', behandelen ze ook veel dingen voor de doorsnee sporter in de gym. De playlist over de juiste uitvoering van oefeningen zou ik zo in de sticky's zetten op DBB, als ik moderator was:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyqKj7LwU2RuXf-mrYKVUYg_nrQyQ9mYV

Je hebt ondertussen al zo'n 85 keer gezegd dat je "inderdaad te kritisch bent", "andere oefeningen zal kiezen", "meer zal eten"... Heb je daar al iets van gedaan?

Wat zijn nu eens de laatste dingen dat jij hebt gewijzigd door de tips die van hier komen?

• #1.692
Je hebt ondertussen al zo'n 85 keer gezegd dat je "inderdaad te kritisch bent", "andere oefeningen zal kiezen", "meer zal eten"... Heb je daar al iets van gedaan?

Wat zijn nu eens de laatste dingen dat jij hebt gewijzigd door de tips die van hier komen?
  • Intake verhoogd naar tegen de 4000 Kcal/dag
  • Gestopt met squatten
  • Gestopt met push/pull/legs
  • Wat vaker iets ongezond eten

Weekly bulking update - week 2022/13 (28 mrt t/m 3 apr)

Ik ben minder gaan wandelen door pijn in mijn voet in combinatie met slecht weer. Daardoor ook iets minder eetlust, maar toch de 3900 KCal weten te halen. Bulktempo is erg traag (0,1 kg per week), maar ik vind het wel best zo.

Gemiddelde weekgewicht sinds de start van deze bulk:
weekgewicht.jpg

KCal intake laatste 25 weken van deze bulk:
(eerste 18 weken heb ik op gevoel gebulkt, zonder alles exact te tracken)
KCal_week.jpg
  • Intake verhoogd naar tegen de 4000 Kcal/dag
  • Gestopt met squatten
  • Gestopt met push/pull/legs
  • Wat vaker iets ongezond eten
Begin april post je nog dat je 4000 niet haalt en dat t blijft hangen op 3800.... 2 a 3 weken later geef je aan niet meer te gaan tracken omdat bulken te zwaar wordt... dus tegen die 4000 per dag heb je eigenlijk nooit gehaald. En mocht dat in deze tussentijd wel geweest zijn dan zou t een week of 3 zijn geweest. Dat zal in jouw geval ook niet veel opleveren. Dan zal je t echt structureel moeten volhouden.... hoe lastig ook... ( ik weet btw hoe lastig t is dus ik zeg t niet om je af te branden oid)

Training heb ik niet echt goed genoeg gevolgd om op in te gaan.

Wat noem je ongezond eten? Want je vind/vond krentenbollen al ongezond.. :o

En t is geen aanval!! Enkel proberen behulpzaam te zijn en reflecteren. :)

• #1.694
Begin april post je nog dat je 4000 niet haalt en dat t blijft hangen op 3800.... 2 a 3 weken later geef je aan niet meer te gaan tracken omdat bulken te zwaar wordt... dus tegen die 4000 per dag heb je eigenlijk nooit gehaald. En mocht dat in deze tussentijd wel geweest zijn dan zou t een week of 3 zijn geweest. Dat zal in jouw geval ook niet veel opleveren. Dan zal je t echt structureel moeten volhouden.... hoe lastig ook... ( ik weet btw hoe lastig t is dus ik zeg t niet om je af te branden oid)
Niet het bulken werd me te zwaar, maar het tracken. Volgens mij heb ik dat toen ook zo uitgelegd. Ik heb dus bijna een half jaar lang (25 weken om precies te zijn) alles super nauwkeurig getrackt. Zo nauwkeurig zelfs, dat als ik een appel at, ik het gewicht van het klokhuis er weer aftrok. Daarna (vanaf 4 april) ben ik op gevoel verder gaan bulken. Het feit dat mijn gewicht daarna in hetzelfde tempo door is blijven stijgen, geeft volgens mij aan dat ik het op gevoel bulken redelijk onder de knie heb. Maar misschien denk jij hier anders over. Corrigeer me gerust als ik het fout doe.

Laatst bewerkt:
  • #1.695
Ik ben een beetje richting de aanbevelingen van @Schwarzeneggertje aan het gaan: minder reps en (logischerwijs) meer gewicht op de basic compounds. Voor sommige oefeningen gaat dat prima, voor anderen wat minder. Bij de barbell row heb ik bijvoorbeeld moeite mijn bovenlichaam netjes stil en bijna horizontaal te houden en bij RDL's voel ik de hamstring-stretch minder bij zware gewichten, wat ik ook probeer (ik heb daar vorig jaar zelfs speciaal een topic voor aangemaakt). Bij deze oefeningen gaat verzwaren prima en blijft de uitvoering wel goed:

barbell paused bench: 8,8,8,8 x 55 ⇒ 7,7,7,6 x 57½
weighted pullup: 9,9,9,8 x 5 ⇒ 7,7,7,7 x 10

Ik ben een beetje richting de aanbevelingen van @Schwarzeneggertje aan het gaan: minder reps en (logischerwijs) meer gewicht op de basic compounds. Voor sommige oefeningen gaat dat prima, voor anderen wat minder. Bij de barbell row heb ik bijvoorbeeld moeite mijn bovenlichaam netjes stil en bijna horizontaal te houden en bij RDL's voel ik de hamstring-stretch minder bij zware gewichten, wat ik ook probeer (ik heb daar vorig jaar zelfs speciaal een topic voor aangemaakt). Bij deze oefeningen gaat verzwaren prima en blijft de uitvoering wel goed:

barbell paused bench: 8,8,8,8 x 55 ⇒ 7,7,7,6 x 57½
weighted pullup: 9,9,9,8 x 5 ⇒ 7,7,7,7 x 10
Rdl en bv. Stiff leg deadlift zou je wisselend licht en zwaar kunnen doen. De laatste oefening in lichte uitvoering gaf mij goede ontwikkeling van de beenbiceps (advies van Robby Robinson, met wie ik soms trainde).

Bij BOR kan je je bovenlichaam beter niet horizontaal houden, dat is potentieel erg belastend voor de onderrug en zo old Skool dat ik het zelf niet meer doe. De Yates uitvoering vind ik veel beter.

Niet het bulken werd me te zwaar, maar het tracken. Volgens mij heb ik dat toen ook zo uitgelegd. Ik heb dus bijna een half jaar lang (25 weken om precies te zijn) alles super nauwkeurig getrackt. Zo nauwkeurig zelfs, dat als ik een appel at, ik het gewicht van het klokhuis er weer aftrok.
Waarom doe je in godsnaam zo autistisch tracken, snap wel dat het je te zwaar wordt als je als zo een auti trackt

Terug
Naar boven