- Waardering
- 11.227
Prima tips. Thanks! Heb inderdaad de neiging soms teveel te overdenken en analyseren.Ik snap jouw gevoel wel, aangezien ik zelf ook zo ben. Ik (over)analyseer ook wel eens, maar in jouw geval denk ik dat de grootste winst valt te behalen met doodsimpele richtlijnen.
Eigenlijk zou je pas naar de details moeten kijken als je al het andere hebt geprobeerd en dat daar geen winst meer in valt te behalen.
Vanuit mijn optiek zou je het beste oefeningen kunnen kiezen die veilig zijn voor jou lichaam, waar je relatief makkelijk van kunt herstellen en waar je enigzins wat plezier uit kan halen. Ik zou zelf de oefeningen selectie qua basisoefeningen relatief klein houden, maar dan wel op RPE 7-9 trainen op basiscompounds en RPE 8-10 op isolatie-oefeningen. Dan op die oefeningen (ook de isolatie oefeningen) streven naar progressie en binnen jou herstelcapaciteiten uiteraard met voldoende voeding.
Ik denk dat literatuuronderzoek hierin minder relevant is, omdat er zoveel persoonlijke factoren meewegen als het gaat om een individueel trainingsprogramma (denk aan leeftijd, gezondheid, slaap, stress, lichaamsbouw, mobiliteit, geslacht etc.)
Wel is het zo dat des te simpeler je programmma is, hoe makkelijker het is om te overzien waar je eventueel een factor bij kunt stellen.
Herstel je onvoldoende tussen de trainingen? Dan het volume bijstellen, RPE of wellicht zorgt het type oefening voor teveel spierschade. Daarin neem je voeding, slaap en dergelijke ook in mee. Bij nieuwe oefeningen moet je lichaam vaak nog aanpassen dus in dat geval kun je (tijdelijk) de intensiteit en/of het volume aanpassen.
Herstel je voldoende, maar maak je weinig progressie? Dan is het goed om bijvoorbeeld naar volume, intensiteit, frequentie etc. te kijken.
Of jij bijvoorbeeld wel of niet lunges zou moeten doen durf ik niet te zeggen. Kan jij deze oefening doen met voldoende intensiteit? Herstel je voldoende van de oefening tot aan de volgende training? Vind je het leuk om te doen? Levert het bij jou sneller klachten/blessures op? Wat is de meerwaarde t.o.v. squat/dl?