Fitness Seller

Pretending to be a hybrid athlete

Korte update. Gisteren vooral een flinke spierpijn in de quads van de lunges (die ik dus jarenlang niet had gedaan). Ik verwachtte vooral spierpijn in de glutes, maar die was er vrijwel niet. Wat betreft uitvoering nog even de instructies van Mike Israetel doorgenomen:

Wat betreft trainingsfrequentie ga ik beginnen met (UB - LB- rest)repeat. Dus 2/3 trainingsdagen en 1/3 rustdagen. Alle spiergroepen worden dus om drie dagen getraind.

Maar verwacht geen enorme veranderingen van oefeningen als lunges.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.662
Korte update. Gisteren vooral een flinke spierpijn in de quads van de lunges (die ik dus jarenlang niet had gedaan). Ik verwachtte vooral spierpijn in de glutes, maar die was er vrijwel niet. Wat betreft uitvoering nog even de instructies van Mike Israetel doorgenomen:

Wat betreft trainingsfrequentie ga ik beginnen met (UB - LB- rest)repeat. Dus 2/3 trainingsdagen en 1/3 rustdagen. Alle spiergroepen worden dus om drie dagen getraind.

Op de manier zoals in het filmpje moet je ook niet verwachten dat je glutes veel gaan werken.

• #1.664
Bijna geen enkele oefening doet dat toch? Het gaat om het totaalplaatje van je trainingsschema en ik zocht nog naar een derde compound voor benen naast leg press en RDL.
In de zin van dat die oefening bij niemand echt zoden aan de dijk gaat zetten, the usual suspects misschien uitgezonderd.

Als jij oefeningen als squat/leg press/hack squat; bandrukken/machine press/dumbbell press; zware halter en dumbbell curls en extensions; en andere basisoefeningen onder de knie krijgt en duidelijke overload vorderingen maakt waarbij je steeds beter bewust wordt van de werking van de individuele spieren, zullen die bij jou in een calorie surplus ook gaan groeien.

Als je dan met bepaalde favoriete basisoefeningen hypertrofie weet te bereiken, is het handig om eens goed te analyseren waar dat succes aan ligt. Waarschijnlijk heb je daar MMC ontwikkeld. Dat gevoel en die manier van trainen zal waarschijnlijk ook succes opleveren bij de achterblijvende spiergroepen. Op dit forum is dat vaak heel duidelijk te zien, zal even geen namen noemen.

Het is daarbij dus veel belangrijker dat een paar sets met veel inzet en gevoel worden uitgevoerd, dan dat er een episch schema wordt afgewerkt dat geen enkel spiertje overslaat (weer uitgezonderd de usual suspects).

• #1.666
In de zin van dat die oefening bij niemand echt zoden aan de dijk gaat zetten, the usual suspects misschien uitgezonderd.

Als jij oefeningen als squat/leg press/hack squat; bandrukken/machine press/dumbbell press; zware halter en dumbbell curls en extensions; en andere basisoefeningen onder de knie krijgt en duidelijke overload vorderingen maakt waarbij je steeds beter bewust wordt van de werking van de individuele spieren, zullen die bij jou in een calorie surplus ook gaan groeien.

Als je dan met bepaalde favoriete basisoefeningen hypertrofie weet te bereiken, is het handig om eens goed te analyseren waar dat succes aan ligt. Waarschijnlijk heb je daar MMC ontwikkeld. Dat gevoel en die manier van trainen zal waarschijnlijk ook succes opleveren bij de achterblijvende spiergroepen. Op dit forum is dat vaak heel duidelijk te zien, zal even geen namen noemen.

Het is daarbij dus veel belangrijker dat een paar sets met veel inzet en gevoel worden uitgevoerd, dan dat er een episch schema wordt afgewerkt dat geen enkel spiertje overslaat (weer uitgezonderd de usual suspects).
Met andere woorden het UB/LB schema dat ik nu heb bedacht is nog steeds te uitgebreid qua oefeningenselectie volgens jouw?
Walking lunges = onnodige 'junk volume'?

Met andere woorden het UB/LB schema dat ik nu heb bedacht is nog steeds te uitgebreid qua oefeningenselectie volgens jouw?
Walking lunges zijn prima. Ik doe bulgarian eplit squats maar ik houd mezelf wel vast lichtelijk zodat ik niet val

Ik denk dat je je training anders moet opvatten en aanpakken, zal het later vandaag proberen uit te leggen.

Mijn interpretatie van @Schwarzeneggertje zijn post is:
Minder nadenken, minder analyseren, oefeningen kiezen waarbij je een goede mind muscle connection hebt en die gewoon zo hard mogelijk pushen als je kunt. Daar overload op toepassen, uitvogelen waarom die oefeningen je het beste liggen vanuit daar betere bewustzijn creëren over welke spieren wat doen.

Niet per se willen streven naar een "perfect" schema waarin ieder spiertje, volgens onderzoek, optimaal gestimuleerd wordt.

dit is hem al zo vaak verteld. ik zie het maar zo: fijn dat ie plezier heeft in het trainen als ik hem weer eens in de gym zie.
Mijn interpretatie van @Schwarzeneggertje zijn post is:
Minder nadenken, minder analyseren, oefeningen kiezen waarbij je een goede mind muscle connection hebt en die gewoon zo hard mogelijk pushen als je kunt. Daar overload op toepassen, uitvogelen waarom die oefeningen je het beste liggen vanuit daar betere bewustzijn creëren over welke spieren wat doen.

