Het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben. Het heeft i.i.g. niets met mijn natrium balans te maken, aangezien ik over het algemeen dezelfde voedingsproducten eet. Voor de rest heb ik geen grote schommelingen in mijn kcal inname.
Door het diëten kan je lichaam soms om de zoveel tijd water vast houden. Dit heeft met lichamelijke stress te maken (cortisol neem toe etc), gezien je lichaam in een katabole staat is. Wanneer je vetcellen leeg zijn kan het met water gevuld worden, waardoor het lijkt dat je niet afvalt. Je gewicht neemt toe of blijft hetzelfde. Bij vrouwen is dit helemaal extreem en kan het in het ergste geval 2-3 weken aanhouden.
Door bepaalde trucjes kan je het water weer verliezen. Dit voornamelijk door refeeds, alcohol (diuretisch effect) of een tijdelijke diet break (om cortisol wat te laden dalen). Met refeeds kan het water uit de vetcellen ontrokken worden. Dan moet je met de refeeds zelf niet te veel water drinken. Als dat niet echt werkt, dan is het gewoon afwachten. Je kan natuurlijk ook met je natrium inname spelen, alleen zal dit maar tijdelijk zijn, aangezien je lichaam zich heel snel kan aanpassen. Met te veel cardio of intensieve krachttrainingen kan je ook snel water vasthouden.
Vorige week woog ik bijv 80,3kg en afgelopen weekend was het 80,6kg. Dat zou volgend weekend nog steeds hetzelfde kunnen zijn of opeens 80kg. Een lineaire gewichtsafname is voor de rest dus ook een utopie.