Fitness Seller

Reactive Training Systems

Film verder mijn lifts ook nooit.

Als je een techniek probleem hebt kan dat wel helpen. Soms zie je zelf al wat er mis gaat door jezelf te bekijken. Dan zie je soms dingen die je niet gewaar wordt tijdens het liften zelf.
In een home-gym is dat uiteraard wel makkelijker te doen dan in een commerciële gym.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.746
Als je borst naar beneden gaat, dan schrijft Sheiko front squats voor. Het kan ook een techniek dingetje zijn, maar zonder video is het vooral natte vinger werk.
De load wat aanpassen en zo je techniek terug recht trekken lijkt me een goed plan.
Na een wedstrijd kan je wel even de riem er af gooien en wat rustige squatjes invoeren. Zo kan je je lichaam duidelijk maken dat er zich geen rampen aan het voltrekken zijn. Dat verlicht de last vaak al een hoop. En je houdt goeie doorbloeding in de betreffende zone. Wat herstel ook ten goede komt.
Is vooral puur even mentaal off gaan en daardoor hongeriger terugkomen. Ook even alle pijntjes laten herstellen voordat ik 600kg op de SBD ga pakken.Ik ben een beetje klaar met een half jaar lang die knietjes behandelen alsof ze van glas zijn. :D

Ik ben een beetje klaar met een half jaar lang die knietjes behandelen alsof ze van glas zijn.
Dat kan ik geloven. Ik heb een paar jaar geleden ook lang mee gesukkeld. Het squat-volume echt danig laten zakken is de enige optie denk ik.
Helemaal stoppen met squats is dan misschien nog niet de beste optie. Blijkbaar herstelt het beter als je de pezen toch blijft belasten (met een aangepaste belasting uiteraard).

Het kan ook helpen om de frequentie terug te schroeven. Ben ook van 3/4x pw squatten naar 2x terug gegaan en heb vrijwel geen last meer.

Het kan ook helpen om de frequentie terug te schroeven. Ben ook van 3/4x pw squatten naar 2x terug gegaan en heb vrijwel geen last meer.
Ja, dat helpt idd. Het volume verminderen was ook op week-basis bedoeld.
Eens je knieën weer goed aanvoelen kan je weer beginnen vermeerderen als je dat zou willen. Maar doe het dan heel geleidelijk aan.
Vooral als je snel last krijgt kan je volgens mij beter een sessie extra doen dan sets per sessie gaan toevoegen, om je week-volume op te krikken. Dan gaat per sessie het volume niet echt omhoog, maar je doet op een week tijd toch wat meer werk.

Ja, dat helpt idd. Het volume verminderen was ook op week-basis bedoeld.
Eens je knieën weer goed aanvoelen kan je weer beginnen vermeerderen als je dat zou willen. Maar doe het dan heel geleidelijk aan.
Vooral als je snel last krijgt kan je volgens mij beter een sessie extra doen dan sets per sessie gaan toevoegen, om je week-volume op te krikken. Dan gaat per sessie het volume niet echt omhoog, maar je doet op een week tijd toch wat meer werk.

Je kan juist beter niet een sessie toevoegen om het volume te verhogen. Dan krijg je te kort herstel waardoor de problemen aanhouden.
Het volume tijdens de sessie kan wel verhoogt worden omdat de ''schade'' er dan toch al is.

Het kan twee kanten op. Toen ik veel squats deed (10-14 daily max sessies per week) voelde mijn knietjes ook gaar toen ik er telkens een sessie bij deed. Hele lijf protesteerde tegen de extra lasten. Maar dat went meestal hoe tegenstrijdig dat ook voelt bij last en pijntjes. Na verloop van tijd kon ik er niet mee stoppen, ik was verslaafd aan squats en ik wist als ik een dag zou overslaan de pijntjes terug zouden komen. Maar dit gezegd hebbende, ik zou goed opwarmen en het volume per sessie even terugschroeven en een korte sessie bijvoegen bij aanhoudende pijntjes. Zo behoud je wel de flow.

Je kan juist beter niet een sessie toevoegen om het volume te verhogen. Dan krijg je te kort herstel waardoor de problemen aanhouden.
Het volume tijdens de sessie kan wel verhoogt worden omdat de ''schade'' er dan toch al is.
Die toegevoegde sessie maak je dan uiteraard wel veel lichter dan een gewone sessie. Het zal eerder je herstel bevorderen.
Op termijn kan je die sessie stilaan zwaarder maken.
Met dit soort "blessures" ga je best redelijk traag.
Teveel volume per sessie maken zal het herstel eerder vertragen. Per sessie de schade groter maken lijkt me geen strak plan.