Niet per se willen streven naar een "perfect" schema waarin ieder spiertje, volgens onderzoek, optimaal gestimuleerd wordt.
Deze aspecten inderdaad.

• #1.672
Ik ben benieuwd.

Klopt. Maar kom dat ook met concrete suggesties voor aanpassingen.
"Lunges gaan je weinig brengen" volgens @Schwarzeneggertje. O.K. Maar wat dan wel?
lunges zijn een prima assistance oefening, daar ging mijn opmerking dan ook niet over. wel over het feit dat je toch nooit iets aanneemt dus ik persoonlijk dan ook niet meer de moeite ga doen om je iets bij te brengen zodat je eindelijk eens fatsoenlijk progressie boekt

• #1.676
lunges zijn een prima assistance oefening, daar ging mijn opmerking dan ook niet over. wel over het feit dat je toch nooit iets aanneemt dus ik persoonlijk dan ook niet meer de moeite ga doen om je iets bij te brengen zodat je eindelijk eens fatsoenlijk progressie boekt
Ik heb een kritische instelling, dus neem vrijwel nooit klakkeloos iets aan, maar ben echt wel bereid te veranderen, als iemand met een goed onderbouwd verhaal komt. Maar inhoudelijke discussies zijn hier schaars en kritische vragen worden vaak persoonlijk opgevat, waarbij er dan als antwoord (bijvoorbeeld) op de man wordt gespeeld en er geen ruimte meer is voor een serieuze discussie.

Ik snap jouw gevoel wel, aangezien ik zelf ook zo ben. Ik (over)analyseer ook wel eens, maar in jouw geval denk ik dat de grootste winst valt te behalen met doodsimpele richtlijnen.

Eigenlijk zou je pas naar de details moeten kijken als je al het andere hebt geprobeerd en dat daar geen winst meer in valt te behalen.

Vanuit mijn optiek zou je het beste oefeningen kunnen kiezen die veilig zijn voor jou lichaam, waar je relatief makkelijk van kunt herstellen en waar je enigzins wat plezier uit kan halen. Ik zou zelf de oefeningen selectie qua basisoefeningen relatief klein houden, maar dan wel op RPE 7-9 trainen op basiscompounds en RPE 8-10 op isolatie-oefeningen. Dan op die oefeningen (ook de isolatie oefeningen) streven naar progressie en binnen jou herstelcapaciteiten uiteraard met voldoende voeding.

Ik denk dat literatuuronderzoek hierin minder relevant is, omdat er zoveel persoonlijke factoren meewegen als het gaat om een individueel trainingsprogramma (denk aan leeftijd, gezondheid, slaap, stress, lichaamsbouw, mobiliteit, geslacht etc.)

Wel is het zo dat des te simpeler je programmma is, hoe makkelijker het is om te overzien waar je eventueel een factor bij kunt stellen.

Herstel je onvoldoende tussen de trainingen? Dan het volume bijstellen, RPE of wellicht zorgt het type oefening voor teveel spierschade. Daarin neem je voeding, slaap en dergelijke ook in mee. Bij nieuwe oefeningen moet je lichaam vaak nog aanpassen dus in dat geval kun je (tijdelijk) de intensiteit en/of het volume aanpassen.

Herstel je voldoende, maar maak je weinig progressie? Dan is het goed om bijvoorbeeld naar volume, intensiteit, frequentie etc. te kijken.

Of jij bijvoorbeeld wel of niet lunges zou moeten doen durf ik niet te zeggen. Kan jij deze oefening doen met voldoende intensiteit? Herstel je voldoende van de oefening tot aan de volgende training? Vind je het leuk om te doen? Levert het bij jou sneller klachten/blessures op? Wat is de meerwaarde t.o.v. squat/dl?

Laatst bewerkt:
Assistance waarbij? (In dit geval.)

Training kan globaal twee, elkaar grotendeels uitsluitende effecten sorteren.

Ontwikkeling van de doorbloeding (vaatsysteem) en energieproductie (mitochondria); of ontwikkeling van spierkracht en spieromvang.

Het eerste is je eerder aardig gelukt, bij de ontwikkeling van het andere zal je een radicaal verschillende aanpak moeten gebruiken om een vergelijkbaar resultaat te bereiken.

• #1.680
Training kan globaal twee, elkaar grotendeels uitsluitende effecten sorteren.

Ontwikkeling van de doorbloeding (vaatsysteem) en energieproductie (mitochondria); of ontwikkeling van spierkracht en spieromvang.

Het eerste is je eerder aardig gelukt, bij de ontwikkeling van het andere zal je een radicaal verschillende aanpak moeten gebruiken om een vergelijkbaar resultaat te bereiken.
Beetje een open deur dat duursport en trainen voor kracht/spiermassa een totaal verschillende aanpak nodig hebben. Maar heb je ook concrete aanbevelingen?

zal het later vandaag proberen uit te leggen.
Het volledige antwoord komt nog, heb vakantie maar druk, druk, druk.

Terug
Naar boven