Fitness Seller

Road to satisfaction

Niet zo haten op jonggeleerd, ik snap hem wel, ik zeg al zolang tegen Joris dat hij meer volume moet draaien (neen, niet die potverdommese 5x5 maar 8x3 oid) maar omdat hij toch niet luistert ben ik ermee gestopt :D
waarom geen 5x5?

Waarom wel ? Omdat rippetoe dat zegt ?

Waarom 8x3 dan Sanca?

• Topic Starter Topic Starter
Volume komt nog wel, ben pas terug bezig he :)

Volume doet niet veel voor mensen met fast twitch fibers.

Waarom wel ? Omdat rippetoe dat zegt ?
Er zijn er wel meerdere die 5x5 zeggen maar daar ging het mij niet om.:) ik wou eigenlijk graag weten waarom je dat zei. Of het enkel persoonlijk was of omdat er een of ander onderzoek achter schuilging ofzo.:) vroeg het om bij te leren;)

is dat genetisch bepaald dan? Ik dacht altijd dat dat 'predetermined' was, als in 'kuiten hebben meer fast twitch fibers dan dijspieren' (ik zeg maar iets als vb)

De verhouding slow:fast twitch is genetisch bepaald. Een marathonloper heeft veel slow twitch, een sprinter veel fast twitch. Er zijn overigens wetenschappers die denken dat je met training de verhouding kunt beïnvloeden, maar dat is controversieel.

Wat jij zegt klopt ook: niet alle spiergroepen in je lichaam hebben dezelfde verhouding.

8x3 is maar een voorbeeld, ik ben voorstander van een shitload low reps op een hoog percentage, ik zou zelfs durven zeggen tegen Joris probeer eens 10x1, waarom ? Omdat ik denk dat je hier veel sterker van word dan vijfjes te draaien of sporadisch er eens een triple in te gooien

15-30 reps tssn 80-95% maken je een strong mother****er, de Russen zijn ook sterk geworden op deze shit en wie zijn wij om de Russen tegen te spreken ?! :D

Joris weet ook dat ik beïnvloed ben door de chaos and pain mentaliteit en ik hem dit zo vaak mogelijk laat weten ;)

8x3 is maar een voorbeeld, ik ben voorstander van een shitload low reps op een hoog percentage, ik zou zelfs durven zeggen tegen Joris probeer eens 10x1, waarom ? Omdat ik denk dat je hier veel sterker van word dan vijfjes te draaien of sporadisch er eens een triple in te gooien

15-30 reps tssn 80-95% maken je een strong mother****er, de Russen zijn ook sterk geworden op deze shit en wie zijn wij om de Russen tegen te spreken ?! :D

Joris weet ook dat ik beïnvloed ben door de chaos and pain mentaliteit en ik hem dit zo vaak mogelijk laat weten ;)

Ben niet zo ervaren, maar ben het op zich wel met je eens. Al denk ik niet dat het verstandig is om elke training hetzelfde te doen met doubles en triples. Afwisseling tussen double, triple's 5jes etc lijkt mij altijd nog het meeste effect hebben. En af en toe een crazy repout o.i.d.

Er zijn er wel meerdere die 5x5 zeggen maar daar ging het mij niet om.:) ik wou eigenlijk graag weten waarom je dat zei. Of het enkel persoonlijk was of omdat er een of ander onderzoek achter schuilging ofzo.:) vroeg het om bij te leren;)

http://chaosandpain.blogspot.com/search?q=5x5

http://chaosandpain.blogspot.com/search?q=about+5x5

Enjoy :D

By the way, I'm apparently not alone in my dislike for 5x5. According to Lyle McDonald, the "usual criticism is that 5X5 doesn’t provide enough heavy first reps to prepare someone for powerlifting. A routine based around triples, doubles and singles are often preferred since this not only lets you go heavier but you get more properly done first reps which is a key to optimal powerlifting performance. And there is much to this idea." (McDonald)

---------- Post toegevoegd Wed 9 May 2012 om 21:21 ----------

Ben niet zo ervaren, maar ben het op zich wel met je eens. Al denk ik niet dat het verstandig is om elke training hetzelfde te doen met doubles en triples. Afwisseling tussen double, triple's 5jes etc lijkt mij altijd nog het meeste effect hebben. En af en toe een crazy repout o.i.d.

Idd, zo doe ik het zelf ook, soms zelf eens een paar 6'jes of 8'jes erbij ;)

ach, ik train weer heel anders en denk dat het voor iedereen anders is... ik heb van sterke lifters als victormor, italianstallion etc. afgekeken en daar beetje mijn eigen stijl mee gemaakt, komt neer op:
- progressive overloading in korte cycles, dus:
week 1) 3x8
week 2) 3x6
week 3) 3x4
week 4) 3x3
week 5) 3x2
week 6) 3x1
Is maar een voorbeelding, maar iig in cyclussen van 6 weken werken, zodat je wel opbouwt maar je na 6 weken wel aanpast als er omstandigheden zijn, dus geen planning van half jaar die toch niet te halen valt door bijv. vakanties/blessures etc.

Wanneer ik denk dat er veel prs inzitten plan ik een cyclus lagere reps, zo niet dan "bouw"ik wat meer op hoge reps... qua assistance:
- 1 lift die bijdraagt aan weakness (verander je om de 6 weken, tenzij het na 6 weken nog steeds je weakness is)
- 1 algemene compound die bijdraagt aan main lift
- 1 compound antagonist (bv. rows/pull ups bij ub, GMs/GHRs/etc. bij lb)
+ pumpz

Dan UB/LB/events qua indeling, meer helpt mij persoonlijk absoluut niet, wel doe kun je extra workouts doen met licht pompwerk voor blessurepreventie/rehab/gpp

mischien heb je er iets aan, misschien is het logvervuiling;)

• Topic Starter Topic Starter
bench (small)

20x10
8x50
5x70
6x3x80 easy peazy

rollouts

3x8

tate extension

3x8x12

db bench 45°

8x20