• #1.753
Dat is in deze niet bepalend geweest bij mij. Ik squatte op Sheiko 2x per week en ben daardoor kniepijn gaan ontwikkelen. Ik heb in te korte tijd teveel volume gedraaid waardoor mijn knietjes overbelast waren en rust het enige middel. Dit is dan ook op advies van Mike Tuschscherer gedaan waarna ik een rehab protocol gedaan heb. Uiteindelijk alles rustig aangedaan, maar deze cycle pas weer wat meer pushen wat dus voor wat last zorgt en ook vieze PR's. Beetje een dubbelzijdig zwaard waarmee ik telkens de balans probeert te zoeken.
Het kan twee kanten op. Toen ik veel squats deed (10-14 daily max sessies per week) voelde mijn knietjes ook gaar toen ik er telkens een sessie bij deed. Hele lijf protesteerde tegen de extra lasten. Maar dat went meestal hoe tegenstrijdig dat ook voelt bij last en pijntjes. Na verloop van tijd kon ik er niet mee stoppen, ik was verslaafd aan squats en ik wist als ik een dag zou overslaan de pijntjes terug zouden komen. Maar dit gezegd hebbende, ik zou goed opwarmen en het volume per sessie even terugschroeven en een korte sessie bijvoegen bij aanhoudende pijntjes. Zo behoud je wel de flow.
Is ook in deze het volume wat voor mijn knieën teveel is, het tijdelijk terugschroeven hiervan heeft al enige verlichting gebracht, maar 14 dagen niet squaten of deadliften heeft nog het meeste gedaan. Nu ben ik wel weer op oud niveau qua squaten, maar zit de angst er nog een beetje in.
Die toegevoegde sessie maak je dan uiteraard wel veel lichter dan een gewone sessie. Het zal eerder je herstel bevorderen.
Op termijn kan je die sessie stilaan zwaarder maken.
Met dit soort "blessures" ga je best redelijk traag.
Teveel volume per sessie maken zal het herstel eerder vertragen. Per sessie de schade groter maken lijkt me geen strak plan.
Daarom ga ik ook een washout doen RTS style. Zal veel front squaten en andere dingen doen worden. Ik ben benieuwd hoe hij mijn offseason gaat programmeren, want ik heb nog een wedstrijdje of twee staan met lifters uit mijn vereniging die ik graag wil verslaan.

Daarom ga ik ook een washout doen RTS style. Zal veel front squaten en andere dingen doen worden. Ik ben benieuwd hoe hij mijn offseason gaat programmeren, want ik heb nog een wedstrijdje of twee staan met lifters uit mijn vereniging die ik graag wil verslaan.
Tja, je zal toch prioriteiten moeten stellen. Ofwel hard blijven gaan en wat meer last aan de knieën, ofwel even wat kalm aan en je maten de winst gunnen om zo langdurig van je last verlost te blijven.

Dan ligt het er aan wat de reden daarvan is. :D
1) Geen controle in de neerwaartse beweging? (zorgt vaak voor een collaps in de bodempositie waardoor de knieën naar voren schieten en er een goodmorning ontstaat bij het omkeren van de beweging)
2) Teveel met de heupen naar achteren schieten bij het uit de bodempositie komen (zwakke quads of zwakke posterior chain)

Bij 1) tempo squats
Bij 2) paused squats (en de variatie die helpt je probleem verder op te lossen: quads = SSB/front squat ; posterior chain: RDL,SLDL, goodmorning)

Probleem 2 heb ik dus last van. Om te onderscheiden of het door de benen of posterior chain komt kun je bv kijken naar je squat-deadlift ratio. Vaak weet je wel waar je zwakker bent.
Hiervoor doe ik dus leg presses, en squat 2 sec paused halfway up als twee grote oefeningen.

Probleem 2 heb ik dus last van. Om te onderscheiden of het door de benen of posterior chain komt kun je bv kijken naar je squat-deadlift ratio. Vaak weet je wel waar je zwakker bent.
Hiervoor doe ik dus leg presses, en squat 2 sec paused halfway up als twee grote oefeningen.
Ik denk dat JTS ook een YT filmpje heeft met een uitleg hoe je dat kan bepalen en wat je er aan kan doen.

• #1.759
Mike tuschscherer maakte laatst een post dat front Squats goed zijn voor je posterior chain en die veel carryover heeft naar je deadlift. Hij is nu wat dingetjes aan het testen bij zijn lifters om te kijken of het bij hen ook werkt. Maar hij zag dit verband bij veel van zijn lifters.

RTS Week 5 Day 2
Deadlifts
2x192,5kg @6
2x205kg @7
2x217,5kg @8 VPR
2x217,5kg @9

Moest eigenlijk topset @9 en dan -5% maar die 217,5kg voelde alsof het niks was en daarom besloten na overleg die nogmaals te doen. Een heel mooi PR waardoor ik nog meer vertrouwen in mijn deadliften heb.

1 board (=3cm) bench press
3x87,5kg @7
3x92,5kg @7.5
3x97,5kg @8.5 VPR
3x92,5kg @8

Deze ging ook echt loei hard maar hierna waren mijn ellebogen echt rip. Bench blijft maar lekkerder en lekkerder gaan.

303 tempo Squats aka dead skwuats
5x105kg @6
5x110kg @7
5x115kg @8
5x115kg @8.5
5x115kg @8.5
5x115kg @8.5

Echt leeg en daarom besloten deze oefening wat lichter te doen en ook mij knieën niet extra te belasten omdat ik donderdag low pin Squats moet doen.

Het is gek, maar ik heb de afgelopen 2 weken front squats gedaan gedurende mijn pivot/wash-out en ik vroeg me al af hoe het kwam dat mijn glutes zo gevoelig waren. De quads ook maar idd de posterior chain werd ook stevig getraind.

Holy shit, wat een volume aan 303 tempo squats!

Mooie DL PR's ook. :)

Terug
Naar boven