Even wat 'tough love', hopelijk vind je dat niet erg
@psycomantje !
Allereerst positief: mooie squat pr man!
Je prep is pas goed als je meet goed is in mijn ogen. Een goeie prep en vervolgens een kut meet bestaat niet, want dan was je prep dus niet goed. De bedoeling van je prep is namelijk dat je goed presteert op je meet. Je kunt dus pas achteraf zeggen of je prep goed was. Misschien een beetje flauwe reactie dit, en ik snap wel dat je bedoelt dat alles lekker voelde en hard ging enzo tijdens je prep, maar wilde het punt toch even maken
Ik heb niet vaak genoeg in dit log gekeken - sorry daarvoor - maar als ik nu zo terug kijk zie ik bij die single van 29 augustus jl dat je kont ook duidelijk los komt. Bij het filmpje van die dubbel van 8 september is het niet te zien omdat je daar een los zittende broek aan hebt. Tevens vind ik eerlijk gezegd dat deze beide top sets niet per se een 135 opener 'legitimeren', maar dat is wel lastig te zeggen zo vanaf de zijlijn. Die 142,5 zag er echt niet makkelijk uit en ook die dubbel met 137,5 was pittig, zeker als je bedenkt dat de pauzes op de borst bij een wedstrijd nog wel eens wat langer kunnen zijn. Mijn inschatting zou zijn dat je redelijkerwijs een bench van rond de 145 zou kunnen verwachten op meet day op basis van deze twee video's die ik heb gezien. Als alles mee zit en je geen fouten maakt. Ik weet natuurlijk niet of jij iets anders in je hoofd had, of jij op een ander gewicht uit wilde komen op die bench. Ik hou zelf voor een opener meestal een percentage van zo'n 88-90% aan van waar men op uit zou willen komen / van het true 1RM van dat moment. Dus als jij op ~145 uit had willen komen - mijn inschatting, makkelijk praten achteraf - zou ik openen op 127,5 of 130. Maar ja, goed, alles is ook afhankelijk van de vorm van de dag en ik weet niet wat je game plan was natuurlijk. In elk geval moet je je opener imo áltijd kunnen halen, ongeacht de omstandigheden, of je ziek, zwak, misselijk bent, niet geslapen hebt et cetera.
Oké, het ging om die kont die los komt. Imo zou je eens moeten kijken naar de positie van de knieën t.o.v. je heupen. Ik denk dat wanneer je ervoor zorgt dat je knieën lager komen te staan, de kans aanzienlijk kleiner is dat je kont los gaat komen. Daarvoor kun je je voeten meer naar voren, meer naar achteren of meer naar buiten zetten, net wat je fijn vindt.
Verder is dit nu eenmaal hoe het werkt. Wat je in de gym qua nummers neer zet doet er allemaal wel toe maar die standaarden en regels zijn er nu eenmaal op een wedstrijd. Of het nu 1 centimeter is dat je kont los komt, of 10, dit zijn de regels, en dat weet je van tevoren. Maakt het ook uitdagender en spannender imo. Hopelijk leer je er van en kun je met wat kleine aanpassingen die techniek gewoon goed krijgen op die bench. Komt goed man!